Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaan worden?
-
- Amerika-expert
Amerikaan worden?
Interessant artikel in de New York Times van vandaag (maandag 26 augustus 2013) over mensen die Amerikaans staatsburger kunnen worden, maar dat niet doen.
http://www.nytimes.com/2013/08/26/nyreg ... ml?hp&_r=0
Ik heb zelf gewacht met Amerikaan te worden totdat de regels in Nederland veranderd waren, zodat ik mijn Nederlandse paspoort kon houden (in 2003 na bijna 25 jaar met een groene kaart). En ben nu binnenkort aan mijn tweede Amerikaanse paspoort toe.
http://www.nytimes.com/2013/08/26/nyreg ... ml?hp&_r=0
Ik heb zelf gewacht met Amerikaan te worden totdat de regels in Nederland veranderd waren, zodat ik mijn Nederlandse paspoort kon houden (in 2003 na bijna 25 jaar met een groene kaart). En ben nu binnenkort aan mijn tweede Amerikaanse paspoort toe.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerikafan
Re: Amerikaan worden?
Leuk artikel.
Ik kan zelf voorlopig geen citizenship aanvragen in de USA.
Ik heb enkele redenen waarom ik dat ook niet zou doen.
1. Voel me meer dan welkom in de USA, en citizenship heb ik daarvoor niet nodig
2. Wil EU paspoort behouden om praktische redenen
3. Kan me vinden in het artikel waar 1 van de redenen is "disaffection for the policies of the US government"
Dat laatste vind ik zwaar wegen. Ik ga niet bewust een staatsburgerschap aanvragen van een land waar moreel/ethische zaken als doodstraf, Guantanamo, Drones etc gebezigd worden. Ik zou me schamen als staatsburger.
Ik kan zelf voorlopig geen citizenship aanvragen in de USA.
Ik heb enkele redenen waarom ik dat ook niet zou doen.
1. Voel me meer dan welkom in de USA, en citizenship heb ik daarvoor niet nodig
2. Wil EU paspoort behouden om praktische redenen
3. Kan me vinden in het artikel waar 1 van de redenen is "disaffection for the policies of the US government"
Dat laatste vind ik zwaar wegen. Ik ga niet bewust een staatsburgerschap aanvragen van een land waar moreel/ethische zaken als doodstraf, Guantanamo, Drones etc gebezigd worden. Ik zou me schamen als staatsburger.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar als staatsburger heb je tenminste een extra mogelijkheid om politiek jouw stem door te laten wegen...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerika-expert
Voordeel van Amerikaans staatsburgerschap:
1. je hebt het RECHT om het land binnen te komen en/of lang weg te blijven (binnenkomen met een groene kaart is elke keer een gunst en je bent je kaart kwijt als je te lang wegblijft).
2. Je mag onbeperkt erven van de persoon waar je mee getrouwd bent. Groene kaart houders mogen maar een deel belastingvrij erven (moge de goden overigens verhoeden dat dat je zal overkomen).
3. Als je aan de voorwaarden voldoet (getrouwd, vaste relatie met een Amerikaan(se)), mag je je Nederlandse paspoort houden. Dus je blijft dan een EU staatsburger (evenals eventuele kinderen).
4. Als je Amerikaans staatsburger bent, mag je niet alleen mopperen over de politiek van het land, je mag meestemmen. En je verkiesbaar stellen voor allerlei posities (uitgezonderd president, maar wel als lid van bijvoorbeeld het Congress na een paar jaar. Burgemeester, lid van de gemeenteraad mag je meteen worden).
Klinkt Senator Encinitas niet mooi?
1. je hebt het RECHT om het land binnen te komen en/of lang weg te blijven (binnenkomen met een groene kaart is elke keer een gunst en je bent je kaart kwijt als je te lang wegblijft).
2. Je mag onbeperkt erven van de persoon waar je mee getrouwd bent. Groene kaart houders mogen maar een deel belastingvrij erven (moge de goden overigens verhoeden dat dat je zal overkomen).
3. Als je aan de voorwaarden voldoet (getrouwd, vaste relatie met een Amerikaan(se)), mag je je Nederlandse paspoort houden. Dus je blijft dan een EU staatsburger (evenals eventuele kinderen).
4. Als je Amerikaans staatsburger bent, mag je niet alleen mopperen over de politiek van het land, je mag meestemmen. En je verkiesbaar stellen voor allerlei posities (uitgezonderd president, maar wel als lid van bijvoorbeeld het Congress na een paar jaar. Burgemeester, lid van de gemeenteraad mag je meteen worden).
Klinkt Senator Encinitas niet mooi?
Senator Benno klinkt als een senator met maffiapoen 

-
- Amerika-expert
Heb ooit in een Italiaanse wijk in Brooklyn gewoond. Maar ik denk niet dat dat en Mafia geld genoeg is om senator te worden. Daar is nog wel wat meer poen voor nodig.
Interessant artikel. Ik kwam zo'n 12 jaar geleden al in aanmerking om Amerikaan te worden maar heb het pas vorig jaar gedaan. Voor mij was de doorslaggevende reden uiteindelijk dat een staatsburger toch meer rechten heeft. Je weet nooit wat een toekomstige regering van plan is met het immigratiebeleid, en aangezien ik belastingen betaal wil ook kunnen stemmen.
Jury duty daarentegen...
Het gekke is dat ik me sinds m'n dubbele nationaliteit juist weer wat Nederlandser voel. Er hangt nu opeens een Delftsblauw tegeltje op de muur, dat zou eerder niet zijn gebeurd. En ik zit zowaar op een Nederlands forum.
Jury duty daarentegen...

Het gekke is dat ik me sinds m'n dubbele nationaliteit juist weer wat Nederlandser voel. Er hangt nu opeens een Delftsblauw tegeltje op de muur, dat zou eerder niet zijn gebeurd. En ik zit zowaar op een Nederlands forum.

"Mogen de goden verhoeden dat je dat zal overkomen" - Benno bedoel je de extra erfrechten die verschuldigd zijn ? of bedoel je het overlijden van de partner ?
Je weet toch dat belastingen en overlijden de enige twee zekerheden zijn die een mens heeft in het leven ?!
Je weet toch dat belastingen en overlijden de enige twee zekerheden zijn die een mens heeft in het leven ?!
-
- Amerika-expert
Dat van die twee enige zekerheden in het leven, ken ik. Ik hoop beide zo lang mogelijk uit te stellen, moge de goden dat willen.
Mijn moeder wordt volgende maand 101, mijn vader is niet verder gekomen dan 64. Lijkt mij dus dat ik ergens minstens in de 85 zal eindigen, als alles goed loopt.
Hope springs eternal, zoals de (een) dichter ooit schreef.
Overigens, inderdaad. Ik ben meer trots op mijn Nederlanderschap geworden sinds ik in de VS woon. Vandaar dat ik gewacht heb om Amerikaan te worden tot ik officieel ook Nederlander kon blijven.
En volgens mij is het hebben van je oude plus nieuwe nationaliteit geen probleem. Mijn ziel is toch al in tweeen gespleten, die twee paspoorten bevestigen dat alleen maar.
Mijn moeder wordt volgende maand 101, mijn vader is niet verder gekomen dan 64. Lijkt mij dus dat ik ergens minstens in de 85 zal eindigen, als alles goed loopt.
Hope springs eternal, zoals de (een) dichter ooit schreef.
Overigens, inderdaad. Ik ben meer trots op mijn Nederlanderschap geworden sinds ik in de VS woon. Vandaar dat ik gewacht heb om Amerikaan te worden tot ik officieel ook Nederlander kon blijven.
En volgens mij is het hebben van je oude plus nieuwe nationaliteit geen probleem. Mijn ziel is toch al in tweeen gespleten, die twee paspoorten bevestigen dat alleen maar.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat lijkt me nu juist weleens interessant om mee te maken, maar ik ben in veertien jaar nog niet opgeroepenMarion K schreef: Jury duty daarentegen...![]()

In 1999 werd ik min of meer tegen mijn en mijn mans wil in Amerikaans staatsburger om mijn vader te kunnen sponsoren voor een groene kaart. Natuurlijk hielden mijn ouders geen pistool tegen mijn hoofd, maar laten we zeggen dat er aardig wat druk was. Ik ben dus zeven jaar lang geen Nederlandse staatsburger geweest. Ja, zeven, want ik had me altijd voorgenomen het terug te vragen zodra dat in 2003 kon en stelde dat toch steeds weer uit. Tot iemand me erop attent maakte dat ik het voor de oudste 18 werd zou moeten doen, anders kon zij niet meer Nederlands worden. Aangezien onze kinderen alle drie toch een flinke binding met Europa hebben, heb ik in 2006 mijn Nederlanderschap teruggevraagd en gekregen. Ik dacht echt niet dat een paspoort iets uitmaakte in hoe Nederlands of Amerikaans ik me voel, maar ik vond het toch een emotioneel moment toen ik dat rode paspoort weer aangereikt kreeg. Ik ben blij met beide nationaliteiten, want ik vind dat die mij het beste representeren. Mijn jeugd (voornamelijk) Nederland, mijn volwassen leven in de VS. En dat stemrecht, al is de verkiezing nog zo klein en onbelangrijk hier, ik ga stemmen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra, dat klinkt als 'the best of both worlds...'
Benno, ik wou dat de Ned. overheid het ook zo zag !
Alhoewel, stel dat dubbele nationaliteit wordt toegestaan, maar dat de Ned. overheid zich dan gaat richten op de US overheid en van de expats ook belasting-bijdrages althans aangiftes wil zien. Zouden we dat ervoor over hebben ?
Benno, ik wou dat de Ned. overheid het ook zo zag !
Alhoewel, stel dat dubbele nationaliteit wordt toegestaan, maar dat de Ned. overheid zich dan gaat richten op de US overheid en van de expats ook belasting-bijdrages althans aangiftes wil zien. Zouden we dat ervoor over hebben ?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als Belg is dubbele nationaliteit toegestaan, en ik moet geen belastingaangifte doen in Belgie als mijn residentie niet in Belgie ligt.
(vandaar dat sommige zeer rijke Belgen officieel hun residentie in 'belastingparadijzen' hebben
)
(vandaar dat sommige zeer rijke Belgen officieel hun residentie in 'belastingparadijzen' hebben

Elke
Dat weet ik Kastelke. Het ging me meer om de vraag.
Stel dat je dual citizen kunt zijn - en dat mogen alle USers ook als ze dat willen - maar de prijs zou belastingplicht/aangifteplicht zijn.
Dat is niet zo ver gezocht want de US stelt ook dat alle US citizens (en permanent residents) belastingen verschuldigd zijn over al hun inkomen waar ook ter wereld verdiend. En de US is juist de laatste jaren die regel steeds strenger gaan afdwingen.
Stel dat je dual citizen kunt zijn - en dat mogen alle USers ook als ze dat willen - maar de prijs zou belastingplicht/aangifteplicht zijn.
Dat is niet zo ver gezocht want de US stelt ook dat alle US citizens (en permanent residents) belastingen verschuldigd zijn over al hun inkomen waar ook ter wereld verdiend. En de US is juist de laatste jaren die regel steeds strenger gaan afdwingen.
- goldenhills
- Amerika-expert
Als beide partners uit NL komen, is het dan zo dat de eerste die US Citizen wordt het NL-schap verliest, maar de tweede het kan behouden omdat die dan met een Amerikaan is getrouwd? Dat zou wel een beetje vreemd zijn... Maar wel handig, want dan kan de tweede tzt zonder problemen weer naar NL verhuizen en een NL visum voor de eerste aanvragen. Toch?
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja, dat klopt. Vreemd is het wel, maar de Nederlandse regels voor het dubbele burgerschap zijn dan ook vreemd!goldenhills schreef:Als beide partners uit NL komen, is het dan zo dat de eerste die US Citizen wordt het NL-schap verliest, maar de tweede het kan behouden omdat die dan met een Amerikaan is getrouwd? Dat zou wel een beetje vreemd zijn... Maar wel handig, want dan kan de tweede tzt zonder problemen weer naar NL verhuizen en een NL visum voor de eerste aanvragen. Toch?
Ik weet niet hoe makkelijk het is om in de 'terug-naar-Ned.'situatie het Ned.landerschap terug te krijgen.
Je hebt het wel in de US vrijwillig opgegeven.
Ik heb gehoord over mensen die inderdaad voor het eerste deel van het verhaal gingen.
Maar ik heb nog niet gehoord van re-migranten die eea. terug wisten te draaien.
Is het niet zo dat je, als je je Ned.landerschap opgeeft, tien jaar hebt om het terug te vragen ?
Of haal ik nu een aantal dingen door elkaar ?
Je hebt het wel in de US vrijwillig opgegeven.
Ik heb gehoord over mensen die inderdaad voor het eerste deel van het verhaal gingen.
Maar ik heb nog niet gehoord van re-migranten die eea. terug wisten te draaien.
Is het niet zo dat je, als je je Ned.landerschap opgeeft, tien jaar hebt om het terug te vragen ?
Of haal ik nu een aantal dingen door elkaar ?
Ik weet niet hoe het zit als je je nationaliteit vrijwillig hebt afgegeven, of dat extra restricties stelt. Maar in principe kan je na 3 jaar onafgebroken op het zelfde adres wonen met je nederlandse partner de nl nationaliteit aanvragen, als je op dat moment in nl woont. Het is dan dus van belang om officieel op dezelfde momenten te verhuizen, dus uit en inschrijven samen doen. Als je dan aan de verdere vereisten voldoet, dan zal het niet te moeilijk moeten zijn.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
We hebben er wel eens over gedacht. Maar ik ben met een Ned.lander getrouwd ooit, en zou dat graag zo houden.
Allebei dubbele nationaliteit zou voor ons inderdaad beter zijn.
Maar ja, het kleine Ned.landje moet toch ergens kleinzielig in zijn nietwaar.
Overigens ik hoop dat de erfrechtkwestie voor ons gaat spelen, straks ! Want dat zou betekenen dat er wat geld op de bank komt tussen nu en dan.
Allebei dubbele nationaliteit zou voor ons inderdaad beter zijn.
Maar ja, het kleine Ned.landje moet toch ergens kleinzielig in zijn nietwaar.
Overigens ik hoop dat de erfrechtkwestie voor ons gaat spelen, straks ! Want dat zou betekenen dat er wat geld op de bank komt tussen nu en dan.
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik vind nationaliteit eerlijk gezegd sowieso een achterhaald fenomeen... maar dat is een andere discussie.
Zouden er echt andere regels gelden als je in het verleden je NL-schap hebt opgegeven? Het lijkt me dat gewoon de regels gelden voor als je met een NL-er getrouwd bent. En maakt het nog uit als je NLse ouders hebt en in NL geboren bent?
Ik ben er zelf nog niet uit of ik US citizen wil worden. Verschillende belastingregels voor permanent residents en citizens is wel vervelend, en natuurlijk dat je het land uitgeknikkerd kan worden als je een ernstige overtreding begaat. Dat je bij binnenkomst van de VS geweigerd kan worden maak ik me niet zo'n zorgen over. Het is altijd 'welcome home!', en niet 'what is the purpose of your visit?'. Dat voelt wel goed, zowel de VS als NL makkelijk binnen kunnen komen.
Zouden er echt andere regels gelden als je in het verleden je NL-schap hebt opgegeven? Het lijkt me dat gewoon de regels gelden voor als je met een NL-er getrouwd bent. En maakt het nog uit als je NLse ouders hebt en in NL geboren bent?
Ik ben er zelf nog niet uit of ik US citizen wil worden. Verschillende belastingregels voor permanent residents en citizens is wel vervelend, en natuurlijk dat je het land uitgeknikkerd kan worden als je een ernstige overtreding begaat. Dat je bij binnenkomst van de VS geweigerd kan worden maak ik me niet zo'n zorgen over. Het is altijd 'welcome home!', en niet 'what is the purpose of your visit?'. Dat voelt wel goed, zowel de VS als NL makkelijk binnen kunnen komen.
Officieel niet, maar je schooltijd hier doorgebracht hebben of een hbo of wo diploma van een opleiding gegeven in de nederlandse taal dan weer wel. Dit levert vrijstelling van de inburgeringsplicht op. Dan hoef je iig niet te leren dat het enige goede antwoord op "Grote stad in de randstad?" "Utrecht" is.goldenhills schreef: En maakt het nog uit als je NLse ouders hebt en in NL geboren bent?
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1828 Weergaves
-
Laatste bericht door Nagini