De situatie: Als complete floridagekken zijn mijn vrouw en ik momenteel een huis aan het laten bouwen in centraal Florida. Om niet elke keer met relatief hoge kosten te zitten voor het betalen van rekeningen vanaf mijn Nederlandse bankrekening, heb ik een rekening bij bank of America geopend met internettoegang. Erbij verteld dat ik deze wilde openen, speciaal om mijn rekeningen vanuit Nederland te kunnen betalen. Onlangs geprobeerd mijn eerste rekening te betalen. De belastingontvanger, onroerend goed belasting, jawel. Ik krijg keurig wiring instructions van de tax collector, een bankrekening ook bij Bank of America.
Dus vol goede moed het internetbankieren op, twee mogelijkheden: bill pay en transfer funds. Bill pay laat me eerst de belastingontvanger als payee registeren (zit niet in hun database) en als ik dan de betaling wil invoeren kan ik geen omschrijving kwijt, terwijl de tax collector dat wel vereist (begrijpelijk). Een half uur bellen met het 1-800 nummer leert me dat dat ook inderdaad niet kan, en dat als ik betaal op deze wijze, dat er dan in Amerika een cheque wordt geprint die per post naar de begustigde wordt verstuurd... dat is internetbankieren in de 21e eeuw...
Transfer funds dan maar. Daarvoor moet ik de belastingontvanger eerst als 'eligible account' registreren (huh? eligible??). Dat blijkt ook niet te kunnen want je mag volgens de interface geen business accounts toevoegen.
Een onaangename mailwisseling met 'customer service' in vakjes waarin ik maar 500 letters kwijt kan leert me dat ze op de vragen 'wat doe ik fout' en 'kan ik dan echt niet geld overmaken naar bedrijven die me een rekening sturen', alleen nietszeggende kopieer-en-plakantwoorden die geen antwoord op mijn vraag zijn.
Doe ik iets fout? Heb ik iets verkeerd gesnopen? Hoe kan ik vanuit mijn Amerikaanse bankrekening in vredesnaam wél een rekening betalen?
De Belastingontvanger heb ik trouwens maar vanaf mijn eigen abnamrorekening betaald... in een minuutje gepiept.