Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Schoolsysteem in Amerika
-
kastelke
- Amerika-expert
- Berichten: 18397
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
- Locatie: Oakville, Ontario
- Contacteer:
Re: Schoolsysteem in Amerika
Ik heb het enkel maar gehoord van gefrustreerde ouders die hun kind dus omwille van slechte CITO scores (en geen steun van de lor) niet in het niveau van onderwijs kregen dat eigenlijk het beste was voor dat kind. Goed om te weten dat dat niet overal zo is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Re: Schoolsysteem in Amerika
Ik vind het systeem in Nederland wel simpeler (niet persé beter!) dan in de VS, en dat komt eigenlijk vooral door de diversiteit aan mogelijkheden in de VS en daarmee het hoge "onderwijs op maat" gehalte. Er zijn op een school vrijwel geen twee scholieren te vinden die precies hetzelfde traject doorlopen, en high school scholieren lijken hier continu bezig te zijn met "als ik nou dit doe, dan hoef ik dat niet meer, en als ik dan zoveel punten haal, dan is dat net genoeg om weer in aanmerking te komen voor zussemezo". Ik snap er echt geen bal van, maar ik hoop dat het allemaal wat duidelijker gaat worden als ik volgend jaar zelf een high school kind hebasv60 schreef:Vinden jullie het onderwijs in NL beter geregeld of in Amerika. Het lijkt me dat het in NL een veel simpeler systeem is.
Wat er nu precies beter is, dat hangt er denk ik van af aan wie je het vraagt. Er wordt hier naar mijn smaak op de middle school erg weinig verlangd van de leerlingen; dat schijnt straks op de high school wel weer bij te trekken, maar inmiddels zit ik wel met een middle schooler die straks hoogstwaarschijnlijk weer in een ander land zal moeten instromen. Het standaardniveau is laag; dat is begrijpelijk, maar als je (zoals ik) een hoogbegaafde maar wel luie puber in huis hebt, dan bestaat het risico dat hij of zij jarenlang op dat lage niveau blijft hangen, zonder dat je als ouder eigenlijk door hebt dat er iets niet klopt (ik kwam daar zelf pas een half jaar geleden achter).
Aan de andere kant vind ik het geweldig dat er voor mijn hoogbegaafde zoon gifted and talented programma's zijn waardoor hij voor wiskunde maximaal uitgedaagd wordt. En ik vind het nog steeds enorm bijzonder dat mijn zwakbegaafde dochter met veel persoonlijke begeleiding óók kan meedraaien op een gewone school. Ze zit nu in het eerste jaar van de middle school, en krijgt iedere dag naast regulier Engels en Wiskunde, ook nog een lesuur extra Engels en een lesuur extra Wiskunde. Dat gaat helaas voor haar dan wel ten koste van de leukere vakken (zo kan ze nu geen koor meer doen) maar het wordt toch allemaal maar gefaciliteerd. Heel erg bijzonder; ik ken geen enkel ander land waar zo goed voor speciale kinderen wordt gezorgd op school.
Re: Schoolsysteem in Amerika
Ik vermoed dat er in dit geval nog wel wat meer aan de hand was. Een CITO score is geen toelatingseis, en dat beleid is landelijk. Scholen kunnen wel leerlingen weigeren, maar ze moeten daar een goede reden voor hebben. Ik kán me er iets bij voorstellen dat een gymnasium iemand met VMBO advies weigert; dat is hoogstwaarschijnlijk een verspilling van tijd en moeite van alle partijen. Als de ouders van mening zijn dat de CITO scores een vertekend beeld geven, dan zal er toch minstens een docent van de basisschool moeten zijn die dat kan onderstrepen. Daarnaast kunnen ouders ook nog eens in beroep gaan tegen een negatief besluit van de school. Hoe dan ook: een weigering omwille van 2% scoretekort lijkt me een verhaal waar niet alles van verteld is.kastelke schreef:Ik heb het enkel maar gehoord van gefrustreerde ouders die hun kind dus omwille van slechte CITO scores (en geen steun van de lor) niet in het niveau van onderwijs kregen dat eigenlijk het beste was voor dat kind. Goed om te weten dat dat niet overal zo is.
Wat betreft home schooling geef ik je helemaal gelijk: dat is in Nederland vrijwel onmogelijk. Een beetje doorgeslagen systeem van overregulering, helaas.
Re: Schoolsysteem in Amerika
Veruit de meeste basisscholen in Nederland geven het advies voor een vervolgopleiding al vóórdat de Citotoets wordt afgenomen. Leerlingen zitten vanaf groep 1 in een leerlingvolgsysteem, dat meer zegt dan een eenmalige eindtoets. In Amsterdam krijgen de kinderen al aan het eind van groep 7 (klas 5, een-na-laatste jaar) een niveau-advies, dat ze bij het inschrijven meegeven aan de middelbare school van hun keuze.
Als de uitslag van de Citotoets in groep 8 (klas 6, laatste jaar) veel lager/hoger is dan verwacht, kan dat wel reden zijn om het oorspronkelijke advies in overleg met de ouders en beoogde middelbare school te herzien en een leerling tóch een niveau hoger (of, zeldzaam, lager) door te laten stromen.
[Overigens maakt een deel van de groep 8 leerlingen sinds dit jaar een vereenvoudigde versie van de Citotoets. Voorheen kregen leerlingen met leerproblemen de toets niet eens aangeboden; hun niveau wordt dusdanig laag ingeschat dat bij voorbaat vaststond dat ze het laagste niveau vmbo gingen doen.]
[Overigens deel 2
De (commerciële) Citotoets is niet verplicht in Nederland; basisscholen mogen zelf kiezen of ze de toetsen inkopen (en ook welke onderdelen). Vanaf lente 2015 wordt er een wél een landelijk verplichte eindtoets taal & rekenen ingevoerd.]
Als de uitslag van de Citotoets in groep 8 (klas 6, laatste jaar) veel lager/hoger is dan verwacht, kan dat wel reden zijn om het oorspronkelijke advies in overleg met de ouders en beoogde middelbare school te herzien en een leerling tóch een niveau hoger (of, zeldzaam, lager) door te laten stromen.
[Overigens maakt een deel van de groep 8 leerlingen sinds dit jaar een vereenvoudigde versie van de Citotoets. Voorheen kregen leerlingen met leerproblemen de toets niet eens aangeboden; hun niveau wordt dusdanig laag ingeschat dat bij voorbaat vaststond dat ze het laagste niveau vmbo gingen doen.]
[Overigens deel 2
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Re: Schoolsysteem in Amerika
Ik heb momenteel drie kinderen in de brugklas… dus de nodige ervaring met de Cito-toets en schooladvies.
Twee scoorden met de cito-toets ver beneden hun niveau en het advies dat zij van de basisschool kregen op basis van het leerlingvolgsysteem en werkhouding. Wij hebben bij de inschrijving op de middelbare school van onze keuze een gesprek aangevraagd, toegelicht waarom wij dachten dat zij het wel aan zouden kunnen in onze ogen. Ook is de afdelingsleider van de middelbare school langs de basisschool geweest voor een gesprek met hun juffrouw, waardoor zij dus gewoon zijn aangenomen. Ze doen het overigens ontzettend goed, school is dan nog maar een kwartaal aan de gang -en ik weet wel dat de stof nu breder en meer verdieping gaat krijgen- maar ze halen tot nu toe zeer goede cijfers!
Mijn jongste scoorde met de Cito-toets weer boven het advies wat hij had gekregen. Hij had overigens niet de gangbare Cito-toets maar een vereenvoudigde vorm (voor kinderen met leerproblemen), omdat hij een rugzakje had destijds. We hebben bij hem een tweede toets laten afnemen, een WISC III test. Dit is een intelligentietest die naast de Cito gehanteerd kan worden. Hier kwam eigenlijk hetzelfde advies uit als hij van de basisschool kreeg. Hij heeft nl. een disharmonisch profiel, zijn Performaal IQ zit op hoog gemiddeld niveau, maar op de verbaal/talige kant scoort hij onder gemiddeld. Toch zien wij meer potentie in hem en met de juiste begeleiding geloven wij dat hij het kan. Hij is na een toelichting van onze kant in een persoonlijk gesprek ook aangenomen… en ook hij haalt tot nu toe goede cijfers. Daar ben ik bijzonder trots op, omdat hij aanvankelijk startte op speciaal basisonderwijs met een ernstige taalachterstand. En ik geloof dat hij door specialistisch onderwijs in kleine groepjes, maar ook door ambulante begeleiding daarna op het reguliere onderwijs, een hele goede start heeft gehad en zo ver is gekomen.
Ik ben ook zeer blij met de middelbare school waar ze nu op zitten (ook vanwege de begeleiding van zorgkinderen op sociaal/emotioneel gebied) en sowieso heb ik goede ervaringen over de mogelijkheden/begeleiding in Nederland voor kinderen met een rugzakje. Dat mag ook eens gezegd worden… Ik zal nooit het gezicht van de kleuterjuf vergeten toen ik haar een bos bloemen overhandigde, nadat ik op haar advies een test bij mijn jongste heb laten doen. Dat had zij heel goed gesignaleerd... en ook heel goed overgebracht aan ons zonder het gebruik van stempeltjes, maar in het belang van ons kind. Want vanaf daar is het balletje toen gaan rollen en bloeide hij open. Haar ervaring was dat ouders het ook vaak niet in dank afnemen: ‘er is niets aan de hand met mijn kind!’
(Natuurlijk zijn er ook verhalen waar de ervaringen anders zijn).
Twee scoorden met de cito-toets ver beneden hun niveau en het advies dat zij van de basisschool kregen op basis van het leerlingvolgsysteem en werkhouding. Wij hebben bij de inschrijving op de middelbare school van onze keuze een gesprek aangevraagd, toegelicht waarom wij dachten dat zij het wel aan zouden kunnen in onze ogen. Ook is de afdelingsleider van de middelbare school langs de basisschool geweest voor een gesprek met hun juffrouw, waardoor zij dus gewoon zijn aangenomen. Ze doen het overigens ontzettend goed, school is dan nog maar een kwartaal aan de gang -en ik weet wel dat de stof nu breder en meer verdieping gaat krijgen- maar ze halen tot nu toe zeer goede cijfers!
Mijn jongste scoorde met de Cito-toets weer boven het advies wat hij had gekregen. Hij had overigens niet de gangbare Cito-toets maar een vereenvoudigde vorm (voor kinderen met leerproblemen), omdat hij een rugzakje had destijds. We hebben bij hem een tweede toets laten afnemen, een WISC III test. Dit is een intelligentietest die naast de Cito gehanteerd kan worden. Hier kwam eigenlijk hetzelfde advies uit als hij van de basisschool kreeg. Hij heeft nl. een disharmonisch profiel, zijn Performaal IQ zit op hoog gemiddeld niveau, maar op de verbaal/talige kant scoort hij onder gemiddeld. Toch zien wij meer potentie in hem en met de juiste begeleiding geloven wij dat hij het kan. Hij is na een toelichting van onze kant in een persoonlijk gesprek ook aangenomen… en ook hij haalt tot nu toe goede cijfers. Daar ben ik bijzonder trots op, omdat hij aanvankelijk startte op speciaal basisonderwijs met een ernstige taalachterstand. En ik geloof dat hij door specialistisch onderwijs in kleine groepjes, maar ook door ambulante begeleiding daarna op het reguliere onderwijs, een hele goede start heeft gehad en zo ver is gekomen.
Ik ben ook zeer blij met de middelbare school waar ze nu op zitten (ook vanwege de begeleiding van zorgkinderen op sociaal/emotioneel gebied) en sowieso heb ik goede ervaringen over de mogelijkheden/begeleiding in Nederland voor kinderen met een rugzakje. Dat mag ook eens gezegd worden… Ik zal nooit het gezicht van de kleuterjuf vergeten toen ik haar een bos bloemen overhandigde, nadat ik op haar advies een test bij mijn jongste heb laten doen. Dat had zij heel goed gesignaleerd... en ook heel goed overgebracht aan ons zonder het gebruik van stempeltjes, maar in het belang van ons kind. Want vanaf daar is het balletje toen gaan rollen en bloeide hij open. Haar ervaring was dat ouders het ook vaak niet in dank afnemen: ‘er is niets aan de hand met mijn kind!’
(Natuurlijk zijn er ook verhalen waar de ervaringen anders zijn).
Sandy
- katrienenluc
- Amerikakenner
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 30 aug 2010, 11:56
- Partner van: Luke21
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Locatie: Lokeren, België
Re: Schoolsysteem in Amerika
Sandy, 3 kinderen in de brugklas tegelijk:zijn ze dan even oud? brugklas is toch 1jaar in Nederland hé?
Ik las ergens hiervoor dat men in België meer keuze heeft dan in Nederland,maar in België wil men net het systeem gaan aanpassen naar Nederlands model, omdat jullie een individueler parkour kunnen afleggen. In Belgie zit je in een klas, iedereen heeft dezelfde vakken in diezelfde richting, overal in Vlaanderen. Tegen het einde van het jaar zou iedereen hetzelfde moeten gezien hebben. maar dat is erg leerkrachtafhankelijk. Ik denk dat het erg moeilijk zou zijn om in België een eindexamen op te stellen dat voor alle leerlingen hetzelfde is, wat in Nederland wel zo gebeurt. De leerplannen geven veel vrijheid aan leerkrachten. Zo mag je bv voor wiskunde 40 van de 75 lesuren in het eindjaar kiezen als leerkracht. Dus de ene kan ruimtemeetkunde geven, de andere kansberekening, de andere nog iets anders!
Ik las ergens hiervoor dat men in België meer keuze heeft dan in Nederland,maar in België wil men net het systeem gaan aanpassen naar Nederlands model, omdat jullie een individueler parkour kunnen afleggen. In Belgie zit je in een klas, iedereen heeft dezelfde vakken in diezelfde richting, overal in Vlaanderen. Tegen het einde van het jaar zou iedereen hetzelfde moeten gezien hebben. maar dat is erg leerkrachtafhankelijk. Ik denk dat het erg moeilijk zou zijn om in België een eindexamen op te stellen dat voor alle leerlingen hetzelfde is, wat in Nederland wel zo gebeurt. De leerplannen geven veel vrijheid aan leerkrachten. Zo mag je bv voor wiskunde 40 van de 75 lesuren in het eindjaar kiezen als leerkracht. Dus de ene kan ruimtemeetkunde geven, de andere kansberekening, de andere nog iets anders!
Groeten, Katrien
https://lukareizen.blogspot.com/
https://lukareizen.blogspot.com/
Re: Schoolsysteem in Amerika
Katrien, ik heb een tweeling, en zij schelen 11 maanden met de jongste (eigenlijk net een drieling). De tweeling heeft een jaar langer doorgekleuterd, (de jongste eigenlijk ook, maar kon vervolgens halverwege het schooljaar naar een hogere klas) waardoor ze alledrie in hetzelfde schooljaar zitten.
Brugklas is doorgaans 1 jaar in Nederland, maar toevallig is de brugklas van onze kinderen twee jaar. Wat ik eigenlijk wel nadelig vond destijds voor mijn oudste. Zij deed twee jaar VMBO-T/Havo en dat is erg gericht op de uitstroom naar de Havo, zij heeft twee jaar op haar tenen moeten lopen bij enkele vakken. Nu zit ze in het derde jaar van VMBO-T en heeft het nu makkelijker. In Nederland begin je ook allemaal met dezelfde vakken, in het derde jaar moet je 2 vakken laten vallen (mijn dochter moest kiezen tussen aardrijkskunde, Duits, Frans en natuurkunde). En in het examenjaar kies je je examenvakken (6 vakken). Ik spreek nu over VMBO-T niveau, geen idee hoe dat met Havo en VWO geregeld is. En wellicht dat het per school individueel ook scheelt?
Brugklas is doorgaans 1 jaar in Nederland, maar toevallig is de brugklas van onze kinderen twee jaar. Wat ik eigenlijk wel nadelig vond destijds voor mijn oudste. Zij deed twee jaar VMBO-T/Havo en dat is erg gericht op de uitstroom naar de Havo, zij heeft twee jaar op haar tenen moeten lopen bij enkele vakken. Nu zit ze in het derde jaar van VMBO-T en heeft het nu makkelijker. In Nederland begin je ook allemaal met dezelfde vakken, in het derde jaar moet je 2 vakken laten vallen (mijn dochter moest kiezen tussen aardrijkskunde, Duits, Frans en natuurkunde). En in het examenjaar kies je je examenvakken (6 vakken). Ik spreek nu over VMBO-T niveau, geen idee hoe dat met Havo en VWO geregeld is. En wellicht dat het per school individueel ook scheelt?
Sandy
Re: Schoolsysteem in Amerika
Sandy, mijn bezwaar tegen het rugzakje is dat het maar een beperkte groep kan helpen om mee te blijven draaien op een reguliere school. Mijn dochter had het met die paar uurtjes extra begeleiding nooit gered. De school waar ze in Nederland zat, vond de moeite die ze er in moesten steken niet opwegen tegen de opbrengst en heeft uiteindelijk andere manieren gevonden om begeleiding te regelen voor mijn dochter en nog een andere leerling. Hier in de VS zit ze op een reguliere school, en er zijn zelfs nog wel zwaardere gevallen dan zij (ondanks dat ze bijna de hele dag begeleiding heeft).Sandy schreef:Ik ben ook zeer blij met de middelbare school waar ze nu op zitten (ook vanwege de begeleiding van zorgkinderen op sociaal/emotioneel gebied) en sowieso heb ik goede ervaringen over de mogelijkheden/begeleiding in Nederland voor kinderen met een rugzakje. Dat mag ook eens gezegd worden… Ik zal nooit het gezicht van de kleuterjuf vergeten toen ik haar een bos bloemen overhandigde, nadat ik op haar advies een test bij mijn jongste heb laten doen. Dat had zij heel goed gesignaleerd... en ook heel goed overgebracht aan ons zonder het gebruik van stempeltjes, maar in het belang van ons kind. Want vanaf daar is het balletje toen gaan rollen en bloeide hij open. Haar ervaring was dat ouders het ook vaak niet in dank afnemen: ‘er is niets aan de hand met mijn kind!’
(Natuurlijk zijn er ook verhalen waar de ervaringen anders zijn).
Dus ja, er zijn ongetwijfeld veel kinderen geholpen met het rugzakje, maar het is in mijn ogen veel te weinig.
Re: Schoolsysteem in Amerika
Daarom hadden wij in de eerste jaren ook de voorkeur voor speciaal basisonderwijs boven ambulante begeleiding (rugzakje) op het reguliere onderwijs. In onze ogen was specialistisch onderwijs in kleine groepjes veel effectiever dan die paar uur begeleiding op het reguliere onderwijs. Wij hadden de keuze voor speciaal basisonderwijs of een rugzakje, die keuze was toen snel gemaakt. Wat betreft ambulante begeleiding is het ook wel per school verschillend hoe ze die uren invullen. Maar onze jongste heeft zo'n enorme sprong gemaakt die eerste jaren, dat hij toch als één vd weinigen werd geadviseerd om terug te keren naar het reguliere onderwijs met een rugzakje. En ook daar ging hij vooruit ondanks die paar uren begeleiding. Wij hadden het wel erg getroffen met zijn ambulant begeleidster en leerkrachten, moet ik zeggen. Naast die aantal uren per week dat hij extra persoonlijke begeleiding kreeg, had hij ook zijn individuele begeleidingsplan in de klas waar docenten goed aan meewerkten. De lijnen waren kort tussen leerkracht en de ambulant begeleidster en naar ons als ouders... Ik heb het als zeer prettig ervaren. Ik moet zeggen dat hij ook wel op een kleine school zat met weinig leerlingen (16 kinderen in zijn klas).. In zijn geval heeft het rugzakje goed uitgepakt. (maar dat was niet ons startpunt).
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je kind meer specialistische hulp nodig heeft dat die paar uur ambulante begeleiding te kort schiet ... In ons geval was het even schrikken toen zijn rugzakje werd stopgezet, omdat hij net te weinig uitval scoorde op zijn testen. Maar desondanks bleef hij toch in een stijgende lijn.. Hij functioneert momenteel op de middelbare school zonder rugzakje eigenlijk heel goed! Zowel op sociaal emotioneel gebied als het meekomen met de lesstof. (Gelukkig maar, ik heb daar voorafgaand best wat nachtjes om wakker gelegen).
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je kind meer specialistische hulp nodig heeft dat die paar uur ambulante begeleiding te kort schiet ... In ons geval was het even schrikken toen zijn rugzakje werd stopgezet, omdat hij net te weinig uitval scoorde op zijn testen. Maar desondanks bleef hij toch in een stijgende lijn.. Hij functioneert momenteel op de middelbare school zonder rugzakje eigenlijk heel goed! Zowel op sociaal emotioneel gebied als het meekomen met de lesstof. (Gelukkig maar, ik heb daar voorafgaand best wat nachtjes om wakker gelegen).
Sandy
- Big Al
- Amerika-expert
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Re: Schoolsysteem in Amerika
Ons bevalt het thuisonderwijs (home schooling) nog steeds uitstekend. Op het moment hebben we vier leerlingen.
Eenmaal in de week hebben we een "co-op"; dan komen veel gezinnen bij elkaar en geven ouders les in groepjes. Zo hebben we een Physician's Assistant die onder andere moleculaire biologie geeft.
In de VS mogen ouders zelf bepalen welke vorm van onderwijs het beste is voor hun kinderen, in tegenstelling tot Nederland waar de overheid toestemming moet geven voor thuisonderwijs. Het is in Nederland echter beter dan bijvoorbeeld in Duitsland (waar onlangs de politie met een stormram kwamen 'aanbellen' en de kinderen uit huis hebben geplukt) of Zweden (waar overheidsagenten een paar jaar geleden een jongetje uit het vliegtuig hebben gesnaaid toen de ouders naar India wilden 'vluchten').
In de VS mogen ouders zelf bepalen welke vorm van onderwijs het beste is voor hun kinderen, in tegenstelling tot Nederland waar de overheid toestemming moet geven voor thuisonderwijs. Het is in Nederland echter beter dan bijvoorbeeld in Duitsland (waar onlangs de politie met een stormram kwamen 'aanbellen' en de kinderen uit huis hebben geplukt) of Zweden (waar overheidsagenten een paar jaar geleden een jongetje uit het vliegtuig hebben gesnaaid toen de ouders naar India wilden 'vluchten').
Re: Schoolsysteem in Amerika
Nederland en Duitsland zijn elkaars evenknie als het gaat om thuisonderwijs. De mogelijkheden zijn in beide landen zeer beperkt. Je herinnert je vast het zeilmeisje nog wel; wat een toestand om niks!
Ben je van plan het thuisonderwijs all the way doen, of alleen elementary school? Ik vind het een fascinerend onderwerp, dus als je er iets meer over wilt vertellen, ik ben één en al oor!
Ben je van plan het thuisonderwijs all the way doen, of alleen elementary school? Ik vind het een fascinerend onderwerp, dus als je er iets meer over wilt vertellen, ik ben één en al oor!
- Big Al
- Amerika-expert
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Re: Schoolsysteem in Amerika
Peuterschool, kleuterschool (die hier "kindertuin" genoemd wordt...), lagere school, voortgezet onderwijs en wellicht een deel van het hbo. Onze oudste is al aan het vo begonnen.
Overigens ligt het thuisonderwijs ook hier voortdurend onder vuur. De huidige President is zeker een groot tegenstander. Om een voorbeeld te noemen: Een paar jaar geleden heeft een Duitse familie hier politiek asiel aangevraagd en gekregen (vanwege de vervolging in Duitsland omdat ze thuis les gaven). De regering-Obama is daartegen in beroep gegaan. De zaak loopt nog steeds, maar het ziet er niet goed uit voor deze familie.
De federale overheid heeft hier vanuit een grondwettelijk perspectief (vrijwel) geen zeggenschap over het onderwijs, maar dat neemt niet weg dat 'Washington' niet steeds probeert om de jurisdictie voor onderwijs van de staten naar zichzelf te verplaatsen.
De onderwijsbonden hier zijn ook zeer fel tegen thuisonderwijs gekant, deels vanwege de 'concurrentie' en deels omdat het niet strookt met de bonds-idealen.
Heb je gerichte vragen? Dat is wellicht gemakkelijker dan het uiteenzetten van het hele gebeuren.
Overigens ligt het thuisonderwijs ook hier voortdurend onder vuur. De huidige President is zeker een groot tegenstander. Om een voorbeeld te noemen: Een paar jaar geleden heeft een Duitse familie hier politiek asiel aangevraagd en gekregen (vanwege de vervolging in Duitsland omdat ze thuis les gaven). De regering-Obama is daartegen in beroep gegaan. De zaak loopt nog steeds, maar het ziet er niet goed uit voor deze familie.
De federale overheid heeft hier vanuit een grondwettelijk perspectief (vrijwel) geen zeggenschap over het onderwijs, maar dat neemt niet weg dat 'Washington' niet steeds probeert om de jurisdictie voor onderwijs van de staten naar zichzelf te verplaatsen.
De onderwijsbonden hier zijn ook zeer fel tegen thuisonderwijs gekant, deels vanwege de 'concurrentie' en deels omdat het niet strookt met de bonds-idealen.
Heb je gerichte vragen? Dat is wellicht gemakkelijker dan het uiteenzetten van het hele gebeuren.
Re: Schoolsysteem in Amerika
Hoe het in Duitsland geregeld is weet ik niet maar in Nederland kan je in bepaalde gevallen wel thuisonderwijs geven. Als je aannemelijk kan maken dat er geen school met jouw levensovertuiging in de buurt is dan kan je ontheffing van de leerplicht aanvragen. Hoe makkelijk/moeilijk dat gaat is erg afhankelijk van de gemeente. Ook zul je dit in principe moeten voordat je kinderen naar school gaan. Anders wordt er geredeneerd dat je immers als eerder een school hebt gevonden die je goedkeuring heeft (uitzondering kan zijn als je kinderen op een school met een bepaalde levensovertuiging zitten en die school wordt opgeheven). Ik ken meerdere gezinnen die op deze manier ontheffing van de leerplicht hebben gekregen. Deze mensen hebben helemaal niet zo'n bijzonder geloof/levensovertuiging maar wilden wel heel graag thuis lesgeven en hebben dat dus voor elkaar gekregen. In Nederland zijn er niet veel mensen die thuis onderwijs geven maar het kan dus wel. Verder is vervolgens geen enkele toezicht meer (je hoeft dus niet zoals in sommige staten van de VS bijvoorbeeld jaarlijks voortgang te laten zien). In Nederland kan je als je echt wilt dus wel thuisonderwijs geven mits je inderdaad aan de voorwaarden voldoet.dimona schreef:Nederland en Duitsland zijn elkaars evenknie als het gaat om thuisonderwijs. De mogelijkheden zijn in beide landen zeer beperkt. Je herinnert je vast het zeilmeisje nog wel; wat een toestand om niks!
Ben je van plan het thuisonderwijs all the way doen, of alleen elementary school? Ik vind het een fascinerend onderwerp, dus als je er iets meer over wilt vertellen, ik ben één en al oor!
Ik zou er persoonlijk een voorstander van zijn dat de mogelijkheden voor thuisonderwijs worden vergroot maar dat er daarnaast vervolgens enige controle is op wat er geleerd is (door bijvoorbeeld het afnemen van toetsen elke paar jaar)
Op die manier kan ieder thuis lesgeven maar wordt er wel toezicht op gehouden dat er wordt geleerd.
Ik denk overigens dat er in Nederland heel weinig gebruik van zal worden gemaakt. In Belgie bijvoorbeeld waar het wel breder is toegestaan maakt maar een hele kleine groep hier gebruik van. Maar het zou mooi zijn als de mogelijkheden in Nederland ook ruimer worden.