Ik heb de afgelopen uren het hele forum afgezocht en heel veel nuttige berichten gelezen. Toch heb ik nog geen verhaal gezien zoals de mijne, vandaar mijn post.
Mijn vriend is een Amerikaanse militair, die op dit moment gestationeerd is in Brussel. We hebben het over onze toekomst gehad en hebben voor nu besloten dat het voor ons de beste optie is om ons in eerste instantie in de VS te vestigen. Hij gaat waarschijnlijk per voorjaar 2015 met retirement en anders bestaat er een kan dat hij nog een keer ergens anders gestationeerd wordt. Indien hij met 'pensioen' gaat heeft een betere kans op een baan en beide zien we ons niet in Nederland wonen en ook niet in België. We willen graag trouwen en alles goed regelen voordat dit alles gebeurt omdat ik natuurlijk met hem mee wil.
Een aantal vragen houden ons bezig:
1. Trouwen in NL of VS? --> Ik ben Nederlands en hier ook woonachtig/geregistreerd. Ook al ben ik veel in Brussel te vinden, ik blijf vooralsnog Nederlander en hier (parttime) gevestigd. Mijn NL-status geeft ons de mogelijkheid in Nederland te trouwen. Via deze weg kunnen we in Nederland alvast een spouse visa aanvragen voordat we daadwerkelijk volgend voorjaar naar de States vertrekken. Het voordeel hiervan is dat ik gelijk naar werk zou kunnen zoeken en niet een paar maanden wachtende zou zijn. Enig idee hoelang zoiets duurt?
Een andere optie is trouwen in de Verenigde Staten (bv vanwege familie) maar ik geloof dat ik dan officieel met een fiancee visum het land moet binnenkomen? En dan binnen 90 dagen trouwen, wat gevolgd wordt door een periode van wachten op de green card. In die periode kan ik het land niet verlaten. Klopt dit? Voor ons zou dit onlogisch zijn, omdat we allebei weer terug zouden moeten naar Europa, vanwege zijn werk. Ik wil door te trouwen op een toeristenvisum niet riskeren dat een green card word afgewezen. Of kunnen we trouwen, terug gaan naar Europa (aangeven in Den Haag) en dan vanuit NL de visum aanvraag starten? Ik dacht dat het aanvragen van het visum moet gebeuren in het land van trouwen?
2. Waar moeten we huwelijkse voorwaarden indienen/opstellen? We willen graag trouwen op huwelijkse voorwaarden. Dit moet voorafgaande aan het huwelijk en logisch gezien ook in het land van trouwen. Maar, als we in NL trouwen en verhuizen naar de States is een prenup/huwelijkse voorwaarden dan wel geldig daar?
Ik ga er niet vanuit dat wij gaan scheiden, maar laten we realistisch zijn; 1 op de 3 huwelijken strandt (Ik wil niet pessimistisch zijn, maar heb gescheiden ouders

Alvast bedankt! Zoal jullie zien; heel veel vragen en scenario's. We willen enig risico vermijden dus alles graag goed geregeld hebben! Het voordeel is dat we nog ruim een jaar hebben om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.