Weet je, het is wel leuk om sneeuw te romantiseren maar als je in de VS woont kan de sneeuw soms voor behoorlijk wat meer problemen zorgen dan ik in Nederland ooit zelf ervaren heb (op de NS na dan, geloof niet dat die het ooit gepresteerd heeft om 1 heel seizoen treinen zonder problemen te laten rijden in de sneeuw

). En dan hebben ze in het Noorden ook nog meer ervaring met extreme kou en sneeuwcondities dan in het zuiden.
- De wegen zijn veelal van beduidend mindere kwaliteit dan in Nederland, ze worden dus veel gladder en gevaarlijker en er zijn enorm veel stukken waar helemaal geen zoutstrooing plaatsvindt.
- Scholen gaan snel dicht waardoor je als ouder van jonge kinderen je gedwongen wordt een oplossing te zoeken als je zelf toch moet werken.
- Het weer in de VS is vaak veel extremer en veel "feller" dan in Nederland. Kou is vaak echt ijskoud, regens zijn vaak harde slagregens en sneeuw is ook veel heftiger.
- De stroom valt sowieso veel vaker uit dan in Nederland en onder barre weersomstandigheden nog veel sneller en frequenter. Het duurt ook veel langer om weer stroom te krijgen als het uitvalt.
- Hier in het zuiden kunnen mensen over het algemeen niet zo erg goed autorijden en bij enorme sneeuwval of ijs gaan mensen helemaal als idioten rijden wat behoorlijk gevaarlijk is. Helemaal als je je bedenkt dat in sommige staten auto's NOOIT gekeurd worden en mensen dus soms met hele slechte auto's met nog slechtere banden rijden. Best gevaarlijk.
- Je hebt zelden of nooit een alternatief als je wegmoet in de sneeuw en je auto wil niet starten. Kun je in Nederland kiezen voor het openbaar vervoer, de fiets of veelal zelfs lopend naar je werk, dat is niet vaak een optie in de VS.
- Zoals gezegd, hulpdiensten zitten vaak veel verder weg waardoor een klein ongevalletje behoorlijk groot en pijnlijk kan worden als je er gebruik van moet maken omdat het lang duurt voor je er komt en dan ook nog vaak lang moet wachten.
- Veel voortzieningen draaien niet of niet op volle sterkte. Soms gaan ze zelfs dicht. Dingen waar je veel afhankelijker van bent zoals vliegtuigen etc. die niet meer vertrekken.
Dus ja, alhoewel ik zelf de sneeuw altijd wel leuk vind zie ik ook hoe enorm de sneeuw en kou een land plat kan leggen. Ik geloof dat ik vanmorgen al las dat er een aantal doden gevallen zijn en dat is natuurlijk verschrikkelijk.
Iedereen die erin zit of er doorheen moet, sterkte! Ik hoop dat het snel voorbij is want -17C vind ik toch wel iets teveel van het goede en dan mag ik geloof ik nog niet eens klagen