kalaman schreef:Hoi Stijn,
Wat leuk dat jullie IJsland doen. Ik heb zelf getwijfeld voor deze zomer maar uiteindelijk toch weer voor de westkust van Canada en VS gekozen. In elk geval volg ik hier met heel veel belangstelling want IJsland staat, al dan niet binnenkort, absoluut met stip genoteerd. Land/Range Rover organiseert bvb zelf trips nr dit prachtige land waarbij je zelf gedurende de ganse reis met n Defender rijdt...konden we die ook maar in Utah huren

.
Als ik zo de prijzen van de huurauto's bekijk, zal zo'n georganiseerde Defender rondrit er uw reis ook niet goedkoper op maken :p
Zelfs een gewone midsize suv is al exorbitant duur....
M'n voorkeur ging eigenlijk dit jaar uit naar New Mexico (en omstreken), de enige staat in de south west waar ik nog nooit geraakt ben, maar dat zou dan in april ofzo al moeten gebeuren omdat ik die gemiddelde temps in de zomer van 40°C absoluut niet zie zitten. Ik ben echter onlangs verhuisd, dus pas nu heb ik wat tijd om naar reizen te kijken en april vond ik te kortbij om nu nog alles te regelen.
NM schuift dus een jaar op

Of langer... New Mexico strijdt namelijk ook nog met New Zealand om zijn voorjaarsslot
Old Faithful schreef:Mijn twee ervaringen met IJsland dateren al weer van 30 à 40 jaar geleden. De eerste keer was in een hoge 4X4 bergbus en de tweede keer in een Landrover Defender. Onderschat het rijden in het binnenland niet, ook al heb je een 4X4. Er zijn weinig bruggen en de oversteekplaatsen in de rivier kunnen behoorlijk diep zijn. Ik zag vaak mensen in waadpak de diepte controleren. Een auto met hoge luchtinlaat is ook een voordeel.
In die tijd werden in de lange zomervakantie scholen soms gebruikt als hotel. Ik weet niet of dat nog zo is.
Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
- Die scholen, dat zijn die Hotel Edda's denk ik.
- Er staan bij mij dan wel dirtroads op het programma, maar diegene die ik opsomde, zouden haalbaar moeten zijn zonder snorkel

Kaldidalur staat bekend als "Highland for beginners". Kjölur heeft volgens mij ook geen of nauwelijks geen river crossings. F208 north naar Landmannalaugar zou geheel droog moeten zijn. (F208 south richting Vik, da's andere koek, daarom keren we langs dezelfde weg terug)
biebyip schreef:ALs je toch 4x4 gaat doen, lijkt Egilstaddir overslaan me een goede, en zou je eens kunnen kijken of er niet een F weg loopt door het midden van het land, richting Myvatn. Met diezelfde Kia was het voor ons geen optie, maar ik heb wel auto's bi jde Detifoss richting het zuiden zien rijden, waar ik op mijn normale wegenkaart geen weg zag. Sterker nog, volgens mij hebben ze zo'n route gereden bij WIe Is de Mol van 2 jaar geleden. Voor de fjorden en puffins hoef je Egilstadir niet te bezoeken: die vind je al aan de oostkant. Overigens weet ik niet of puffins een strakke agenda hebben: wij waren er ook eind juli, maar ze zaten er nog steeds.
- In Myvatn is genoeg te doen, als je ook nog wat wil rondwandelen. Het is bizar hoe er op zo'n klein stukje land verchillende vulkaanlandschappen zijn.
- Heb je de eerste route in deze volgorde omdat je graag door het binnenland wil rijden? Je zou, als je van Myvatn naar Vik binnendoor rijdt, er nl een op de kaart logische ronde van kunnen maken, door de golden circle als laatste te doen. In je eerste google map doe je dan a-b-c-d-e-l-i-h-g. Wil je dan toch het binnenland in bij "g" (of Landmannlauger), dan kun je daar nog een stuk van de weg omhoog doen als een dagtocht.
- De Blue Lagoon zag ik niet staan. ALs je een vroege vlucht hebt, is het een idee om die meteen als je aankomt te doen. ja, het is een touristische bezienswaardigheid maar hee... dit is Ijsland. ALs er meer dan 100 auto's bij elkaar geparkeerd staan moet je een foto maken- en echt druk wordt het er niet.
- Sommige stukken weg zijn inderdaad gewoon lang, maar het uitzicht verveelt nooit. De wolkenvelden zien er altijd imposant uit, en om de haverklap tref je een waterval, een bronnetje heet water of een glimp van een gletsjer of ford. Je vind er geen bos ("ben je de weg kwijt in het bos in Ijsland? Ga dan gewoon staan, dan zie je weer waar je bent").
De country hotels kende ik niet als zodanig maar het blijkt dat wij er, in de buurt van Jokulsalon, wel hebben overnacht. In het algemeen geldt voor de hotels in Ijsland: ze zijn klein (20 tot 25 kamers) en vooral functioneel. Uitgezonderd de grote ketens, de zitten vooral in Reykjavik, en ik heb er geen gezien met zwembad, hooguit met een hottub. Heb je ook gevonden dat je op de site van Edda een aantal voorbeeldrondreizen staan? We hebben ze niet geboekt, maar toen wel ideen vanaf gehaald.
Met 4x4 bedoel ik een bescheiden suv hoor

(nee, ook niet die Suzuki Jimny, maar iets als Dacia Duster/Honda CRV/Suzuki Grand Vitara/Nissan Qashqai.)
(Alhoewel ik blijkbaar voor een paar 100 € meer ook een Hummer H3 kan krijgen bij
http://www.geysir.is/products.php?productid=26 
Nuja, zo al duur genoeg eigenlijk......)
Ik heb in de eerste route die volgorde gekozen (nja "gekozen", puzzelen tot het iet-wat logisch uitkomt :p Die 2 binnendoor routes (F35 & 550) maken het mij altijd moeilijk :p) omdat ik zo na de 2 nachten Golden Circle al "snel" in Landmannalaugar ben. In omgekeerde richting zou ik vanaf Vik moeten vertrekken en ik doe liever F208 North in het begin van de dag, just in case...
Verder eigenlijk weinig redenen... Die volgorde "voelde" gewoon het beste aan... Eerst drukke dagen West Fjords, lange bumpy dag over de kale Kjölur route, rustige dag Golden Circle, Landmannalaugar, gletsjers, iets rustigere dagen richting Myvatn, yellowstone-achtig gebied, dan weer een F-road ervaring (Kaldidalur) -> Finish...
In jouw alternatief (a-b-c-d-e-l-i-h-g) ontbreekt trouwens wat nu tussen M & N ligt (Grabrok, Hraunfossar, Barnafoss, ... en F550 Kaldidalur Route). Alhoewel er, mits weglaten van Egilsstadir (J), misschien nog wat mee te puzzelen valt om ook die zaken erin te krijgen....
De vraag is, wat brengt het op... Het lijkt dat, hoe je de route ook draait of keert, er nog weinig tijdswinst te boeken valt...
En hoe langer ik naar de route kijk, hoe meer ik overweeg om hetgeen ik eerder schreef ook door te voeren.
- Dus de overnachting in Höfn dichterbij schuiven naar Skaftafell, dat schept meer tijd voor die regio. (Al weet ik nog niet of overnachten in Skaftafell mogelijk is...) Afh van de weersomstandigheden kan Jokulsarlon dan 's avonds nog of de volgende ochtend. De rit naar Egilsstadir mag dan langer zijn, er is toch minder te doen.
- Borgarfjördir laten vallen en gewoon stoppen in Egilsstadir. Optioneel nog Hengifoss bezoeken daar in de buurt indien tijd/zin/mooiweer.
- Een andere kennis liet mij weten dat hij Höfn -> Myvatn in 1 keer had gedaan en hoewel het zeker haalbaar is op 1 dag, raadde hij mij aan het toch gesplitst te houden in Egilsstadir, kwestie van daar wat tijd te hebben voor het stadje zelf en Hengifoss. En eens een rustige dag mag natuurlijk ook altijd... De volgende dag staan we dan ook al tegen de middag aan Dettifoss/Hljodaklettar/Hafragilsfoss, waardoor die nacht Egilsstadir opschuiven naar bv Myvatn eigenlijk weinig extra tijd zou scheppen...
- Husavik zou ik niet bezoeken omdat ik toch geen walvistocht van plan ben. Optioneel zou ik wel na Dettifoss via het noorden (route 85) kunnen omrijden naar Myvatn, zo passeer ik toch Husavik. Maar geen idee of dat de moeite is...
- Na de 2 nachten in/rond Myvatn (misschien eerder Akureyri??) zou ik iets verder doorrijden richting Reykjavik, in plaats van te stoppen rond Blönduos, om de volgende dag (met o.a. de Kaldidalur route) iets korter te maken. (Maar da's natuurlijk allemaal nog afhankelijk van de beschikbare overnachtingsplaatsen....)
Trouwens, als ik die dag toch Husavik niet meer zou doen, heb ik misschien tijd om via route 76 rond het schiereiland te rijden? (
hier dus). Of zal ik dan zoiets hebben van: "wééééral fjorden"

?
Blue lagoon stond er niet bij nee, maar zat hierin vervat:
15. Reykjavik -> Keflavik -> Brussel (vertrek 's avonds, onderweg nog even Reykjanes verkennen)
Je kan er blijkbaar ook eten, dus dat wordt een mooie lunchpauze voor we doorrijden naar de luchthaven. Onze vlucht vertrekt pas om 18u25.
Dus de laatste versie is momenteel =>
google maps