Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dienstverlening vanuit Amerika voor Nederlandse bedrijven
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dienstverlening vanuit Amerika voor Nederlandse bedrijven
Ik heb waarschijnlijk wat mogelijkheden om vanuit Amerika advieswerk te doen voor bedrijven in Nederland. Wie weet hoe dat zit wat betreft belastingen?
Immers, zou ik als adviseur in NL gevestigd zijn, dan zou ik BTW moeten afdragen over mijn dienstverlening en die BTW zou ik dan doorbelasten via mijn factuur aan het bedrijf waaraan ik mijn adviezen lever. Maar hoe zit dat wanneer ik mijn diensten vanuit het buitenland lever?
Ook vraag ik mij af of het noodzakelijk is om hier in de US een ondernemingsvorm op te richten, ook al zullen mijn activiteiten kleinschalig zijn (naast m’n gewone baan). Iemand een idee?
Alle suggesties zijn welkom.
Marcel
Immers, zou ik als adviseur in NL gevestigd zijn, dan zou ik BTW moeten afdragen over mijn dienstverlening en die BTW zou ik dan doorbelasten via mijn factuur aan het bedrijf waaraan ik mijn adviezen lever. Maar hoe zit dat wanneer ik mijn diensten vanuit het buitenland lever?
Ook vraag ik mij af of het noodzakelijk is om hier in de US een ondernemingsvorm op te richten, ook al zullen mijn activiteiten kleinschalig zijn (naast m’n gewone baan). Iemand een idee?
Marcel
Life is good in the Tarheel State.
Re: Dienstverlening vanuit Amerika voor Nederlandse bedrijve
Nou is alleen de vraag hoeveel je over hebt voor dit advies...Marcel schreef:Ik heb waarschijnlijk wat mogelijkheden om vanuit Amerika advieswerk te doen voor bedrijven in Nederland. Wie weet hoe dat zit wat betreft belastingen?
Marcel
/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

-
Bennogr
- Amerika-expert
Kun je niet gewoon vanuit de VS werken als een 'freelance consultant'? Het Nederlandse bedrijf hoeft dan geen BTW te betalen, want je hoofdwerkplaats is gevestigd in de VS.
De Amerikaanse belastingdienst is heel vriendelijk voor freelancers, je hoeft je niet aan te melden, je moet alleen elk kwartaal schatten hoeveel je verdiend hebt (of hoeveel je gekregen hebt, je verdient natuurlijk veel meer!) en wat je aan belasting zou hebben horen te betalen. Je stuurt ze dan daarvoor een check.
Op 15 april geef je gewoon je inkomsten op, trek je aftrekposten af plus de voorschotten die je betaald hebt. Een beetje accountant kan dat voor je regelen, belastingsoftware is ook nuttig (ik zou het een keer door een accountant laten doen, daarna kun je het zelf, tenzij het allemaal veel ingewikkelder is dan bij mijn toko).
Als je dat nog niet hebt, zou je ook een girorekening in Nederland kunnen openen op je Amerikaanse adres (ze willen wel een Nederlands paspoort zien in dat geval), zodat bedrijven je makkelijk kunnen betalen en niet het doolhof van Amerikaanse banken in hoeven.
Overigens: heb je een ervaren PR persoon/vertaler nodig voor al die Nederlandse bedrijven die naar de VS willen? Ik krijg wel eens de indruk dat Nederlanders hun kennis van het Engels en de VS een beetje overschatten (nee, soaps en ER kijken wil NIET zeggen dat je de Amerikaanse maatschappij begrijpt).
De Amerikaanse belastingdienst is heel vriendelijk voor freelancers, je hoeft je niet aan te melden, je moet alleen elk kwartaal schatten hoeveel je verdiend hebt (of hoeveel je gekregen hebt, je verdient natuurlijk veel meer!) en wat je aan belasting zou hebben horen te betalen. Je stuurt ze dan daarvoor een check.
Op 15 april geef je gewoon je inkomsten op, trek je aftrekposten af plus de voorschotten die je betaald hebt. Een beetje accountant kan dat voor je regelen, belastingsoftware is ook nuttig (ik zou het een keer door een accountant laten doen, daarna kun je het zelf, tenzij het allemaal veel ingewikkelder is dan bij mijn toko).
Als je dat nog niet hebt, zou je ook een girorekening in Nederland kunnen openen op je Amerikaanse adres (ze willen wel een Nederlands paspoort zien in dat geval), zodat bedrijven je makkelijk kunnen betalen en niet het doolhof van Amerikaanse banken in hoeven.
Overigens: heb je een ervaren PR persoon/vertaler nodig voor al die Nederlandse bedrijven die naar de VS willen? Ik krijg wel eens de indruk dat Nederlanders hun kennis van het Engels en de VS een beetje overschatten (nee, soaps en ER kijken wil NIET zeggen dat je de Amerikaanse maatschappij begrijpt).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dank je, Benno, voor deze nuttige antwoorden. Mijn eventuele advieswerk (voor mijn voormalige werkgever) zullen zeer kleinschalig zijn. Wanneer ik mijn facturen via m'n NL girorekening laat betalen, zou ik het denk ik hier niet eens bij de IRS melden (ssssst..... niet verder vertellen).
Life is good in the Tarheel State.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Helemaal mee eens, Benno!Bennogr schreef:Overigens: heb je een ervaren PR persoon/vertaler nodig voor al die Nederlandse bedrijven die naar de VS willen? Ik krijg wel eens de indruk dat Nederlanders hun kennis van het Engels en de VS een beetje overschatten (nee, soaps en ER kijken wil NIET zeggen dat je de Amerikaanse maatschappij begrijpt).
Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchtoutpost.us
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 9084 Weergaves
-
Laatste bericht door houstonwehaveaproblem