Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Is Arches NP de moeite van het omrijden waard?
Is Arches NP de moeite van het omrijden waard?
Wij gaan volgend jaar mei-juni drie weken rondtrekken in zuidwest USA. Voor ons is het de eerste keer. Ik ben al volop bezig met het ineen steken van en tour. Nu lijkt het mij dat Arches NP bij elke mogelijkheid ver omrijden is. Is het de moeite van het omrijden waard, of is het meer van hetzelfde als je al in de Grand Canyon, Bryce, ed... bent geweest?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Is Arches NP de moeite van het omrijden waard?
Eigenlijk kun je zeggen dat elk park uniek is, anders was het geen nationaal park geworden. En in principe is Arches zeker de moeite waard (net als het er vlakbij gelegen Canyonlands) om er voor om te rijden. Maar ik zou het alleen doen als je ook voldoende tijd voor de rest overhoudt en dat is zo niet te beoordelen. Kijk eens naar wat routes in het reisschema-topic. Je ziet vaak dat routes met Moab er in te krap worden, of langer zijn dan 3 weken.
Waar wil je beginnen en war eindigen?
Kijk voor een route van Denver naar LA in mei/juni met Arches eens naar ons 2013-verslag.
Marianne
Waar wil je beginnen en war eindigen?
Kijk voor een route van Denver naar LA in mei/juni met Arches eens naar ons 2013-verslag.
Marianne
Zeker de moeite! Mi niet te vergelijken met GC/Bryce. Vlak bij het park ligt ook een heel gezellig dorpje om inkopen te doen/eten/slapen.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ik ben het met de vorige posters eens. Moab is zeer zeker de moeite waard. Of het voor jou ook aan te raden is, hangt af van de rest van je route en of je voldoende tijd daar kunt besteden.
Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- kalaman
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Contacteer:
Wij blijven telkens 2-3 dagen plakken in Moab, net omdat er zoveel te zien is. Arches is een absolute topper (zelfs voor iemand die enkel de Scenic Drive rijdt), maar daarnaast heb je het nog veel indrukwekkender Canyonlands en Dead Horse SP. Kijk anders eens naar onze blog van afgelopen december. Er staan oa video's op van de volledige Scenic Drive van Arches. Ook in de blog van afgelopen april vind je allicht iets van Canyonlands en Arches.
In de video "Wild Utah From Above" zitten ook heel wat scènes uit Arches (zie blog).
Behalve als je er 1000km moet voor omrijden, zeg ik zonder aarzelen : doen!
Tip : als je de Scenic Drive in de late namiddag rijdt is die nóg mooier door de zon die alles dieprood kleurt.
In de video "Wild Utah From Above" zitten ook heel wat scènes uit Arches (zie blog).
Behalve als je er 1000km moet voor omrijden, zeg ik zonder aarzelen : doen!
Tip : als je de Scenic Drive in de late namiddag rijdt is die nóg mooier door de zon die alles dieprood kleurt.
Laatst gewijzigd door kalaman op 17 jun 2014, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je weinig tijd hebt, zou ik me beperken tot de scenic drive en de Delicate Arch Trail:
Lengte: 4,8 kilometer (heen en terug)
Hoogteverschil: 146 meter
Duur: 2 tot 3 uur
Delicate Arch, bijna 14 meter hoog en ruim 10 meter breed, is de bekendste boog in het park. De wandeling naar deze boog is erg zwaar omdat er onderweg geen schaduw is, en omdat je moet rekenen op flink wat hoogteverschil. Neem minstens 1 liter water per persoon mee! In het begin ga je via een houten hangbrug het riviertje Salt Wash over, de trail is hier goed aangegeven. Daarna kom je in meer rotsachtig gebied, en wordt de trail aangeduid met kleine stapeltjes losse stenen. Je moet flink omhoog, en loopt aan het einde over een bijna 200 meter lange smalle richel. Pas aan het einde daarvan krijg je Delicate Arch te zien, samen met een van de mooiste uitzichten van het hele park. Op de terugweg kan je vlak voor de hangbrug rechtsaf gaan, je komt dan via een zandpad bij een aantal rotstekeningen van Ute-Indianen.
Bron: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/na ... rches.html
Lengte: 4,8 kilometer (heen en terug)
Hoogteverschil: 146 meter
Duur: 2 tot 3 uur
Delicate Arch, bijna 14 meter hoog en ruim 10 meter breed, is de bekendste boog in het park. De wandeling naar deze boog is erg zwaar omdat er onderweg geen schaduw is, en omdat je moet rekenen op flink wat hoogteverschil. Neem minstens 1 liter water per persoon mee! In het begin ga je via een houten hangbrug het riviertje Salt Wash over, de trail is hier goed aangegeven. Daarna kom je in meer rotsachtig gebied, en wordt de trail aangeduid met kleine stapeltjes losse stenen. Je moet flink omhoog, en loopt aan het einde over een bijna 200 meter lange smalle richel. Pas aan het einde daarvan krijg je Delicate Arch te zien, samen met een van de mooiste uitzichten van het hele park. Op de terugweg kan je vlak voor de hangbrug rechtsaf gaan, je komt dan via een zandpad bij een aantal rotstekeningen van Ute-Indianen.
Bron: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/na ... rches.html
-
RobertoBOZ
- Amerika-ontdekker
In ons reisschema hebben we ook overwogen om Moab eruit te halen, maar dit uiteindelijk toch niet gedaan. Uiteindelijk bleek Arches voor ons één van de hoogtepunten van de reis wat we niet hadden willen missen. Moab is ook een aardig plaatste wat er naast ligt, en je moet, als je er bent, ook minstens Canyonlands meenemen.
Al met al klopt het wel wat eerder is gezegd: het ligt volledig aan je schema. Ga goed na wat je per sé wilt zien en hoeveel dagen er dan voor dit over blijven.
Al met al klopt het wel wat eerder is gezegd: het ligt volledig aan je schema. Ga goed na wat je per sé wilt zien en hoeveel dagen er dan voor dit over blijven.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik vond Canyonlands, net als Kalaman, nog véél indrukwekkender! Misschien nog wel mooier dan de Grand Canyon. Maar eens met de rest, alleen als het lekker past in je reisschema. Uiteindelijk zou ik zelf kiezen voor een relaxte reis waarbij je tijd hebt van de parken die je bezoekt ook echt te genieten, dan er snel snel doorheen moeten omdat je schema zo vol zit.
-
rdesmense
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Tijdens onze eerste reis hebben we Canyonlands links laten liggen, maar o zo blij dat we dat vorig jaar niet hebben gedaan! Wat een ongelooflijk mooie plek! Als je er de tijd voor hebt zeker doen!! Veel plezier!
Groet Rieky
Groet Rieky
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zie nu dat je al twee topics had geopend met een routevoorstel er in:
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13#p907113
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 33#p911533
Het was handiger geweest als je al je vragen in je eerste topic had gezet. Nu zitten we aldoor dezelfde dingen te zeggen.
Arches is vanuit Denver niet een omweg. Of overweeg je een ander vertrekpunt?
Als je het hebt over rondtrekken in het zuidwesten dan wordt meestal gedacht aan een rondje vanuit SF of LA, en dan is een bezoek aan Arches en Canyonlands wat minder voor de hand liggend met maar 3 weken. Maar als je in Denver vertrekt is het wat anders.
Ik heb je inmiddels al 3 keer naar ons 2013-verslag verwezen.
Heb je het al gelezen?
Marianne
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13#p907113
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 33#p911533
Het was handiger geweest als je al je vragen in je eerste topic had gezet. Nu zitten we aldoor dezelfde dingen te zeggen.
Arches is vanuit Denver niet een omweg. Of overweeg je een ander vertrekpunt?
Als je het hebt over rondtrekken in het zuidwesten dan wordt meestal gedacht aan een rondje vanuit SF of LA, en dan is een bezoek aan Arches en Canyonlands wat minder voor de hand liggend met maar 3 weken. Maar als je in Denver vertrekt is het wat anders.
Ik heb je inmiddels al 3 keer naar ons 2013-verslag verwezen.
Heb je het al gelezen?
Marianne
Arches en Canyonlands zijn de twee parken die wij tijdens onze reizen twee keer hebben aangedaan; wij vonden ze beiden beslist toppers, en zeker de moeite van het omrijden waard. Ik moet er wel bij zeggen dat onze tweede keer in Arches een beetje tegenviel omdat het toen (september) zo waanzinnig druk was daar. Dat haalde voor ons wel een stuk van de charme af. De eerste keer waren we er in maart; toen was het ook het drukste park van alle plekken waar we toen zijn geweest, maar we konden toen in ieder geval (nog net) een plekje op de campground bemachtigen.
-
Lisette__
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Ik ben het helemaal eens met REIS 2014.
Het is mi absoluut een aanrader en als je je beperkt tot de scenic drive en de Delicate Arch Trail, zie je al veel moois.
En het is totaal niet te vergelijken met de andere parken. Ieder park heeft iets anders, iets eigens, iets unieks.
Het is mi absoluut een aanrader en als je je beperkt tot de scenic drive en de Delicate Arch Trail, zie je al veel moois.
En het is totaal niet te vergelijken met de andere parken. Ieder park heeft iets anders, iets eigens, iets unieks.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 1945 Weergaves
-
Laatste bericht door nycave
-
- 10 Reacties