Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Terugvliegen met pasgeboren baby en artikel 9 FAM 42.1 N1.1.2

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Malaika1st
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Terugvliegen met pasgeboren baby en artikel 9 FAM 42.1 N1.1.2

Bericht door Malaika1st »

Over twee weken gaan wij emigreren/verhuizen naar de VS. Ik heb een I-551 visum (Green Card). Nu staan we echter voor het voldongen feit dat ik vooralsnog niet verzekerbaar blijk te zijn. :( Ik ben zwanger en zwangerschap wordt beschouwd als een pre-existing condition. Helaas ben ik ook niet via de diverse Expat verzekeringen verzekerbaar. De enige optie die we nog hebben is de CHP+, maar dat weten we pas als we daar zijn. Plan B is dus terugvliegen voor de bevalling en 6 weken na de bevalling weer terug naar ons nieuwe huis. De verzekering hier in Nederland is (gelukkig) nog niet beëindigd.

Wat ik nu aan het uitzoeken ben is hoe het zit met het visum voor ons nu nog ongeboren kindje. Zal zij/hij ook het hele circus door moeten of niet. Als het wel zo is, gaat hier natuurlijk een hoop tijd inzitten. De vader is trouwens een US citizen en de kinderen worden US citizen bij binnenkomst in Amerika, maar niet direct bij de geboorte in Nederland.

Nu vond ik dit artikel. En mijn vraag is of iemand ervaring heeft met onderstaand artikel?

9 FAM 42.1 N1.1.2 Child Born After Issuance of Visa to Parent
(CT:VISA-1829; 04-18-2012)

The child born after the issuance of a visa to a parent is not required to have a visa if the child is:
(2) Born during the permanent resident mother’s temporary visit abroad provided that (see 9 FAM 42.1 N2):
(a) Admission is within two years of birth; and
(b) Either accompanying parent is applying for readmission upon first return after the birth of the child.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Re: Terugvliegen met pasgeboren baby en artikel 9 FAM 42.1 N1.1.2

Bericht door dutchie_in_boston »

Wat een stressvolle situatie om in te zitten. Heel veel sterkte met het uitzoeken. Het lijkt me een goed idee om dit aan een immigration lawyer te vragen - het is tenslotte geen container met spulletjes die in een warehouse kan staan wachten tot alle papierwerk in orde is.
Malaika1st
Amerika-ontdekker

Nog wat extra informatie wat ik gevonden heb. http://www.uscis.gov/ilink/docView/SLB/ ... 15852.html

§ Sec. 211.1 Visas.
7
(b) Waivers. (1) A waiver of the visa required in paragraph (a) of this section shall be granted without fee or application by the district director, upon presentation of the child's birth certificate, to a child born subsequent to the issuance of an immigrant visa to his or her accompanying parent who applies for admission during the validity of such a visa; or a child born during the temporary visit abroad of a mother who is a lawful permanent resident alien, or a national, of the United States, provided that the child's application for admission to the United States is made within 2 years of birth, the child is accompanied by the parent who is applying for readmission as a permanent resident upon the first return of the parent to the United States after the birth of the child, and the accompanying parent is found to be admissible to the United States.
Malaika1st
Amerika-ontdekker

Dank je wel voor je reactie dutchie_in_boston. Ik heb helemaal geen ervaring met een immigration lawyer. Ik heb er wel een mailtje naar het consulaat in Amsterdam aan gewaagd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Malaika1st schreef: De vader is trouwens een US citizen en de kinderen worden US citizen bij binnenkomst in Amerika, maar niet direct bij de geboorte in Nederland.
Is dat zo? Ik dacht altijd dat kinderen van een US citizen automatisch ook US citizens zijn waar dan ook geboren en vanaf de geboorte. En je schrijft hier ook dat ze citizen worden bij binnenkomst in Amerika. Dan is er toch helemaal geen probleem? Of zie ik het nu allemaal te simpel?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Malaika1st
Amerika-ontdekker

Ik bedoel onze twee andere kinderen. Die hebben beiden een I-130 visa en vallen onder de child citizen act, ivm met hun opa. Hun vader, mijn man, voldoet niet aan de residency eis dat hij na zijn 14e daar minimaal 2 jaar gewoond heeft. Vandaar dat hij het staatsburgerschap niet kan overdragen bij de geboorte in het buitenland.

Maar het is dus niet zo dat kinderen van een US citizen, geboren in het buitenland, automatisch US citizen worden.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Hier iemand in een niet helemaal vergelijkbare situatie: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 1&p=839320 (hierin goede tips over verzekeraars die mogelijk wél vergoeden en hoe je werkgevers ter plekke kan overhalen je op te nemen in hun collectieve verzekering).

Nu maar hopen dat je niet voortijdig bevalt, want dan wordt het een heel duur grapje met een premature baby in de Amerikaanse NICU. Zorg ervoor tijdig een Amerikaanse gynaecoloog te vinden die je zwart op wit toestemming geeft met een gevorderde zwangerschap te vliegen, anders kun je geweigerd worden bij de gate.

Maar het belangrijkste bij jullie plan: let erop dat je bij je 'eerste' emigratie over twee weken niet echt emigreert en dus legaal op een Nederlands woonadres blijft ingeschreven, anders word je automatisch uit de Nederlandse zorgverzekering geknikkerd. Betalen van de premie alleen is niet genoeg, je moet ook inwoner zijn.

Moeilijke beslissingen allemaal, met oudere kindjes die je of 12 weken moet achterlaten in Amerika of daar net ingeburgerd weer mee terug naar NL moet nemen voor de komst van hun broertje of zusje. Succes!
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Malaika1st
Amerika-ontdekker

Vandaag een reactie van het consulaat gehad. Ik word er nog niet veel wijzer van. Mijn man heeft het telefoontje aangenomen. Maar blijkbaar gaat deze regel normaal wel op, maar voor ons weer niet. :cry: Reden: mijn man is een us citizen en moet een I-130 indienen. Dat betekent dat als ik in NL beval we hier vervolgens ook weer maanden vastzitten. Ondertussen loopt de tijd op mijn GC door, dat ik dus weg ben uit de VS. Het wordt er niet makkelijker op. Hij voldoet niet aan de residency requirement van 2 jaar na zijn 14e. :(

Als ik alleen was geweest, ging deze regel wel weer op.

Toch maar weer even in de verzekeringen duiken. Ik heb in de tussentijd ook maar een extra reisverzekering afgesloten met een dekking van 180 dagen die ook medische kosten dekt. Aangezien de zorgverzekering alleen tot het NLse tarief dekt en spoed niet als spoed ziet bij zwangerschap. Dat laatste moet je ook maar weten.
Malaika1st
Amerika-ontdekker

Extra info zojuist gevonden: http://www.visajourney.com/forums/topic ... h-the-cca/

Plus: http://frankfurt.usconsulate.gov/root/p ... nkfurt.pdf
http://germany.usembassy.gov/visa/baby_ ... on_letter/

De informatie gaat over een Baby Transportation letter. Een mail met vraag naar het consulaat in Duitsland is onderweg. Hopelijk positief antwoord.
Malaika1st
Amerika-ontdekker

Even een update van mij. Wellicht heeft iemand anders hier wat aan.

Ik ben in oktober terug gevlogen naar Nederland om te bevallen. Ik kreeg namelijk mijn verzekering in de VS niet rond en we wilden niet voor verrassingen in de vorm van toren hoge rekeningen, komen te staan.

In januari zijn we weer terug gevlogen naar de VS met onze baby. Wij hadden voor hem geen visum/esta en ook in Frankfurt waren ze niet in staat om de Baby Transportation Letter te verstrekken. Het was dus heel spannend om op Schiphol te staan met alleen maar een print van de CBP regels wat betreft een baby die in het buitenland geboren is bij een LPR moeder.

Bij het inchecken is er iemand van de ambassade bijgeroepen en na akkoord konden we na het laten zien van zijn internationale geboorteakte, mijn green card, en onze paspoorten, inchecken. Dat was het eerste spannende punt.
Het tweede punt was de aankomst in de VS, in ons geval Washington bij de First Point of Entry. Daar werden we verwezen naar Customer Border Protection en uiteindelijk kreeg onze baby daar, op basis van mijn green card, zijn eigen green card. En zo konden we de reis voortzetten.

Na ongeveer 1,5 week lag zijn green card in de brievenbus. Dat ging dus allemaal redelijk vlot. Aangezien hij de VS binnen gekomen was als LPR en zijn vader wel US citizen is maar te kort nog in de VS gewoond heeft, konden we voor hem aanspraak maken op de Child Citizen Act 2000. Terwijl we aan het wachten waren op zijn green card, zijn we naar het kantoor gegaan waar je paspoorten aanvraagd en daar herkenden ze ons nog van de vorige keer. Dat was fijn, want zonder toestanden werd de aanvraag van zijn paspoort behandeld. Na een week hadden we ook zijn paspoort in huis.

Heel spannend allemaal, maar het is allemaal gelukt. Mocht je in dezelfde situatie zitten, zorg dan dat je printjes mee hebt van de regeltjes.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi. Dubbel gefeliciteerd dus. Met de nieuwe baby en met jullie aankomst hier in de US !

Vergeleken met vorig jaar is er eea. veranderd, nu heb je recht op ziektenkostenverz. dankzij ACA. Een hele zorg minder.

Leuk dat je even meldt hoe het verder is gegaan - inderdaad prima voor anderen in vergelijibare situaties tzt.
Maar ook voor andere forummers die hier met je meeleefden.

Beste wensen voor jou en je gezin !
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Van Harte Gefeliciteerd.
Fijn dat je de (goede) afloop even meldt. :clap:
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen