Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dr. titel??

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Marceljesse
Amerikakenner

Dr. titel??

Bericht door Marceljesse »

Zoals zo velen lees ik de weblog van Petra. Ik heb het een lange tijd niet gedaan maar het wordt toch een soort verslaving.

Nu heb ik altijd al iets opmerkelijks gezien in amerika en zag het nu ook op Petra haar blog. Ik had het aan Petra alleen kunnen vragen maar ik wil eigenlijk wel de mening van meerdere mensen weten.

Is het standaard dat de dr. titel gebruikt wordt in amerika. Om iets duidelijker te zijn:
- Petra heeft het in haar blog over dr. Carol
- In de cosby show is het dr. cosby (bij iedereen aan wie hij wordt voorgesteld)
- Elke talkshow heeft het over dr..... Zo wordt dr phil door iedreen dr phil genoemd

Waarom is dit? En zijn dit toevallige gebeurtenissen of wordt je gewoon dr. xxxx genoemd als je MD of PhD bent?? Hier in nederland doen we dat helemaal niet. En al zeker niet als we buiten de werkomgeving zijn.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

In Nederland is het m.i. haast een schande om ir. of drs. voor je naam te zetten. In Amerika mag je best trots zijn op het resultaat van hard werk en hard studeren :roll:
</zeurmodus>
- Mike
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Michigan schreef:In Nederland is het m.i. haast een schande om ir. of drs. voor je naam te zetten. In Amerika mag je best trots zijn op het resultaat van hard werk en hard studeren :roll:
</zeurmodus>
Ben het niet helemaal met je eens.
Ik zet gewoon mr. voor mijn naam, ben daar trots op (alleen jammer dat ik geen mr. in het kwadraat mag gebruiken ;-). Is trouwens helemaal grappig als je een brief krijgt met: weledelgestrenge vrouwe :) ). Ik zie regelmatig het gebruik van titels voor namen.
Het enige wat ik wel merk, is dat instanties (zoals banken etc.) vaak niet de mogelijkheid geven om een titel aan te geven. Vind dat jammer.
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

Dr., Drs., Mr. en Ing./Ir. zijn in Nederland volgens mij aardig ingeburgerd, het enige dat ik zelden zie is de bachelorstitel. Maar dat zal misschien de komende jaren vaker opduiken, nu het bamastelsel hier is ingevoerd.
Marceljesse
Amerikakenner

Het gaat me eigenlijk meer over de vraag hoe je iemand aanspreekt.

Ik gebruik mijn titel nooit ook niet op brieven. Hooguit als ik een lezing moet geven of een artikel moet schrijven gebruik ik het verder nooit.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik vind het eigenlijk raar om een 'titel' te voeren in een situatie die niet relevant is aan de titel:
in vriendenkring, of op een klantenkaart, of bij de buren of de sportclub maakt het toch niet uit of je Dr. of Ing. bent?
Als het om professionele activiteiten gaat, dan vind ik dat anders.
Is het dat wat jij ook aan wilt geven, Marcel?

Maar ik vraag me nu inderdaad ook wel af wat de gewoonte is in Amerika...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

dolphin schreef:Ben het niet helemaal met je eens.
Ik zet gewoon mr. voor mijn naam, ben daar trots op (alleen jammer dat ik geen mr. in het kwadraat mag gebruiken ;-). Is trouwens helemaal grappig als je een brief krijgt met: weledelgestrenge vrouwe :) ). Ik zie regelmatig het gebruik van titels voor namen.
Mag je ook best trots op zijn, zou ik ook zijn.

Als ik voor mijn werk een brief naar een andere huisarts moet sturen zet ik neer: weledelgeleede heer/vrouwe.
Chi Sin X
Amerika-expert

Bericht door Chi Sin X »

lelie schreef: Als ik voor mijn werk een brief naar een andere huisarts moet sturen zet ik neer: weledelgeleede heer/vrouwe.
Serieus? Ik schrijf in het allerbeste geval "Geachte heer/mevr" en dan heb ik al echt iets nodig ;). Heb mijn eigen titel echt nog nooit gebruikt, staat zelfs niet op mijn business kaartjes. Ik had zelfs ook meer en meer het gevoel dat het van minder belang werd. (en ben ook eigenlijk niet trots omdat ik een bepaalde studie succesvol afgerond heb, is niet bepaald wereldschokkend, dat kunnen de meeste mensen wel als ze er genoeg tijd/moeite in steken. Ik ben trotser op dingen die ik professioneel gezien voor elkaar gekregen heb, want daar heb ik echt veel meer moeite voor moeten doen.)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Grappig, een discussie hierover. Het feit, dat wij (of eigenlijk de kinderen) haar Dr. Carol noemen is zo gekomen na een brainstorm sessie.
Mijn schoonvader heeft haar al een jaar na de dood van mijn schoonmoeder ontmoet en om te beginnen noemden we haar allemaal gewoon Carol (Rick en ik doen dat nog steeds).
Maar zij is een ouder iemand en nogal stijf en vond het te familiair klinken om de kinderen haar "Carol" te laten noemen.
Voor de kinderen was het nog te snel na de dood van hun grootmoeder om haar "Grandma Carol" te noemen. En toen kwam zijzelf met het idee van "Dr. Carol". Zij heeft een Ph.D. in psychologie en dat is ook de manier waarop haar studenten haar aanspreken.
Op andere Amerikanen komt het allemaal ook vreemd over, maar ja, dat is hoe Carol het wil.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Petra/VS schreef:Op andere Amerikanen komt het allemaal ook vreemd over, maar ja, dat is hoe Carol het wil.
Ze zou eens moeten weten dat er een topic aan haar 'oplossing' geweid werd! :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hi hi, ja, en ik ben nog wel in gesprek met haar op het moment.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nog even hierover, want het is, vooral hier in de Zuidelijke staten, ook gebruikelijk, om bekende volwassenen door kinderen "Miss <vul in voornaam>" en "Mr <vul in voornaam>" te laten noemen.
Zo zijn wij voor onze buurkinderen Mr. Rick en Miss Petra. Als iemand dan een titel heeft, wordt die waarschijnlijk wel "Dr. <vul in voornaam>" genoemd, hoewel wij verder geen voorbeeld daarvan in onze kennissenkring hebben. Ik ken nog wel een aantal Ph.D.'s, maar die gebruiken hun titel alleen in correspondentie.
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

GJ schreef:Dr., Drs., Mr. en Ing./Ir. zijn in Nederland volgens mij aardig ingeburgerd, het enige dat ik zelden zie is de bachelorstitel. Maar dat zal misschien de komende jaren vaker opduiken, nu het bamastelsel hier is ingevoerd.
Bachelor is toch Ing. ?????
Toen ik aan mijn opleiding begon was het nog Ing, een jaar later werd BAMA ingevoerd en nu komt er op mijn diploma bachelor te staan.......
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

phillybilly schreef:Bachelor is toch Ing. ?????
Toen ik aan mijn opleiding begon was het nog Ing, een jaar later werd BAMA ingevoerd en nu komt er op mijn diploma bachelor te staan.......
Alle ing.'s zijn nu Bachelor, niet alle Bachelors waren vroeger ing.

Er zijn er nu veel HBO bachelors die voorheen geen titel hadden (niet-technische studies).

Daarnaast heb je nog de academische bachelors (maar wordt nu nog niet door bedrijven als voltooide opleiding beschouwd).
Heb nog steeds geen foto's en reisverslag online van maart/april '06 *schaam*
Nonaj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nonaj »

Arjen schreef:
phillybilly schreef:Bachelor is toch Ing. ?????
Alle ing.'s zijn nu Bachelor, niet alle Bachelors waren vroeger ing.

Er zijn er nu veel HBO bachelors die voorheen geen titel hadden (niet-technische studies).

Daarnaast heb je nog de academische bachelors (maar wordt nu nog niet door bedrijven als voltooide opleiding beschouwd).
Ja, ik heb straks een Bachelor of Arts, maar dan krijg ik toch echt geen Ing. titeltje...
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Even ter info, Dr. Phil heet Dr. Phil omdat Charlatan Phil te lang was.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

:hilarious:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nonaj schreef:
Arjen schreef: Alle ing.'s zijn nu Bachelor, niet alle Bachelors waren vroeger ing.

Ja, ik heb straks een Bachelor of Arts, maar dan krijg ik toch echt geen Ing. titeltje...
Tenzij je hier een Ph.D., een M.D. (Medical Doctorate) of D.D.S. (Doctor of Dental Services) hebt, zie je niet veel mensen met titels. Boven genoemde zijn allemaal "Dr.". Je ziet ook wel R.N. (Registered Nurse) en P.A. (Physician Assistant), maar verder niet. Rick heeft bv. een B.S. in Computer Science, maar heeft verder geen titel.
Mijn broer heeft een masters in Geologie en geen titel. Dus zo titel belust zijn de Amerikanen helemaal niet. Ook niet wat advocaten betreft, overigens, in tegenstelling tot Nederland.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

In Nederland gebruikte ik mijn drs. titel (Engels) al niet, in Amerika denken ze dat ik dan of meerdere dokters ben (en zo gespleten ben ik niet) of meerdere dr graden heb. Ik laat het dus altijd maar weg. Behalve bij sollicitaties of zo, dan maak ik er maar M.A. (Master of Arts) van. Of eigenlijk ABD (all but dissertation), omdat je in het Nederlandse systeem tenslotte alleen maar een proefschrift hoeft te schrijven en niet, zoals in de VS, nog college moet lopen en werkstukken schrijven voordat je aan je proefschrift mag beginnen (wat je trouwens binnen afzienbare tijd na je afstuderen moet doen, in tegenstelling tot Nederland waar je je hele leven de tijd hebt).

Ik ben overigens wel bezig aan een onderzoekje wat uiteindelijk tot een proefschrift kan leiden, iets met immigranten en hun geschiedenis.

Wat me erg leuk lijkt: ik word hier in de VS regelmatig Bieno genoemd. Ik kan dan zeggen: dat is DOKTER Bieno.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Marceljesse
Amerikakenner

Leuk dat iedereen zo heeft gereageerd.
Ik denk dat Petra hier het goede punt heeft. ALs ik in amerika ben (zuidelijke staten) dan bemerk ik inderdaad dat men bijvoorbeeld liever dr. johnsen zegt dan mr. johnsen.
Hier in nederland zie je dat eigenlijk niet tenzij het natuurlijk een ontmoeting is tussen arts en patient.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer