Leen, er zijn hier inderdaad al heel wat frost quakes geweest, maar zelf heb ik het nog niet gehoord. Gisteren was het maar liefst 20 graden warmer dan de dagen voordien: we gingen van -40 naar -20 (en ik wandelde van kantoor naar mijn auto met mijn jas open

). Tegen zaterdag zouden we rond de -2 zitten.
Waarom wij geen generator hebben? Omdat, bij navraag toen we hier in deze wijk gingen wonen, bleek dat mensen wel eens stroomuitval hebben tijdens voorjaars/najaarsstormen, maar dat het dan voor een half uurtje is. "Ooit" was het eens een halve dag geweest, jaren geleden. (en gelukkig hebben we op die 3.5jaar nog nooit langer dan een uur de stroom kwijt geweest, dus ik ben ook niet van plan om een generator aan te schaffen).
Onze vrienden, die 6 dagen zonder stroom hebben gezeten, hebben wel een generator. Omdat zij meer afgelegen wonen en het gebeurd daar wel vaker dat ze een ganse dag zonder stroom zitten. Maar zelfs met die generator valt het niet mee, dat is blijkbaar ook maar beperkt. Ze hebben we dus al hun matrassen in 1 kamer gelegd en zijn daar gaan leven, samen met hun honden en katten. Ondertussen moesten ze water verwarmen op de BBQ om hun paarden eten te kunnen geven. Ze hebben hun eigen waterput, maar die werkt ook niet als er geen stroom is. Een ganse week kan je je enkel uit een kommetje op de tafel wassen (haar wassen of eens een douche nemen gaat niet). Het is niet dat zo'n generator maakt dat je je gewone leven gewoon verder kan zetten. Trouwens, er zijn hier dus mensen omgekomen en er zijn ook branden in huizen ontstaan bij mensen die zo'n generator hadden staan (CO2 vergiftiging?).