Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

21 met hartverscheurende keuzes

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
cococinel
Amerika-ontdekker

21 met hartverscheurende keuzes

Bericht door cococinel »

Hey iedereen,

Ik zit met een erg vervelende situatie...

Ik ben een jonge dame van 21 en woon in België. Mijn vriend is Braziliaans en start in september aan the Hawaii Pacific University voor de komende 3 jaar.
Ik ben net te weten gekomen dat ik 7 weken zwanger ben. In september ging ik achter komen met een toeristenvisum om 6 maanden bij hem te zijn.
We zijn niet getrouwd. Hebben beide een verschillende nationaliteit en bovendien heb ik slechts een toeristenvisum en mijn vriend een studentenvisum.

Wat zijn mijn opties?

Ik heb alvast een scenario proberen te schetsen:

- Wanneer ik terug naar huis moet, ben ik hoog zwanger en mag ik niet meer op het vliegtuig en moet ik daar bevallen. Welke nationaliteit heeft het kind dan? aangezien mama en papa niet getrouwd zijn, beide een verschillende nationaliteit hebben en bovendien in een ander land wordt geboren.
Kan ik daar ook de voldoende medische zorgen krijgen aangezien ik geen inwoner ben en slechts tijdelijk op vakantie.
Wordt dit dan ook gedekt door mijn Belgische verzekering?
Kan ik mijn verblijf tijdelijk verlengen tot aan het einde van de studies van mijn vriend? Het is niet de bedoeling om te emigreren, enkel en alleen eventueel het verblijf te verlengen tot aan het einde van zijn studies zodat ons gezin samen kan blijven.

Weet iemand informatie over zo'n situatie of bij wie zou ik terecht kunnen om info hierover te vragen?
Zou ik de situatie uitleggen aan het consulaat of heb ik dan het risico dat ik niet naar Amerika mag gaan?

Alvast bedankt,
Groetjes
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: 21 met hartverscheurende keuzes

Bericht door Rachel. »

Wat zou je zelf het liefste willen op middellange termijn? Waar wil je uiteindelijk gaan wonen? En je gaat het kindje dus sowieso houden?
cococinel
Amerika-ontdekker

Bericht door cococinel »

De ideale situatie zou voor ons zijn. Dat mijn vriend zijn studies op HPU kan doorzetten, dat ik daar kan bevallen en bovendien er kan blijven met ons kindje tot het einde van zijn studies (3 jaar). Na zijn studies willen we samen sowieso naar Brazilië verhuizen. Dus we hoeven beiden geen emigratievisum en willen het kindje zeker houden.
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

En zit je zelf met studie, werk e.d. of ben je helemaal flexibel?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Heb je dat toeristenvisum al? Lijkt me dat je niet kan afreizen naar de VS als je zwanger bent en daar moet bevallen. Je moet dan aan het einde van de 6 maanden weer weg uit de VS. Ik zou sowieso eerst eens met je Braziliaanse vriend gaan praten.
cococinel
Amerika-ontdekker

Bericht door cococinel »

Ik ben zelf helemaal flexibel op dat vlak.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Waarom post je deze vraag in het subforum wat over de website gaat en niet in het tijdelijke visa subforum?

Of jij bent verzekerd met je Belgische verzekering heb ik maar 1 tip: vraag dat aan je verzekering. En kijk de voorwaarden erop na.

Welk visum krijgt jouw vriend? Of heeft jouw vriend? Het B2 visum gaat je niet lukken, want een gigantisch risico. Heb je een baan in België? En een koophuis?
cococinel
Amerika-ontdekker

Bericht door cococinel »

Neen, ik heb het toeristenvisum nog niet. Binnenkort moet ik het interview afleggen? Dit is waar ik schrik voor had dat ik niet ging mogen vertrekken als ze dit weten. Wat als ik er dan niks van zeg op het interview? De zwangerschap is helemaal nog niet zichtbaar... Wel mijn grote vraag is kan ik mijn visum verlengen want ik wil niet direct terug na 6 maand want dan ben ik net bevallen, is de baby nog super klein. Kom ik dan in de situatie terecht van 3 jaar lang samen met de baby via een toeristenvisum 3 jaar lang naar Hawaii af te reizen om bij mijn vriend te zijn?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Welke banden met België kan jij aantonen? Eigen huis? Baan? Studie? Oftewel, hoe ga jij aantonen geen immigratierisico te zijn?

Welk visum krijgt jouw vriend? Dan zou trouwen misschien een optie zijn. Let wel, misschien.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Op welk visum gaat je vriend precies?
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
cococinel
Amerika-ontdekker

Bericht door cococinel »

Ik woon thuis bij mijn ouders, een heb een baan loopt tot het einde van augustus.
Mijn vriend heeft een studentenvisum. Hoe kan trouwen hierin een rol spelen?

Ps: foutje om dit hier te plaatsen, kan ik dit nog wijzigen?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Wat voor studentenvisum? J1, F1, M1? Er bestaan verschillende studentenvisa, met verschillende rechten. Een getrouwde partner krijgt afhankelijk van het visum van de partner met een studentvisum ook een visum, maar de rechten verschillen.

Doch ik voorzie een probleem met de aanvraag van een B2 visum voor jou. De laatste tijd zijn veel B2 visumaanvragen afgewezen, waarbij de aanvragers (veel) sterkere banden hadden met Nederland dan wel België dan jij. Ze zullen je onder andere vragen hoe je alles gaat betalen, want je mag niet werken.
cococinel
Amerika-ontdekker

Bericht door cococinel »

Hij heeft een F-1 visum.

Wat moet ik dan allemaal aantonen voor dat B-2 Visum? Ik ga op reis naar mijn vriend dat studeert aan HPU voor 6 maanden. Hij huurt daar een woning. En ik hoef enkel gedurende 6 maanden 'overlevingsmiddelen' te bekostigen...

Is het aantonen van mijn contact daar geen bewijs dat ik geen verblijf hoef te bekostigen dus verder geen grote kost hoef te betalen?
Pepito
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Pepito »

Ten eerste wens ik je veel sterkte en wijsheid in deze spannende en ik hoop toch ook mooie tijd voor je.
cococinel schreef: - Wanneer ik terug naar huis moet, ben ik hoog zwanger en mag ik niet meer op het vliegtuig en moet ik daar bevallen. Welke nationaliteit heeft het kind dan? aangezien mama en papa niet getrouwd zijn, beide een verschillende nationaliteit hebben en bovendien in een ander land wordt geboren.
Een compleet antwoord heb ik hier niet, aangezien ik de Belgische regels niet ken, maar zoek dit wel heel goed uit! Ik heb jaren geleden toen ik veel op het buitenlandse partner forum las (vanwege de immigratie van mijn vrouw) enorm verbaasd over de vreemde regelgeving die zeer schrijnende situaties veroorzaakte. (In Nederland krijgt een kind van een ongetrouwde moeder automatisch de nationaliteit van de moeder, en kan het bij geboorte alleen de nationaliteit van de vader krijgen indien de vader de ongeboren vrucht erkend heeft. Als de moeder dus niet uit de EU komt, heeft de baby dus per direct geen geldige verblijfsstatus. Met zelfs als gevolg dat het IND baby's een brief stuurt dat ze binnen drie maanden zelfstandig het land dienen te verlaten....)

Misschien moet je vriend dus bijvoorbeeld al de ongeboren vrucht erkennen, om ook in België (makkelijk) als vader geregistreerd te kunnen staan.
En is krijgt een baby van een Belgische moeder automatisch de Belgische nationaliteit als het kind buiten België geboren wordt? Of moet je voor de baby direct al een visum/verblijfsvergunning aanvragen, als je het mee naar 'huis' wil nemen?

Verder krijgen volgens mij alle in de VS geboren kinderen automatisch de VS nationaliteit. (Dat gold in ieder geval een aantal jaar geleden in Californië, dus ik verwacht ook in de rest van de VS. Maar er zijn ook stemmen geweest om dit te veranderen, geen idee of dat uiteindelijk ook gebeurt is. Dus ook uitzoeken.)
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Volgens dit Wikipedia artikel kent de VS het jus solis systeem, dus als jouw baby daar geboren wordt is hij-zij automatisch een US Citizen. Maar jij gaat dan wel een probleem krijgen. Want het visum wordt over het algemeen voor 6 maanden toegekend. En als jij niet meer mag vliegen en tegen een overstay aanloopt is er kans dat je de VS uitgezet wordt en niet meer terug mag. Tevens zullen ze je beschuldigen van gelogen hebben tijdens de visumaanvraag, omdat je jouw zwangerschap niet gemeld hebt.
Maar dat is als je een visum krijgt. En daarop is de kans klein omdat jij een immigratierisico bent wat de VS betreft, en zoals al gezegd zijn mensen met sterkere banden met NL/België dan jij afgewezen voor hun B2 visumaanvraag.
Mocht trouwens jouw visumaanvraag afgewezen worden dan kan je niet meer middels het Esta naar de VS toe en ben je nog verder van huis.

Zoek eens op B2 visum op dit forum middels de zoekfunctie. Je zal dan al flink wat verhalen tegenkomen.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

cococinel schreef:De ideale situatie zou voor ons zijn. Dat mijn vriend zijn studies op HPU kan doorzetten, dat ik daar kan bevallen en bovendien er kan blijven met ons kindje tot het einde van zijn studies (3 jaar).
Dit lijkt me een zaak voor een immigratie advocaat, want jullie situatie is niet simpel. Misschien kan de international student office van HPU wat voor jullie betekenen, en eventueel een advocaat aanbevelen.

Dat gezegd hebbende, de beste optie voor jullie zou kunnen zijn om te trouwen (als dat kan in Belgie in jullie situatie), zodat jij een F-2 spouse visum kunt krijgen en je gedurende de studie van je vriend bij hem kan blijven (en naar Belgie kunt reizen wanneer je dat wilt). Hoe dat zit als je trouwt nadat de F-1 is verstrekt weet ik niet. Heeft je vriend de F-1 al ontvangen? Als jullie trouwen moet je via de universiteit een tweede I-20 ontvangen, zodat jij ook een visum kan aanvragen. HPU zou jullie hierover ook meer moeten kunnen vertellen.

Je vriend zou ook moeten navragen bij de HPU of hij daar een medische verzekering krijgt, dat wil nog wel eens bij de tuition inbegrepen zijn voor international students. Als dat zo is kan hij vragen of de partner is meeverzekerd, en hoe het met de vergoeding staat bij zwangerschap/bevalling.
cococinel
Amerika-ontdekker

Bericht door cococinel »

Bedankt voor al jullie informatie en steun! Door verdere research te doen, heb ik ontdekt hoe moeilijk het is om aan dat B2 visum te komen. Ik had geen besef in hoe streng ze hierop waren. Ik ging van het idee uit 'zolang we maar geld binnen brengen'.
Het heeft dus echt mijn ogen geopend dat ik geen schijn van kans maak om aan dat B2 visum te geraken, zeker niet als ik op mijn interview moet verklaren dat ik voor 6maanden mijn vriendje ga opzoeken...

Dus daaarom heb ik besloten om niet naar het interview te gaan. Want ik wist ook niet eenmaal dit afgewezen wordt, je niet meer binnenland via esta en dan heb ik pas echt een heel groot probleem!!!
Had ik dit nu allemaal eens op voorhand geweten (voordat ik het betaald had)... Maar gelukkig was ik net optijd om me niet nog dieper in de problemen te steken! Uit paniek te snel dingen proberen te regelen zonder eerst goed onderzoek te doen.

Maar nu gaan we het via een andere manier proberen te doen. Dankjewel hockey over wat je zei ivm trouwen...
We gaan dit verder uitzoeken. Maar ik zou inderdaad ook een tijdelijk visum moeten krijgen wanneer mijn man het F1 visa heeft. Ik krijg een ander soort visum en zou mogen blijven tot zijn studies zijn afgerond.
Ik ben nog niet zeker of deze info 100% correct is.
Maar mocht dit wel het geval zijn dan proberen we binnen de 2 maanden te trouwen in Brazilië....
Maar natuurlijk komen er dan weer nieuwe problemen op de proppen.
Moeten we beide een nieuw paspoort aanvragen + in zijn geval een nieuwe visum aanvraag want de situatie is verander... We dragen nu beide de status 'married'. Is dat dan ook weer een probleem om aan dat F1 visum te geraken?

Pfffff er komt toch heel wat bij kijken....
cococinel
Amerika-ontdekker

Bericht door cococinel »

Bedankt goldenhills voor je super nuttige informatie.

Hij heeft het F1 visum nog niet ontvangen. Wel al de papieren van HPU en ingevuld.
Hij zou dus beter wachten met de aanvraag totdat we getrouwd zijn?
Maar zijn school start begin september. Hebben we nog wel voldoende tijd?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik zou het interview afzeggen en niet alleen niet op komen draven.

Gelukkig hebben we je de ogen kunnen openen en je wat verder kunnen helpen. De informatie van Goldenhills is erg nuttig, neem dit ter harte a.u.b.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je moet gehuwd zijn vooraleer hij zijn visuminterview doet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer