Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

emigratie en waarde overdracht pensioen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

avanv schreef: AOW: ik heb 7 jaar in NL gewerkt en de AOW die ik opgebouwd heb, heb ik afgeschreven eigenlijk. Kan nooit veel zijn.....
Nog even voor de duidelijkheid. Het gaat bij er bij AOW om hoeveel jaar je (na je 15e levensjaar) in Nederland GEWOOND hebt, en de gewerkte jaren maakt niet uit. Als je dus gaat emigreren als je 35 bent krijg je, als je 65 bent (35-15)*2% is 40% van het AOW bedrag.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk dat je het stapsgewijze moet aanpakken.

1. In welk pensioenfonds zit jouw bijdrages - wat zijn de regels in hun statuten, voorwaarden mbt. overdracht van iemand die in het buitenland woont. Meestal moet je permanente vestiging kunnen bewijzen overigens.
2. Wat zijn de regels, beperkingen die de Ned. overheid stelt a. wat betreft pensioen wetgeving, b. wat betreft belastingen.
3. Als je spreekt van waardeoverdracht, maar niet afkoop wat bedoel je dan precies ? dat jouw premies geheveld worden ? Zoals ik het hier lees kan dat alleen naar een vergelijkbare entiteit in de US - maar dat zijn pensioenfondsen en die worden hier nu net hier afgeschaft all over the place.

Je bent een van die mensen die denken dat 401k beter is ? - dream on....
Ik weet overigens precies hoeveel pensioen straks ik krijg van het pensioenfonds waar ik ooit voor mijn situatie toen forse bijdrages aan mocht leveren.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ook voor mij is dit een interessant en relevant topic. Ik ben geen financieel deskundige, maar heb vanuit mijn eigen situatie wel over een aantal zaken nagedacht die ik graag hier wil delen. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Als je in NL pensioen hebt opgebouwd, dan kan dat over verschillende pensioenvormen zijn verdeeld. Ik denk met name aan:
1) AOW;
2) een geïndexeerd pensioen gebaseerd op het laatst verdiende salaris dan wel op het gemiddelde salaris in de periode waarover je dit pensioen hebt opgebouwd (dit type pensioen heb je bijv. als je ambtenaar bent geweest en dus pensioen bij het ABP hebt opgebouwd);
3) een pensioen op basis van beschikbare waarde, waarbij je inleg wordt belegd en als je 65 bent (of soms wat eerder) kun je hieraan geld onttrekken (dit is een gangbare vorm in het bedrijfsleven);
4) een pensioenverzekering (lijfrentepolis) waarbij je inleg over bijv. 20 of 30 jaar eveneens wordt belegd (vaak met een gegarandeerd minimaal rendement) en die aan het eind van de verzekeringsperiode in een lijfrente (een vast inkomen tot aan je overlijden) wordt omgezet (dit is vaak het geval bij bijspijkerpensioenen die je privé afsluit).

Voor al deze vormen gelden verschillende overwegingen c.q. mogelijkheden rond een eventuele overdracht naar de US. De keuze tussen waardeoverdracht op dit moment versus laten staan in NL en te zijner tijd je pensioenuitkering vanuit NL ontvangen en overhevelen, hangt onder meer van de volgende factoren af:
1) voorwaarden (wettelijk c.q. van de pensioenverzekeraar) die aan overdracht zijn verbonden
2) fiscale consequenties in NL en US van waardeoverdracht
3) dollarkoers op het moment van overdracht
4) verwacht pensioenrendement en pensioenzekerheid in NL versus in US
5) fiscale regelgeving gedurende de periode dat je NL pensioen wordt uitgekeerd
6) dollarkoers gedurende de periode dat je NL pensioen wordt uitgekeerd

De punten 1, 2 en 3 vergen wat uitzoekwerk, maar daar is best uit te komen. Wat punt 4 betreft, heb ik geen reden om aan te nemen dat je in het ene land een hoger rendement kunt halen dan in het andere. Het rendement hangt vooral van de beleggingsvorm af en m.i. niet van het land (zij het dat er afhankelijk van de pensioen- of beleggingsvorm natuurlijk wel verschillen kunnen zijn in belasting op vermogenswinst (capital gains). De pensioenzekerheid (i.e. de kans dat je pensioen ook inderdaad wordt uitgekeerd) in NL zal in het algemeen wat groter zijn dan in de US, gezien het stringentere wettelijke toezicht. In de US zijn hiermee de laatste jaren nogal wat zaken misgegaan (Worldcom, Enron) en er is wel een verbetering gaande, maar je moet goed opletten. Over de punten 5 en 6 valt voor de meesten van ons (met nog pakweg 20 à 30 jaar te gaan tot ons pensioen) niks zinnigs te zeggen. Het kan alle kanten opgaan. Kortom, het blijft behoorlijk koffiedik kijken.

Terug nu naar de genoemde pensioenvormen met over elke vorm wat opmerkingen (ik heb zelf met alle vormen te maken).

AOW
In eerdere reacties is al aangegeven hoe het zit met je AOW-aanspraken. Na emigratie kun je je vrijwillig voor AOW verzekeren (blijven betalen dus), maar mij lijkt dat niet zinvol. De bijdrage is hoog, het rendement vermoedelijk laag en het is nog maar de vraag of (en in welke mate) er nog AOW bestaat tegen de tijd dat wij 65 zijn. Je kunt je bestaande AOW-aanspraken niet overhevelen. Kortom, dit blijft in NL en als AOW nog bestaat wanneer je 65 bent, heb je recht op uitkering (2% van de maximale AOW per jaar dat je vanaf je 15e in NL hebt gewoond).

Geïndexeerd pensioen (ABP)
Vooral vanaf blijven. Een pensioen met meer zekerheid kan ik me nauwelijks voorstellen. Gerelateerd aan je salaris en jaarlijks aangepast aan de inflatie (indexering).

Pensioen op basis van beschikbare waarde
Qua rendement zal het geen fluit uitmaken of je dit in NL of in US hebt staan. De mate van invloed op de beleggingsportefeuille (qua rendement en risico) zal afhangen van de verzekeraar waar je je pensioen hebt ondergebracht c.q. van de wijze van belegging (bijv. mutual funds) die je zelf hanteert.

Lijfrentepolis / Bijspijkerpensioen
Wanneer je polis nog betrekkelijk nieuw is en/of nog maar weinig rendement heeft opgeleverd, dan is het zinloos om de polis af te kopen (i.e. de beschikbare waarde in één keer te laten uitkeren). De reden is dat de inleg geheel of gedeeltelijk belastingvrij is geweest onder de voorwaarde dat het voor pensioen wordt aangewend. Als je nu alles laat uitbetalen, komt de fiscus met een leuke naheffing. In veel gevallen betekent dat een zware verliespost (in mijn geval zou ik ongeveer 80% van de waarde aan de belasting moeten terugbetalen). Er zijn twee andere opties: gewoon vanuit de US je premie betalen (momenteel niet interessant vanwege de dure euro) of de polis premievrij maken. Je betaalt dan dus geen premie meer en het enige wat de poliswaarde voor de resterende looptijd nog beïnvloedt, is het rendement op de belegging. Ik heb voor dit laatste gekozen.

Tot slot een opmerking voor diegenen die een flinke som geld vanuit NL overhevelen naar de US om die voor pensioendoeleinden te gebruiken. Het kan volgens mij interessant zijn om dit gefaseerd in je 401k te stoppen (toegegeven, er is veel op 401k aan te merken, maar voor werkenden binnen de US is het m.i. één van de betere opties), aangezien je vanuit je onbelaste inkomen kunt inleggen.

Een voorbeeld: Je hebt een bruto salaris van 5000 dollar, waarvan je maandelijks 500 dollar (10%) inlegt. Je betaalt dan inkomstenbelasting over 4500 dollar, zeg 30%, zodat je uiteindelijk $ 3150 netto overhoudt. Stel, je heb $ 20.000 uit NL overgeheveld en wilt dat in je 401k stoppen. Dat kan (bij mijn weten) niet in één keer, aangezien 401k met het bijbehorende fiscale voordeel uitsluitend is ingericht op inleg vanuit je inkomen. Je zou wel het volgende kunnen doen. Zet je $ 20.000 op een bankrekening met een acceptabel rendement en verhoog je maandelijkse 401k inleg tot het maximum, zeg 20%, of wel 1000 dollar (er is een maximum; ik heb dit even niet nagezocht, dus dit is slechts een voorbeeld). Dat betekent dat je nog slechts inkomstenbelasting (de genoemde 30%) betaalt over 4000 dollar en dus netto $ 2800 overhoudt. Netto ben je er dus 350 dollar bij ingeschoten. Die haal je vervolgens maandelijks van je bankrekening (die met de 20 mille) om je inkomen aan te zuiveren tot het normale niveau. Je doet dit net zo lang tot die $ 20.000 op is, waarna je je maandelijkse 401k inleg weer verlaagt tot het oorspronkelijke niveau.

Volgens mij is hetgeen ik in dit voorbeeld heb beschreven mogelijk, maar voel je vrij om er een gat in te schieten. Houd één ding wel in de gaten. Deze oplossing voldoet niet aan de voorwaarden (zie één van de eerdere reacties) voor een echte pensioenoverdracht, waarbij je moet aantonen dat je overgehevelde pensioengeld direct weer in een pensioenfonds wordt gestopt. Dat is in deze constructie immers niet het geval. Deze oplossing is dus alleen relevant wanneer je bijv. een lijfrentepolis afkoopt (zie de opmerkingen daarover hierboven) of gewoon een smak spaargeld in je 401k wilt stoppen.

Zo, een heel verhaal, reageer gerust (ik leer ook graag) en hopelijk hebben we er wat aan in deze discussie.

Groet,
Marcel
Life is good in the Tarheel State.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Amai, Marcel, jij hebt je huiswerk gemaakt!

Even een vraagje wat compleet los staat van de essentie van deze disucussie:
Marcel schreef:In de US zijn hiermee de laatste jaren nogal wat zaken misgegaan (Worldcom, Enron)
De mensen die bij Worldcom en Enron werkten, hebben die dan helemaal geen pensioengeld meer? Of krijgen zij wel een officieel staatspensioen, en doel jij hier op het feit dat gelden die daarnaast nog eens extra gespaard werden (deel door werkgever, deel door werknemer) als een soort van pensioensparen, dat ze dat kwijt zijn?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Marcel, een paar opmerkingen.

Ten eerste las ik hierboven iets over de wettelijke voorwaarden waaraan een (US) pensioenfonds moet voldoen wil je ernaartoe hevelen. Zoals ik het lees (overheidscontrole enzo) voldoet een 401K niet aan deze definitie.
Maar willen we dat zeker weten dan moet iemand gewoon een groot fonds bv. het ABP even bellen.
Inderdaad Marcel, in jouw voorbeeld heb je het geld in handen, dat betekent dat je hebt afgekocht, vraagsteller wilde dat nu net niet, hij wilde waarde overdracht.

Reeds belaste bedragen daar heeft men hier de zg. Roth IRA voor. Maar daar gelden ook weer regels voor. Maar ik denk dat de meeste mensen die 20.000 dollar uit Ned. hevelen, daar lekker een leuk autootje voor gaan kopen.

Kastelke, wie in de US toen jaar werkt en een minimaal bedrag per kwartaal verdient, heeft daarna 40 punten verzameld bij de SS, en komt voor een uitkering van de SocSec. in aanmerking, die echter niet hoog is. De meeste mensen proberen wat erbij te sparen, daarvoor is de 401 K uitgevonden (nadat bedrijven gevonden hadden dat hun pensioenfondsen te duur werden.)
Bij Enron entameerde men de werknemers, chanteerde men ze bijna, om dat 401k geld in aandelen Enron te stoppen. Toen de aandelen gingen zakken waren ze bij Enron net iets administratiefs aan het doen, waardoor het de werknemers (op de top na natuurlijk) niet was toegestaan wijzigingen in de 401k's plan te brengen. En zo zijn veel mensen alles kwijtgeraakt. (Het meest zuur voor de mensen in de bedrijven die door Enron waren overgenomen en verplicht Enron aandelen kregen.)
Wil je het hele verhaal zien, ook hoe CA genept en gen---d is, huur dan de DVD "The brightest boys in the room." Kijk en huiver.
Overigens, je spaart zelf, soms matcht dat de werkgever tot een max bedrag maar vaak ook niet.
avanv
Amerika-ontdekker

Bericht door avanv »

Even voor de duidelijkheid: zoals Oortjes schreef, wil ik inderdaad overhevelen; niet afkopen. En het gaat me niet zozeer om het rendement (helpt altijd!) maar meer om de flexibiliteit en wie weet waar ik later eindig.....Als dat in NL is en niet in de USA, dan heb ik allemaal verschillende pensioen potjes hier en daar.

Verder schreef ik dat ik wilde overhevelen naar mijn 401k maar ik had moeten zeggen: naar mijn IRA. Het bedrijf waar ik werk heeft weliswaar een redelijke 401k regeling maar ook daar ben je meer beperkt dan in een IRA, er zijn meer onkosten etc.

Overigens om Oortjes nog wat meer gerust te stellen :wink: , ik bezit geen enkel aandeel in het bedrijf waar ik werk. Vroeger kregen we onze 401k match uitgekeerd in aandelen in ons bedrijf maar dat is op verzoek van werknemers veranderd naar een match in geld.
Fiftiesfamily
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Fiftiesfamily »

oortjes schreef: Zoals ik het lees (overheidscontrole enzo) voldoet een 401K niet aan deze definitie.

Inderdaad Marcel, in jouw voorbeeld heb je het geld in handen, dat betekent dat je hebt afgekocht, vraagsteller wilde dat nu net niet, hij wilde waarde overdracht.

Reeds belaste bedragen daar heeft men hier de zg. Roth IRA voor. Maar daar gelden ook weer regels voor. Maar ik denk dat de meeste mensen die 20.000 dollar uit Ned. hevelen, daar lekker een leuk autootje voor gaan kopen.
Een 401K voldoet zeker niet aan de voorwaarden die Nederland stelt aan een waardeoverdracht.

Om het pensioenkapitaal te kunnen overdragen zal er toestemming nodig zijn van zowel De Nederlandsche Bank als van de belastingdienst.

Goedkeuring De Nederlandsche Bank (DNB)
De toestemming van De Nederlandsche Bank is nodig omdat de afkoop van een pensioenaanspraak in Nederland zonder toestemming een strafbaar feit is. Hoofdregel voor het verlenen van ontheffing is dat betrokkene pensioenaanspraken verwerft jegens een in het buitenland gevestigde instelling.

Ontheffing wordt verleend in geval van overdracht naar een verzekeraar met een zetel buiten Nederland, mits:

A. pensioen of aanspraken op pensioen worden verworven jegens:
• een verzekeraar met een zetel buiten Nederland, maar binnen de Europese Unie;
• een verzekeraar met een zetel buiten de Europese Unie die een bijkantoor in Nederland heeft;
• een verzekeraar met een zetel buiten de Europese Unie die diensten verricht naar Nederland;

In deze drie situaties dient de pensioenregeling van de nieuwe werkgever al door de verzekeraar te worden uitgevoerd voordat overdracht plaatsvindt. Ontheffing kan niet worden verleend op basis van een offerte.

B. de afkoop geschiedt voor een (gewezen) deelnemer die een dienstbetrekking heeft aanvaard bij een buiten NL gevestigde werkgever. Deze werkgever moet deel uitmaken van hetzelfde concern als de in NL gevestigde werkgever;

C. Indien de overdracht plaatsvindt jegens een andere instelling dan bedoeld onder A. en B. kan er ontheffing worden verleend, mits
1. pensioen of aanspraken op pensioen worden verworven jegens een pensioenuitvoerder die in het land van zijn zetel is onderworpen aan een vorm van overheidstoezicht;
2. sprake is van juridisch gescheiden vermogens tussen de pensioenuitvoerder en de juridische entiteit van de pensioenuitvoerder, een speciale preferentieregeling ten gunste van de pensioengerechtigden of anderszins.

De onder A., B. en C. genoemde ontheffingen worden verleend , mits:

• de betrokkene pensioen of aanspraken op pensioen verwerft jegens de instelling die de pensioenregeling van de nieuwe werkgever al uitvoert;
• de afkoopbepalingen van de wet, of daarmee vergelijkbare afkoopbepalingen, van toepassing zijn op dat pensioen of op de aanspraak op pensioen.

Goedkeuring Ministerie van Financiën
Om pensioenkapitaal belastingvrij te kunnen overdragen naar een niet in Nederland gevestigd pensioenfonds of gevestigde verzekeraar, is de goedkeuring nodig van het Ministerie van Financiën. De bevoegdheid tot het geven van de goedkeuring is gedelegeerd aan de belastingdienst.

VOORWAARDEN VOOR BELASTINGVRIJE OVERDRACHT VAN PENSIOENKAPITAAL IN HET KADER VAN DE AANVAARDING VAN EEN DIENSTBETREKKING IN HET BUITENLAND:

1. De bevoegde inspecteur gaat akkoord met de hoogte van het over te dragen kapitaal.
2. Het pensioenkapitaal wordt rechtstreeks en in zijn geheel overgedragen aan de buitenlandse verzekeraar ter verwerving van pensioenaanspraken.
3. De Pensioen- & Verzekeringskamer heeft voor de overdracht ontheffing verleend indien dit op grond van wet- of regelgeving geboden is. Indien een dergelijke ontheffing niet vereist is, maakt belanghebbende zulks aannemelijk.
4. Er wordt aannemelijk gemaakt dat hij in het desbetreffende land een substantiële dienstbetrekking heeft aanvaard. Een dienstbetrekking wordt in ieder geval substantieel geacht indien deze voor een termijn van vijf jaar is aangegaan.
5. Belastingplichtige maakt aannemelijk dat:
a. de nieuwe pensioenregeling een in het desbetreffende land gebruikelijke pensioenregeling is;
b. de te zijner tijd te verrichten uitkeringen, in welke vorm dan ook, betrokken zullen worden in een in het desbetreffende land van kracht zijnde heffing naar het inkomen, een en ander met inbegrip van het deel van de uitkeringen dat gerelateerd kan worden aan het bij de toegelaten verzekeraar opgebouwde pensioenkapitaal. Onderdeel b is alleen van toepassing bij (voorgenomen) emigratie.
6. Een exemplaar van de nieuwe pensioenregeling wordt overlegd.
7. Er wordt een verklaring overlegd van de buitenlandse verzekeraar waarin wordt aangetoond dat sprake zal zijn van een substantieel pensioentekort voor het geval het pensioenkapitaal niet wordt overgedragen. De overdracht moet geschieden ter voorkoming van pensioenbreuk.
8. Indien sprake is van (voorgenomen) emigratie verstrekt belanghebbende gegevens waaruit de nieuwe woonplaats blijkt.
9. Ter zake van de overdracht wordt geen enkele aftrek op het inkomen van belanghebbende en/of van zijn partner toegepast.

Als is voldaan aan deze voorwaarden kan de belastingdienst op verzoek van de overdragende verzekeraar aan deze een verklaring toesturen. Daarin deelt de ontvanger de verzekeraar mede dat hij onherroepelijk afziet van het inroepen van de aansprakelijkheid van de verzekeraar voor het bedrag aan belasting dat bij een niet fiscaal gefacilieerde overdracht verschuldigd zou zijn. Deze verklaring wordt pas afgegeven als is voldaan aan één van de navolgende voorwaarden:

a. de belanghebbende heeft jegens de bevoegde ontvanger van de belastingdienst een in Nederland uitwinbare zekerheid gesteld in de vorm van een bankgarantie of borgstelling die, of een hypotheek- of pandrecht dat, toereikend is voor de invordering van de inkomstenbelasting en de revisierente die zijn of worden verschuldigd door toepassing van artikel 3.83, eerste of tweede lid, of artikel 7.2, achtste lid, van de wet IB 2001 en artikel 30i van de Algemene wet inzake rijksbelastingen;

of

b. de buitenlandse verzekeraar heeft jegens de bevoegde ontvanger een in Nederland uitwinbare zekerheid gesteld in de vorm van een bankgarantie of borgstelling die, of een hypotheek- of pandrecht dat, toereikend is voor de invordering van de inkomstenbelasting en de revisierente die zijn of worden verschuldigd door toepassing van de onder a. genoemde wettelijke bepalingen.
De genoemde wetsbepalingen hebben betrekking op een belastingheffing over uw pensioenkapitaal die optreedt als u gaat emigreren. Emigratie leidt er sinds de invoering van de Wet inkomstenbelasting 2001 toe dat de waarde in het economische verkeer van de opgebouwde pensioenaanspraak ineens tot het progressief belastbare inkomen wordt gerekend. Er wordt een aanslag opgelegd. Op verzoek wordt hieraan een conserverend karakter toegekend. Er wordt dan uitstel van betaling verleend voor een periode van 10 jaar. Alleen indien binnen 10 jaar na de emigratie het pensioen wordt vervreemd, verpand of anderszins in strijd met de voorwaarden wordt gehandeld, zal de aanslag moeten worden betaald. Omdat een Nederlandse pensioenverzekeraar aansprakelijk wordt gesteld voor de bij emigratie van de pensioengerechtigde opgelegde belastingclaim, is de genoemde verklaring nodig.

Sorry voor de lange lap met tekst (trouwens maar een gedeelte :) ) maar dit maakt wel duidelijk dat het niet simpel is om je pensioen over te dragen naar de US. En het zal ook niet zo zijn dat je flexibeler met je geld kunt omgaan. Zelfs na de ingangsdatum blijven de regels nagenoeg gelijk aan die in Nederland, dus geen afkopen van grote bedragen!

Reeds belaste bedragen vallen in Nederland niet onder de pensioenwet en zijn ook eenvoudiger over te dragen.

Ron
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Kijk, wat een levendige en leerzame discussie over een voor velen oersaai onderwerp: pensioen.

Het voorbeeld dat ik gaf - en ik meldde dat zelf ook al - is niet geschikt voor de rechtstreekse overheveling vanuit een NL naar een US pensioen. Een 401k voldoet niet aan de voorwaarden die de NL wet daaraan stelt m.b.t. overheidstoezicht. Overigens zal die NL eis vooral te maken hebben met het onmogelijk willen maken om vóór je pensioen geld aan je pensioenspaarpot te onttrekken. Immers, je hebt destijds belastingvrij kunnen inleggen omdat je geld een pensioenbestemming had. Zonder die bestemming zou je geen recht op die belastingvrijstelling hebben. Kortom, men wel graag zien dat de bestemming ongewijzigd blijft.

Een andere optie om indirect in je pensioen te investeren is door geld dat je vanuit NL overhevelt (nee, opnieuw geen waardeoverdracht dus) te gebruiken om je hypotheek in de US versneld af te lossen (binnen de regels van je hypotheekverstrekker). Wanneer je huis (grotendeels) hypotheekvrij is tegen de tijd dat je met pensioen gaat, vermindert dat immers in sterke mate je behoefte aan inkomen. Kortom, het is een optie, maar je moet dit uiteraard altijd vanuit je persoonlijke situatie bekijken.

Mijn overwegingen en voorbeelden vormen inderdaad geen antwoord voor de vraagsteller, maar het leek me dat ze wel hier in de discussie passen. Als ik alle reacties zo zie - en in het bijzonder de regelgeving die Ron hier met ons deelt, waarvoor dank - ziet het ernaar uit dat waardeoverdracht van je NL pensioen naar de US een moeilijke, zo niet onmogelijke zaak is.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Een opmerking nav wat hier besproken is:

Hier in de VS kun je een 401(k) overhevelen naar een IRA rekening. Je moet dan dat wel rechtstreeks (laten) doen (of binnen 60 dagen nadat je het geld uit een 401(k) hebt ontvangen. Die transactie wordt dan beschouwd als een soort interne verschuiving en er wordt dan geen belasting over geheven en geen straffen wegens voortijdig opnemen.

Ik vraag me af of zo'n 'roll over' ook mag met Nederlands pensioengeld.

En een persoonlijke vraag: ik heb een jaar of vijf als ambtenaar gewerkt in een grijs verleden en ben in die tijd bij het ABP geweest. Krijg ik dat in één (enorme, natuurlijk) klap uitbetaald op m'n 65e? Of krijg ik dat druppelsgewijs elke maand?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Bennogr schreef:En een persoonlijke vraag: ik heb een jaar of vijf als ambtenaar gewerkt in een grijs verleden en ben in die tijd bij het ABP geweest. Krijg ik dat in één (enorme, natuurlijk) klap uitbetaald op m'n 65e? Of krijg ik dat druppelsgewijs elke maand?
Dat wordt per maand uitgekeerd tot aan je overlijden (ongeacht of je 66 of 100 wordt) en is gebaseerd op je laatst verdiende salaris (gecorrigeerd naar de inflatie). Elk jaar dat je gewerkt hebt, levert als ik mij niet vergis 2% van je salaris op als pensioenuitkering.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Marcel, gooi je nu niet de regels voor aow en pensioen door elkaar. In de praktijk krijg je in Ned. pensioen uitgekeerd waarbij je aow als basis dient, het pensioenfonds vult dat aan tot een bepaalde niveau, en dat is gerelateerd aan verdiend salaris enz.

50iesfam. Uit het laatste deel van je tekst krijg ik nu de indruk dat hevelen toch zou moeten kunnen, aangezien 401k nu de voor de US gebruikelijke manier is om voor pensioen te sparen. Misschien moet je jedan wel commiteren aan een bepaalde manier van uitbetaling tzt.

Benno krijgt dacht ik niet van het ABP aanvulling tot laatstgenoten salaris denk ik. Hij is eerder vertrokken en daarmee zal eea. bevroren zijn. Pensioenbreuk was toch een van de grotere issues destijds ?

Wie surft eens even naar web sites van grotere pensioenfondsen (APB, BGGG (?) etc.) en stelt daar de vraag ? Dan horen we het tenminste direkt van iemand die het voor een daadwerkelijk verzoek kan aangeven.)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Nog een paar opmerkingen:

Iedereen heeft het hier maar over 401(k)s. Dat is inderdaad de manier waarop je tegenwoordig in de VS je pensioen opbouwt als je voor een bedrijf wertk. Je spaart dan zelf met geld dat van je salaris wordt afgehouden voordat je er belasting over betaalt. Als je geluk hebt, gooit je baas dan ook wat geld in dat potje.

Als je geen pensioen hebt, kun je een IRA beginnen, mits -- als ik het goed heb -- je minder dan een bepaalde hoeveelheid per jaar verdient (of liever: krijgt, we VERDIENEN natuurlijk allemaal veel meer).

Als freelancer (ik heb de afgelopen 30 jaar in totaal acht jaar voor een baas gewerkt), heb ik een SEP IRA, een soort 401(k) voor zelfstandigen. Ik had ook een KEOGH kunnen opzetten en had dan meer opzij mogen zetten, maar dat is veel meer papierwerk dan een SEP en zoveel verdien ik nou ook weer niet.

Ik heb 'rollovers' gedaan voor mijn verschillende 401(k)s toen ik bij mijn bazen vertrok, dat geld staat nu op mijn eigen rekeningen onder mijn eigen beheer. En ik ben zo langzamerhand zo oud (iets meer dan 59,5 jaar) dat ik daar zonder boete geld van af zou mogen halen.

Een Roth doe je met geld waar al belasting over geheven is, en aan het einde van de rit mag je alles belastingvrij opnemen.

En wat dat ABP geld betreft: ik ga dat te zijner tijd (over een jaar of vier, als ik 64 ben) eens rustig uitzoeken. Ik neem aan dat dat alles dan in één klap(je) uitbetaald zal worden, omdat het waarschijnlijk niet de moeite waard zal zijn elke maand een paar euro over te maken. Maar ik maak me daar voorlopig geen zorgen over. Net als de 30 procent die ik waarschijnlijk van de AOW zal krijgen, dat is mooi meegenomen, maar ik zal er niet van kunnen leven, dat moet van de Social Security en wat ik op m'n spaarrekeningen heb.

Plus ik doe het soort werk (voornamelijk door de telefoon tolken en achter de computer zitten tikken), dat ik waarschijnlijk nog heel lang zal kunnen doen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Benno, we hebben het vooral over 401k's omdat vraagsteller waarde-overdracht wil doen. En 401 is de constructie geworden voor werknemers in de US de laatste jaren, bedrijfspensioenfondsen zijn verleden tijd.
Steeds meer gaan werknemers ertoe over - aangezet door de US overheid - werknemers meteen in een 401k te enrollen - zodra ze eligible zijn - wil je die deelname niet dan moet je dat aangeven. Dit is itt. vroeger, toen je zelf aktief je moest aanmelden. De deelname aan 401k-s schijnt door de nieuwe werkwijze behoorlijk toegenomen te zijn. Waar mijn man werkt wordt winstdeling niet (meer) uitgekeerd, maar gaat het bedrag de 401k in.
Kortom, het lijkt mij dat de 401k constructie door dit alles steeds meer gaat voldoen aan de eisen die in Ned. gesteld worden voor die overdracht.

Vraagsteller moet dus en aan de bel met zijn pensioenfonds(en) in Ned. en hij moet bij het bedrijf waar hij nu werkt de voorwaarden voor de 401k opvragen, want die zijn per bedrijf verschillend.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wat ik aan de discussie wil(de) toevoegen is dat mensen die van bedrijf verwisselen, of met pensioen gaan, hun 401(k) belastingvrij kunnen overbrengen naar een IRA.

Je kunt dan kiezen uit een vrijwel onbeperkt aantal beleggingsmogelijkheden (mutual funds, bijvoorbeeld), en je kunt voorkomen dat je pensioen belegd is in aandelen van je eigen bedrijf (wat verdwijnt als het bedrijf verdwijnt, zie Enron, etc.)

Ik wilde die mogelijkheid toevoegen, omdat het een extra mogelijkheid is om pensioengelden buiten de belasting te laten vallen.

Beleggingsbedrijven als Merril Lynch of banken als Citibank, die internationale ervaring/-afdelingen hebben, kunnen mogelijk helpen om Nederlands pensioengeld in een Amerikaanse IRA onder te brengen.

Ik wilde verder wijzen op extra mogelijkheden, niet iedereen hier werkt bij een 'gewone' baas. En voor ons zijn er in de VS vele, vaak heel makkelijke, regelingen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer