Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Indeling bezoek Yosemite

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
SarahB
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Indeling bezoek Yosemite

Bericht door SarahB »

Hallo,

In september hebben wij de volgende planning:
15 - 9 San Francisco - Yosemite
16 - 9 Yosemite
17 - 9 Yosemite - Bridgeport

Dit is onze voorlopige planning:
15 - 9 Vroeg vertrekken in San Francisco, nog snel boodschappen doen, en iets na de middag aankomen aan de Mariposa Grove. Daar wat wandelen en de sequoia's bekijken. Rond 17.30 (want ja, in september is het niet lang licht natuurlijk) vertrekken naar het hotel in El Portal. Onderweg stoppen aan Tunnel View om wat rond te kijken en foto's te maken.

16 - 9 ???

17-9 De Tioga-road afrijden en stoppen bij de leukste/mooiste/... punten. Ik moet nog bekijken welke dat zijn, tips zijn uiteraard altijd welkom! :wink:
Als we hier nog tijd over zouden hebben, kunnen we Mono Lake en/of Bodie ook doen. Maar dat hoeft zeker niet per se, de volgende dag hebben we daar ook nog tijd voor indien nodig.

Wat vinden jullie van de 2 dagen die ik al heb ingevuld?

En het belangrijkste, hebben jullie tips voor de volle dag in Yosemite? Er zijn zo veel dingen te doen, het is moeilijk om keuzes te maken... Echt een lange hike (de panorama-trail bv.) gaan we niet doen denk ik. Tenslotte ben je dan heel veel tijd kwijt en uiteindelijk zijn wij geen fervente wandelaars.

Nog enkele losse vraagjes: is de mist-trail nog de moeite half september? En welke waterval is half september nog het mooiste?

Ten slotte: is het mogelijk om een zonsondergang in het park te bekijken en dan door te rijden naar El Portal? Of rij je dan in het pikdonker (dat willen we vermijden)? Ik wil namelijk niet in het donker rijden daar, en ik weet niet hoe lang het nog enigszins licht blijft na zonsondergang.

(We logeren in El Portal omdat dat niet ver van het park ligt en omdat we logeren in Yosemite zelf toch wel heel duur vinden. En in zo'n tent in Curry Village slapen is niets voor ons. We moeten geen luxe hebben maar een nette hotelkamer met eigen badkamer is toch wel een vereiste.)

Alvast bedankt voor jullie tips en opmerkingen!
RmR_Photography
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Indeling bezoek Yosemite

Bericht door RmR_Photography »

In 2012 hebben wij ook 2 nachten doorgebracht in El Portal. Het is eigenlijk gewoon te kort. Vandaar dat we dit jaar weer terug gaan. Er is zoveel te zien en daarom lastig de juiste keuzes te maken.
Wij hebben toen wel de Panorama Trail gelopen, 3 dagen spierpijn maar een hike waar we nog vaak naar terug kijken vanwege de uitzichten.

Zonsondergang kan heel goed als je uit Marisposa Grove komt. En in het donker terug rijden ontkom je dan niet aan.... Maar met een navigatie is het prima te doen zodat je kan zien wat er gaat komen.
Gr. Ronald

2012: LA-SF-LV
2014: LV-Moab-Grand Teton-SF
2020: New York (cancelled)
SarahB
Amerikafan

Bericht door SarahB »

RmR_Photography schreef:In 2012 hebben wij ook 2 nachten doorgebracht in El Portal. Het is eigenlijk gewoon te kort. Vandaar dat we dit jaar weer terug gaan. Er is zoveel te zien en daarom lastig de juiste keuzes te maken.
Wij hebben toen wel de Panorama Trail gelopen, 3 dagen spierpijn maar een hike waar we nog vaak naar terug kijken vanwege de uitzichten.

Zonsondergang kan heel goed als je uit Marisposa Grove komt. En in het donker terug rijden ontkom je dan niet aan.... Maar met een navigatie is het prima te doen zodat je kan zien wat er gaat komen.
Ja, ik weet dat 2 nachten kort is. Maar ja, met een beperkte tijd in de USA moet je keuzes maken, jammer genoeg.

Bedankt voor je tips!
SarahB
Amerikafan

Bericht door SarahB »

Heeft er nog iemand tips hoe ik de volle dag Yosemite best kan indelen? :)
Kurt10
Amerikakenner
Partner van: Elskey
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Kurt10 »

Een bezoek aan Glacier Point voor een fantastisch zich over de Vallei.
http://usa2014kurtels.tumblr.com
https://www.youtube.com/watch?v=6ZhIrfaUi20
https://westcoastusa2016.wordpress.com/
2011: NY
2012: Zuidwesten
2013: NY+Noordwesten-zuidwesten
2014: NY+Florida
2015: Florida
2016: Zuidwesten
2017: Florida
reggie_dnv
Amerika-ontdekker

Bericht door reggie_dnv »

Dag Sarah,

Ik zou het als volgt indelen:

dag 1 - vroeg vertrekken in SF, eerst stoppen aan je hotel in El Portal en je valiezen al op de kamer plaatsen. Dan zou ik in de namiddag Yosemite Valley bezoeken. Daar kan je vele korte wandelingen maken.

dag 2 - in de voormiddag zou ik gaan wandelen in Mariposa Grove. In de namiddag zou ik dan de weg naar Glacier Point nemen en halfweg stoppen om een wandeling te maken naar Taft Point en/of Sentinel Dome om daarna door te rijden naar Glacier Point zelf en eventueel de zonsondergang te bekijken.

dag 3 - Tioga Road

Op die manier heb je in 2 dagen toch een vrij mooi overzicht van Yosemite..
Stefanluk
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Stefanluk »

Wij hebben een soortgelijk bezoek aan Yosemite gedaan in 2012. Ons bezoek zag er als volgt uit:

Dag 1: Vanaf Mammoth Lakes via Bodie (c.a. 1,5 uur rondgelopen) naar El Portal waar we tegen het avondeten aankwamen. Onderweg gestopt en zo'n 1,5 uur gewandeld rond Tenaya lake wat echt een aanrader is. Prachtige views.
Zo zou je dus de laatste dag kunnen inrichten aangezien je zelf al iets dergelijks noemt

Dag 2: 's ochtends van El Portal naar Yosemite. (Houdt hierbij rekening met het verkeer. Wij zaten er in het weekend en 's ochtends stond er een file van zo'n 45 min voor het park.) In de ochtend hebben we gewandeld naar de Yosemite Falls (de tijd genomen en zelf een koude douche van de Lower Yosemite meegepikt). Vervolgens hebben we de auto gepakt en zijn we naar Mariposa gereden om de Sequoia's te bekijken. Daar kwamen we rond de middag aan, hebben we gelunched en ook 1 a 2 uur rondgelopen. Tenslotte zijn we dezelfde weg terug gereden en hebben we Glacier Point en Tunnel View meegepikt aan het eind van de middag. 's Avonds waren we weer terug in El Portal.
Zo zou je dus de eerste dag in kunnen vullen.

Dag 3: Wederom even in de file gestaan voor het park. In het park hebben we een hike van zo'n 5uur gemaakt. Eerst met de pendelbus naar het start punt. Vervolgens naar Vernal Fall en Nevada Fall gelopen. Wat een prachting uitzicht zeg.

Ik heb niet het idee gehad dat het programma dat ik zojuist genoemd heb op enig tijdstip gehaast was. Daarnaast denk ik dat ik een goede indruk heb gekregen van het park. Ik kijk er dan ook met veel plezier naar terug.

Je zou je bezoek aan Yosemite dus soortgelijks kunnen indelen. Dan heb je op dag 1 en 3 de bezienswaardigheden die je zelf al noemt. Dag 2 kun je naar eigen wens invullen.

Succes!

Stefan
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou niet eerst naar El Portal rijden, die route zul je vaker rijden, maar ik zou zoals je zelf al aangeeft via de 41 het park binnenrijden en dan een bezoek aan de Mariposa Grove brengen. Afhankelijk van hoe laat je er bent zou je nog naar Glacier Point kunnen rijden voor de zonsondergang (maar dan rij je wel in het donker naar El Portal). Een kijkje bij Tunnel View is echter ook een goede optie.
Voor de volle dag zou je eens kunnen kijken of er wandelingen zijn die je aanspreken. De Panorama Trail is mooi, maar het kost je wel een hele dag. Je zou ook naar Glacier Point kunnen rijden en onderweg naar Sentinel Dome kunnen lopen. Dat is een wandeling van ongeveer een uur, en het uitzicht daar is nog beter dan bij GP.
Dan naar de vallei voor een paar kort wandelingen (door de meadows, naar Mirror Lake, of naar Bridalveil Fall) of een fietstocht. De Mist Trail is in september minder spectaculair dan in het voorjaar of vroege zomer, maar nog steeds wel mooi om te doen. Je kunt ook een kijkje nemen bij de Bridalveil Fall, die zal nog wel de moeite waard zijn in september. De Yosemite Fall zal droog staan. Bekijk ook de Yosemite Guide om te zien of er leuke rangeractiviteiten zijn.
Je zou de volle dag wel in het donker terug kunnen rijden omdat je die route dan de dag ervoor al hebt gedaan. Kijk zelf of je dat wel of niet prettig vindt. Maar Yosemite is niet echt een park voor mooie zonsondergangen, hoewel het vanaf Glacier Point wel de moeite schijnt te zijn.
Langs de Tioga Road heb je meerdere uitzichtpunten en wandelmogelijkheden, bijvoorbeeld naar May LAke, of langs tenaya Lake. Een mooi uitzichtpunt is bij Olmsted Point (even naar het viewpoint lopen). Ook een stuk richting Glen Aulin (bijvoorbeeld tot aan Soda Springs) is leuk om te lopen. Zie daarvoor mijn wandelsite.

Wij waren in 1988 ook in september in het park, mischein heb je iets aan ons reisverslag.

Marianne
SarahB
Amerikafan

Bericht door SarahB »

Bedankt voor de tips!!! Nu kan ik wat verder gaan plannen :thumbup:
jacky48
Amerika-ontdekker

Bericht door jacky48 »

Wij hebben dag 1 en 3 ook zo gedaan op advies van Marianne, wij zijn geen echte wandelaars voor lange trips, de 2e dag zijn we naar de vallei gereden en daar zijn we naar de lower fall gereden en hebben daar rondgewandeld. Daarna naar de bridevail fall gereden de auto op de parkeerplaats en naar boven gelopen is goed te doen.
Die middag hebben we gepicknickt langs het water in het dal en daar lekker gezwommen, was voor ons een superfijne dag, zelfs nog een beer gespot.
Mooi sereen park.
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Wij waren in 2003 in september in Yosemite. De meeste watervallen stonden toen nagenoeg droog en daar hebben we dus ook geen tijd aan besteed. Maar da's afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw die in de winter is gevallen. Ik heb hier ook wel eens foto's van september gezien waar echt nog een redelijke waterval te zien was (al schijnt dat uitzondering te zijn).

Wij kwamen toentertijd via de tioga pass het park in en hebben een wandeling gemaakt bij de sequoia's van Tuolumne grove. Was een leuke wandeling, waar je de sequoia's praktisch voor jezelf hebt. Je loopt over een pad door een dichtbegroeid bos (i.t.t. Mariposa Grove, dat een stuk kaler en drukker is). Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je Mariposa Grove niet zou moeten bezoeken. Ook die vonden we indrukwekkend, maar op een andere manier. Helaas hebben wij toen Tenaya Lake gemist. Lijkt mij een aanrader.

De tweede dag hebben we toen besteed aan de Glacier Road en de mooie Sentinel Dome trail en daarna de mariposa grove.

De valley hebben wij pas in 2009 uitgebreid bezocht, toen we er in juni waren en de watervallen helemaal top. We hebben toen fietsen gehuurd en de valley per fiets en shuttle verkend. We hebben ook mirror lake bekeken, maar we hadden de pech dat het toen net ging regenen. Bij mooi weer ook een aanrader! Erg idyllisch.
marry139
Amerika-ontdekker

Bericht door marry139 »

Ik heb hierover ook nog een vraag. Wij komen op een zondag aan in curry village en komen van mammoth lakes met bezoek bodie in de planning en stop bij tenaya lake. Dan volgende dag hele dag yosemite. Mijn vraag is zullen we panorama trail doen of is dit zonde omdat je er een hele dag aan kwijt bent. Volgende dag gaan we nl door naar SF voor 3 nachten. Aan de andere kant je hebt wel een mooie indruk als je de panorama trail wel doet. Wat zou nog een alternatief zijn? Misschien met de auto naar glacier point en daar lopen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Als je van Bodie komt kun je voordat je naar Tenaya Lake gaat misschien nog naar Soda Springs lopen, dat is niet ver (en je kuint oko eerder terugkeren). Na Tenaya Lake is het uitzicht bij Olmsted Point een stop waard.
Kijk eens in dit topic voor de Panorama Trail en alternatieven. In welke tijd van het jaar zijn jullie er?

Marianne
marry139
Amerika-ontdekker

Bericht door marry139 »

Eind juli. Voorkeur gaat toch wel uit om PT te doen of is het voor 2 jongens van 15 beter meer afwisseling te kiezen. Misschien te lang lopen. Maar ja anders gaan we misschien ook lopen alleen dan een andere trail, dus dan maakt het ook niet uit. Anders fietsen maar ik heb gehoord dat dat heel druk kan zijn in hoogseizoen. Als we voor de misttrail kiezen is het alleen omhoog lopen toch?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

De Mist Trail is omhoog en weer naar beneden. Je kunt ook de Mist Trail omhoog doen en de John Muir Trail naar beneden. Die laatste is minder steil en dat is wel prettig als je naar beneden loopt. Je kunt tot aan de Vernal Fall gaan of doorlopen naar de Nevada Fall. Zie ook mijn wandelsite en hier ons reisverslag de Mist Trail.

Marianne
Rob.melvink
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Rob.melvink »

Hoi, ik ga in juni heen en ben drie nachten in omgeving Yosemite.
Ik was van plan om de tweede dag de four mile trail te doen vanaf glacier point, tot aan het hek waar ze de trail mee kunnen afsluiten en dan weer terug omhoog.
Dan kan ik mijn auto gewoon boven laten staan en er word gezegd dat je de beste stukken heb gezien van die route?
Dacht dat het bij elkaar 5km lopen is.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik heb dat ook wel eens overwogen, het wordt ook op http://www.yosemitehikes.com voorgesteld. Zelf vond ik de hele route de moeite waard, maar het bespaart je wel een busreis of een lange wandeling naar boven en beneden. Wij deden het vorig jaar juni heen en terug, zie hier ons verslag.

Marianne
ONYX666
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door ONYX666 »

Rob.melvink schreef:Hoi, ik ga in juni heen en ben drie nachten in omgeving Yosemite.
Ik was van plan om de tweede dag de four mile trail te doen vanaf glacier point, tot aan het hek waar ze de trail mee kunnen afsluiten en dan weer terug omhoog.
Dan kan ik mijn auto gewoon boven laten staan en er word gezegd dat je de beste stukken heb gezien van die route?
Dacht dat het bij elkaar 5km lopen is.
Dit vind ik ook wel interresant

Op deze pagina staat dit ook beschreven.

Ik had erst in de planning sentinel dome te doen maar kan iemand aangeven of dit stik van de four miletrail mooier, en evt leuker voor kinderen is?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

ONYX666 schreef: Ik had erst in de planning sentinel dome te doen maar kan iemand aangeven of dit stik van de four miletrail mooier, en evt leuker voor kinderen is?
Lastige vraag! Beide wandelingen hebben hun voor- en nadelen. Bij de 4MT loop je eerst naar beneden - en het eerste stuk is niet heel interessant. Je moet daarna flink klimmen om weer terug bij Glacier Point te komen. Voordeel is wel dat je net zo ver kunt gaan als je wilt, je hoeft niet helemaal tot aan het hek te gaan. Ik geloof dat wij het hek niet eens gezien hebben, dus kijk uit dat je niet te ver loopt. :wink:
Bij Sentinel Dome loop je omhoog, eerst door een redelijk vlak stuk met bomen, en dan het open stuk op de Dome. Dit is echt leuk, zeker met kinderen lijkt me. En je hebt bovenop een geweldig uitzicht. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, je zou ook Taft Point kunnen overwegen.
De 4 MT bestaat voor het grootste deel uit een smal pad dat zigzagt. Aan de ene kant de berg, aan de andere kant het dal, met soms een steile afgrond. Sentinel Dome is heel anders, je loopt je eigen route omhoog.

Als je er niet uitkomt: misschien is de parkeerplaats bij Sentinel Dome/Taft Point vol, rij dan door naar GP en doe daar het stuk van de 4MT. Of kijk hoeveel tijd je hebt; als je weinig tijd hebt ga je voor Sentinel Dome.

Marianne
karen1
Amerika-newbie

Bericht door karen1 »

Ik lees dat jullie spreken over lange files voor de ingang van Yosemite (gedurende het hoogseizoen).
Nu hebben wij op dinsdag 29 juli de vroege (08.30 uur) bus gereserveerd naar Glacier Point om vervolgens de Panorama Trail te lopen.
We verblijven ook in El Portal.
Kan iemand aangeven hoe laat we best kunnen vertrekken vanuit El Portal om zeker niet te laat bij het verzamelpunt te zijn?
Ik begreep nl. ook dat we de auto niet kunnen parkeren bij de Yosemite Lodge, dus wij gaan ervan uit dat vroeg vertrekken noodzakelijk zal zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer