Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Naar Amerika verhuizen of in NL blijven..? wat vinden jullie?
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Re: Naar Amerika verhuizen of in NL blijven..? wat vinden jullie?
Een taal leren via een test als Beter Spellen? Daar geloof ik dus niet in. Als je op een redelijk niveau een taal wilt leren om mee te functioneren in een baan en om examens in te doen, zul je een degelijke opleiding moeten doen.
Ik heb nergens het woord leren gebruikt, ik heb gezegd:nieuwenoord schreef:Een taal leren via een test als Beter Spellen?
Hockey schreef:De website van Beter Spellen biedt gratis een mogelijkheid om Nederlands te verbeteren.
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Om een nieuwe taal echt onder de knie te krijgen, kan je inderdaad beter een cursus volgen én zorgen dat je voldoende oefent buiten de les. Dan kan zo'n website een handige aanvulling zijn. Als hij momenteel niet werkt, kan hij overdag niet ergens een intensieve cursus volgen?
In NL moet je toch je A1 al behalen voor je het land binnen mag? Dan zou hij toch al een basiskennis moeten hebben?
Anderzijds kan ik mij wel inbeelden dat Nl leren één ding is, een theoretisch rijexamen is vrij specifiek taalgebruik. Hier in België zijn er aparte cursussen NL ter voorbereiding op het theorie-examen en die zijn heel populair!
(en als je daarna les moet volgen, en je hebt de pech om op een instructeur te botsen die dialect spreekt of mompelt of..., kan het moeilijk worden!)
In NL moet je toch je A1 al behalen voor je het land binnen mag? Dan zou hij toch al een basiskennis moeten hebben?
Anderzijds kan ik mij wel inbeelden dat Nl leren één ding is, een theoretisch rijexamen is vrij specifiek taalgebruik. Hier in België zijn er aparte cursussen NL ter voorbereiding op het theorie-examen en die zijn heel populair!
(en als je daarna les moet volgen, en je hebt de pech om op een instructeur te botsen die dialect spreekt of mompelt of..., kan het moeilijk worden!)
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
OK Hockey, verbeteren dan, maar dan moet er al een behoorlijke basis zijn.
A1 is de eis? Ik doe Spaans op C1 níveau nu, maar ben toch blij dat ik mijn rijbewijs zo mocht omwisselen. Chauffeurs in Nederland moeten behoorlijke examens doen en daar zal de taal na een jaar wellicht nog een pittige drempel zijn?
A1 is de eis? Ik doe Spaans op C1 níveau nu, maar ben toch blij dat ik mijn rijbewijs zo mocht omwisselen. Chauffeurs in Nederland moeten behoorlijke examens doen en daar zal de taal na een jaar wellicht nog een pittige drempel zijn?
Ik weet het niet helemaal zeker meer maar ik dacht dat je ook de mogelijkheid had om je theorie examen voor het rijbewijs in het Engels af te leggen. Misschien even bellen morgen?
Rijles in het Engels moet wel te regelen zijn lijkt me.
Op deze site kan je theorie boeken bestellen in het Engels:
http://www.theorieles3d.nl/shop/14736/R ... nglish.php
Rijles in het Engels moet wel te regelen zijn lijkt me.
Op deze site kan je theorie boeken bestellen in het Engels:
http://www.theorieles3d.nl/shop/14736/R ... nglish.php
Als je man nu nog geen cursus volgt zou ik dat zeker aanraden. Mijn man is ook begonnen met Nederlands te leren. Hij werkt voor een Amerikaans bedrijf dus hij heeft het Nederlands niet echt nodig maar hij vindt het toch heel fijn dat hij zich inmiddels wat verstaanbaar kan maken. Daarnaast heeft hij op deze cursus ook weer andere mensen leren kennen en dan geven ze elkaar weer tips over voorzieningen in het Engels of bijeenkomsten voor expats enz.
Mijn man zegt trouwens dat hij zeker weet dat je het examen ook in het Engels af kan leggen. Hij heeft het zelf niet hoeven doen omdat hij in het VK een Europees rijbewijs heeft gehaald (en dat dus zo kon omwisselen) maar meerdere van zijn collega's hebben dat wel gedaan. Het gaat dan natuurlijk om rijbewijs B maar begin is er zeg maar.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Een baan vinden in de VS als buitenlander, zelfs met goed Engels, kan lastiger zijn dan je denkt. Een mogelijke baas zal je mogelijk sneller langs laten komen voor een interview, omdat een Nederlands goed Engels sprekend persoon zo interessant is. Maar als puntje bij paaltje komt, vinden ze dat 'interessante' vaak niet genoeg, of het werkt zelfs tegen je (wat een boer niet kent ... en zo) en dan nemen ze waarschijnlijk toch liever een 'echte' Amerikaan aan.
Niet dat het onmogelijk is, maar als het voor Amerikanen, vooral wat oudere Amerikanen, al lastig is, dan moet je als buitenlander wel van heel goede huize komen (en veel werkervaring, hoge opleidingen hebben) om ertussen te geraken.
Niet dat het onmogelijk is, maar als het voor Amerikanen, vooral wat oudere Amerikanen, al lastig is, dan moet je als buitenlander wel van heel goede huize komen (en veel werkervaring, hoge opleidingen hebben) om ertussen te geraken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je werkt voor een bank: wat soort voor werk? Welke opleiding heb je gevolgd?Saida020 schreef:Mijn Engels is redelijk goed, volgens hem zou Ik heel snel aan een baan kunnen komen in de vs
En waar zouden jullie je willen vestigen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
B rijbewijs kan inderdaad in het engels, hij kwam in april 2013 in Nederland en in augustus heeft hij zn B gehaald. Maar vanaf rijbewijs C gaat alles in het ndrlands. privelessen zijn wel mogelijk maar echt onbetaalbaar in onze situatie, helemaal omdat hij ook voor zn C1 wil gaan..Sarissa schreef:Mijn man zegt trouwens dat hij zeker weet dat je het examen ook in het Engels af kan leggen. Hij heeft het zelf niet hoeven doen omdat hij in het VK een Europees rijbewijs heeft gehaald (en dat dus zo kon omwisselen) maar meerdere van zijn collega's hebben dat wel gedaan. Het gaat dan natuurlijk om rijbewijs B maar begin is er zeg maar.
bedankt voor de links !Sarissa schreef:Dit ziet er ook wel interessant uit:
http://www.theorieles3d.nl/shop/Rijbewi ... _in_NL.php
kastelke schreef:Je werkt voor een bank: wat soort voor werk? Welke opleiding heb je gevolgd?Saida020 schreef:Mijn Engels is redelijk goed, volgens hem zou Ik heel snel aan een baan kunnen komen in de vs
En waar zouden jullie je willen vestigen?
ik heb verschillende opleidingen gevolgd oa forensisch onderzoeker en doktersassistente. Ben nu werkzaam bij een (interne) arbodienst van een bank.
waar wij ons eventueel zouden willen vestigen is nog een vraagteken. hij heeft jaren in Kentucky geleefd, is hem prima bevallen daar. Maar voor zijn baaan kwam hij in alle staten en was bijna nooit 'thuis' ! Ik heb gezegd dat als we besluiten om toch te gaan, dat ik niet zie zitten als hij een week of 2 van huis zou zijn. Volgens hem kan hij ook lokaal rijden en elke avond gewoon thuis kan zijn.
-
LittlePhoenix
- Amerika-expert
Waar wonen jullie? Kan je niet een student vinden die hem Nederlands wil leren? In Amsterdam zag ik regelmatig kaartjes bij de supermarkt hangen met dat soort aanbiedingen. Een student die Nederlandse les kan geven aan Engels/Frans/Duits sprekende mensen. Had m'n man nooit tijd voor omdat hij meer dan fulltime werkte maar als je man toch thuis zit is het misschien het geld en de moeite waard.
Maar als ik het zo lees heeft je man het al opgegeven? Misschien zie ik het verkeerd maar ik heb het idee dat elke oplossing afgeschreven wordt omdat er een ander probleem te vinden is. Zie je redelijk vaak bij expats die niet hebben gevonden wat ze zochten. Niets is meer goed en geen enkele oplossing is de moeite waard want het zal toch niet werken. En vaak denken ze dat als ze maar terug kunnen naar hun eigen land, dat alles dan weer perfect zal zijn. Zo hadden we hier op het forum een vrouw die het in Texas helemaal zat was maar toen ze eenmaal in Nederland was...tja, toen was Nederland toch niet wat ze verwachtte.
Maar als ik het zo lees heeft je man het al opgegeven? Misschien zie ik het verkeerd maar ik heb het idee dat elke oplossing afgeschreven wordt omdat er een ander probleem te vinden is. Zie je redelijk vaak bij expats die niet hebben gevonden wat ze zochten. Niets is meer goed en geen enkele oplossing is de moeite waard want het zal toch niet werken. En vaak denken ze dat als ze maar terug kunnen naar hun eigen land, dat alles dan weer perfect zal zijn. Zo hadden we hier op het forum een vrouw die het in Texas helemaal zat was maar toen ze eenmaal in Nederland was...tja, toen was Nederland toch niet wat ze verwachtte.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Het lijkt me dat je in dezen moet afwegen waar jullie als stel het gelukkigst gaan zijn. Wij kunnen niet in jullie dagelijkse leven kijken en als je man doodongelukkig is in Nederland lijkt me dat een serieuze reden om toch de oversteek te overwegen. Als dat jou dan weer absoluut niets lijkt hebben jullie een probleem waar je alleen als paar samen uit kan komen. Wij kunnen duizend praktische dingen schrijven, maar er komen bij zulke beslissingen ook veel prive gevoelens kijken. Ik wens jullie daarin veel sterkte, want dat lijkt me niet makkelijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
LittlePhoenix
- Amerika-expert
En ergens anders heen verhuizen? Wij hebben 2 jaar in Duitsland gewoond en het is heel anders om allebei buitenlander te zijn.
- SophiaB
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Wij wonen ook als twee buitenlanders in Canada (nou ja, nu niet meer, we zijn allebei Canadees geworden), hoewel mijn man wel Engels als moedertaal heeft en ik niet. Toch helpt dat echt, we konden in het begin samen lekker mopperen op Canada en hij snapte mijn gewenningsproblemen beter dan wanneer hij hier altijd gewoond had. HIj had tenslotte maar een jaartje voor hij mij onmoette zelf de grote sprong genomen en dat zat nog vers in zijn geheugen. Zelfs voor we getrouwd waren beloofde hij plechtig dat als ik niet kon wennen in Canada, hij mij tot de uiteinden der aarde zou volgen - dat hield me echt op de been want ik wist dat er een uitweg was. Gelukkig nooit nodig gehadLittlePhoenix schreef:En ergens anders heen verhuizen? Wij hebben 2 jaar in Duitsland gewoond en het is heel anders om allebei buitenlander te zijn.
Maar zelfs als je naar de US gaat, zal jouw man jou vast begrijpen - want wat hij nu doormaakt ga jij vast ook tot op zekere hoogte ondergaan
Veel sterkte en wijsheid gewenst in ieder geval... een jaar is trouwens best kort om al zeker te weten dat je ergens niet kan aarden. Zeker als je geen baan of activiteiten hebt en maar thuis zit te kniezen (letterlijk) dan zijn de dagen lang, donker en somber!
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zo'n uitweg is bijna een voorwaarde voor emigranten in spé. Je moet niet bang zijn om ook weer terug te gaan in het geval het niet bevalt. Een terugkeer is niet een mislukking, maar een les geleerd en ervaring rijker.SophiaB schreef:Zelfs voor we getrouwd waren beloofde hij plechtig dat als ik niet kon wennen in Canada, hij mij tot de uiteinden der aarde zou volgen - dat hield me echt op de been want ik wist dat er een uitweg was.
Wij hadden toen we naar de US verhuisden een jaar als proef periode gesteld. Dat jaar vloog om en we hadden nauwelijk de behoefte om er bij stil te staan. Na dat jaar hebben we afgeproken om elke 5 jaar even bij onszelf te rade te gaan of we hier blijven of weer verder reizen. Afgelopen Augustus vierden we dat voor de vierde keer (20 jaar), traditie getrouw bij Denny's. We hebben besloten nog even te blijven; in 2018 gaan we weer bij onszelf ten raade.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij hebben elkaar beloofd om terug te gaan als een van de twee heimwee mocht krijgen. Serieus heimwee, niet de vlagen of momenten die iedereen wel kent. Maar wij zijn wel samen emigrant, van dezelfde nationaliteit.
Het lijkt me heel lastig als er altijd wel een van de twee is die zich niet helemaal thuis voelt.
Het lijkt me heel lastig als er altijd wel een van de twee is die zich niet helemaal thuis voelt.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Toch zie ik via mijn job regelmatig mensen die immigreerden, waarvan het huwelijk op de klippen liep omdat 1 partner het niet zag zitten terwijl het de andere zo erg beviel dat men bereid was het huwelijk er voor op te geven. Ik denk niet dat iemand ooit met die intentie vertrekt; we vertrekken allemaal met de beste intenties, maar soms draait het anders uit.
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 4080 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-