Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Samenvatting Credit history
Re: Samenvatting Credit history
Zijn die gegevens dan eigenlijk vrij toegankelijk? Of zou je die dan zelf moeten aanleveren?
Allerhande bedrijven en instanties rapporteren naar de credit rating agencies, en dus indirect naar Fair Isaac.
Banken, credit-card agencies, veel energiebedrijven, tel./cable co.'swarenhuizen als je een klantenkaart met credit/debit priveleges hebt enz.
Zoals K. al aangaf, soms ook voor een nieuwe baan. Vroeger werd dat bijna altijd gedaan. Maar nadat daartegen protesten waren gekomen nu alleen nog maar in bepaalde omstandigheden (zegt men).
Je credit-report wordt niet alleen getrokken als je een lening wilt afsluiten of iets wilt leasen of een hypotheek nodig hebt, maar ook als je een huis of apartement wilt huren, een tel. abbonnement neemt, enz.
Je kunt niet zelf gegevens aanleveren, maar wel proberen dingen die niet kloppen, recht te zetten.
Ik heb ooit problemen gehad omdat iemand een of andere fin. fraude heeft begaan op een adres waar ik ruim 15 jaar geleden al ben vertrokken. Om een of andere reden blijft dat adres opkomen als mijn 'huidige' adres.
Vervelend is ook dat er zaken gemeld worden die niet kloppen. Zo kregen we een aantal jaar gelden van BofA nieuwe creditcards omdat ze een breach in hun computersysteem hadden gehad. Later zag ik op mijn credit report dat BofA het nieuwe creditcard-nummer had verklaard door te melden dat wij onze credit cards waren kwijtgeraakt.
Banken, credit-card agencies, veel energiebedrijven, tel./cable co.'swarenhuizen als je een klantenkaart met credit/debit priveleges hebt enz.
Zoals K. al aangaf, soms ook voor een nieuwe baan. Vroeger werd dat bijna altijd gedaan. Maar nadat daartegen protesten waren gekomen nu alleen nog maar in bepaalde omstandigheden (zegt men).
Je credit-report wordt niet alleen getrokken als je een lening wilt afsluiten of iets wilt leasen of een hypotheek nodig hebt, maar ook als je een huis of apartement wilt huren, een tel. abbonnement neemt, enz.
Je kunt niet zelf gegevens aanleveren, maar wel proberen dingen die niet kloppen, recht te zetten.
Ik heb ooit problemen gehad omdat iemand een of andere fin. fraude heeft begaan op een adres waar ik ruim 15 jaar geleden al ben vertrokken. Om een of andere reden blijft dat adres opkomen als mijn 'huidige' adres.
Vervelend is ook dat er zaken gemeld worden die niet kloppen. Zo kregen we een aantal jaar gelden van BofA nieuwe creditcards omdat ze een breach in hun computersysteem hadden gehad. Later zag ik op mijn credit report dat BofA het nieuwe creditcard-nummer had verklaard door te melden dat wij onze credit cards waren kwijtgeraakt.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Bedankt voor het uitgebreidde overzicht. We zijn net aangekomen en komen echt tegen hoe vervelend het is om geen credit history te hebben.
-
- Amerika-ontdekker
- Partner van: bloodymarie
Hoi mensen,
Nog een vraag n.a.v. Al het bovenstaande. Wij zitten bij de Rabobank. Met de pinpassen, cc en betaal/spaar rekening (nou ja sparen met prut rente). Nu is het zo dat Rabobank ook in Amerika zit. Hoe zit het met gegevens overdracht hiervan richting Rabobank in Amerika? Kunnen ze dan op basis daarvan een credit history maken?
Niels
Nog een vraag n.a.v. Al het bovenstaande. Wij zitten bij de Rabobank. Met de pinpassen, cc en betaal/spaar rekening (nou ja sparen met prut rente). Nu is het zo dat Rabobank ook in Amerika zit. Hoe zit het met gegevens overdracht hiervan richting Rabobank in Amerika? Kunnen ze dan op basis daarvan een credit history maken?
Niels
Nee dat kan niet volgens mij maar stel je vraag aan je locale Rabobank denk ik.
Ze zitten volgens mij alleen in CAlifornia voor gewone bankrekeningen.
Qua credit history: alleen American Express kan een account met meer historie toevoegen aan je report, andere banken/instellingen mogen dit niet. Heeft iets te maken met hoe American Express vroeger is opgezet, en daardoor mogen ze dit doen.
De rabobank zelf kan natuurlijk je verleden in Nederland wel gebruiken om je credietwaardigheid te beoordelen en je aan de hand daarvan een lening geven, maar andere instellingen zullen dit niet kunnen omdat ze geen inzage hebben in die gegevens. En al hadden ze het wel: ze weten niet wat ze er mee moeten, omdat het niet voldoet aan het format van financiele data waar ze normaal mee omgaan.
En prut rente? Wacht maar tot je hier bent, dan weet je pas wat prutrente op een spaarrekening is!
Qua credit history: alleen American Express kan een account met meer historie toevoegen aan je report, andere banken/instellingen mogen dit niet. Heeft iets te maken met hoe American Express vroeger is opgezet, en daardoor mogen ze dit doen.
De rabobank zelf kan natuurlijk je verleden in Nederland wel gebruiken om je credietwaardigheid te beoordelen en je aan de hand daarvan een lening geven, maar andere instellingen zullen dit niet kunnen omdat ze geen inzage hebben in die gegevens. En al hadden ze het wel: ze weten niet wat ze er mee moeten, omdat het niet voldoet aan het format van financiele data waar ze normaal mee omgaan.
En prut rente? Wacht maar tot je hier bent, dan weet je pas wat prutrente op een spaarrekening is!
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
-
- Amerika-ontdekker
- Partner van: bloodymarie
Wij gaan in ieder geval een American Express aanvragen. Alvast wat opbouwen. Goede tip.
Niels
Niels
Ja daar ga je echt profijt van hebben!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Rabobank en ING hebben mij indertijd verteld dat ze zulke gegevens niet kunnen uitwisselen / dat hun Noord-Amerikaanse partners daar geen toegang toe hebben. Het is alsof het een totaal andere bank is. Misschien dat dat ondertussen veranderd is?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Nog even een aanvulling/correctie op mijn lange verhaal op bladzijde 4 (kan niet meer aanpassen):
Als je een paar maanden in de USA bent en je hebt je eerste kaart(en), dan is er gerede kans dat je op een gegeven moment een 'pre-approval' aanbieding krijgt van CreditOne credit cards. Als je het ook maar enigzins kunt: vermijden! dit is een van de weinige kaarten die gelijk rente berekend zodra je iets aanschaft, ipv dat je pas rente gaat betalen na de payment date van je maandelijkse statement.
Als je een paar maanden in de USA bent en je hebt je eerste kaart(en), dan is er gerede kans dat je op een gegeven moment een 'pre-approval' aanbieding krijgt van CreditOne credit cards. Als je het ook maar enigzins kunt: vermijden! dit is een van de weinige kaarten die gelijk rente berekend zodra je iets aanschaft, ipv dat je pas rente gaat betalen na de payment date van je maandelijkse statement.
-
- Amerika-expert
Volgens mij is dat inderdaad zo, die Nederlandse banken in de VS zitten daar niet om Europeanen van dienst te zijn. De Rabobank in de VS wil eigenlijk geen 'gewone' klanten hebben, ze willen je wel als je een winkelcentrum, een boerderij of een vastgoed bedrijf bent. En de ING in de VS is een tijdje geleden aan CapitalOne verkocht. Ik zal het weer eens gaan navragen, maar tot nu toe hebben ze altijd gezegd at ze zelfs geen overboekingen uit het buitenland accepteren.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Alvast een paar zeer goede samenvattingen gezien, maar wou even nog wat kwijt over het gebruik van de credit cards.
Van wat ik begrepen heb, zit het zo:
Monthly usage van je credit card zit best tussen 12 en 20% (van je CC limiet). Van 20 tot 33% is ook OK, maar niet zo goed als 12-20%. Boven de 33% gaat het weer wat naar beneden. Ik heb ook al gelezen dat de ideale "band" 15-20% is. Voor een kaart met 1000$ limiet is het dus best om 150 a 200$ per maand te hebben.
Zoals eerder aangegeven, is het best OK om bijvoorbeeld met een credit limit van 1000$ een TV of zo te kopen van 900$, maar stort dan 750$ van je bankrekening over naar je credit card, zodat op de vervaldag van de maand je utilization onder de 20% uitkomt. Je vraagt best aan je credit agency wat de vervaldag juist is.
Voor je secured card is een onderpand van bv 500 a 1000$ prima. Gebruik deze dan ook ideaal altijd voor hetzelfde, bijvoorbeeld om te gaan tanken. Zo heb je elke maand een degelijke utilization, en ga je niet zo snel boven je ideale utilization komen.
Vraag ook ALTIJD na, bij alles wat je moet tekenen, of er naar de krediet maatschappijen melding wordt gedaan. Zeker en vast als je een lening aangaat, want bij sommige autodealers, vooral deze die "even for bad credit" leningen uitschrijven, is dat NIET het geval. Een lening zonder melding is zonde, de credit score is te belangrijk in de US.
Soms (meer dan je denkt) gebeuren er fouten. Als je het hele topic hier doorneemt kan je er een paar terugvinden. Controleer dan ook om de 3 maanden je credit score door een rapport aan te kopen. Alles wat niet normaal is (in de negatieve zin) moet je onmiddellijk schriftelijk protesteren. De maatschappij heeft dan 30d om je van antwoord te voorzien, zoniet zijn ze verplicht om de melding te schrappen.
Als je dan toch eens een stommiteit begaan hebt, of gewoon "bad luck", en je zit met een slechte melding op je CS, is er 1 ding HEEL belangrijk om te weten.
Je gaat al snel schuldeisers op je dak krijgen. Vaak worden de schulden doorverkocht aan een incasseringsbureau, en komen die achter het geld aan. Onthou dan 1 ding: Kom een bedrag overeen om de rekening te vereffenen, en laat ze op papier zetten dat de "settlement includes a delete of the entry on the credit score report". Met die delete hef je dus de impact van het akkefietje op, anders blijf je het 7 jaar meeslepen !
Ik ben alvast benieuwd, ik verhuis later dit jaar...
Monthly usage van je credit card zit best tussen 12 en 20% (van je CC limiet). Van 20 tot 33% is ook OK, maar niet zo goed als 12-20%. Boven de 33% gaat het weer wat naar beneden. Ik heb ook al gelezen dat de ideale "band" 15-20% is. Voor een kaart met 1000$ limiet is het dus best om 150 a 200$ per maand te hebben.
Zoals eerder aangegeven, is het best OK om bijvoorbeeld met een credit limit van 1000$ een TV of zo te kopen van 900$, maar stort dan 750$ van je bankrekening over naar je credit card, zodat op de vervaldag van de maand je utilization onder de 20% uitkomt. Je vraagt best aan je credit agency wat de vervaldag juist is.
Voor je secured card is een onderpand van bv 500 a 1000$ prima. Gebruik deze dan ook ideaal altijd voor hetzelfde, bijvoorbeeld om te gaan tanken. Zo heb je elke maand een degelijke utilization, en ga je niet zo snel boven je ideale utilization komen.
Vraag ook ALTIJD na, bij alles wat je moet tekenen, of er naar de krediet maatschappijen melding wordt gedaan. Zeker en vast als je een lening aangaat, want bij sommige autodealers, vooral deze die "even for bad credit" leningen uitschrijven, is dat NIET het geval. Een lening zonder melding is zonde, de credit score is te belangrijk in de US.
Soms (meer dan je denkt) gebeuren er fouten. Als je het hele topic hier doorneemt kan je er een paar terugvinden. Controleer dan ook om de 3 maanden je credit score door een rapport aan te kopen. Alles wat niet normaal is (in de negatieve zin) moet je onmiddellijk schriftelijk protesteren. De maatschappij heeft dan 30d om je van antwoord te voorzien, zoniet zijn ze verplicht om de melding te schrappen.
Als je dan toch eens een stommiteit begaan hebt, of gewoon "bad luck", en je zit met een slechte melding op je CS, is er 1 ding HEEL belangrijk om te weten.
Je gaat al snel schuldeisers op je dak krijgen. Vaak worden de schulden doorverkocht aan een incasseringsbureau, en komen die achter het geld aan. Onthou dan 1 ding: Kom een bedrag overeen om de rekening te vereffenen, en laat ze op papier zetten dat de "settlement includes a delete of the entry on the credit score report". Met die delete hef je dus de impact van het akkefietje op, anders blijf je het 7 jaar meeslepen !
CR-1 Visum in aanvraag
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 17&t=54459
Handige informatie dit! Ik wist helemaal niet dat je credit score zo belangrijk is. Ik wou na het lezen van dit topic een Blue Card van Amex aanvragen, maar die hebben een inkomenseis van 30.000 euro. Als student met bijbaantje kom ik daar helaas niet aan. Zijn er nog andere mogelijkheden om hier al een credit score op te bouwen? Ik heb een mastercard van de ABN, maar daar kan ik niks mee als ik het goed begrijp?
Flying Blue Entry level card heeft een eis van 25.000euro. Nog steeds niet weinig, maar net beter dan de 30k voor de Blue.
American Express is helaas de enige manier om hier alvast historie op te bouwen, alle andere creditcard companies kunnen dit niet.
American Express is helaas de enige manier om hier alvast historie op te bouwen, alle andere creditcard companies kunnen dit niet.
Simon_Says schreef:Alvast een paar zeer goede samenvattingen gezien, maar wou even nog wat kwijt over het gebruik van de credit cards.
Het beste voor je score is om al je kaarten, behalve 1, geheel af te betalen voor de 'reporting date'. 1 kaart laat je een bedrag van 1-9% rapporteren, en vervolgens los je de balans af voor de 'due date'.
Zoals eerder aangegeven, is het best OK om bijvoorbeeld met een credit limit van 1000$ een TV of zo te kopen van 900$, maar stort dan 750$ van je bankrekening over naar je credit card, zodat op de vervaldag van de maand je utilization onder de 20% uitkomt. Je vraagt best aan je credit agency wat de vervaldag juist is. Correct.
Voor je secured card is een onderpand van bv 500 a 1000$ prima. Gebruik deze dan ook ideaal altijd voor hetzelfde, bijvoorbeeld om te gaan tanken. Zo heb je elke maand een degelijke utilization, en ga je niet zo snel boven je ideale utilization komen. Pas gewoon dezelfde regel toe als hierboven vermeldt.
Vraag ook ALTIJD na, bij alles wat je moet tekenen, of er naar de krediet maatschappijen melding wordt gedaan. Zeker en vast als je een lening aangaat, want bij sommige autodealers, vooral deze die "even for bad credit" leningen uitschrijven, is dat NIET het geval (bron?). Een lening zonder melding is zonde, de credit score is te belangrijk in de US.
Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij vraagt letterlijk bijna iedere financiele instelling je score op als je een aanvraag voor een lening doet. Ze hanteren vervolgens hun Eigen acceptatievoorwaarden. Hoe slechter je score, hoe meer rente je zult betalen.
1x per 3 maanden is best vaak. Beter is het om je jaarlijkse gratis credit reports (van ieder bureau heb je recht op 1x per jaar een gratis report) te spreiden, zodat je iedere 4 maanden een redelijke update hebt. Daarnaast kun je een aantal gratis monitoring sites gebruiken, die je een notificatie sturen als er 'activiteit' is op je social security number. Goede sites: creditkarma.com en creditsesame.com.
Je krijgt alleen schuldeisers op je dak voor uitstaande rekeningen, niet voor slechte meldingen an sich. Beste taktiek: zet al je betalingen zoveel mogelijk automatisch op, zodat je ze niet vergeet!
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Hier heb ik verschillende dingen over gelezen. Van wat ik begrepen heb, moet je voor de beste score met je maandelijks gebruik tussen 12 en 20% uitkomen van je TOTALE krediet. Sowieso onder de 33% blijven.Jrabakker schreef: Het beste voor je score is om al je kaarten, behalve 1, geheel af te betalen voor de 'reporting date'. 1 kaart laat je een bedrag van 1-9% rapporteren, en vervolgens los je de balans af voor de 'due date'.
Dit ga je vooral bij de "goedkope" 2e hands dealers tegenkomen, die doen al eens hun eigen financing. Typisch de car lots waar auto's voor minder dan 5000$ staan.Jrabakker schreef: [/color]Vraag ook ALTIJD na, bij alles wat je moet tekenen, of er naar de krediet maatschappijen melding wordt gedaan. Zeker en vast als je een lening aangaat, want bij sommige autodealers, vooral deze die "even for bad credit" leningen uitschrijven, is dat NIET het geval (bron?). Een lening zonder melding is zonde, de credit score is te belangrijk in de US.
Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij vraagt letterlijk bijna iedere financiele instelling je score op als je een aanvraag voor een lening doet. Ze hanteren vervolgens hun Eigen acceptatievoorwaarden. Hoe slechter je score, hoe meer rente je zult betalen.
Gezien de kans op "identity theft", vind ik 1x per 3 maand niet overdreven. Je tip om om de 4 maand bij een ander bureau je jaarlijks gratis rapport op te halen is ook niet slecht.Jrabakker schreef: Soms (meer dan je denkt) gebeuren er fouten. Als je het hele topic hier doorneemt kan je er een paar terugvinden. Controleer dan ook om de 3 maanden je credit score door een rapport aan te kopen. Alles wat niet normaal is (in de negatieve zin) moet je onmiddellijk schriftelijk protesteren. De maatschappij heeft dan 30d om je van antwoord te voorzien, zoniet zijn ze verplicht om de melding te schrappen.
1x per 3 maanden is best vaak. Beter is het om je jaarlijkse gratis credit reports (van ieder bureau heb je recht op 1x per jaar een gratis report) te spreiden, zodat je iedere 4 maanden een redelijke update hebt. Daarnaast kun je een aantal gratis monitoring sites gebruiken, die je een notificatie sturen als er 'activiteit' is op je social security number. Goede sites: creditkarma.com en creditsesame.com.
Akkoord. En natuurlijk komen de schuldeisers voor de centen, niet voor de melding op je kredietrapport... Ik wou alleen meegeven dat MOEST je ooit zoiets voorhebben, je enkel maar een akkoord zou mogen sluiten indien ze zwart op wit ook bevestigen dat de melding geschrapt wordt.Jrabakker schreef: Als je dan toch eens een stommiteit begaan hebt, of gewoon "bad luck", en je zit met een slechte melding op je CS, is er 1 ding HEEL belangrijk om te weten.
Je krijgt alleen schuldeisers op je dak voor uitstaande rekeningen, niet voor slechte meldingen an sich. Beste taktiek: zet al je betalingen zoveel mogelijk automatisch op, zodat je ze niet vergeet!
CR-1 Visum in aanvraag
Voor de BESTE score laat je slechts 1 kaart een bedrag rapporteren, van tussen de 1-9%. Maar zolang je al je kaarten onder de 30% houdt zal je score niet echt lijden.
Het gaat niet alleen om het TOTALE kredietgebruik, maar zeker ook per kaart. Je kunt een gemiddeld prima op 20% zitten terwijl 1 kaart op 90% zit (een kaart met een kleine limiet tov de rest van de kaarten). Dit moet je zeker niet doen.
Het gaat niet alleen om het TOTALE kredietgebruik, maar zeker ook per kaart. Je kunt een gemiddeld prima op 20% zitten terwijl 1 kaart op 90% zit (een kaart met een kleine limiet tov de rest van de kaarten). Dit moet je zeker niet doen.
Ik heb niet het hele draadje in detail gelezen.
Mogelijk is het antwoord op mijn vraag dus al ergens te vinden, maar toch nog even voor de zekerheid: maakt het uit welk type Amex je neemt (Blue, Green...) of helemaal niet?
Mogelijk is het antwoord op mijn vraag dus al ergens te vinden, maar toch nog even voor de zekerheid: maakt het uit welk type Amex je neemt (Blue, Green...) of helemaal niet?
Memories...
Weet voor 99% zeker: Ieder type American Express is prima, zolang het maar geen prepaid kaart is (geen idee of ze die uberhaupt verkopen in NL). Maar geef ze anders even een belletje 

Vraagje: hoe wordt de history van een in NL uitgegeven Amex kaart doorgegeven aan de crediet bureaus als de houder ervan geen SSN, adres, etc in Amerika heeft? Of het gaat het puur om hoe lang je een kaart in bezit hebt.
Overigens, ik merkte dat niet alle Amex kaarten worden gerapporteerd door Amex aan de credit bureaus. Ik had namelijk een Amex Corporate Card (uitgegeven in Amerika en gekoppeld aan mijn SSN) en betaalde alles netjes op tijd totdat ik ontdekete aan de hand van de annual report dat de kaart niet op de lijst staat. In feite, alleen slechte history werd gemeld en goed history nooit!
Overigens, ik merkte dat niet alle Amex kaarten worden gerapporteerd door Amex aan de credit bureaus. Ik had namelijk een Amex Corporate Card (uitgegeven in Amerika en gekoppeld aan mijn SSN) en betaalde alles netjes op tijd totdat ik ontdekete aan de hand van de annual report dat de kaart niet op de lijst staat. In feite, alleen slechte history werd gemeld en goed history nooit!
Jrabakker schreef:Weet voor 99% zeker: Ieder type American Express is prima, zolang het maar geen prepaid kaart is (geen idee of ze die uberhaupt verkopen in NL). Maar geef ze anders even een belletje
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht