NYC is te gek en voor de eerste keer is 5 dagen prima, dan heb je genoeg tijd om de hotspots te bekijken.
Ik ben een keer in juni geweest, is te warm. Drie keer in februari en elke keer mazzel gehad met het weer en het voordeel was dat de hotels toen niet zo duur waren want geen hoogseizoen. En ik kom net terug, in oktober dus, ook prima weer gehad.
Als je in de kroon van het Vrijheidsbeeld wilt, dan kan je dat van tevoren op internet boeken. Ze laten namelijk maar een beperkt aantal mensen per dag in de Kroon. Maar ook als je niet in de kroon wilt, kun je naar boven en heb je een fantastisch uitzicht. Wil je geen geld uitgeven aan een boottocht naar het Vrijheidsbeeld en Ellis Island, dan kan je de gratis Ferry nemen naar Staten Island. Uitzicht prachtig, ook op de skyline van het Financial District.
Ook leuk (en niet duur) om te doen: de Brooklyn Bridge. En Ground Zero is ook indrukwekkend om te doen. In plaats van het Empire State Building zou ik naar Top of the Rocks gaan, Beter uitzicht en je kan op Rockefellar Plaza een time-ticket kopen bij een van de informatiehokjes. Hoef je niet in de rij te staan. Je gaat gewoon naar binnen op de tijd die op je ticket staat en kunt meteen doorlopen.
Mocht je op Times Square mensen tegen komen die tickets verkopen voor een comedyclub: DOEN! Het koste ongeveer $10,- en we hebben een geweldige avond gehad. Musicaltickets kun je ook op Times Square kopen bij het ticketcentrum onder de grote trap. Hou er wel rekening mee dat je lang in de rij staat en dat is misschien is dat zonde van de tijd als je er maar zo kort bent. Maak ook een soort van top 5 van de musicals die je wilt zien, want de kaarten zijn snel uitverkocht. Wel erg leuk, een musical.
Mocht je je man mee krijgen: ik vond de Sex and the City bustoer door de stad erg grappig, maar ook andere tv-series hebben een bustoer.
Ook een aanrader als je flink wilt shoppen: Woodbury Common Premium Outlet. Zit net buiten de stad en je kunt bij de Port Authority Bus Terminal op 42nd Street (tussen 8th en 9th Avenue) buskaarten kopen. Je krijgt er extra kortingscouponnen bij. Ga een van de eerste dagen dat je er bent. Duurt ongeveer een uurtje en je bent er. Alle grote merken zijn er vertegenwoordigd, wij zijn er een hele dag zoet geweest. Mocht je gaan, neem een extra koffer mee

Maar ook in de stad zelf is het leuk shoppen, vooral Amerikaanse merken zijn in Amerika (veel) goedkoper dan hier, denk aan Nike, Reebok, Tommy Hilfiger, maar ook shampoo (van John Frida) en make-up (OPI, Essie, Mabeline), duik gewoon de Duane Reade in (zit op elke hoek van de straat, dus niet te missen).
Met een metrokaart voor 7 dagen kan je onbeperkt de stad door, zonder hem steeds op te hoeven laden. Een enkel ritje kost $ 2,50.
Leuke restaurantjes: Isa in Brooklyn (Brooklyn is vooral 's Avonds erg leuk en makkelijk met de metro te bereiken), TAO (sushi en niet goedkoop), Buddakan, Delicatessen in SoHo, Fig & Olive in Meatpacking District. Sommige restaurants kun je het beste van tevoren boeken via Open Table. Check op de sites van de restaurants of ze daarbij aangesloten zijn, meestal vind je onder reservation een Open Table button.
Wij vliegen vaak 's morgens heen, zodat je daar nog een halve dag bent, en 's avonds de laatste vlucht terug (zodat we hier om 12.00 uur in de middag terug zijn, hoef je niet te lang te wachten om naar bed te kunnen, want je bent na een weekje helemaal kapot).
Veel te veel te doen en te zien in vijf dagen, maar je kan altijd weer terug gaan. Geniet van de vibe van de stad.
Mocht je meer restauranttips willen hebben, let me know, ik heb een hele lijst.
Veel plezier!