Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlands paspoort binnenkort geldig voor 10 jaar

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
FrankW

Nederlands paspoort binnenkort geldig voor 10 jaar

Bericht door FrankW »

Dit is goed nieuws voor Nederlanders die in het buitenland wonen. De geldigheid van het Nederlandse paspoort gaat van 5 naar 10 jaar per 9 Maart 2014.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ukken.html

Aangezien je nu maar op een beperkt aantal plaatsen bij consulaten voor paspoort vernieuwen terecht kan, scheelt dat weer een reis (en kosten) over 5 jaar.

Ik hoefde eerst maar 2 1/2 te reizen maar nu is het dichtsbijzijnde Chicago dat 6 uur rijden is. Met een vrije dag nemen, autokosten en een nacht hotel kost dat al snel US$ 400 of meer voor mij. Wel wordt het paspoort ietsje duurder maar dat is maar heel klein in vergelijking met de andere kosten. Mijn NL paspoort verloopt in Mei dus komt prima uit voor mij om nog even te wachten.
Dutchess
Amerika-expert

Re: Nederlands paspoort binnenkort geldig voor 10 jaar

Bericht door Dutchess »

Komt voor mij helaas net een jaar te laat. Ze vertelden me in San Francisco wel dat er nu een mobiele service komt die een keer per jaar bij alle zgn. Honorary Consulates langs komt. Ik heb idd eind vorig jaar een aankondiging van zo'n bezoek gezien bij de plaatselijke Hollandse winkel. Dus over 4 jaar hoef ik niet meer zo ver te reizen (hoewel, een reisje naar SF was best leuk!).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
FrankW

Bericht door FrankW »

Als ik een beetje goedkope vlucht naar Miami kan vinden, knoop ik er wel een paar dagen vakantie aan vast in Maart of April. Ga ik liever heen dan naar Chicago. En vliegen naar Miami is waarschijnlijk sneller dan rijden naar Chicago. :thumbup:
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Dat is zeker goed nieuws. Hoef ik het nog maar een keer een keer te verlengen samen met de green card en ga dan binnen 10 jr voor US-citizenship.
SvS
Amerika-ontdekker

Bericht door SvS »

Een vraagje.
In November verloopt mijn NL paspoort en voor die tijd ga ik dan een nieuwe aanvragen in Chicago voor 10 jaar.

Ik woon in de USA op een visum, maar tegen die tijd heb ik mijn Greencard. Nu vroeg ik me af, als je naar NL reist voor een week en dan weer terug, moet je paspoort dan nog een half jaar geldig zijn? (of is dit inmiddels een achterhaalde regel?)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet moet je paspoort geldig zijn voor de periode dat je visum geldig is, niet langer.

En 10 jaar geldig is natuurlijk mooi. Maar vergeet niet dat als je de dubbele nationaliteit hebt, je elke 10 jaar moet laten weten dat je Nederlander wilt blijven. Met een paspoort van vijf jaar zit je dus altijd goed. Maar nu het 10 jaar is moet je goed opletten dat je dat Nederlandse paspoort niet laat verlopen! Opletten en op tijd een nieuwe vragen dus.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

wat Benno zei, met een geldig visum heb je een geldig paspoort nodig op de dag van je terugreis.

Klopt dit? Wat ik niet wist en net las is dat met een geldige green card je helemaal geen (geldig) paspoort nodig bent om amerika weer in te komen: https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... -residents en http://www.uscis.gov/green-card/after-g ... t-resident. Nooit geweten. Hmm, ik denk niet dat ik op m'n gemakje bij immigrations zou staan. Ik bedenk me net dat je natuurlijk nog steeds afhankelijk bent van vliegtuigmaatschappij- en buitenlandse regels.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik had al een afspraak staan voor februari en toen ik dat hoorde heb ik die maar even verzet naar 17 maart :) Moet er toch iets van 4 uur heen en 4 uur terug voor rijden dus dat scheelt weer :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Beetje verbazend, vooral als je je bedenkt hoeveel valse groene kaarten er in omloop zijn. En dan is er dit:
All U.S. citizens (....) entering the United States from within the Western Hemisphere by air are required to present a valid passport or NEXUS card (if utilizing a NEXUS kiosk when departing from a designated Canadian airport). Merchant Mariner Document (for U.S. citizens on official maritime business.) Note that children are also required to present their own passport when traveling by air.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Even een vraag die misschien niet van belang is voor de Nederamerikanen, maar hier voor de binnen Europa geëmigreerde Nederlanders wel actueel is.

Door een of andere reorganisatie worden op dit moment alle paspoorten voor Nederlanders die in 34 Europese landen wonen, uitgegeven door de ambassadeur in Berlijn. Gelukkig hebben wij nog een paspoort wat tot november 2015 geldig is, maar wat zou je nu moeten invullen bij land van uitgifte?? We zijn resident in Spanje, nationaliteit is Nederlands, maar dan ... passport issues by ?? Nederland, Spanje of Duitsland?

Iemand enig idee hoe dit werkt?
dutchie_in_boston
Amerika-expert

USInsider, een US citizen heeft natuurlijk geen green card.

nieuwenoord, ik ben even kwijt hoe de afgevende instantie in mijn paspoort staat maar ik schrijf op wat er daar staat. Ik meen zoiets als Netherlands Consulate General in NY, USA.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, maar jij woont ook in de USA. Nu gaat het erom dat we wonen in Spanje, een Nederlands paspoort hebben, wat is uitgegeven in Duitsland. Lijkt me zo raar om Duitsland in te vullen.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Er staat in je paspoort niet alleen een land of stad, maar iets als "Nederlandse ambassade te..." Dat zou dus Duitsland kunnen worden denk ik. Op mijn in de VS afgegeven paspoort staat Washington, al heb ik de aanvraag in Houston gedaan. En zelfs als er alleen Berlijn oid staat maakt het natuurlijk nog niet uit, mijn Nederlandse paspoort is afgegeven in de VS terwijl ik in Brazilie woon. Andere reden, zelfde resultaat.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Even tussendoor: Dutchie dat wet ik ook wel ! Maar misschien moet je in CA wonen om meteen te denken: maar wat met alle vervalste groene kaarten ?
It can be bought for just $260 on the streets of Jackson Heights, Queens.
In just one hour, The Post was able to buy a phony green card, Social Security card and New York state driver’s license from a stranger on a corner — all of which could serve as a gateway to obtain legitimate IDs.
The cards are frighteningly real — convincing enough to fool creditors, potential employers and security at buildings and even the airport.
Laatst gewijzigd door USInsider op 11 mar 2014, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nieuwenoord kan je nog wel dat paspoort aanvragen bij een Ned. consulaat in Spanje ?
Bij mijn weten moet je de lokatie van het Ned. consulaat waar je aanvraagt invullen.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Hemmie, bedankt. Het maakt dus niet uit dat je paspoort is uitgegeven in een land waar je daadwerkelijk nooit gewoond hebt? Jullie woonden toch wel in de US destijds?

USInsider: ja, we kunnen onze paspoorten gewoon aanvragen op het consulaat hier in de buurt. Op een of andere manier is besloten dat binnen Europa alle Nederlandse paspoorten van mensen die hun aanvraag niet in Nederland doen (kan namelijk ook op Schiphol en in wat grensgemeenten), in Berlijn worden uitgegeven.

Edit: het is blijkbaar tijdelijk. Van de site van de NL ambassade hier in Spanje:
In reisdocumenten aangevraagd bij de Ambassade te Madrid of bij Honorair Consulaten te Spanje, wordt als afgevende instantie de Ambassadeur te Berlijn vermeld. Dit heeft een technische reden en is van tijdelijke aard. Na wijziging van de paspoortwet zal de nieuwe afgifte autoriteit de Minister van Buitenlandse Zaken zijn.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Aha, dus straks heeft iedereen gewoon de Minister ipv een ambassade, klinkt logischer.

Lijkt me niets uitmaken dat je een paspoort hebt dat is uitgegeven in een land waar je niet hebt gewoond, bij ons weten ze toch eigenlijk ook niet dat we in de VS hebben gewoond?
Terug in Texas!
dutchie_in_boston
Amerika-expert

nieuwenoord, wat ik dus zei :roll:.

ach gut, USInsider, daar had ik dus niet bij nagedacht :lol:. Tsja, voor $260 zou je dus zonder paspoort amerika in kunnen komen. Dat is heel wat goedkoper dan wat ik er voor heb betaald.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hahaha, exakt mijn reactie ook als ik zo een verhaal lees ! Voor ons geen optie dat weten we wel, maar toch...
Ik denk overigens dat de USCIS database wordt bevraagd en dan zal toch wel een alarmbelletje gaan rinkelen.
Maar dit ond. verscheen gelijk met in de krant de eerste berichten over het vermiste vliegtuig, de vier gestolen paspoorten enz.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer