Een uur commute (per richting, neem ik aan) vind ik best ruim, dan kun je een vrij groot gebied bestrijken. Ik zou zelf beginnen met wat dichterbij zoeken, want een langere commute betekent waarschijnlijk filerijden (zeker als je in een levendige buurt wilt wonen). En dat gaat snel vervelen, lijkt me. Als je best wat minder ruim wilt wonen om in een levendigere plek te kunnen wonen hoef je geen lange commute te verduren. Mijn commute is ergens tussen een krap half uur (met de motor over de carpoolstrook) tot een uur (met de auto door de drukste spits), en ik vind het lang zat.
Zelf vind ik de 'Peninsula' (van Santa Clara tot aan San Francisco) het leukste stuk. Steden als Los Gatos, Mountain View, en Palo Alto hebben een centrum met een drukke winkel- en restaurant straat. San Jose is een grote stad, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het niet erg hip is, ook doen ze wel hun best. Redwood City is in opkomst, en San Mateo is de grootste stad tussen SF en SJ. De andere steden hebben allemaal wel een klein 'downtown' met winkels, restaurants en wat activiteiten als een jaarlijkse 'Art & Wine Festival'. De huurprijzen liggen wel hoger, zeker als je op loopafstand wilt zitten. Wel zijn hier veel luxere appartementencomplexen met sportzaal, zwembad, etc. Dit is een aardig voorbeeld:
http://www.avaloncommunities.com/califo ... on-valley/
Sunnyvale en Santa Clara zijn dichtbij noord San Jose, en een mooie uitvalsbasis voor lokaal vertier. In de Santa Cruz Mountains is het trouwens leuk wandelen, mocht je daar van houden.
Ik heb een tijdje in San Jose gewoond, tussen downtown en het vliegveld. Dat was in een bungalowtje in een rustige woonwijk. Op zich beviel dat goed, maar veel moest met de auto, en alle buren waren erg op zichzelf. Nu wonen we mid-peninsula, ook weer in een bungalowtje in een rustige woonwijk, met supermarkt en restaurants op loopafstand, en we hebben hier meer kontakt met de buren. Wij verkiezen een ouder vrijstaand huis boven een appartement in een luxe complex, maar dat is een erg persoonlijke keuze natuurlijk. Alles heeft voor- en nadelen. Vergeet niet om naast met de auto allerlei potentiele woonplekken af te rijden ook lopend de wijk te verkennen. Dat geeft een heel ander beeld. Je hebt hier zeker ook slechtere buurten (sommige delen van East Palo Alto voorop, maar bijv. ook oost San Jose), rijke buurten/stadjes (Los Altos Hills, Monte Sereno), buurten met veel Vietnamezen, Afganen, of Mexicanen, noem maar op.
Wat voor klimaat houden jullie van? Bijv. dicht aan de San Francisco bay is het een stuk koeler, en richting Los Gatos en zuid San Jose is het warmer (in de zomer regelmatig boven de 30 graden). Ten noorden van San Mateo wordt het ook weer koeler. Aan de kust heb je in de zomer mist, en is het vaker grijs en behoorlijk koel. Een paar mijl kan een flink verschil in klimaat uitmaken.
Als je actief bent moet je wel contact kunnen maken. Veel mensen zijn hier vrij makkelijk wat dat betreft. Via werk of sportteam heb je redelijke kans om voor een BBQ of Superbowl party te worden uitgenodigd, zeker als ze weten dat je hier nieuw bent zonder vrienden of familie. Organisaties waar vrijwilligers welkom zijn (kerk, voedselbank, ...) kunnen ook een mooie springplank zijn. Verder heb je natuurlijk het internet, met sites zoals meetup.com. Voor elke hobby of interesse is wel een meetup groep te vinden.
http://www.meetup.com/SFSteam/
P.S. Annick, hoe bevalt het jullie?