Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA of B-2 visum

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Rens88
Amerika-ontdekker

ESTA of B-2 visum

Bericht door Rens88 »

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en ik zit met het idee zit om na mijn studie een reis door Amerika te maken.

Ik ben op het moment aan het bedenken wat ik het beste kan doen een ESTA formulier invullen of toch een B-2 visum aanvragen.
Wat ik tot nu heb gelezen is een B-2 visum aanvragen toch vrij lastig en als je afgewezen wordt kun je niet alsnog een ESTA formulier invullen.

Wat ik mij dus afvroeg, is het mogelijk om maximaal 3 maanden in Amerika te verblijven om vervolgens minimaal een maand naar Mexico of Canada te gaan en vervolgens weer terug naar Amerika?
Jrabakker
Amerikakenner

Re: ESTA of B-2 visum

Bericht door Jrabakker »

Ten eerste: het is 90 dagen, geen 3 maanden. Boek voor 87 of 88 dagen, zodat je nog een beetje ruimte hebt voor onvoorziene omstandigheden (vertraagde vlucht oid).

Alle tijd die je doorbrengt in de USA en de contiguous zone (lees: omringende landen) telt voor de 90 dagen window. Een maand in Canada/Mexico zet die teller dus niet terug op '0".
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Rens88
Amerika-ontdekker

Bericht door Rens88 »

Bedankt voor je reactie Jrabakker,

Betekent dat je na 90 dagen Amerika niet in komt vanuit Canada/Mexico of dat je deze landen dan ook uit moet zijn?
Ik heb namelijk ergens gelezen dat je in Canada 6 maanden mag blijven zonder visum dus dat lijkt mij niet toch?

Als dat zo is moet je bij het invullen van een ESTA formulier aangeven hoe je het land verlaat en is het dan voldoende om een geboekt hotel-hostel op te geven?
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Als je na 90 (89) dagen de usa verlaat en naar Canada gaat, is er in principe niets aan de hand, maar dan moet je vlucht uit Canada niet via een amerikaans vliegveld gaan, want dan heb je wel een probleem.

Andersom kan ook goed: rechtstreeks naar Canada vliegen (NIET via een US airport), en dan na je verblijf in Canada naar de USA gaan voor het 2e deel van je vakantie. Het is essentieel dat je niet via de USA vliegt, want zelfs die tussenlanding start de klok van de 90 dagen.

Je hoeft op ESTA geen vertrek informatie aan te geven, het is alleen een voorlopige toestemming om naar de USA af te reizen. Pas bij aankomst wordt bepaald of je ook daadwerkelijk het land in mag, en dat is dan officieel op het VWP (visa waiver program).
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Rens88 schreef:Betekent dat je na 90 dagen Amerika niet in komt vanuit Canada/Mexico of dat je deze landen dan ook uit moet zijn?
Ik heb namelijk ergens gelezen dat je in Canada 6 maanden mag blijven zonder visum dus dat lijkt mij niet toch?
Je mag zo lang in Canada blijven als de Canadese reglementen dat voorschrijven. De Amerikanen hebben (gelukkig) niets te zeggen over het moment waarop je Canada dient te verlaten.
Rens88
Amerika-ontdekker

Bericht door Rens88 »

Bedankt voor jullie reacties,

Fijn om te horen dat dat dus redelijk makkelijk gaat zal ik mijzelf eens gaan verdiepen wat er allemaal op dat ESTA formulier moet komen te staan.
De beste optie lijkt mij dan inderdaad Amerika en Canada. Vanuit Mexico is terug vliegen dacht ik een stuk duurder en ik weet ook niet hoe het precies zit met de veiligheid vooral in het noorden schijnt het gevaarlijk te kunnen zijn?

Mijn grootste probleem is denk ik dan dat ik eigenlijk deze reis het liefst met de auto zou willen doen. Huren is duur en kopen zal het probleem niet zijn maar het verzekeren en de auto verkopen in Canada zal denk ik niet heel makkelijk zijn. Ik heb wel een neef van mij die in Amerika woont maar die woont er nog niet heel lang. Ik weet niet of dit kan helpen met de verzekering?
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

De douane kan zeker moeilijk doen wanneer je zo kort na vertrek alweer op een ESTA probeert binnen te komen, hangt vooral af van het humeur van je douane-officier. Een vriend van mij die na drie maanden USA en een weekje Mexico opnieuw probeerde binnen te komen werd twee uur ondervraagd op het vliegveld en mocht vervolgens alsnog door. Ik denk dat je er in de meeste gevallen wel doorheen komt, maar tweemaal ESTA garandeert geen honderd procent slagingskans.
Rens88
Amerika-ontdekker

Bericht door Rens88 »

Bedankt voor je reactie,

Ok dus je kan wel gewoon weer een nieuwe aanvragen. Daarom was het ook mijn bedoeling om minimaal een maand uit Amerika te blijven.
Komt mischien minder "verdacht" over? En kan het ook schelen als je vanuit Canada Amerika weer in gaat lijkt me dat ze op de grens van Canada minder streng zijn?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ok dus je kan wel gewoon weer een nieuwe aanvragen.

Je hoeft geen nieuwe aan te vragen, je ESTA is 2 jaar geldig.
Het lijkt mij het makkelijkst als je minder dan 90 dagen in totaal uittrekt voor je reis. Dan kun je beginnen en eindigen in de VS wat het autoprobleem wat eenvoudiger maakt (maar nog steeds lastig denk ik). Wil je langer dan 90 dagen en zowel de VS als Canada bezoeken en eindigen in de VS dan loop je het risico dat ze aan de grens - ook vanuit Canada - moeilijk gaan doen. Ik denk niet dat iemand aan kan geven hoe lastig dat is. Kijk ook eens in het forum Tijdelijke visa voor Amerika, bijvoorbeeld dit topic.
Vertrekken vanuit Canada is dan wel zo veilig, maar je zit dan met het probleem van de auto. Hier is laatst een topic over geweest, zie hier.

Marianne
Rens88
Amerika-ontdekker

Bericht door Rens88 »

Ok ik zou bijvoorbeeld ook kunnen beginnen in Canada daar een auto kopen en ook weer kunnen eindigen in Canada?
Wat ik heb geleze zijn ze in Canada minder streng en kom je Canada makkelijker voor de tweede keer binnen.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Rachel. schreef:Ik denk dat je er in de meeste gevallen wel doorheen komt, maar tweemaal ESTA garandeert geen honderd procent slagingskans.
Waarop baseer je deze uitspraak?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Beginnen en eindigen in Canada lijkt me een goed plan.

Marianne
Rens88
Amerika-ontdekker

Bericht door Rens88 »

Heeft iemand ook tips voor het verzekeren van een auto in Canada.

Ik heb gelezen dat het in Ontario zo goed als onmogelijk is om een verzekering af te sluiten.
Ook heb ik gelezen dat iemand in Vancouver een auto had gekocht en dat de verzekerings agent naar de dealer zelf kwam.
Zoals hun het vertellen komt het heel makkelijk over een kwestie van die man betalen en het is geregeld. Maar is het wel zo makkelijk?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Rachel. schreef:De douane kan zeker moeilijk doen wanneer je zo kort na vertrek alweer op een ESTA probeert binnen te komen, hangt vooral af van het humeur van je douane-officier. Een vriend van mij die na drie maanden USA en een weekje Mexico opnieuw probeerde binnen te komen werd twee uur ondervraagd op het vliegveld en mocht vervolgens alsnog door. Ik denk dat je er in de meeste gevallen wel doorheen komt, maar tweemaal ESTA garandeert geen honderd procent slagingskans.
Ik denk dat je vriend ontzettend veel mazzel heeft gehad. Er valt niet te tornen aan die 90-dagen regel. Je moet normaal gesproken eerst terug naar Europa voordat je de VS weer in mag. Dit is de eerste keer dat ik hoor van iemand die na 90 dagen VS en Mexico de VS weer in mag vanuit Mexico. Zoals gezegd: blijkbaar erg veel mazzel gehad.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Rens88 schreef:Wat ik heb geleze zijn ze in Canada minder streng en kom je Canada makkelijker voor de tweede keer binnen.
Canadese immigrations kunnen net zo lastig zijn als Amerikaanse immigrations. De reden dat Canada-VS-Canada een beter plan is dan VS-Canada-VS komt door die 90-dagen regel. Zo lang je binnen die 90 dagen zit met je totale reisduur, is er geen enkele reden waarom een Amerikaans immigration officer moeilijk zou doen als jij je voor de tweede keer aan de grens meldt. Er zijn genoeg mensen die een retourtje VS boeken vanuit Europa, met een uitstap naar Canada tussendoor.
Rens88
Amerika-ontdekker

Bericht door Rens88 »

Bedankt voor je reactie dimona,

Dat klopt maar Ameriks en Canada is groot weet niet of ik aan 3 maanden genoeg heb. Vind dat ook nogal moeilijk in te schatten.
Ik denk dat ik ongeveer 4 tot max 6 maanden me wel kan vermaken zal denk ik ook aan de kosten en mijn budget liggen.

Aangezien ik geen idee heb hoe lang ik ongeveer wil blijven vroeg ik mijzelf af of het mogelijk is ongeveer een maand voor vertrek terplekke een ticket te boeken?
Of raden jullie aan om dit van te voren te doen ik weet niet of je dan nog de datum naar voren kan schuiven?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Je kunt een wijzigbaar ticket nemen. Is wel duurder, maar dan kun je achteraf nog schuiven met de vluchtdatum. Het zal waarschijnlijk goedkoper uitkomen dan twee enkeltjes.
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Jrabakker schreef:Als je na 90 (89) dagen de usa verlaat en naar Canada gaat, is er in principe niets aan de hand, maar dan moet je vlucht uit Canada niet via een amerikaans vliegveld gaan, want dan heb je wel een probleem.

Andersom kan ook goed: rechtstreeks naar Canada vliegen (NIET via een US airport), en dan na je verblijf in Canada naar de USA gaan voor het 2e deel van je vakantie. Het is essentieel dat je niet via de USA vliegt, want zelfs die tussenlanding start de klok van de 90 dagen.
In principe is vliegen via de VS geen probleem, ook niet na de 90 dagen. Zolang je maar in de transit zone blijft en niet weer door immigrations wilt.
Rens88 schreef: Aangezien ik geen idee heb hoe lang ik ongeveer wil blijven vroeg ik mijzelf af of het mogelijk is ongeveer een maand voor vertrek terplekke een ticket te boeken?
Of raden jullie aan om dit van te voren te doen ik weet niet of je dan nog de datum naar voren kan schuiven?
Een enkele reis naar de VS op een normale manier aanschaffen kost je meer dan een retour. Beter zou je dan een retour kunnen nemen en alleen de heenreis benutten.
En ik had hier nog een tip om goedkoop een enkele reis te boeken (gaat niet 100% meer op omdat de gratis extra miles niet meer worden gegeven, maar enkele reis blijft niet duur op deze manier)
US-fanboy schreef:

Ben je lid van KLM Flying Blue ? Koop dan miles bij tot je genoeg hebt voor een enkele reis naar de VS. Er zit altijd wel een (in Award Miles) goedkope vlucht bij naar NYC of een stad daar in de buurt (Washington, Boston). Bijvoorbeeld vlieg je op dit moment voor 18750 Award Miles naar Washington DC. Je Koopt nu 16.000 (+ 4.800 extra) miles voor 416 euro.
Dan heb je dus een enkele reis naar Washington voor 416 euro. Voor minder dan 100 euro vlieg je van Washington naar NYC.
Enkele reizen boeken met Flying Blues kan zonder problemen.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

US-fanboy schreef: In principe is vliegen via de VS geen probleem, ook niet na de 90 dagen. Zolang je maar in de transit zone blijft en niet weer door immigrations wilt.
Dat klinkt leuk, maar kan in de meeste luchthavens in Amerika helemaal niet, want die hebben geen transit zone. Als je op een buitenlandse vlucht de USA binnekomt MOET je eerst langs immigrations, dan langs customs met je koffer, die vervolgens weer inchecken en pas dan kun je door naar je vlucht verder het buitenland in. En als je door immigrations gezien bent, begint die 90 dagen termijn te lopen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Jrabakker schreef:Dat klinkt leuk, maar kan in de meeste luchthavens in Amerika helemaal niet, want die hebben geen transit zone. Als je op een buitenlandse vlucht de USA binnekomt MOET je eerst langs immigrations, dan langs customs met je koffer, die vervolgens weer inchecken en pas dan kun je door naar je vlucht verder het buitenland in. En als je door immigrations gezien bent, begint die 90 dagen termijn te lopen.
Inderdaad. Die terugreis is wel degelijk een probleem.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer