Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Aanvraag Nationaliteit
Aanvraag Nationaliteit
Hallo mensen,
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben Nederlands, uit een Nederlandse moeder en een USA vader.
Mijn vader zat in het leger toen hij mijn moeder leerde kennen en ze mij kregen. Mijn vader heeft mij aangeven en zijn naam en handtekening staat op mijn geboorteaangifte.
Toch heb ik niet zijn naam. En hij me in de termijnen van nu niet erkend.
Ik ben geboren in 1983.
Al jaren reis ik naar de States, nu ook met mijn nieuwe partner, die er helemaal verliefd op is. Pas moeder van een zoontje nu 2, denken wij er steeds vaker aan te gaan immigreren naar USA. We hebben het hier wel gezien, ook al weten we dat de stap heel groot is, wat ons vaak ook wat tegen houd.
Toch ben ik mij al geen informeren, mijn vader heeft contact gehad met Amerikaanse consulaat en advocaat, en deze zei ik moest vragen hier hoe het zat, of ik met het geboortecertificaat voldoende heb of niet.
Wat denken jullie?
Dan is een andere optie nog altijd DNA, maar mijn volgende vraag, stel ik zou mijn paspoort van USA krijgen ( mijn hele wederhelft aan familie woont daar ) en mijn andere helft hier. verlies ik dan echt mijn NL nationaliteit? Wil dat zeggen dat ik hier niet zomaar terug kan komen? Of zit er wel een kans in dat ik 2 nationaliteiten mag behouden? Dit is 1 van de grote drempels waar ik namelijk tegenaan hik.
Stel we zouden deze stap nemen, en het bevalt ons helemaal niet of we krijgen gigantische heimwee, kunnen we niet meer terug??
Heel graag jullie gedachten, tips etc.
Gr Christy
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben Nederlands, uit een Nederlandse moeder en een USA vader.
Mijn vader zat in het leger toen hij mijn moeder leerde kennen en ze mij kregen. Mijn vader heeft mij aangeven en zijn naam en handtekening staat op mijn geboorteaangifte.
Toch heb ik niet zijn naam. En hij me in de termijnen van nu niet erkend.
Ik ben geboren in 1983.
Al jaren reis ik naar de States, nu ook met mijn nieuwe partner, die er helemaal verliefd op is. Pas moeder van een zoontje nu 2, denken wij er steeds vaker aan te gaan immigreren naar USA. We hebben het hier wel gezien, ook al weten we dat de stap heel groot is, wat ons vaak ook wat tegen houd.
Toch ben ik mij al geen informeren, mijn vader heeft contact gehad met Amerikaanse consulaat en advocaat, en deze zei ik moest vragen hier hoe het zat, of ik met het geboortecertificaat voldoende heb of niet.
Wat denken jullie?
Dan is een andere optie nog altijd DNA, maar mijn volgende vraag, stel ik zou mijn paspoort van USA krijgen ( mijn hele wederhelft aan familie woont daar ) en mijn andere helft hier. verlies ik dan echt mijn NL nationaliteit? Wil dat zeggen dat ik hier niet zomaar terug kan komen? Of zit er wel een kans in dat ik 2 nationaliteiten mag behouden? Dit is 1 van de grote drempels waar ik namelijk tegenaan hik.
Stel we zouden deze stap nemen, en het bevalt ons helemaal niet of we krijgen gigantische heimwee, kunnen we niet meer terug??
Heel graag jullie gedachten, tips etc.
Gr Christy
-
- Amerika-expert
Re: Aanvraag Nationaliteit
Vreemd dat het consulaat zou zeggen dat je hier maar moet gaan vragen. Het consulaat is de ENIGE instantie die je kan helpen, wij zijn maar een stelletje goedwillende (maar redelijk goed geinformeerde) leken, het consulaat is een officiele poot van de Verenigde Staten. Ik zou er 15 euro tegenaan gooien, ze bellen en een afspraak maken.
Wat de dubbele nationaliteit betreft: dat kun je het beste navragen bij de Nederlandse instanties, gaan eens zoeken op de websites van het Nederlandse ministerie van Justitie, de immigratiedienst (of hoe die tegenwoordig heet), of het ministerie van buitenlandse zaken.
De algemene regel is dat als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt, je Nederlander af bent. TENZIJ je de nationaliteit van je (al dan niet getrouwde) partner aanneemt, je Nederlander mag blijven. Maar in jouw geval kan dat makkelijker zijn, omdat je de Amerikaanse nationaliteit al hebt. (vergelijk mijn zoon: in New York geboren, en dus automatisch Amerikaan. Maar hij heeft vanaf het begin een Nederlands paspoort gehad en heeft dat nog steeds.
Maar nogmaals: GA DIT NA BIJ DE OFFICIELE INSTANTIES. Ga niet af op wat er hier gezegd wordt of wat je op het internet leest. Je bent een niet-zo-zeldzaam geval (al ben je natuurlijk wel uniek) en je moet redelijk makkelijk uitsluitsel kunnen krijgen. Of gooi er redelijk wat geld tegenaan en neem een Amerikaanse immigratieadvocaat in de arm. (Lijkt me overigens iets wat je pas in het uiterste geval zal moeten/kunnen doen, pas nadat je de lange weg door de officiele instanties hebt doorlopen.
Succes.
Wat de dubbele nationaliteit betreft: dat kun je het beste navragen bij de Nederlandse instanties, gaan eens zoeken op de websites van het Nederlandse ministerie van Justitie, de immigratiedienst (of hoe die tegenwoordig heet), of het ministerie van buitenlandse zaken.
De algemene regel is dat als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt, je Nederlander af bent. TENZIJ je de nationaliteit van je (al dan niet getrouwde) partner aanneemt, je Nederlander mag blijven. Maar in jouw geval kan dat makkelijker zijn, omdat je de Amerikaanse nationaliteit al hebt. (vergelijk mijn zoon: in New York geboren, en dus automatisch Amerikaan. Maar hij heeft vanaf het begin een Nederlands paspoort gehad en heeft dat nog steeds.
Maar nogmaals: GA DIT NA BIJ DE OFFICIELE INSTANTIES. Ga niet af op wat er hier gezegd wordt of wat je op het internet leest. Je bent een niet-zo-zeldzaam geval (al ben je natuurlijk wel uniek) en je moet redelijk makkelijk uitsluitsel kunnen krijgen. Of gooi er redelijk wat geld tegenaan en neem een Amerikaanse immigratieadvocaat in de arm. (Lijkt me overigens iets wat je pas in het uiterste geval zal moeten/kunnen doen, pas nadat je de lange weg door de officiele instanties hebt doorlopen.
Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- DixieChick
- Amerika-expert
Vraag het inderdaad bij de officiele instanties na. Ik kan me niet voorstellen dat het Amerikaanse consulaat je hier naar toe gestuurd heeft. Daarnaast staat er ook heel veel op de website van de USCIS zelf. Ik vond op deze link (http://www.uscis.gov/policymanual/HTML/ ... pter3.html) bijvoorbeeld dit:
Child of a U.S. Citizen Father
The provisions listed above[11] for a child born in wedlock apply to a child born out of wedlock outside of the United States claiming citizenship through a U.S. citizen father if:
A blood relationship between the child and the father is established by clear and convincing evidence;
The child’s father was a U.S. citizen at the time of the child’s birth;
The child’s father (unless deceased) has agreed in writing to provide financial support for the child until the child reaches 18 years of age; and
One of the following criteria is met before the child reaches 18 years of age:
The child is legitimated under the law of his or her residence or domicile;
The father acknowledges in writing and under oath the paternity of the child; or
The paternity of the child is established by adjudication of a competent court.
In addition, the residence or physical presence requirements contained in the relevant paragraph of INA 301 continue to apply to children born out of wedlock claiming citizenship through their fathers.
Het lijkt me dat als jouw ouders niet getrouwd waren, maar jouw vader jou wel erkend heeft (ik weet niet of een handtekening op een geboortecertificaat genoeg is - daar gaat de Nederlandse wet over) voordat je 18 was, jij Amerikaans staatsburgerschap -kan- aanvragen.
Maar dan nog, een telefoontje naar het Amerikaanse consulaat, en je weet het officieel.
Child of a U.S. Citizen Father
The provisions listed above[11] for a child born in wedlock apply to a child born out of wedlock outside of the United States claiming citizenship through a U.S. citizen father if:
A blood relationship between the child and the father is established by clear and convincing evidence;
The child’s father was a U.S. citizen at the time of the child’s birth;
The child’s father (unless deceased) has agreed in writing to provide financial support for the child until the child reaches 18 years of age; and
One of the following criteria is met before the child reaches 18 years of age:
The child is legitimated under the law of his or her residence or domicile;
The father acknowledges in writing and under oath the paternity of the child; or
The paternity of the child is established by adjudication of a competent court.
In addition, the residence or physical presence requirements contained in the relevant paragraph of INA 301 continue to apply to children born out of wedlock claiming citizenship through their fathers.
Het lijkt me dat als jouw ouders niet getrouwd waren, maar jouw vader jou wel erkend heeft (ik weet niet of een handtekening op een geboortecertificaat genoeg is - daar gaat de Nederlandse wet over) voordat je 18 was, jij Amerikaans staatsburgerschap -kan- aanvragen.
Maar dan nog, een telefoontje naar het Amerikaanse consulaat, en je weet het officieel.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Baksteen666
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Wat mijn voorgangers al zeiden.
Dit volgende is puur hypothetisch hoor, maar is het niet zo dat als jij je NL nationaliteit zou opgeven, je partner (mits Nederlander) dat niet hoeft te doen. Er vanuit gaande dat je bij elkaar blijft, kun je dan toch altijd relatief eenvoudig terugkeren naar Nederland?
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Dit volgende is puur hypothetisch hoor, maar is het niet zo dat als jij je NL nationaliteit zou opgeven, je partner (mits Nederlander) dat niet hoeft te doen. Er vanuit gaande dat je bij elkaar blijft, kun je dan toch altijd relatief eenvoudig terugkeren naar Nederland?
Of zie ik hier iets over het hoofd?
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
-
- Amerika-expert
Er staat me iets bij dat als je minstens de helft van je leerjaren op een school in Nederland hebt doorgebracht, dat je dan sneller weer Nederlander kan worden als je de nationaliteit verloren hebt. Ook een punt dus, dat je bij de bevoegde instanties moet navragen.
Weten waar Hoogezand-Sappemeer ligt, wat er in 1600 is gebeurd en Scheveningen (of achtentachtig gaskacheltjes) kunnen uitspreken, helpt mogelijk ook.
Weten waar Hoogezand-Sappemeer ligt, wat er in 1600 is gebeurd en Scheveningen (of achtentachtig gaskacheltjes) kunnen uitspreken, helpt mogelijk ook.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Geen idee wat het terugkrijgen van de Nederlandse nationaliteit hier komt doen, maar in ieder geval is dit de info die relevant is voor het terugkrijgen:
https://www.ind.nl/Documents/5074.pdf
https://www.ind.nl/Documents/5074.pdf
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik denk dat je eerst moet onderzoeken of je recht hebt op de Amerikaanse nationaliteit op basis van je Amerikaanse vader. Als dat zo is dan heb je namelijk gewoon een dubbele nationaliteit en hoef je je niet bezig te houden met het opgeven van je Nederlandse nationaliteit. Heb je geen dubbele nationaliteit, dan ben je alleen Nederlander en zul je net als andere Nederlanders die willen emigreren daar moeten zien te komen door een loterij of een werkvergunning. Trouwen met een Amerikaan gaat niet op als je al getrouwd bent.
Verder lijkt het me sterk dat een consulaat of advocaat je naar een forum of website verwijst voor betrouwbare informatie. Het consulaat zou jouw vragen gewoon moeten kunnen beantwoorden en je de stappen vertellen die je moet zetten als je inderdaad kans hebt dat je de Amerikaanse nationaliteit kunt aanvragen. En anders heeft een goede immigratie advocaat daar ook wel verstand van.
Dit soort dingen zijn zo persoonlijk en vaak vergeet de vraagsteller kleine details te vermelden die soms heel cruciaal kunnen zijn voor een antwoord. En ik mag hopen dat jij dit zo belangrijk vindt voor jezelf dat je niet blind op de antwoorden hier afgaat.
Verder lijkt het me sterk dat een consulaat of advocaat je naar een forum of website verwijst voor betrouwbare informatie. Het consulaat zou jouw vragen gewoon moeten kunnen beantwoorden en je de stappen vertellen die je moet zetten als je inderdaad kans hebt dat je de Amerikaanse nationaliteit kunt aanvragen. En anders heeft een goede immigratie advocaat daar ook wel verstand van.
Dit soort dingen zijn zo persoonlijk en vaak vergeet de vraagsteller kleine details te vermelden die soms heel cruciaal kunnen zijn voor een antwoord. En ik mag hopen dat jij dit zo belangrijk vindt voor jezelf dat je niet blind op de antwoorden hier afgaat.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Bedankt voor al jullie berichten, echter weet iemand waar ik telefonisch contact kan krijgen waar ik deze info kan opvragen of ik er recht op heb etc. ?
Ik kan alleen een 1400 nummer vinden, wat niet te bereiken is dmv mobiele telefoon,
Het mooiste zou gewoon zijn beide nationaliteiten, zodat je heen en weer kunt reizen zonder teveel poespas, en dus gewoon zo het land in kan en er zo lang kunt blijven als je wilt.
Bedankt!
Ik kan alleen een 1400 nummer vinden, wat niet te bereiken is dmv mobiele telefoon,
Het mooiste zou gewoon zijn beide nationaliteiten, zodat je heen en weer kunt reizen zonder teveel poespas, en dus gewoon zo het land in kan en er zo lang kunt blijven als je wilt.
Bedankt!
Dit geld alleen voor jou als jij een Amerikaans paspoort hebt dan. Maar dat ter zijde.ozzyke schreef:Het mooiste zou gewoon zijn beide nationaliteiten, zodat je heen en weer kunt reizen zonder teveel poespas, en dus gewoon zo het land in kan en er zo lang kunt blijven als je wilt.
Bedankt!
Maar voor meer informatie over je vraag inderdaad contacteer consulaat generaal in Amsterdam eens:
If, after visiting this website, you still have questions about traveling without a visa, or visas for temporary stay in the United States, e.g. student or work visas, you can call a live operator at our call center. Before calling do check our Frequently Asked Questions section.
The number is (31)(0)20-794 0808. This number is not free. You will be requested to pay €15 for your call, by Visa or Mastercard. Under this number you get to talk to a live operator. The service is available Monday through Friday from 8:00 AM through 5:00 PM. Please note that if you do need a visa you will need to call this number too. You can get your questions answered and your appointment set up with a single call.
http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_s ... ntact.html
Hoop dat zij je beter antwoord kunnen geven!
en daar moet ik 15 euro voor betalen?? Belachelijk 

-
- Amerika-expert
Tsja, je hebt de keus: €15 betalen en zeker weten of je al Amerikaan bent. Of $14 betalen voor een ESTA formulier elke twee jaar als je deze kant op wilt komen.
Je bent blijkbaar een echte Hollander. Maar zelfs in Nederland hebben we de zegswijze: de kost gaat voor de baat uit. En als je dan al kwaad wordt om €15!
Maar goed, het is jouw geld. En jouw keuze.
Je bent blijkbaar een echte Hollander. Maar zelfs in Nederland hebben we de zegswijze: de kost gaat voor de baat uit. En als je dan al kwaad wordt om €15!
Maar goed, het is jouw geld. En jouw keuze.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat niet alleen, je zal ook elk jaar een belastingopgave moeten doen in de US. Je wilt de voordelen, het komt met 'nadelen'.ozzyke schreef:en daar moet ik 15 euro voor betalen?? Belachelijk

Elke
Vind het niet gek dat ik hier kwaad om word, dit is toch een overheidsding, verdienen die niet al genoeg aan ons??
De Amerikaanse overheid verdient niets aan jou (op dit moment).
Terug in Texas!
Jij wil toch weten hoe het zit? Dan moet je daar in dit geval voor betalen dus.
Take it or leave it...
Take it or leave it...

Het eerste dat je zeker moet weten is je status bij je geboorte. Heeft je vader je alleen aangegeven, of staat er op je geboortebewijs dat hij je vader is ?
Dat is nl. voor mij niet duidelijk uit wat je hier schreef.
Dat is nl. voor mij niet duidelijk uit wat je hier schreef.
- DixieChick
- Amerika-expert
Volgens mij speelt je leetijd ook nog mee. Uit die link die ik eerder citeerde leek het alsof een aantal dingen voor iemands 18e geregeld moeten worden (alhoewel ik me dat niet kan voorstellen). Ik vermoed dat de vader geen COBRA heeft aangevraagd, anders zou de TO dit toch wel weten? Of dit document hebben?
Southern Tales
Southern Tales
Close ! CRBO - Consular Report of Birth Abroad of a Citizen of the United States of America.
TS was inderdaad aanwezig maar ik denk dat hij weinig weet van wat er gebeurde vlak na zijn geboorte - of tijdens. (Sorry.)
Tenzij zijn moeder alles goed bewaard heeft en aan hem heeft gegeven, is zijn beste stap denk ik de exacte omstandigheden rond zijn geboorte uit te zoeken.
Overigens voor zijn cohort was de grens om eea. geregeld te hebben 21 dacht ik. Maar voor TS maakt dat niet uit.
Het jammere is dat het waarschijnlijk te laat is. Maar wie is er op zijn 15e, 16e met dergelijke zaken bezig ?
Dit is duidelijk iets dat als je ouders het niet goed voor je regelen je weinig/geen opties hebt later.
TS was inderdaad aanwezig maar ik denk dat hij weinig weet van wat er gebeurde vlak na zijn geboorte - of tijdens. (Sorry.)
Tenzij zijn moeder alles goed bewaard heeft en aan hem heeft gegeven, is zijn beste stap denk ik de exacte omstandigheden rond zijn geboorte uit te zoeken.
Overigens voor zijn cohort was de grens om eea. geregeld te hebben 21 dacht ik. Maar voor TS maakt dat niet uit.
Het jammere is dat het waarschijnlijk te laat is. Maar wie is er op zijn 15e, 16e met dergelijke zaken bezig ?
Dit is duidelijk iets dat als je ouders het niet goed voor je regelen je weinig/geen opties hebt later.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het goede nieuws is dat, als de topic starter geen Amerikaan blijkt te zijn, hij zich ook geen zorgen moet maken over de achterstallige belastingaangifte die je als Amerikaan elk jaar in de US moet doen, eender in welk land je woont. De Amerikaanse overheid gaat dus niet verder aan hem/haar verdienen. 

Elke
- DixieChick
- Amerika-expert
Aangezien de VS en Nederland een belastingverdrag hebben zal de TS zich daar denk ik geen zorgen om hoeven te maken (mits de TS geen multi-miljonair is). Hij zal alleen inderdaad zijn belastingen wel aan moeten gaan geven elke jaar.
Southern Tales
Southern Tales
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht