Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Vriendelijke" Amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gast

Re: "Vriendelijke" Amerikanen

Bericht door Gast »

Ik dacht achteraf nog, had ik maar meer :wink: :wink: :wink: geplaatst......waarom toch weer zo kribbig reageren....

Ik heb nooit onaardige mensen om mij heen gehad. Dat zie je me ook nergens zeggen. Mensen zijn waar ik nu woon zijn alleen nog aardiger en vriendelijker. Dat gedrag neem je idd over. Met name in bv winkels en restaurants. Ik maakte in NL ook wel een praatje met mensen en zei altijd gedag. Maar misschien heb je gelijk en ligt het aan mijzelf. Ik ga gelijk uitzoeken waar het aan zou kunnen liggen. Misschien moet ik wat vaker mijn tandenpoetsen, of niet zo boos kijken of wat vaker gewoon lachen om een grapje ipv er serieus op in te gaan.......
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Ziva schreef: Er zijn ook mensen die "een hele lange vakantie hebben, lees: geemigreerd zijn" en ook beamen dat Amerikanen vriendelijker zijn.
Tuurlijk, en dat geloof ik ook voor volle 100%. Ik kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat er zo vaak gezegd wordt "daar" is iedereen vriendelijk en rijdt netjes en "hier" wonen alleen maar aso's en rijden we ook nog eens zo. Ik heb gewoon altijd een beetje het gras is groener bij de buren gevoel :)
Gast

Bericht door Gast »

Vana, die eerste quote in je vorige bericht is trouwens niet van mij maar van Ziva. Kun je dat nog even aanpassen aub?

Edit: ik vergat alstublieft erbij te zetten
sabrinad
Amerika-ontdekker

Bericht door sabrinad »

Nu, ik ben belg en ik vind persoonlijk de nederlanders een pak opener en socialer dan de belgen. Een voorbeeld: kijk naar jullie nieuwe koning en naar de onze.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

cincijansen schreef:Vana, die eerste quote in je vorige bericht is trouwens niet van mij maar van Ziva. Kun je dat nog even aanpassen aub?

Edit: ik vergat alstublieft erbij te zetten
Ik heb het veranderd, ecxuses, ik had de de verkeerde naam gequote, je had je dus mijn verhaal niet hoeven aantrekken want ik reageerde niet op jou.
En alsjeblieft hoeft niet hoor, ik herstel mijn fouten gewoon.

Ik vond zelf mijn reactie trouwens niet kribbig, Ziva gaf zelf aan dat ze in Amerika vriendelijker was geworden.
En ik vind serieus dat er in Nederland heel veel vriendelijke mensen rondlopen, als je je er maar voor openstelt. ( en ik woon nog we in de Randstad)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Vriendelijke mensen. Zich gedragen als een heer (vrouw) in het verkeer. Niemand hier op het forum is een aso rijder (zowel in de auto als op de fiets), iedereen ruimt netjes zijn rommel op, houd je deur open voor anderen, dringt niet voor in de rij etc. De meesten hier ergeren zich hier aan de rest van het nederlandse/belgische volk en vinden Amerika wat dat betreft een verademing (en dat is het ook). Echter zelf vinden ze allemaal dat ze niet zo zijn :shock:

Beetje apart vind ik dat. Lijkt een beetje op het oog, balk en splinter verhaal of hebben jullie door de amerika ervaring eindelijk het "vriendelijke licht" gezien? :lol: :wink:
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Fijn dat je ons zo goed kent :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Het is meer een algemene indruk :mrgreen:
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Ik nam bijna 20 jaar lang het openbaar vervoer naar m'n werk in amerika. Dus genoeg ervaring om het verschil te kunnen zien. Nu ging ik een paar dagen geleden met verschillende bussen in NL vanaf grote stations. Ongelooflijk, wat een schandalig voordringen en duwen met ellebogen en tassen. Ik moest gelijk aan deze discussie denken.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Inderdaad, fijn dat je me zo goed kent vana. Ga je je bijna afvragen hoe het komt dat jij altijd zulke aardige mensen tegenkomt want als je "geeft wat je ontvangt" zou je stelling toch denken dat jij alleen maar onaardige mensen zou tegenkomen :roll:

Overigens is een mening een mening en geen feit. Als ik dus ergens een mening over heb (wat ik toch duidelijk aangaf in mijn laatste post) dan wil dat dus niet zeggen dat dit een feit is. Misschien belangrijk om te realiseren voordat je iemand een sneer geeft.

Overigens, zo'n opmerking zou een Amerikaan dus niet snel maken... om maar even dit onderwerp te onderschrijven...
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ziva schreef:Inderdaad, fijn dat je me zo goed kent vana. Ga je je bijna afvragen hoe het komt dat jij altijd zulke aardige mensen tegenkomt want als je "geeft wat je ontvangt" zou je stelling toch denken dat jij alleen maar onaardige mensen zou tegenkomen :roll:

Overigens is een mening een mening en geen feit. Als ik dus ergens een mening over heb (wat ik toch duidelijk aangaf in mijn laatste post) dan wil dat dus niet zeggen dat dit een feit is. Misschien belangrijk om te realiseren voordat je iemand een sneer geeft.

Overigens, zo'n opmerking zou een Amerikaan dus niet snel maken... om maar even dit onderwerp te onderschrijven...

Nounou, dat is op zijn beurt ook niet echt een aardige reactie zeg. Sorry als ik je op de 1 of andere manier beledigd heb. Misschien begreep ik je verkeerd toen je zei dat jij 1 van die mensen was die een stuk vriendelijker geworden is sinds je in Amerika woont.

En ik gaf ook gewoon mijn menig hoor, heb nergens beweerd dat het een feit is.

Maar goed, ik heb geen zin in een welles nietes discussie en heb zeker geen zin om ruzie te maken met wie dan ook. Ik probeer alleen even tegengas te geven tegen al die opmerkingen over die onaardige Nederlanders.
Laatst gewijzigd door vana op 05 sep 2013, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

dutchie_in_boston schreef:Ik nam bijna 20 jaar lang het openbaar vervoer naar m'n werk in amerika. Dus genoeg ervaring om het verschil te kunnen zien. Nu ging ik een paar dagen geleden met verschillende bussen in NL vanaf grote stations. Ongelooflijk, wat een schandalig voordringen en duwen met ellebogen en tassen. Ik moest gelijk aan deze discussie denken.
Go with the flow...
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Ik onderschrijf het wel dat veel met je eigen uitstraling te maken heeft. Zoals ik al eerder schreef heeft mijn man bijvoorbeeld altijd en overal aanspraak. Hij straalt blijkbaar duidelijk uit dat hij openstaat voor contact en een praatje. Ik heb een veel geslotenere uitstraling en ben altijd veel meer in gedachten verzonken. Ik heb gewoon veel minder vaak aanspraak. Nu vind ik dat ook niet erg verder want ik wil helemaal geen praatjes maken over het algemeen:) Het is alleen wel opvallend dat het zo verschilt.
Je krijgt inderdaad terug wat je geeft.

Natuurlijk zijn grote steden anders dan dorpen in de zin dat er gewoon veel meer mensen zijn en alles sneller en anoniemer gaat. Als ik in ons dorp op straat iemand tegenkom zal ik die persoon altijd groeten. Als ik echter in Amsterdam loop dan begin ik daar uiteraard niet eens aan, je zal bezig blijven :) Zo gaat het overal. Ik heb lang in Londen gewoond en daar heb ik dat altijd ook zo ervaren. Het is anoniem en je bent er heel vrij want mensen bemoeien zich niet met elkaar. Echter ook in grote steden kan je best contact leggen en praatjes maken als je die behoefte hebt.

Behulpzame mensen kom je overal tegen en onbeschofte mensen ook. Mijn ervaring is dat waar je ook komt het grootste deel van de mensen echt wel welwillend is en bereid is om te helpen.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

dutchie_in_boston schreef:Ik nam bijna 20 jaar lang het openbaar vervoer naar m'n werk in amerika. Dus genoeg ervaring om het verschil te kunnen zien. Nu ging ik een paar dagen geleden met verschillende bussen in NL vanaf grote stations. Ongelooflijk, wat een schandalig voordringen en duwen met ellebogen en tassen. Ik moest gelijk aan deze discussie denken.
Inderdaad! Ik kom elke dag langs een grote "Park & Ride", en elke keer verbaas ik me er weer over hoe mensen netjes aansluiten in de rij - of het regent, of sneeuwt, of 35+°C is, dat maakt niet uit - iedereen sluit achteraan aan. In Nederland heb ik dat nog nooit meegemaakt; of het ging om instappen in de bus of de trein, iedereen probeert zich zo strategisch mogelijk op te stellen om zo snel mogelijk die bus of trein in te komen, ongeacht of je als eerste of laatste aan kwam lopen. Wat dat betreft gaat het er hier toch echt een stuk vriendelijker aan toe, want iedereen wacht rustig op zijn beurt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Nederland is gewoon k*t, zo dan weten we dat ook weer.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Nou drijf je over :wink:

Natuurlijk zijn er overal goede en slechte dingen, maar in een topic waar het gaat over de "vriendelijkheid" van Amerikanen is het niet vreemd dat er vergelijkingen worden gemaakt "in het voordeel" van de Amerikanen - dat is nu eenmaal inherent aan een topic als dit.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

In Japan en China dringen ze voor bij het leven. Het is daar een gevecht om in de metro te komen (zijn leuke filmpjes van te vinden). Zijn Japanners dan allemaal onvriendelijk? Ik denk, wederom, dat het één niets met het andere te maken heeft.

Ja, voordringen kun je als onplezierig ervaren. Maar nee, er is geen causaal verband tussen voordringen en onvriendelijkheid.
Ja, NL'ers en Belgen zijn veelal nuchterder van aard dan Amerikanen. Maar nee, er is geen verband tussen nuchter zijn en onvriendelijk.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Blijkbaar was je zelf ook 1 van die onvriendelijke Nederlanders. Geen wonder dus dat je veel gesloten en/of onaardige mensen om je heen zag, je houding was waarschijnljik niet erg uitnodigend. In het nieuwe land waar je vers kwam wonen was je zelf ook opener en vriendelijker naar de mensen om je heen want jij bent vreemd, bent nieuwsgierig en wilt geaccepteerd worden in je nieuwe thuisland.
Toch ook apart dat je je dus pas vriendelijker bent gaan gedragen in Amerika. Jij werd blijkbaar beinvloed door de mensen om je heen, misschien werden de mensen om jou heen ook beinvloed door jouw onvriendelijke houding?
Ik denk dat de meeste Nederlanders zich best vriendelijk noemen (naar Nederlandse normen). Vind je bumperkleven niet zo'n probleem want de persoon voor je op de linkerbaan rijdt 98 en met tellercorrectie moet je toch 110 kunnen rijden? Dan mag je toch best laten blijken dat je er langs wil? Ik ga de deur toch niet openhouden voor iemand zodat deze persoon die NA MIJ kwam, VOOR MIJ in de rij komt te staan? De gemiddelde Amerikaan wacht netjes tot de auto voorbij is en weer naar rechts kan. Het gevalletje deur open doen eindigt in een gesprekje waarin de voorste zich ineens realiseert dat ie eigenlijk achter de persoon zou moeten staan die de deur openhield en zich vervolgens veronschuldigt en van plaats wil wisselen waarop de ander weer zegt dat het niet nodig is en dat een extra minuutje wachten niet erg is. Ze lachen eens vriendelijk, wisselen email uit en 9 manden later lopen ze naar het altaar :lol: Ok dat laatste is natuurlijk overdreven maar de rest klopt wel en dat zie ik (en ik heb 26 jaar in Ned gewoond ) niet maar in Amerika is dat heel gewoon. Dat is ook niet gemaakt vriendelijk maar dat zit er gewoon in. Het is oopervlakkig maar wel gemeend.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

RiverCola schreef:In Japan en China dringen ze voor bij het leven. Het is daar een gevecht om in de metro te komen (zijn leuke filmpjes van te vinden). Zijn Japanners dan allemaal onvriendelijk? Ik denk, wederom, dat het één niets met het andere te maken heeft.
Ik zou de combinatie 'Japanners en voordringen' bijna een contradictio in terminis noemen ;-). Tenminste dat is mijn ervaring, zelfs in de drukke metro.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik denk niet dat je Chinezen met Japanners kunt vergelijken... Mijn ervaring is ook dat Japanners erg gedisciplineerd zijn, ook in de overvolle metro. Ik heb me nog nooit in een vreemd land mij zo op m'n gemak gevoelt als in Japan. Ik had zelfs een baan in noord Japan kunnen krijgen, maar dat is mij te koud en te desolaat :?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer