Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Trouwen met Amerikaanse militair, nu gestationeerd in België

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
NL88
Amerika-ontdekker

Trouwen met Amerikaanse militair, nu gestationeerd in België

Bericht door NL88 »

Hallo allemaal!

Ik heb de afgelopen uren het hele forum afgezocht en heel veel nuttige berichten gelezen. Toch heb ik nog geen verhaal gezien zoals de mijne, vandaar mijn post.

Mijn vriend is een Amerikaanse militair, die op dit moment gestationeerd is in Brussel. We hebben het over onze toekomst gehad en hebben voor nu besloten dat het voor ons de beste optie is om ons in eerste instantie in de VS te vestigen. Hij gaat waarschijnlijk per voorjaar 2015 met retirement en anders bestaat er een kan dat hij nog een keer ergens anders gestationeerd wordt. Indien hij met 'pensioen' gaat heeft een betere kans op een baan en beide zien we ons niet in Nederland wonen en ook niet in België. We willen graag trouwen en alles goed regelen voordat dit alles gebeurt omdat ik natuurlijk met hem mee wil.

Een aantal vragen houden ons bezig:

1. Trouwen in NL of VS? --> Ik ben Nederlands en hier ook woonachtig/geregistreerd. Ook al ben ik veel in Brussel te vinden, ik blijf vooralsnog Nederlander en hier (parttime) gevestigd. Mijn NL-status geeft ons de mogelijkheid in Nederland te trouwen. Via deze weg kunnen we in Nederland alvast een spouse visa aanvragen voordat we daadwerkelijk volgend voorjaar naar de States vertrekken. Het voordeel hiervan is dat ik gelijk naar werk zou kunnen zoeken en niet een paar maanden wachtende zou zijn. Enig idee hoelang zoiets duurt?

Een andere optie is trouwen in de Verenigde Staten (bv vanwege familie) maar ik geloof dat ik dan officieel met een fiancee visum het land moet binnenkomen? En dan binnen 90 dagen trouwen, wat gevolgd wordt door een periode van wachten op de green card. In die periode kan ik het land niet verlaten. Klopt dit? Voor ons zou dit onlogisch zijn, omdat we allebei weer terug zouden moeten naar Europa, vanwege zijn werk. Ik wil door te trouwen op een toeristenvisum niet riskeren dat een green card word afgewezen. Of kunnen we trouwen, terug gaan naar Europa (aangeven in Den Haag) en dan vanuit NL de visum aanvraag starten? Ik dacht dat het aanvragen van het visum moet gebeuren in het land van trouwen?

2. Waar moeten we huwelijkse voorwaarden indienen/opstellen? We willen graag trouwen op huwelijkse voorwaarden. Dit moet voorafgaande aan het huwelijk en logisch gezien ook in het land van trouwen. Maar, als we in NL trouwen en verhuizen naar de States is een prenup/huwelijkse voorwaarden dan wel geldig daar?

Ik ga er niet vanuit dat wij gaan scheiden, maar laten we realistisch zijn; 1 op de 3 huwelijken strandt (Ik wil niet pessimistisch zijn, maar heb gescheiden ouders :wink: ). Een scheiding moet worden aangevraagd in het land van trouwen, maar hoe zit dat dan met huwelijkse voorwaarden?

Alvast bedankt! Zoal jullie zien; heel veel vragen en scenario's. We willen enig risico vermijden dus alles graag goed geregeld hebben! Het voordeel is dat we nog ruim een jaar hebben om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Trouwen met Amerikaanse militair, nu gestationeerd in België

Bericht door LittlePhoenix »

Heel makkelijk, stap met hem de legal office binnen en leg je vragen voor. Je zal echt niet het eerste stel zijn wat hulp en/of advies nodig heeft. Ik zou wel aanraden om zo snel mogelijk te trouwen want als echtgenote kan je mee als hij moet PCSen. Zo heb ik mijn Green Card ook razendsnel gekregen, manlief kreeg orders, en daarom kon mijn GC versneld afgehandeld worden. (al waren wij wel al 9 jaar getrouwd en hadden 2 kinderen)
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

Thanks, legal office op de basis bedoel je denk ik? Even ter bevestiging. Hij zit bij de NATO wat officieel geen basis is maar er is wel een officiële basis in Belgie die vast wel een afdeling hebben.

Hoe hebben jullie het gedaan? Waar getrouwd en waar visa aangevraagd?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Ja, ik nam al aan dat het NATO was. Inderdaad geen echte basis maar volgens mij wel de basic voorzieningen? En anders zijn er andere bases in de buurt waar jullie heen kunnen. Weet niet wat de dichtsbijzijnde is maar dat zal hij wel weten/kunnen opzoeken.

Wij zijn in Nederland getrouwd zodat mijn ouders erbij konden zijn en daarna hebben we een paar jaar in Nederland gewoond. Toen naar Duitsland en vandaar naar Utah en nu dus Florida. We hebben mijn aanvraag in Duitsland gedaan en dat ging heel soepel. Eerder aanvragen was trouwens niet mogelijk omdat je binnen een bepaalde tijd naar Amerika moet vertrekken en daar dan een bepaalde tijd moet blijven wonen. Dat is 1 van de dingen die je met legal moet checken. Mijn man was retired en werkte als een civillian voor de US Army in Duitsland. Weet niet zeker of er uitzonderingen zijn voor active duty om alvast de GC aan te vragen of dat je ook moet wachten op state side orders.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Wij zijn eerst voor de wet getrouwd en een half jaar later voor de kerk. Een reden was dat we een jaar getrouwd moesten zijn voordat ik officieel meekon en we wisten dat zijn overplaatsing eraan kwam. Ik weet niet of dat nog zo is. Alles aanvragen gingen bij ons heel soepel. Je bent echt de eerste niet die hierdoor gaat!
Legal office lijkt me inderdaad je beste stap.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

@ LittlePhoenix - Goh dat is ook behoorlijk wat heen en weer gereis! Heeft natuurlijk ook zijn voordelen :) Er is wel een Amerikaanse Air Force Base in Chievres (halloooo Commissary et :) ) Was het lastig voor hem om een baan te vinden als retiree?
In ons geval zou het wel zo zijn dat wij binnen een bepaalde (even uitzoeken hoeveel) richting de VS gaan.

Ik weet sowieso dat hij een soort aanvraag moet doen bij zijn baas omdat er blijkbaar een background check etc moet worden gedaan. Enigszins overdreven, maar ook wel weer begrijpelijk. Ik wil natuurlijk ook niet dat het gevolgen heeft voor zijn carrière.

@ANY Dankjewel voor je minimaal 1 jaar opmerking. Als dat in zijn situatie ook geldt mogen we wel opschieten! ;-)

In het algemeen was het gewoon heel lastig beslissen wat te doen. Proberen we in België te blijven, vestigen we ons in NL of richting de VS? Nu we een beslissing hebben genomen kunnen we beginnen met voorbereiden.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik heb een soortgelijke situatie gehad - mijn man was gestationeerd in Duitsland. We zijn voor de wet in Denemarken getrouwd - dat was het snelst. In Nederland trouwen had te lang geduurd, en ik moest op zijn orders komen om mee te kunnen met zijn PCS (bij ons hoefde we daar geen jaar voor te wachten, alhoewel we wel toestemming van zijn commander hebben moeten vragen om te trouwen). In Nederland moesten we namelijk door een hele IND procedure heen, en Denemarken had dat toen nog allemaal niet.

Ik kan je echt aanraden om te trouwen voordat hij PCS-t of retired, of wat dan ook. Allereerst omdat je dan op zijn orders mee kan naar de VS (en dus gratis), en omdat dat de aanvraag voor je green card ontzettend versnelt. Als spouse van een active duty militair krijg je best wel voorrang (in ons geval werd er letterlijk gevraagd wanneer onze DEROS date was, zodat ze konden zorgen dat alles voor vertrek in orde was). Als hij alleen naar de VS vertrekt, en jou in Nederland laat, dan zul je inderdaad een fiance visum moeten aanvragen, en dat duurt toch zeker een aantal maanden.

Je kan er ook voor kiezen om nu naar de VS te vliegen, en daar te trouwen. Qua formulieren is dat allemaal wat makkelijker (in de VS eisen ze geen apostilles op alle documenten van je man enzo). Als jullie daar gewoon trouwen terwijl je er op vakantie bent, hoef je je helemaal niet druk te maken om een fiancee visum, dat hoeft alleen als je man daar al woont...

Maar inderdaad, check met de legal office, die hebben hier al wel vaker mee te doen gehad, en kunnen heel goed advies geven (zo kwamen ze bij ons met de Denemarken optie aan, die voor ons echt ideaal was, aangezien apostilles aanvragen op mijn mans geboorte en adoptie certificaten uit twee staten destijds alleen nog maar in persoon kon...)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
DixieChick
Amerika-expert

Oh ja, en als je nu trouwt, en je op zijn orders komt, hou er rekening mee dat dat in sommige gevallen kan betekenen dat zijn "tour" verlengd wordt, omdat hij van een "unaccompanied" naar een "accompanied" tour gaat. Dat kan je voorkomen door aan te geven dat je niet "command-sponsored" wil zijn. Dan krijg je wel een military ID en Tricare, maar krijg je geen rechten op een visum (en die heb je als Nederlander in Belgie toch niet nodig), en mag je ook niet in een USAREUR auto rijden enzo.

Je moet er inderdaad rekening mee houden dat je je green card binnen zes maanden moet activeren, en je dus binnen zes maanden naar de VS moet. Maar, als jij als vrouw van een active duty militair in Duitsland gestationeerd bent (en je bent command sponsored), dan telt dat in principe ook als "in de VS wonen". Dus stel je voor dat je -nu- je green card aanvraagt, over zes maanden even de VS in en uit wipt, en dan gezellig onder een APO adres met je militaire man in Belgie gaat wonen, dan kan dat ook.

Wat betreft huwelijkse voorwaarden - het lastige is dat de regels hiervoor in de VS ook nog eens per staat verschillen. Je kan in veel staten ook een post-nup doen, dus als je eenmaal ergens gesettled bent, dan na het huwelijk alsnog een serie regels opstellen. Wij hebben dit zelf niet gedaan, dus ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien dat de legal office hier iets over weet, of anders een goede divorce lawyer (geen grapje..nou ja, beetje..)
Southern Tales
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

DixieChick - Bedankt voor je uitgebreide info! De situatie is vrijwel gelijk (behalve het land) dus erg nuttig! Wij hebben het inderdaad ook over Denemarken gehad; misschien is dat toch maar de beste optie.

Mijn vriend is in België voor een 3-jarige tour in plaats van 2 jaar (een vriendendienst) dus ik denk dat dat in dit geval niet zou worden verlengd omdat hij al aan het maximaal aantal jaren zit. Toch bedankt voor je tip!

Waar hebben jullie de greencard aangevraagd? Maakt dat wat uit?

Het is inderdaad gewoon een stuk handiger om 'spouse' te zijn ipv gewoon een partner. Zolang je niet getrouwd bent wordt er ook niet voor je gezorgd in dit geval, vandaar dat trouwen toch eerder een optie wordt. Verhuizen, retiree pension, health care..

Nogmaals, erg bedankt voor je reactie!
DixieChick
Amerika-expert

Geen probleem!

Je vraagt de Green Card aan bij het consulaat waar je man onder valt. In ons geval was dat Frankfurt, bij jullie zal dat wel Brussel zijn? Nogmaals, stuur je man naar de legal office. Die van ons hadden destijds een heel boekwerk met tips, adviezen, en formulieren.

In Denemarken zijn sinds kort de regels volgens mij wel veranderd hoor. Ik geloof dat je nu op alles ook een apostille moet hebben (al gaat dat tegenwoordig misschien makkelijker). In Nederland moet je alleen ook nog een of andere IND procedure door (ook al wil je aanstaande niet in Nederland wonen), en dat kan ontzettend lang duren. Omdat ik mijn huwelijk wel in Nederland wilde laten registreren ben ik die procedure wel doorgegaan (waarbij je dan alleen een apostille op je huwelijkscertificaat nodig hebt, niet op al je man zijn papieren), en die goedkeuring heeft uiteindelijk twee maanden geduurd geloof ik.
Southern Tales
Elisabeth2016
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Elisabeth2016 »

Hai, ik ben net aangemeld op deze forum. En vroeg mij af of jullie mij misschien tips/advies kunnen geven. Ik ben nu ook getrouwd met een Amerikaan en zijn gestationeerd in Duitsland. Mijn man is militair. Momenteel werk ik nog in NL en ga ik vaak heen en weer. Per juni 2016 wil ik daar graag naar toe verhuizen, maar weet niet zeker of ik me al moet uitschrijven en of ze daar uberhaupt achterkomen. Ik heb namelijk ook nog een koopwoning en die wil ik echt nog niet verkopen. We willen de command sponsership nu ook in proces zetten en in de tussentijd is mijn petition ook al reeds goed gekeurd en moet dit ook in proces worden gezet. Echter vraag ik mij af of er tijdens dit proces een melding wordt gedaan in NL dat ik getrouwd ben met een amerikaanse Militair. Kan iemand mij enige advies geven? Alvast bedankt. Grtz, Elisabeth.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Zodra je ergens anders gaat wonen moet je je conform de wet uitschrijven.

Doe je dit niet: geen idee of ze er achter (kunnen) komen en wat de consequenties (kunnen) zijn.

Inschrijven buitenlandse huwelijksakte in NL: moet niet: mag wel. Lees de dienst buitenland pagina van de gemeente Den Haag er maar eens op na.
NL88
Amerika-ontdekker

Bericht door NL88 »

Ik weet niet hoe het zit als je een koopwoning bezit en wat de rechten en plichten zijn als je van plan bent de woning te houden. Bij ons was het zo dat ik al veel heen en weer reisde tussen Nl en België, en ik heb mij een paar dagen nadat we officieel getrouwd waren officieel uitgeschreven. Ik liet dus in principe niets van waarde achter.
Wij hebben toen gelijk na ons trouwen command sponsorship in werking gezet, en dat is allemaal vrij vlot verlopen. Ik denk dat als je command sponsorship wordt goedgekeurd je je misschien wilt uitschrijven, aangezien je dan ook ziektekostenverzekering hebt etc via Tricare. Je kunt een brief via Tricare aanvragen om je huidige ziektekostenverzekering stop te laten zetten (een bewijs dat je al verzekerd bent) mocht je Nl verzekering lastig doen.

Gaan jullie uitendelijk naar de VS? Heel veel succes met alles :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer