Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Als Nederlander/Europeaan geen bloeddonor in de US

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
wiepster
Amerika-expert

Als Nederlander/Europeaan geen bloeddonor in de US

Bericht door wiepster »

Ben vandaag voor het eerst naar een mobile blooddrive geweest, gesponsord door het werk.
In Nederland heb ik altijd bloed en soms ook plasma gegeven, ondanks dat ik vaak niet mocht, ivm bloedarmoede.
In Brevard County komt een grote rode bus naar het werk en kan je daar in werktijd bloed geven. Na alle papieren ingevuld te hebben bleek tijdens het keuringssgesprek dat ik nooit bloed zal mogen geven in de VS, omdat ik altijd in Nederland heb gewoond.
In Europa heeft de madcow-disease/gekke koeienziekte geheerst, ook in Nederland en vandaar. Voor deze ziekte is nog geen test ontwikkeld, dat is dus de reden dat er niet gegeven mag worden.
Volgens de laborante een vervelend gebeuren, want ook veel Militairen, ooit gestationeerd in Europa mogen geen bloed meer geven, daardoor is het donoren bestand flink geslinkt.
Mijn man had zich ook op willen geven, heeft dus geen zin, te lang in Europa verbleven....
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, dat is al heel lang het geval. Ik kan sowieso niet geven, want ik heb malaria gehad. Vooral heel vervelend toen onze zoon als baby een zware operatie moest ondergaan en ik niet mijn bloed kon geven, ondanks, dat we dezelfde bloedgroep hebben. Gelukkig kon mijn man dat wel. Het lijkt overdreven, aan de andere kant kunnen ze niet voorzichtig genoeg zijn, wat mij betreft. Ook veel Amerikanen zijn buitengesloten vanwege allerlei omstandigheden. Ik vind het wel prettig te weten, dat het zo serieus wordt genomen, want als je bloed ontvangt is het laatste, dat je nodig hebt een extra infectie van het een of ander.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik probeerde ook mijn steentje bij te dragen tijdens de jaarlijke "blood drive" op de highschool waar ik zat. Maar na lang wikken en wegen werd mijn bloed niet geaccepteerd omdat ik uit Nederland kwam.
Voordeel was dat ik enkele uren geen school had, maar ondanks de vrije uren voelde ik me toch wel rot dat ik niet kon helpen :?
- Mike
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

IK kreeg wel een kortingsbon voor Universal Studio's en van Sonny's bbq restaurant. Vroeg nog of ze die bonnen terug wilden hebben, ik mocht dat houden voor de moeite 8).
Ik kon wel aan de laborante merken dat ze het heel jammer vond, blijkbaar heeft men een tekort aan donoren.
liliane
Amerikafan

Bericht door liliane »

Tja, het is wat met dat bloedgeven. Toen ik terug kwam van vakantie in de USA mocht ik 2 maanden geen bloed geven in Nederland. Want in de USA is het West-Nijlvirus en dat kan in het bloed komen.
In Nederland mogen mensen die langer dan een half jaar of een jaar (weet even niet meer precies hoe lang) in de UK hebben gewoond ook geen bloed geven vanwege gevaar op Kreutzfeld-Jacob (menselijke variant gekke koeienziekte).
Ieder land heeft zo zijn eigen eisen en voorwaarden. In Nederland zijn ze ook steeds strenger hoor. Wel goed ook natuurlijk, want de ontvangers kunnen natuurlijk niet veel hebben.
Mijn oom die in de VS woont heeft trouwens jaren geleden Hepatitis opgelopen door bloedtransfusie tijdens een operatie. Gelukkig word het bloed nu veel beter getest.
Ik keek trouwens ook mijn ogen uit toen ik in Charlottesville de bloeddonorbus naast de Ben & Jerrys zag staan. Als je bloed gaf kreeg je een bak ijs! Da's weer eens wat anders dan koffie/thee en een koek!

Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Mag je nu alleen geen bloed geven, of mag je überhaupt geen donor zijn?

En wat als het net zoals in Petra's geval, je eigen kind is en je komt uit Nederland en je kind heeft bloed nodig? (ervan uitgaande dat je niet ziek bent geweest)
onze blog - Bouwmanfamily
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Becs08 schreef:Mag je nu alleen geen bloed geven, of mag je überhaupt geen donor zijn?

En wat als het net zoals in Petra's geval, je eigen kind is en je komt uit Nederland en je kind heeft bloed nodig? (ervan uitgaande dat je niet ziek bent geweest)
Helemaal niet en ook mijn man niet....pas als het getest kan worden. Niet zoals in Nederland met een jaar wachttijd ...
Volgens de website van Florida Blood Centers mag je wel bloed geven voor je eigen kind/naasten en ook bloed laten afnemen als je een zware operatie moet ondergaan en je eigen bloed nodig hebt. Weet niet of daar voor betaald moet worden?
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

:offtopic: @ Petra: Wat doe jij op half 5 's nachts op internet? Kon je niet slapen? (niet dat het mij wat aangaat overigens, maar ben gewoon nieuwsgierig)
Laatst gewijzigd door Magnolia87 op 26 okt 2006, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik heb hier verschillende keren bloed gegeven, maar toen mocht het opeens niet meer voor mensen die (ik geloof) 5 jaar of meer in Europa gewoond hebben. Wel jammer. Er zitten zo veel restricties aan tegenwoordig, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Er is een tekort aan bloed, vooral in de zomer. Er wordt tegenwoordig ook wat beter met transfusies omgesprongen; een arts heeft precieze voorschriften wanneer er bloed gegeven wordt en wanneer niet. Voorheen waren die regels wat losser.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Magnolia87 schreef::offtopic: @ Petra: Wat doe jij op half 5 's nachts op internet? Kon je niet slapen? (niet dat het mij wat aangaat overigens, maar ben gewoon nieuwsgierig)
Voor mij was het half elf 's avonds, ik loop zes uur op jullie tijd achter, remember? ;)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Magnolia87 schreef::offtopic: @ Petra: Wat doe jij op half 5 's nachts op internet? Kon je niet slapen? (niet dat het mij wat aangaat overigens, maar ben gewoon nieuwsgierig)
Als wij in Nederland en België dit zien staan bij een post van Petra:

Posted: Thu Oct 26, 2006 4:23 am

dan houdt het in dat zij het om 10:23 pm gepost heeft... :wink:

Roland 8)
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

Petra/VS schreef:
Voor mij was het half elf 's avonds, ik loop zes uur op jullie tijd achter, remember? ;)
Haha toen ik net ff de hond aan het uitlaten was, dacht ik eraan, dat jij natuurlijk achterloopt qua tijd, en dat je dus nu al vást zo'n reactie geplaatst zou hebben, wat ook het geval is! :D Even niet goed nagedacht van mij! :oops:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer