Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat me opviel toen ik in Amerika was

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Wat me opviel toen ik in Amerika was

Bericht door vana »

Misschien leuk om eens te melden wat ons als Nederlanders opvalt in Amerika.
Om maar zelf te beginnen:

De w.c's. In Amerika staat er altijd een laag water in de pot, die je wegspoelt bij het doortrekken, in Nederland komt het water pas op het moment dat je doorspoelt.
Ook waren in bijna overal de openbare toiletten erg schoon en verzorgd.

Men kent geen washandjes maar gebruikt kleine handdoekjes.

Dat men overal keurig in de rij gaat staan, en niet voordringt als men in de bus moet stappen.

Dat je altijd wordt begroet met "How are you"
Ik weet nu dat hiermee gewoon hetzelfde bedoeld wordt als ons "goedemorgen", maar ik weet eigenlijk nooit wat ik moet antwoorden, gewoon "fine, thank you?" Zeggen Amerikanen ook wel eens good morning of good evening? :dunno:

Groetjes Marjon
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Wat me opviel toen ik in Amerika was

Bericht door Petra/VS »

vana schreef: Zeggen Amerikanen ook wel eens good morning of good evening? :dunno:

Groetjes Marjon
Ja, hoor, vooral als je ergens wandelt en mensen tegenkomt! Ik ben daar zo aan gewend, dat ik, toen ik in Nieuwegein ging joggen, ook tegen iedereen "goedemorgen" zei. Ik was echt verbaasd hoeveel mensen me aankeken alsof ze snot zagen branden (wat een heerlijke uitdrukking!)!
En inderdaad is het standaard antwoord op "How are you?", "Fine, thanks", maar als je iets anders antwoord is dat vaak een leuke manier om in gesprek te raken, vooral bij de supermarkt (mijn persoonlijke ervaring natuurlijk).
En leuk onderwerp voor een draadje!
Ik ben hier denk ik al te lang om bij te dragen :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Leuk onderwerp!
Wat mij ook is opgevallen bij mijn bezoeken aan Amerika, is dat in tegenstelling tot hier, men de afvalbakken gebruikt! De laatste keer op LA Airport was het óveral netjes..behalve op het gedeelte waar de Nederlanders zaten, daar lag de grond bezaaid met allerlei afval, om je dood te schamen!!! :flame:
Ook de dienstverlening in restaurants is uitstekend! Ik herriner mij speciaal een pizzaria in Gardiner (Montana) waar 3 tienermeisjes in de bediening werkten. Deze meiden hadden het razend druk, maar hadden écht plezier in hun werk én waren ook nog eens uitermate correct..kom daar hier maar eens om. Anyway, het leverde hun wél vette fooien op, maar die hadden ze dan ook meer dan verdiend!
Ook de behulpzaamheid in de winkels staat in geen enkele verhouding met hier, het lijkt wel of deze mensen écht plezier hebben in hun werk!

En om je vraag te beantwoorden; Jazeker, Amerikanen zeggen ook regelmatig "goodmorning" "goodafternoon" en "goodevening"
Wanneer je bijvoorbeeld op een hike bent, en je komt anderen tegen..hartverwarmend soms, ook omdat we dat we dat hier niet bepaald gewend zijn, behalve misschien in kleine dorpjes..
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

De verhoogde concentratie chloor in het drinkwater.

Wildlife is minder schrikkerig en laat zich makkelijker observeren.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Een aantal zaken zijn hier (of in eerdere onderwerpen) al eens genoemd.
Ik denk bijvoorbeeld aan:
- men is vriendelijk op straat, in winkels en restaurants
- men is behulpzaam en heeft tijd voor elkaar
- men is geïnteresseerd in elkaar (in ieder geval in ons als toerist)
- de gigantisch grote winkels met een bijzonder uitgebreid assortiment
- de (doorgaans) brede wegen en het makkelijke “Keep your lane” (blijf op de rijstrook waar je rijdt)
- de lange wegen, die geen einde schijnen te hebben
- de hoffelijkheid in het verkeer, wachten en wegrijden op een kruising (ieder wacht op zijn beurt)
- verkeersregels, rechts af mogen bij rood licht als het kan (en indien niet anders aangegeven)
- gemakkelijk zicht op verkeerslichten, die zich aan de overzijde van de kruising bevinden
- de vele grote luxe auto’s en prachtige grote trucks met oplegger
- mooie vrijstaande huizen met een overdekte veranda
- de US-vlag, die uithangt bij veel huizen
- contrast tussen rijk en arm in de grote steden (bedelaars, mensen die hun hele hebben en houwen in een winkelkarretje bij zich hebben, slapen in portiek of doos)
- grote diversiteit in bediening van douche- en badkranen en afvoerputjes
- bij binnenkomst in een restaurant in de rij wachten tot je een plaats gewezen wordt; de bedienden in de restaurants die zich aan je voorstellen; als je met meerderen zit te eten wordt het bord van diegene die klaar is weggehaald, terwijl de andere nog lekker zit te eten; het onbeperkt bijschenken van de glazen frisdrank (refill); als je nog zit te eten wordt er al gevraagd of er ook een desert wordt gebruikt; bij het verlaten van een fast-foodrestaurant nog een gratis refill meenemen in de auto; het verschijnsel doggy-bag (als jouw eten meer is dan dat je op kan, dan wordt het netjes ingepakt en kan je het meenemen) (of men bestelt bijvoorbeeld een gigantische pizza, eet daar een stuk van op en neemt de rest mee)
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Sanny Rocks
Amerikafan

Bericht door Sanny Rocks »

Hoi iedereen,

Wat ik erg grappig vond was, toen wij onze auto gingen ophalen, een Chevrolet Blazer, dacht ik echt van wow wat een auto. Wat groot. Maar in Amerika is ie nog redelijk "klein".

Wat mij nog meer opviel:
Ze hebben echt supergrote zakken chips!! En supergrote pizza's met als doorsnee 28 inches!!!!!!(niet in mijn eentje opgegeten hoor)

Wat natuurlijk fantasisch is en wat ze ook in NL moeten doorvoeren: REFILLS!!

Dat gewoon in de middle of nowhere, gewoon een politieauto achter een struikje stond, gelukkig stond mijn cruise control aan, en netjes op 75MPH

De meest vriendelijke mensen die je heel graag willen helpen.

Eerst betalen en dan pas tanken.

Ik weet niet of dit altijd zo is maar in Las Vegas zijn wij uit geweest in
Club RA en de meiden betalen daar 10 dollar en de jongens 20.

En ze controleren in de VS heel goed op leeftijd qua alcohol en in cafe's binnen gaan. Waar NL weer wat van kan leren.

Groetjes Sannyi
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

De bordjes "No shirt, no shoes, no service" in winkels.

Het stoplicht wat groen begint te knipperen als je rechtsaf wilt slaan (mits de verkeerssituatie op dat moment het toestaat)

De goed onderhouden rest area's.

De algemene gastvrijheid van de amerikaan. Je bent altijd welkom om bij de neef van je schoonmoeder's oudtante te logeren en alle maaltijden mee te gebruiken, althans dat is onze ervaring.

De vele kindvriendelijke restaurants.

Neigborhood watch in de woonwijken.

De schone en GRATIS openbare toiletten.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Wat mij is opgevallen dat als je in een grote supermarkt een (verjaardags)taart koopt, je er daar a la minuut een tekst of versiering op kunt laten spuiten net zoals jij dat hebben wil. Ze doen het direct voor je. Moet je in Nederland om komen. Dat wordt bestellen en dan moet het ook nog iets standaards zijn. Iets persoonlijks wordt al helemaal moeilijk.

Het meest opvallende vind ik hoe schoon het is op straat. Niks geen papiertjes en andere troep.

En dan bij al die winkels en tankstations die grote vrieskasten met zakken ijs. Zie je bij ons toch helemaal niet.

Groetjes Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Anita2
Amerikafan

Bericht door Anita2 »

Wat mij vooral opgevallen is, is hetgeen jullie allemaal ook opgevallen is

- galant in het verkeer, veel aangenamere verkeersregels als hier in Europa
- vriendelijk personeel in de supermarkten, je moet zelfs niet zelf inpakken
- het overal proper en netjes is, zelf gooi je dan ook niets op straat, ik als roker durfde zelfs vaak mijn sigaret niet weggooien
- de refills waar mijn zoon gretig gebruik van heeft gemaakt
- de overal aanwezige anti-tabak aanpak, als roker soms wat lastig, vooral in een restaurant na het eten, maar wel begrijpelijk
-het brood dat wij niet lekker vonden
-de WC's, dat vind ik toch een verhaal apart. Ik vond dat je op de openbare wc's geen volledige privacy hebt. Oftewel waren er spleten aan de zijkant van de deur waar je door kon kijken, oftewel was de deur klein van oppervlakte zodat je soms het hoofd en de voeten van de wc-bezoeker zag en zelfs in Santa Monica op het strand was er een openbare wc waar nergens een deur in stond, dus je had totaal geen privacy, je kon iedereen gewoon zien zitten, waar ik dan ook geen gebruik van heb gemaakt. Netjes en proper was het overal wel.
- mijn zoon had het moeilijk met het feit dat je in Amerika zelden Fanta met appelsiensmaak kon vinden
- in de hotelkamers lagen er altijd op elk bed 2 matrassen boven elkaar

Anita2
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Oh ja, nog iets..De uiterst correcte politiemannen, om door een ringetje te halen! Het tenue:
Gepoetste schoenen, plooien in de broek, glimmende badges, géén 3- dagen baardjes, en géén ringetjes in de oren!
En bovendien óók nog eens zeer behulpzaam, toen wij bij Denver de weg eventjes kwijt waren en agenten de weg vroegen, boden ze nota bene aan om voor ons uit te rijden, wat we uiteraard geaccepteerd hebben. Kom daar hier maar eens om!
Ruth
Amerika-ontdekker

Bericht door Ruth »

Ik lees hier alleen maar de positieve dingen die opvallen.
Dus wil ik toch ook enkele negatieve dingen naar voren brengen.
Vergeten we niet het extreem vele geweld dat er wordt gebruikt, wat ik daar op de tv weer heb gezien in die drie weken.
Het altijd maar weer willen spelen van de wereldleider, de wie niet wil luisteren moet het maar voelen politiek.
De rassen haat die er nog steeds is.
Het vinden dat er maar één goed volk is.
Ze zijn overdreven trots op hun land, echter vergeten ze dat ze alles hebben afgenomen van de echte bewoners, die echte bewoners hebben ze bijna uitgemoord, en die geven ze nu een stukje land, lees woestijn, om te leven.
Het land dat regels opstelt en ze zelf niet nakomt.
Een land wat helemaal niets om het milieu geeft.
Overal oude auto's die niet opgeruimd hoeven te worden.
Een openbaar vervoer aanbod wat niets voorstelt.
Fietsers die gewoon op een interstate mogen fietsen (een Amerikaan fiets zelf niet).
Huizen waar de gemiddelde garage groter is dan het woonhuis zelf.
Mensen van ruim 70 jaar die moeten werken om te bestaan.
Inderdaad prachtige huizen, maar in het westen zijn ze b.v. wel allemaal van hout.
Veel mensen die in een sta caravan moeten wonen.
Dat de bediende in restaurants er schik in hebben is nogal al logisch, als ze niet vriendelijk zijn zullen ze geen fooi ontvangen, en zonder fooi hebben ze maar een erg mager loontje, dus is het meer een betaalde vriendelijkheid.
Het ongevraagd alvast bijtellen van de tip bij het totale bedrag, waar staat het woord tip in dit geval eigenlijk voor (verkapte hogere prijzen voor het voedsel ?)
Het absurd doorgevoerd rookbeleid, zelfs in de buitenlucht mag je niet roken (dat je zwaar vervuilde lucht van autogassen staat te happen is ondergeschikt), pas op, straks mag je in de buitenlucht niet meer ademen (ik ben trouwens een niet roker !!)

Trouwens, ik ben een Amerika fan, en ik ga er ook graag naar toe op vakantie.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

:shock:
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

yeah right, double :shock: :shock:

/PeeJay
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik had een heel antwoord klaar, maar post het maar niet, want dat wordt als "fel" gezien :). Ik volsta dus maar met :shock: :shock: :shock: :D.
Bedenk, dat wat je ziet op vakantie en hoort/ziet op het nieuws niet het hele verhaal is, ergens wonen is een heel andere ervaring, veel meer genuanceerd. Laat ik het daar maar bij laten. :dunno: .
Oh, en ik zou heel graag de reacties op een dergelijke dissertatie over Nederland willen lezen op, oh, laten we zeggen Fok.nl of Babbelz.nl :twisted: . Sorry, kon het toch niet laten :help: .
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
daisydog
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door daisydog »

Ehh... ik snap het niet...waarom de :shock: gezichten??
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat mij betreft is het zo: je bent te gast in een ander land voor een paar weken, je krijgt een indruk. Er zijn slechte en goede indrukken, maar allemaal kunnen ze genuanceerd worden. Ik hoop tenminste, dat mijn laatste berichtje in het off topic forum genuanceerd zal worden :shock: .
Ruth bracht een heel stel stellingen naar voren, maar geen van allen zijn zo zwart wit als zij ze bracht (zo ken ik een heel stel fietsende Amerikanen, om het minste te noemen).
Natuurlijk zijn er overal negatieven, in de VS niet minder (maar ook niet veel meer, als je er al lang vandaan bent) dan in Nederland of welk ander land ook.
Ik sta tussen beide landen en moet toegeven, dat als een Nederlander een stoot negativiteit over de VS spuit, mijn haren recht overeind gaan staan.
Hetzelfde gebeurt, als ik Amerikanen (of andere buitenlanders) ongenuanceerd negatieve dingen over Nederland zie schrijven. Alle landen hebben hun goede en slechte dingen, maar om de tegenwoordige Amerikanen het uitmoorden van de oorspronkelijke bewoners in de schoenen te gaan schuiven, bijvoorbeeld, gaat me echt te ver. Dat is hetzelfde als de Nederlanders nog steeds verantwoordelijk stellen voor de slavenhandel.
Dit is overigens alles wat ik hierover zal schrijven, ik ben de enige hier, die voor het Amerikaans zijn heeft gekozen en mijn visies zijn duidelijk anders, dan van anderen. Ik heb dit land met gevoel gekozen en ongenuanceerde negativiteit erover neem ik niet makkelijk op, misschien een zwakte, aan de andere kant zie ik die eigenschap in de meeste mensen met wie ik correspondeer, van welke nationaliteit ook.
daisydog
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door daisydog »

Sorry, ik vind het belachelijke reacties.

Het forum heet allesAmerika, en daar mogen mensen dus alles wat zij van Amerika vinden; positief en negatief!
Ik sta tussen beide landen en moet toegeven, dat als een Nederlander een stoot negativiteit over de VS spuit, mijn haren recht overeind gaan staan.
Deze houding heb ik inderdaad vaker in meerdere threads gezien. Elke keer wanneer iemand iets negatiefs schrijft over de VS, er gelijk een tegenreactie komt dat het in NL net zo slecht of slechter is. Vooral van een moderator vindt ik dat een zeer slechte insteek!

Op veel van de vreselijk positieve dingen die hierboven in dit thread gepost staan, had ik fel kunnen/willen reageren omdat ze in mijn beleving, (als een Nederlander die nu in de VS woont), belachelijk zijn.

Ik heb ervoor gekozen omdat niet te doen.
Ten eerste omdat het gewoon persoonlijke meningen/observaties zijn van wat mensen opviel tijdens hun verblijf in de VS. Ten tweede omdat dit forum voornamelijk wordt bezocht door mensen die de VS als hun favoriete vakantie land hebben. Ik zie geen nut voor mij om ze daarvan af te helpen, en dat is ook niet mijn bedoeling. Voor mij is het een land waar ik nu woon, voor anderen een vakantie land. Dat betekent een andere insteek, andere criteria.
Wat mij betreft is het zo: je bent te gast in een ander land voor een paar weken, je krijgt een indruk. Er zijn slechte en goede indrukken, maar allemaal kunnen ze genuanceerd worden
Dit klopt helemaal, alles is genuanceerder....dus ook de positieve indrukken. Waarom mogen mensen wel vrij hun positive indrukken posten, maar worden negatieve uitlatingen gelijk 'gecorrigeerd'?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

daisydog schreef:Vooral van een moderator vindt ik dat een zeer slechte insteek!
Ik heb Dennis gevraagd een andere moderator te zoeken. Ik hou van dit land en wil de mogelijkheid hebben mijn mening kenbaar te maken op een respectvolle manier. Als ik dat als moderator niet kan doen, is het het mij niet waard. Een ieder heeft de keus (respectvol) te reageren op een onderwerp. Kies je ervoor dat niet te doen, dan is dat jouw keus.
Ik wil echter niet de mond gesnoerd worden omdat ik "boven alles" zou moeten staan.
Heel jammer, ik heb met graagte mijn tijd aan dit forum gegeven, kennelijk is het tijd to move on.
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

:offtopic: Okee, STOP! Ik sta op het punt om een aantal woorden te gebruiken waardoor ik mezelf per direct van dit forum zou moeten verbannen.

Ik had een heel lang bericht geschreven, maar dit heb ik allemaal weer weggegooid. De bottom line is voor mij namelijk heel simpel.

1) Ik verwacht niet anders dan dat iedereen op dit forum, moderator(s) incluis, een mening heeft.

2) Alle meningen, hoezeer ze jou persoonlijk dan ook tegenstaan, mogen geuit worden op dit forum, tenzij ze tegen de fatsoensnormen of anderszins tegen de forumregels ingaan. Het woord discussieforum zegt het al: dit is een open forum bedoeld voor open discussie. En in het woord discussie zit inherent besloten dat er een verschil van mening zal zijn.

3) Niemand hier mag aangevallen worden op zijn of haar mening op basis van iets anders dan argumenten. Ik heb dit al vaker gezegd en ik heb geen zin meer om het nogmaals te moeten herhalen.

Wat mij betreft blijft Petra dus gewoon aan als moderator met een eigen mening en neemt ze dezelfde discretie in acht als ieder ander forumlid. Want laten we wel wezen: zonder haar inbreng zou dit forum een stuk minder gezellig zijn.

En ook daisydog en alle andere forumleden blijven wat mij betreft gewoon meediscussiëren met hun eigen meningen, want ik weet uit ervaring dat iedereen die de moeite genomen heeft zich hier in te schrijven, ook iets interessants te melden heeft.

The end. Als iemand hierover nog iets te melden heeft, wil ik dat die persoon een nieuw onderwerp opent in "Over AllesAmerika.com" of, liever nog, mij gewoon een PB of e-mail stuurt.

---

Okee, en nu ga ik per direct terug on topic, want dit was ooit eens een interessante discussie. En laat ik het maar meteen zeggen: ook ik vind bepaalde dingen wél leuk aan de VS en bepaalde dingen níet. :P

Zo vind ik Amerikaanse auto's simpelweg de mooiste ter wereld en hoop ik ooit eens mijn eigen Dodge Ram te kunnen bezitten.

Ook vind ik het geweldig dat de winkels zo lang open zijn, soms zelfs 24/7, want in Nederland erger ik me er vaak aan dat ik als werkend persoon geen inkopen meer kan doen na zes uur.

Ik vind het daarentegen erg jammer dat de wapenwetten niet honderd keer strenger zijn dan nu het geval is en dat zware wapens niet sowieso verbannen worden.

Daarnaast ben ik niet blij met het feit dat er geen goed sociaal vangnet bestaat in de VS (hoewel we in Nederland erg ons best doen om ons bestaande vangnet ook keihard af te breken), want daardoor zou althans een deel van de bestaande armoe kunnen verdwijnen.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Made in Holland
Amerikafan

Bericht door Made in Holland »

Hallo allemaal,

Zoals ik kan zien is dit een onderwerp wat ons allen toch wel lekker bezighoudt (en ook wel iets doet).
Ieder land en cultuur hebben zijn voor- en nadelen (wat ik duidelijk uit de reacties kan opmaken).

Leon
Gesloten
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer