Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat moet ik nou doen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Skydriver
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Wat moet ik nou doen?

Bericht door Skydriver »

Ik maak me er persoonlijk allang niet druk om! Voorbeeld: In totaal reisden in 2011 circa 62 miljoen mensen naar het land, knap als je dat allemaal kunt controleren op een strafblad! :lol: en daar komt bij; een strafregister (voorheen : strafblad genoemd) bevat afgestrafte zaken (schuld voldaan en daarmee ook volledig afgedaan) die enkel worden bewaard om recidive grond te kunnen vaststellen bij evt. toekomstige vergrijpen (in Nederland).
komt ook nog bij dat als je netjes je tijd hebt uitgezeten, dan heb je je schuld aan de Staat der Nederlanden afgelost, zoals het hoort en kan je lekker op een welverdiende vakantie.
Naar de VS bijvoorbeeld. Of waarheen je verder maar wilt!
Hoewel men het je graag anders wil doen geloven, heeft de ESTA eigenlijk geen enkele waarde. Behalve een beroep op een ieders eerlijkheid.
tot slot: Een strafregistervermelding is enkel geldig in het land van uitspraak. Een ander land mag hier officieel niet eens navraag naar doen!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Skydriver schreef:tot slot: Een strafregistervermelding is enkel geldig in het land van uitspraak. Een ander land mag hier officieel niet eens navraag naar doen!
Is dat door de VN bepaald? Ieder land kan zijn eigen wetten maken en verlangen dat jij inzicht geeft in jouw strafverleden. Doch NL kan dit weigeren om door te geven aan andere landen. Maar als een land zegt dat ze jou niet willen toelaten tenzij jij je strafblad laat zien, dan mogen ze dat. Tenzij een of andere VN bepaling het verbiedt.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

Kijk,er bestaan veel fabels over "strafbladen", maar feit is :
Niemand behalve jezelf en de Nederlandse justitie kan daarover beschikken, en al zeker geen buitenlandse mogendheid ...
Daarnaast is een strafblad uiteraard enkel geldig, voor het land waar het opgesteld is en nergens anders.
Dit is bepaald in het verdrag van Geneve (voorheen oorlogswetgeving) en de internationaal erkende Rechten voor de Mens. Dit zijn overigens dezelfde wetten die bijvoorbeeld bepalen dat wij asielzoekers niet mogen weigeren op grond van een mogelijk strafblad in het land van herkomst. Enkel op een lokaal (NL) opgebouwd strafregister. Er zijn immers landen en bananenrepublieken en China's en Chili's waar je al een zwaar strafblad hebt, wanneer je durft te niezen op straat ...

Hoewel de VS niet echt altijd uitblinken in het naleven van de mensenrechten hebben zij net zo weinig inzage in ons strafregister als U in dat van uw buurman.
Alles wat de Amerikanen te weten komen vwb het strafrechtelijk verleden van iemand krijgen ze te horen ze van hem/haar zelf. Zij hebben hier in Nederland en ook aan de grens in Amerika geen enkele mogelijkheid Nederlandse strafregisters in te zien. Voor een simpele visumaanvraag kan ook het consulaat zelf niet terecht voor informatie bij de Nederlandse justitie.
Je zal nooit een afschrift kunnen krijgen uit de Politieregisters. Dat laat de "Wet op de Politieregisters" niet toe.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Zucht, lees mijn bericht nog eens goed.

Ook het programma Border Security geeft een duidelijk antwoord. Als het land waar je heen wil zegt "met een strafblad kom je er niet in" dan kom je er niet in als ze erachter komen. En dat is de beslissing van het land waar je heen gaat, niet een beslissing van Nederland.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Skydriver: Je hebt dus geen behoefte om ooit naar de VS te gaan met een visum? Als men er dan achter komt dat je gelogen hebt met je ESTA aanvraag dan kun je het visum ook wel vergeten.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

SemJes schreef:Skydriver: Je hebt dus geen behoefte om ooit naar de VS te gaan met een visum? Als men er dan achter komt dat je gelogen hebt met je ESTA aanvraag dan kun je het visum ook wel vergeten.
neen, ik ben al 12 jaar achtereen probleemloos en met veel plezier er heen gereisd voor vakantie! Ik zou niet weten waarom ik ooit een visum zou moeten aanvragen!
Trouwens, dit jaar gaan we Canada eens uitproberen! Wel even de grens over naar Seattle, dat dan weer wel! :wink:
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

Hockey schreef:Zucht, lees mijn bericht nog eens goed.

Ook het programma Border Security geeft een duidelijk antwoord. Als het land waar je heen wil zegt "met een strafblad kom je er niet in" dan kom je er niet in als ze erachter komen. En dat is de beslissing van het land waar je heen gaat, niet een beslissing van Nederland.
En ik stel duidelijk dat als je het niet meld dat je in bezit bent van een strafblad, en dat hoef je tenslotte ook niet, ze niet het tegendeel kunnen bewijzen!
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

Hockey schreef:
Maar als een land zegt dat ze jou niet willen toelaten tenzij jij je strafblad laat zien, dan mogen ze dat.
Ik zie daar de logica niet zo van in! :lol:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Skydriver schreef:Ik zou niet weten waarom ik ooit een visum zou moeten aanvragen!
Omdat de regelgeving in de VS dit vereist. Dat jij het niet hebt gedaan en er tot nu toe mee weg bent gekomen betekent niet dat wat jij gedaan hebt goed is.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

Hockey schreef:
Skydriver schreef:Ik zou niet weten waarom ik ooit een visum zou moeten aanvragen!
Omdat de regelgeving in de VS dit vereist. Dat jij het niet hebt gedaan en er tot nu toe mee weg bent gekomen betekent niet dat wat jij gedaan hebt goed is.
De regelgeving in de VS vereist dat je je strafblad laat zien? Vreemd.. Ik dacht juist dat je er niet eens één mag hebben!
Wat ik duidelijk wil maken is dat een strafblad enkel geldig is voor het land waar het opgesteld is en nergens anders.
Het is een ander verhaal wanneer je wilt emigreren of zo.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Skydriver, lezen is ook een vak apart. Ik zeg niet dat de VS eist dat jij je strafblad laat zien. Wat ik zeg, en wat er dus staat, is dat de VS vereist dat jij een visum aanvraagt als je een strafblad hebt. Dat staat ook heel duidelijk in de Esta aanvraag.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Dat klopt niet helemaal, men vraagt naar specifieke criminele daden. En ook die vraag in de ESTA-aanvraag is multi-interpeteerbaar, waardoor het ook nog eens afhangt van wat voor soort veroordeling je hebt gehad en hoe zij die eventueel zouden beoordelen (als je het zou vermelden). Dus ik sluit me tot op zekere hoogte aan bij Skydiver en zou in een dergelijk geval (afhankelijk van het gepleegde criminele feit) ook met een gerust hart 'Nee' invullen.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

Hockey schreef:@Skydriver, lezen is ook een vak apart. Ik zeg niet dat de VS eist dat jij je strafblad laat zien. Wat ik zeg, en wat er dus staat, is dat de VS vereist dat jij een visum aanvraagt als je een strafblad hebt. Dat staat ook heel duidelijk in de Esta aanvraag.
Juist, dat heb ik gelezen en is algemeen bekend!
Wat minder bekend is, en dat blijkt,de ESTA heeft geen enkele waarde. Behalve een beroep op de eerlijkheid.
Internationaal werden de discriminerende vragen die de VS stelt al vaker zwaar onder vuur genomen.
Met name Amnesty International deed hier pittige uitspraken over. De Verenigde Naties erkennen ze overigens ook niet eens als rechtsgeldig en geoorloofd.
De keus is dus aan een ieder zelf, of je ze wel of niet erkent. Moreel gezien is het niet echt 'liegen' te noemen om de vragen in je voordeel in te vullen.
Maar ik ben het met je eens; Wanneer je echter 'ja' antwoord op de vraag over een crimineel verleden, betekent dat wel automatisch dat je dus ook een visum dient te bezitten.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Skydriver schreef:Hoewel de VS niet echt altijd uitblinken in het naleven van de mensenrechten hebben zij net zo weinig inzage in ons strafregister als U in dat van uw buurman. Alles wat de Amerikanen te weten komen vwb het strafrechtelijk verleden van iemand krijgen ze te horen ze van hem/haar zelf. Zij hebben hier in Nederland en ook aan de grens in Amerika geen enkele mogelijkheid Nederlandse strafregisters in te zien. Voor een simpele visumaanvraag kan ook het consulaat zelf niet terecht voor informatie bij de Nederlandse justitie. Je zal nooit een afschrift kunnen krijgen uit de Politieregisters. Dat laat de "Wet op de Politieregisters" niet toe.
Jij hebt het over "inzage hebben in" en ik had het over "opvragen". Dat is een subtiel verschil. Maar als ik jou goed begrijp, dan heeft de Department of homeland security geen mogelijkheid om strafgegevens in Nederland op te vragen? Heb je een link naar een bron daarvan? Ik sluit niet uit dat je gelijk hebt, en heb me altijd afgevraagd hoe dit nou precies zit. Als jij gelijk hebt, dan is dat ESTA-vragenlijstje dus een compleet wassen neus.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

Het Department of homeland security heeft in principe geen mogelijkheid om strafgegevens in Nederland op te vragen, want, nogmaals, een ander land mag hier officieel niet eens navraag naar doen. Dit is bepaald in het verdrag van Geneve (voorheen oorlogswetgeving) en de internationaal erkende Rechten voor de Mens!
Hoewel de VS niet echt altijd uitblinken in het naleven van de mensenrechten hebben zij net zo weinig inzage in ons strafregister als jij in dat van je buurman.
En dat ESTA vragenlijstje...tja. :blink:
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Skydriver schreef:
Hockey schreef:@Skydriver, lezen is ook een vak apart. Ik zeg niet dat de VS eist dat jij je strafblad laat zien. Wat ik zeg, en wat er dus staat, is dat de VS vereist dat jij een visum aanvraagt als je een strafblad hebt. Dat staat ook heel duidelijk in de Esta aanvraag.
Juist, dat heb ik gelezen en is algemeen bekend!
Wat minder bekend is, en dat blijkt,de ESTA heeft geen enkele waarde. Behalve een beroep op de eerlijkheid.
Internationaal werden de discriminerende vragen die de VS stelt al vaker zwaar onder vuur genomen.
Met name Amnesty International deed hier pittige uitspraken over. De Verenigde Naties erkennen ze overigens ook niet eens als rechtsgeldig en geoorloofd.
De keus is dus aan een ieder zelf, of je ze wel of niet erkent. Moreel gezien is het niet echt 'liegen' te noemen om de vragen in je voordeel in te vullen.
Je bent te gast in de Verenigde Staten, en moet je dan ook aan de wetten van dat land houden. Ik kan je verzekeren dat liegen tegen de immigratie dienst niet licht wordt opgenomen. Wat Amnesty of de VN zogenaamd gezegd zouden hebben maakt niets uit.

Je probeert het voor jezelf goed te praten door te zeggen dat het "moreel gezien geen liegen is" maar dat is flauwekul.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Hoe zat het dan met dat criminele maatje van Peter R De Vries die Amerika niet werd toegelaten omdat hij een strafblad zou hebben?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk ook dat de kans op problemen heel klein is, in de orde van miniem. Maar niemand kan 100% garantie geven.

Problemen komen er pas als je na zo een vakantie gevierd te hebben, in de US wilt gaan studeren of werken. Weet je zeker dat je daar nooit een aanvrage voor zult gaan indienen, dan kun je het minimale risico lopen. Overigens, ook voor die visums worden - bij mijn weten - verder geen doopcelen gelicht.
Je kunt pas serieus in de problemen komen als je echt wil emigreren naar de US. Want voor de groene kaart moet je voor alle landen waar je hebt gewoond na je 18e jaar, langer dan zes maanden, een verklaring uit het strafregister aanvragen.

Ik realiseer me nu dat dit ook aangeeft dat Skydriver gelijk heeft: niet USCIS/DHS vraagt deze documenten op, je moet het zelf doen. Alleen in de US doet USCIS het zelf.
Tot voor kort was Ned. het enige land waar het US consulaat de geg. uit het Ned. Justitieel Register zelf ophaalde, dit is echter veranderd, en ook in Ned. moet je het nu zelf doen.
Vreemde daarbij is dan weer dat er ook landen zijn die geen uittreksel uit hun Strafregister (of equivalent) geven, en dan ben je voor die landen van de eis vrijgesteld.
Kortom het is inderdaad wat modderig als je er goed over doordenkt.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

mtl schreef:Hoe zat het dan met dat criminele maatje van Peter R De Vries die Amerika niet werd toegelaten omdat hij een strafblad zou hebben?
Zijn we nou allemaal echt zo naief??
Voorvallen met bekende Nederlanders worden door de Amerikanen volop gebruikt om de schrik er in te houden. Kijk naar Patrick vd Eem, Patrick Kluivert, Marco Bakker, Regillio Tuur, Erwin Koeman en noem maar op. Allemaal "bekende" Nederlanders met een strafrechterlijk verleden welk volop in het nieuws is gebracht en voor de Amerikanen gemakkelijk te gebruiken als voorbeeld.
Voor deze lui hoef je dus geen register te raadplegen, maar gewoon het "shownieuws" van RTL4 volgen is voldoende. Zo wordt de "Mythe" van het bekende "vinkje" in het VWP in stand gehouden. (en wij doen er op deze manier alleen maar aan mee !!)
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

USA2004 schreef: Wat Amnesty of de VN zogenaamd gezegd zouden hebben maakt niets uit.
Nee, dat hebben de Amerikanen meerdere malen zelf ook gezegd! :lol:
USA2004 schreef: Je probeert het voor jezelf goed te praten door te zeggen dat het "moreel gezien geen liegen is" maar dat is flauwekul.
ehh..dat ben ik niet met je eens! ik praat niks goed, hoezo en waarom eigenlijk? terwijl de door mij opgesomde Nederlandse regelgeving duidelijk aangeeft dat het niet mogelijk is voor de Amerikaanse autoriteiten om zelfstandig gegevens uit de Nederlandse strafregisters op te vragen, dan via een "Internationaal rechtshulpverzoek". Wat moet er nog meer naar voren worden gebracht ? Een schriftelijke verklaring van de Amerikaanse ambassadeur?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer