Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Oud en Nieuw in de VS
Oud en Nieuw in de VS
Ik ben heel erg benieuwd hoe oud en nieuw in de VS gevierd wordt.
Zijn er speciale gerechten die men klaarmaakt? (Zoals NL de oliebollen en kniepertjes heeft)
Zijn er streekgebonden gewoonten? (Zoals carbidschieten en nieuwjaarsslepen)
Speelt het zich vooral in huiselijke kring af of gaat men de buurt rond?
Zijn er speciale gerechten die men klaarmaakt? (Zoals NL de oliebollen en kniepertjes heeft)
Zijn er streekgebonden gewoonten? (Zoals carbidschieten en nieuwjaarsslepen)
Speelt het zich vooral in huiselijke kring af of gaat men de buurt rond?
-
LovesUSA
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Re: Oud en Nieuw in de VS
zover ik weet zijn er geen speciale gebeurtenissen maar dit is misschien per staat verschillend.. ik zelf vier het vaak in NY en daar gaat het veelal hetzelfde als hier of bij iemand thuis met zn allen en daarna de stad in of meteen al de stad in net als in nl hebben bijna alle horeca gelegeheden kaartjes te koop voor oud en nieuw, uiteraard times square in ny dan dit heb ik zelf nooit gedaan ben er te claustrofobisch voor haha
uren wachten met duizenden mensen i'll pass
iets te verglijken met onze oliebollen traditie ben ik nog niet tegen gekomen eigenlijk.
life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away..
-
LittlePhoenix
- Amerika-expert
Speciale gerechten voor de 31e ken ik eigenlijk niet maar m'n schoonmama maakt elk jaar een crockpot met blackeyed peas voor 1 januari voor good luck.
Streekgebonden gewoontes, tja, in het zuiden is het nog steeds voor veel mensen traditie om een pistool af te schieten om middernacht. Gaat natuurlijk elk jaar wel ergens fout.
En net als in Nederland verschilt het per persoon waar het gevierd wordt. Sommige mensen zijn de hele nacht op stap om te feesten, anderen vieren het met familie en vrienden, weer anderen alleen met het gezin, sommmige mensen gaan de straat rond om de buren happy newyear te wensen, anderen blijven thuis.
Streekgebonden gewoontes, tja, in het zuiden is het nog steeds voor veel mensen traditie om een pistool af te schieten om middernacht. Gaat natuurlijk elk jaar wel ergens fout.
En net als in Nederland verschilt het per persoon waar het gevierd wordt. Sommige mensen zijn de hele nacht op stap om te feesten, anderen vieren het met familie en vrienden, weer anderen alleen met het gezin, sommmige mensen gaan de straat rond om de buren happy newyear te wensen, anderen blijven thuis.
En vuurwerk? Wordt dat ook particulier afgestoken?
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Dat hangt van de staat af, in een aantal staten mag er helemaal geen vuurwerk afgestoken en verkocht worden aan particulieren. In bv. Florida mag er wel vuurwerk verkocht worden, maar het mag niet exploderen of door de lucht vliegen, in bv. Nevada mogen de counties het zelf bepalen waarbij er in Las Vegas alleen vuurwerk afgestoken mag worden door particulieren op 4 juli.
-
LittlePhoenix
- Amerika-expert
In Utah, Texas, en Florida wordt vuurwerk verkocht rond New Years maar wat precies de regels zijn weet ik niet. Ik ga ervan uit dat het spul wat door de normale winkels verkocht wordt legaal is. Als het vanuit de laadbak van een pick-up verkocht wordt...mischien niet helemaal legaal.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Wij hebben ieder jaar een groot feest bij ons thuis met oliebollen en om middernacht champagne, vuurwerk en een koud buffet. Hier in Virginia mag alleen siervuurwerk verkocht en afgestoken worden, maar een aantal buurmannen hebben ook vaak vuurpijlen uit South Carolina of Pennsylvania, dus er gaat nogal eens wat de lucht in. Verder hebben plaatsjes in de omgeving, waaronder Alexandria, First Night met allerlei activiteiten en vuurwerk om middernacht. Op Nieuwjaarsdag gaan we met het hele gezin brunchen bij een hotel. Die traditie heb ik dertig jaar geleden al ingevoerd, omdat ik het Nieuwjaarsconcert en skispringen miste en dit maakt Nieuwjaarsdag ook nog feestelijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ik heb het idee dat oud en nieuw hier locaal toch iets minder een nationaal gebeuren is dan in NL. Mijn vriend zn familie doet in elk geval niks, geen feestje, geen snacks, geen vuurwerk en ook geen gelukkig nieuwjaar belletje. En de rest van de stad ook niet echt, dus de paar keer dat ik hier tot nu toe geweest ben tijdens nieuwjaar was nogal een zielige bedoening (als in ik zielig zuchtend op de bank verlangend naar oliebollen en vuurwerk en mn vriend vol irritatie over waarom ik melancholisch was over iets dat 'not a thing' is in zijn familie
). Van mijn Oud en Nieuw party idee sloegen alleen de kniepertjes aan en bij gebrek aan verder enthousiasme voor enig Oud en Nieuw gebeuren zijn ze verhuisd naar het Kerst menu als dessert. Nouja, het moet maar 
- Color01
- Amerika-expert
geen oud en nieuw hier..wij wonen te ver in het buiten gebied om iets van ouder jaars avond mee te maken......meestal liggen we s'avonds al rond 10 in bed
....wij zijn meestal rond 4-5 in de morgen al op. 
Toen we nog in Ned. woonden - een familie-affaire. Vol tradities.
Mr. Oor en zwager bakten oiliebollen en appelflappen gedurende de middag. We maakten een lekkere zalm-salade met stokbrood We dronken wat champagne rond 12 uur middernacht. In latere jaren bleef mijn moeder logeren tussen Kerst en de eerste dagen van het nieuwe jaar.
Kertdagen waen ook feestelijk met versiering, een boom, en de ene dag bij je eigen familie, de andere dag bij 'de koude kant'. We hebben ook wel Oud/Nieuw gevierd bij mijn zus haar schoonfamilie.
Om middernacht naar buiten om vuurwerk te kijken en zelf ook wat sterretjeds af te steken.
Meestal was de poes uren zoek na middernacht en raakten we na een paar uur in de paniek en begonnen ons af te vragen wie haar per ongeluk mee naar buiten had laten gaan ?
De volgende dag een laat ontbijt met oliebollen en flappen en het Nieuwjaarsconcert uit Wenen.
Dat waren goede dagen. En ik heb er de nodige foto's van die dat bewijzen. Toen was geluk nog iets dat gewoon was.
Hier ? We gaan al jaren gewoon naar bed, slapen. We hebben om 3 pm die middag de naaste familie-leden gebeld om 'Gelukkig Niewjaar !' te wensen.
Het nieuwe jaar begint wel zonder ons. Toch jammer....
Mr. Oor en zwager bakten oiliebollen en appelflappen gedurende de middag. We maakten een lekkere zalm-salade met stokbrood We dronken wat champagne rond 12 uur middernacht. In latere jaren bleef mijn moeder logeren tussen Kerst en de eerste dagen van het nieuwe jaar.
Kertdagen waen ook feestelijk met versiering, een boom, en de ene dag bij je eigen familie, de andere dag bij 'de koude kant'. We hebben ook wel Oud/Nieuw gevierd bij mijn zus haar schoonfamilie.
Om middernacht naar buiten om vuurwerk te kijken en zelf ook wat sterretjeds af te steken.
Meestal was de poes uren zoek na middernacht en raakten we na een paar uur in de paniek en begonnen ons af te vragen wie haar per ongeluk mee naar buiten had laten gaan ?
De volgende dag een laat ontbijt met oliebollen en flappen en het Nieuwjaarsconcert uit Wenen.
Dat waren goede dagen. En ik heb er de nodige foto's van die dat bewijzen. Toen was geluk nog iets dat gewoon was.
Hier ? We gaan al jaren gewoon naar bed, slapen. We hebben om 3 pm die middag de naaste familie-leden gebeld om 'Gelukkig Niewjaar !' te wensen.
Het nieuwe jaar begint wel zonder ons. Toch jammer....
-
dutchie_in_boston
- Amerika-expert
Vol tradities toen ik opgegroeide. Hier toch minder, maar een paar dingen die me te binnen schieten. Geen idee waarom, maar er wordt hier ontzettend veel Chinees ophaaleten gegeten op oudejaarsavond. Je moet er uren op wachten. 'Watch the ball drop' in times square op tv. First Night is begonnen in Boston, dus dat is hier ook groot - 'are you going to first night?'. Vuurwerk is illegaal in Massachusetts maar je hoort het toch overal want het is legaal in New Hampshire en dat is zo vlakbij. Traditie is ook dat er een paar dagen van te voren altijd wel iemand wordt beboet met een enorme kofferbak vol vuurwerk
. En natuurlijk het traditionele lied Auld Lang Syne om middernacht.
Wijzelf hebben het op allerlei manieren gevierd: Boston in voor First Night, feest thuis met oliebollen/champagne/vuurwerk, feest bij anderen, heerlijk samen in ons huis in Maine aan het meer (met veel vuurwerk/geweerschoten van anderen rond het meer), groot feest in een hotelzaal met live band/streamers/ballonnen/auld lang syne, samen thuis in MA, naar NL, enz. En iedere keer is het weer genieten, maakt me niet uit hoe we het vieren maar we staan er wel bij stil. Jammergenoeg moet man dit jaar werken en ik heb nog geen idee wat ik ga doen.
Wijzelf hebben het op allerlei manieren gevierd: Boston in voor First Night, feest thuis met oliebollen/champagne/vuurwerk, feest bij anderen, heerlijk samen in ons huis in Maine aan het meer (met veel vuurwerk/geweerschoten van anderen rond het meer), groot feest in een hotelzaal met live band/streamers/ballonnen/auld lang syne, samen thuis in MA, naar NL, enz. En iedere keer is het weer genieten, maakt me niet uit hoe we het vieren maar we staan er wel bij stil. Jammergenoeg moet man dit jaar werken en ik heb nog geen idee wat ik ga doen.
In NL al samen met vrienden gevierd en toen ik nog wat jonger was altijd met mijn ouders. Gezellig oude jaarconferance op biertje en oliebol erbij, genieten hoor. Vorig jaar was ik in Nederland en het jaar ervoor waren er vrienden uit Nederland over. Het jaar daarvoor heb ik het hier gevierd met mijn vrouw en haar vrienden. Was allemaal erg saai. Ik heb het gevoel dat oud en nieuw niet echt heel bijzonder is hier. Dit jaar vieren we het weer hier en zal het wel nog saaier worden!
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Lexington, Kentucky
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Het is toch ook wat je ervan maakt? Ik heb me nooit laten leiden door de gewoontes van onze vrienden en kennissen en we zijn gewoon onze eigen traditie begonnen, die nu ook de traditie van onze buren en vrienden is geworden
.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Precies, gewoon opdringen
. Net als beschuit met muisjes bijvoorbeeld. Als mensen niet weten dat dat 'hoort' kom ik het wel brengen - valt hartstikke goed in de smaak, letterlijk en figuurlijk.
Ik vind Oud en Nieuw in Amerika ronduit saai! Het zal er vanaf hangen waar je zit maar ik heb het ook een keer in Chicago gevierd en dat was ook saai. Ik hoorde geen knal, niks, dat is echt meer foor the 4th of July blijkbaar.
Ook met Amerikaanse vrienden gevierd en afgelopen jaar stond ik best wel lang in de keuken hapjes te maken, de mensen kwamen om een uur of 19:00 a 20:00 en om pakweg 0:15 ging iedereen weer weg naar huis haha. Mjah... dat is hier best gewoon, beetje nieuw jaar, ach, business as usual
Nee, Oud en Nieuw kun je volgens mij beter in Nederland vinden al zal het op bepaalde plekken in Amerika (ik denk aan Times Square) ongetwijfeld heel gezellig zijn. Maar zoals met zoveel, je kunt natuurlijk je eigen feestje bouwen.
Ook met Amerikaanse vrienden gevierd en afgelopen jaar stond ik best wel lang in de keuken hapjes te maken, de mensen kwamen om een uur of 19:00 a 20:00 en om pakweg 0:15 ging iedereen weer weg naar huis haha. Mjah... dat is hier best gewoon, beetje nieuw jaar, ach, business as usual
Nee, Oud en Nieuw kun je volgens mij beter in Nederland vinden al zal het op bepaalde plekken in Amerika (ik denk aan Times Square) ongetwijfeld heel gezellig zijn. Maar zoals met zoveel, je kunt natuurlijk je eigen feestje bouwen.
Het familie-gebeuren is hier meer gedurende Thanksgiving natuurlijk, en inderdaad 4th of July is de avond voor voorwerk.
Maar toch - ik herinner me toen ik net in de US was aangekomen dat we bij de direkte chef van mijn man werden uitgenodigd voor Kerstmis.
Er was een giga versierde boom in hun huiskamer - dat kan met de vooral in CA zo populaire cathedral ceilings. De kinderen hadden bovendien elk een boompje op hun kamer.
Er was een assortiment kennissen en familie en kids, allemaal reuze vriendelijk. Behalve dat ze totaal geen aandacht aan ons schonken - we hadden er netzogoed niet kunnen zijn. Op de tv stond sport aan en vooral de van een XY-gen voorziene aanwezigen gingen daar volledig in op.
We waren rond half zes uitgenodigd en kwamen keurig met een cadeautje (wij kregen ieder ook een ingepakt Kerstpakje en dat was aardig - ik kreeg een leuk ornament voor de boom en dat heb ik nog steeds - we hangen het ieder jaar ergens op).
Vervolgens raceden alle leden van het gezelschap met dubbel X-gen naar de open keuken en hielpen met de vele laatste voorbereidingen.
De tafel was gedekt met een speciaal kerst-servies en enorme glazen. Helaas was de baas geheelonthouder en er ging water in.
Om rond zeven uur gingen we aan tafel. En om acht uur was het voorbij ! geen gezellig natafelen ofzo. Alles ging echt in moordend tempo.
Ik had ternauwernood mijn bord leeg en een tweede ronde voor wie nog iets lustte was er niet bij.
Om acht uur stonden we in de keuken - wederom de XX-gen behepten - om alle - vele ! - overshotten in plastic doosjes te stoppen en de vaat te voorwassen (ook dat was verbijsteren voor iemand gewend aan een Eur. afwasmachine....)
Om negen uur waren we de deur uit nadat we van harte bedankt hadden voor de gezellige avond.
Later ontdekte ik dat bovenstaande een vrij normaal patroon is in de U.S.
Maar toch - ik herinner me toen ik net in de US was aangekomen dat we bij de direkte chef van mijn man werden uitgenodigd voor Kerstmis.
Er was een giga versierde boom in hun huiskamer - dat kan met de vooral in CA zo populaire cathedral ceilings. De kinderen hadden bovendien elk een boompje op hun kamer.
Er was een assortiment kennissen en familie en kids, allemaal reuze vriendelijk. Behalve dat ze totaal geen aandacht aan ons schonken - we hadden er netzogoed niet kunnen zijn. Op de tv stond sport aan en vooral de van een XY-gen voorziene aanwezigen gingen daar volledig in op.
We waren rond half zes uitgenodigd en kwamen keurig met een cadeautje (wij kregen ieder ook een ingepakt Kerstpakje en dat was aardig - ik kreeg een leuk ornament voor de boom en dat heb ik nog steeds - we hangen het ieder jaar ergens op).
Vervolgens raceden alle leden van het gezelschap met dubbel X-gen naar de open keuken en hielpen met de vele laatste voorbereidingen.
De tafel was gedekt met een speciaal kerst-servies en enorme glazen. Helaas was de baas geheelonthouder en er ging water in.
Om rond zeven uur gingen we aan tafel. En om acht uur was het voorbij ! geen gezellig natafelen ofzo. Alles ging echt in moordend tempo.
Ik had ternauwernood mijn bord leeg en een tweede ronde voor wie nog iets lustte was er niet bij.
Om acht uur stonden we in de keuken - wederom de XX-gen behepten - om alle - vele ! - overshotten in plastic doosjes te stoppen en de vaat te voorwassen (ook dat was verbijsteren voor iemand gewend aan een Eur. afwasmachine....)
Om negen uur waren we de deur uit nadat we van harte bedankt hadden voor de gezellige avond.
Later ontdekte ik dat bovenstaande een vrij normaal patroon is in de U.S.
-
kaap koraal
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Ik ga het voor het eerst hier meemaken hier in SWFL en ik had al gehoord dat er bij Naples een heel groot vuurwerk word georganiseerd.
Maar wat blij want dat proffesionele vuurwerk is 1000x beter als al die stomme knallen in NL welke al weken van te voren te horen is en ook dagen na oud en nieuw (In R'dam tenminste maar zal in hele randstad niet anders zijn)
En dan al die smog en zwaveldampen die er bijven hangen bleehhh.
Wat hypocriet ook een mond vol hebben over oudere auto's die teveel zouden uitstoten en dan wel binnen een paar uren zoveel giftige stoffen uitslaan wat al deze auto's niet uitslaan in 3 jaar !!
Ok jullie begrijpen de boodschap ...ik HAAT (consumenten) vuurwerk , zelfs het siervuurwerk want dat is allemaal ook hetzelfde.
1x in kan in de zomer een mooi vuurwerk mogen aanschouwen ...die kracht van dat siervuurwerk deed je hele maal trillen en je hart overslaan ...dat was pas mooi !
Oftewel vuurwerk verbieden en alleen door de staat laten verzorgen ...scheelt ook al die ogen en vingers terug plaatsen en voor de dieren.
Nuff said !
Maar wat blij want dat proffesionele vuurwerk is 1000x beter als al die stomme knallen in NL welke al weken van te voren te horen is en ook dagen na oud en nieuw (In R'dam tenminste maar zal in hele randstad niet anders zijn)
En dan al die smog en zwaveldampen die er bijven hangen bleehhh.
Wat hypocriet ook een mond vol hebben over oudere auto's die teveel zouden uitstoten en dan wel binnen een paar uren zoveel giftige stoffen uitslaan wat al deze auto's niet uitslaan in 3 jaar !!
Ok jullie begrijpen de boodschap ...ik HAAT (consumenten) vuurwerk , zelfs het siervuurwerk want dat is allemaal ook hetzelfde.
1x in kan in de zomer een mooi vuurwerk mogen aanschouwen ...die kracht van dat siervuurwerk deed je hele maal trillen en je hart overslaan ...dat was pas mooi !
Oftewel vuurwerk verbieden en alleen door de staat laten verzorgen ...scheelt ook al die ogen en vingers terug plaatsen en voor de dieren.
Nuff said !
-
smittenimmigrant
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Dit wordt mijn eerste Amerikaanse Oud en Nieuw. Ik ga geen vuurwerk afsteken (daar hield ik toch al niet zo van), maar ga wel onze vers-gemaakte vrienden uitnodigen om te komen eten / drinken en Cards Against Humanity te spelen
Zij zijn ook whiskyliefhebbers, dus een slokje zal er wel ingaan 
- Bandido
- Amerika-expert
Volgens mij is Oud en Nieuw in de VS niet zo'n "big deal" als in NL. Het hangt er wel vanaf waar je bent, maar aangezien vuurwerk in veel staten inderdaad illegaal is, en meer geassocieerd wordt met July 4, is het sowieso wat minder levendig. ook in Georgia is het niet toegestaan, maar is er wel wat te vinden doordat het in de buurstaten Alabama en South Carolina wel legaal is. Wij wonen in een buurt waar ook veel van onze vrienden wonen, en hebben altijd verschillende feestjes om naartoe te gaan. Het is allemaal op loopafstand en daardoor ook geen gedoe met autorijden. Wel heel gezellig allemaal!
"Keep Georgia On Your Mind"
Oud en Nieuw wordt in de VS minder groot gevierd als in NL en ook veel minder nationaal. Er zijn vast wel wat plaatselijke tradities (zoals de ball in Times Square) maar geen grote nationale tradities. Toen we in de VS woonden staken we meestal wel wat vuurwerk af; gewoon voor de kinderen. Die vonden dat natuurlijk heel geweldig. En we maakten zelf oliebollen en zo. Dus eigenlijk een beetje Nederlandse tradities. Nu wonen we in Nederland maar meestal zijn we met Oudjaar in de VS bij de familie van mijn man. Mijn schoonmoeder kookt dan heel uitgebreid (maar dat doet ze altijd dus dat is niet zo bijzonder) en om 0:00 steken we voor de kinderen wat vuurwerk af. Dat is een beetje een traditie die ik in de schoonfamilie heb gebracht maar dat wordt goed ontvangen. De afgelopen Oudjaar waren we in Nederland en de kinderen vonden het echt heel geweldig: al dat vuurwerk overal. Dit jaar zullen we weer in de VS zijn en de kinderen vinden het ergens erg jammer maar ja ze hebben maar twee weken kerstvakantie dus we hebben weinig keuze.
In elk geval is Oud & Nieuw in de VS niet echt spannend maar je kan natuurlijk met je eigen tradities het super gezellig maken.
In elk geval is Oud & Nieuw in de VS niet echt spannend maar je kan natuurlijk met je eigen tradities het super gezellig maken.