Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De eerste keer New York (OKT'13)

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
StarneyBinson
Amerika-ontdekker

De eerste keer New York (OKT'13)

Bericht door StarneyBinson »

Eindelijk gaat het er van komen, ik ga in Oktober aanstaande 10 dagen naar New York.
Ik heb wekenlang zo'n beetje alle vliegsites in de gaten gehouden maar de prijzen bleven +/- 520 met 1 overstap en +/- 600 zonder overstap
Uiteindelijk gekozen voor KLM rechtstreeks op Newark voor 620euro

Het is me opgevallen dat hotels in New York ontzettend duur zijn, voor mij zelfs onbetaalbaar (10nachten) Ik heb dus uiteindelijk gekozen voor Hostelling International New York
gelegen aan Amsterdam Avenue op 160meter van de metro. Voor 41 euro per nacht exlusief ontbijt en met 9 andere op de kamer.

Ik ben al weken met mijn "huiswerk" bezig en ben constant aan het kijken wat ik wil gaan doen daar, hier een overzicht, suggesties/tips/opmerkingen zijn welkom!

De bekende bezienswaardigheden:
Times Square, Grand Central Terminal, Brooklyn Bridge, Central Park, Rockefeller Center, Statue of Liberty(ferry), Manhattan Bridge, Empire State Building, Wall Street, Flatiron Building, Battery Park, Coney Island, Ellis Island(Indien open) China Town, Little Italy.

Bekend van film/serie:
Plaza Hotel, Home Alone 2 :mrgreen:
Gapstow Bridge, Central Park, ook Home Alone 2
McGees Pub (deze pub is de inspiratiebron voor McLaren's pub in How I Met Your Mother, mijn favo serie)

Verder heb ik dus 11 dagen en denk ik eraan om ook uitstapjes te plannen, alleen wil ik van jullie weten of dit wel handig is aangezien dit mijn eerste keer New York wordt en er waarschijnlijk daar alleen al genoeg te beleven valt.

Wat ik nu in gedachte heb is twee dagen Atlantic City, relaxen in Harrahs
Verder wil ik graag naar de Niagara Falls alleen zie ik dat dit 9 uur met de bus heen en 9 uur terug is, erg vermoeiend en zonde van de tijd. Een vlucht daar naar toe vind ik te duur (395€)

Zijn er nog plekken waarvan jullie zeggen, daar moet je zeker een kijkje nemen?

Ik hoor het graag, ondertussen zal ik de andere topics ook wel even doorspitten.

Groet,
Nieuw forum lid, Starney Binson
tosca
Amerika-expert

Re: De eerste keer New York (OKT'13)

Bericht door tosca »

Zoals je al zegt, zou ik de Niagara Falls niet doen (vanuit New York dan). Het kost je echt ontzettend veel tijd, en die kun je ook wel in New York gebruiken of op een van je andere uitstapjes.

Je zou kunnen overwegen om een dagje naar Philadelphia te gaan? Kun je gemakkelijk heen vanuit New York met de trein of bus. Trein is duurder, maar comfortabeler. De bus kun je soms echt voor een prikkie een retourtje boeken!

Je wilt Empire State Building en Top of the Rock doen. Ik zou er dan een overdag doen en een in de avond. Welke je overdag en 's avonds zou moeten doen, maar daar zijn de meningen over verdeeld ;)

Mijn zusjes hebben vorige zomer in dat hostel gezeten en die waren erg tevreden. Vanuit het hostel werden ook veel dingen georganiseerd, zoals dagtours. Sommige gratis, sommige tegen een kleine vergoeding. Zij hebben een tour gedaan, die startte om 10 uur 's morgens en ze waren om half 1 weer terug in het hostel, dat kostte ze 10 dollar per persoon!
Laurentius
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Laurentius »

Opgelet voor je spullen . Mijn dochter had daar samen met een vriendin een 2 persoonskamer ,maar een mooi t shirt bleek dus toch gepikt te zijn . Zorg dus dat je koffer /rugzak op slot kan .
Florida
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Florida »

tosca schreef:Je zou kunnen overwegen om een dagje naar Philadelphia te gaan? Kun je gemakkelijk heen vanuit New York met de trein of bus. Trein is duurder, maar comfortabeler. De bus kun je soms echt voor een prikkie een retourtje boeken!
Met de trein of bus naar Philly is inderdaad goed te doen. Bus doet er circa twee uur over. Echter: zorg wel dat je vantevoren je tickets regelt, zowel voor trein als bus! Ik had dat alleen gedaan voor de treinreis NYC-Philly (dag vantevoren op Penn station gehaald). Maar voor de terugreis dacht ik net zoals in NL "ik koop ter plekke wel een treinkaartje, afhankelijk van hoe laat ik weg wil...". Mooi niet dus! Alle treinen richting NYC waren volgeboekt.... Heb toen 'noodgedwongen' een bus genomen, maar ook daar had ik mazzel mee, want ook die was al behoorlijk vol. Ik mocht in de 'reserve-rij' naast de bus gaan staan en kon gelukkig nog mee. Maar die stress kun je voorkomen door vantevoren kaartjes te kopen. :wink:
Florida
Amerikafan

Bericht door Florida »

Heb je Harlem en Brooklyn ook al op de planning staan? Beide zijn erg de moeite waard om naartoe te gaan! (Zelf reken ik meestal 1 tot anderhalve dagdeel per wijk.)
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

Ik zou niet eens NY te veel verlaten, maar het misschien wel buiten Manhattan zoeken.
Bronx zoo is echt de moeite waard en Coney Island met het NY Aquarium ook zeer zeker.

10 dagen is niet zoveel als het lijkt in NY ;)
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem »

ik ben het helemaal met Thierry eens, die dagen zijn om voor je het weet. New York heeft zoveel te bieden ....ik zou het zonde vinden om 2 dagen elders te gaan chillen .....
ik wil al tijden eens een treinritje langs de Hudson maken of naar Coney Island gaan, maar het lukt me nooit ....
een treintritje naar Kykuit schijnt heel mooi te zijn in oktober (herfstkleuren) (NIET op Columbus day!! druk). Er zijn wat mansions die je daar kunt bezoeken
Oh, en HI heeft volgens mij grote lockers, dus je kunt je spullen altijd achter slot en grendel doen. Het pand staat zeer goed bekend en ligt in een geweldig leuke buurt!
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
StarneyBinson
Amerika-ontdekker

Bedankt alvast voor de vele reacties.
Brooklyn heb ik zeker op mijn lijstje staan, o.a. Botanic Garden en Brooklyn Bridge, vanaf brooklyn loop ik dan terug naar Manhattan.

Zijn er trouwens nog plekken waar je absoluut niet moet komen m.b.t. tot eigen veiligheid ? De Bronx?
Ik lees dat een aantal van jullie Philly aanraden, ik heb een beetje rond gesurft maar volgens mij is daar weinig te bezichtigen los van de declaration of independence.

Sowieso wil ik inderdaad een treinrit maken, de vraag is alleen nog waarheen.. ik zie wel dat treinreizen in de VS ontzettend prijzig zijn, het zal dus in de buurt worden...

Hoeveel handgeld zou ik nodig hebben voor 11 dagen gemiddeld ?

Ik heb via een handige iPhone app (tripomatic) min of meer een planning gemaakt (nog niet af)

Deze kunnen jullie bekijken via : http://www.tripomatic.com/trip-journal/51f55136b1524
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Welkom op het forum!

10 dagen NY is héérlijk, er is in elk geval genoeg te doen en te zien in de stad zelf! Wij zijn in mei ook 10 dagen geweest, zie onderschrift voor reisverslag, daar kan je ook wel wat ideetjes opdoen.
Staat een dagje fietsen al op je programma? dat is een fantastische manier om de stad te beleven. :thumbup:
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

kijk ook eens in dit topic voor meer inspiratie: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=9&t=45082
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je de trein van bijvoorbeeld NYC naar Philadelphi (of Boston, ook een idee) een maand (of langer) van tevoren bespreekt, is het een stuk goedkoper dan op het laatste ogenblik. Ga eens zoeken op http://www.amtrak.com/home
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

StarneyBinson schreef: Ik lees dat een aantal van jullie Philly aanraden, ik heb een beetje rond gesurft maar volgens mij is daar weinig te bezichtigen los van de declaration of independence.

Sowieso wil ik inderdaad een treinrit maken, de vraag is alleen nog waarheen.. ik zie wel dat treinreizen in de VS ontzettend prijzig zijn, het zal dus in de buurt worden...
In Philly heb je nog wel meer te doen. Het is een leuke stad voor een dagje / anderhalve dag. Lees het artikel op AllesAmerika eens door: http://www.allesamerika.com/philadelphia.html

Zelf vond ik het Liberty Museum en de gevangenis erg leuk. Maar Indepence Hall hoort er natuurlijk wel een beetje bij.

Zoals Benno al zei, wanneer je de trein eerder boekt zal de prijs een stuk lager zijn. De bus is net zo snel, maar een heel stuk goedkoper (wel wat minder comfort).
StarneyBinson
Amerika-ontdekker

Ik ben al een tijdje opzoek naar een goed spa, waar je 's avonds na een dag rondslenteren lekker in een jacuzzi kan zitten...
Iemand een goed adres? Massages en dergelijke niet nodig.. puur even in Jacuzzi.. :mrgreen:
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem »

Voor dat soort dingen is dit de site:
http://www.yelp.com/search?find_desc=sp ... 2C+NY&ns=1
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Samedi1
Amerika-ontdekker

Bericht door Samedi1 »

Niagara watervallen zou ik niet gaan doen, dit is een grote kermis en vanaf de amerikaanse kant minder dan de canadese kant.
In New York ben je zo door je dagen heen, wij deden altijd verweg beginnen en dan over de dag verspreid terug richting het hotel.

ER zit vlakbij Newark een grote outlet Jersey Garden, vanaf newark heb je een retourtje voor 9 dollar.
Vanaf het busstation (port Autority) kan je voor 22 dollar met de bus e nword je voor de deur afgezet :)

Philadelphia is echt een hele gave stad, mocht je dan toch een dag willen reizen zou ik daar heen gaan, er is veel te zien de trap uit de film Rocky, Liberty bell, Alfreds Alley en nog meer historie, kleding is er Tax free :)
2005 Miami
2010 New York
2012 New York
Juni 2013 New England (NY, Boston, Cape Cod, Vermont, Utica, Niagara watervallen, Pittsburgh, Washington, Philadelphia)
StarneyBinson
Amerika-ontdekker

Allen nog bedankt voor de tips, late reactie van mij vanwege werkdrukte..

Mijn planning ziet er voorlopig als volgt uit:

Woensdag 2 oktober:

13:05 vlieg ik. Twee uur van te voren op Schiphol lijkt me voldoende? is de instapprocedure heel veel anders dan een vlucht binnen Europa? zo ja wat is het verschil?
om 15:40 land ik op Newark. Nu had ik ergens via de oude site van het hostel gezien dat je voor 3 dollar naar Pennstation kan (volgens mij met de Air train vanaf Newark Penn station) Klopt dit? want ik kan het nu nergens meer terug vinden...

Is het trouwens handig om in Nederland al dollars aan te schaffen of betaal je dan meer voor wat je krijgt? Daar omwisselen? of gewoon pinnen?

Na aankomst heb ik op de planning om de koffers te droppen bij het hostel en dan maar eens een kijkje te gaan nemen bij Times Square Daarna een hapje eten en banjeren door China Town

Donderdag 3 oktber:
Botanische tuin Brooklyn
New York Transit Museum
En over de Brooklyn Bridge teruglopen naar Manhattan

Vrijdag 4 oktober
Graffiti hall of fame
Central Park
5th Avenue
New York Public Library
Radio City Music Hall (de moeite waard?)
New York City Hall

Zaterdag 5 oktober
Grand Central Terminal
Empire State Building (Is het een aanrader om naar boven te gaan, ik vind het nogal prijzig..)
Flatiron Building
Times Square
United Nations Headquarters (rondleiding een aanrader?)
Chrysler Building
McGee's Pub (McLaren's van How I Met Your Mother)

Zondag 6 oktober, dagje Central Park
Central Park Zoo
Central Park Carousel
Apple Store
Bethesda Fountain
Gapstow Bridge
Alice in Wonderland statue

Maandag 7 oktober
World Financial Center
Battery Park
9/11 Memorial
Staten Island Ferry
Statue of Liberty
Restaurant Nobu (Japans)

Dinsdag 8 oktober
Roberto Clemente State Park
Macy's
Strawberry Fields
Rockefeller Center
Eleanor Roosevelt National Historic Site

Woensdag 9 oktober
Bryant Park
Museum of modern art
St Patrick's Cathedral
Top of the Rock (de moeite waard?)

Donderdag 10 oktober
Broadway
SoHo
Little Italy
China Town
Castle Clinton

Vrijdag 11 oktober
Coney Island

Verder dan dit kom ik even niet zo gauw, Waarschijnlijk nog twee dagen Philadelphia op aanraden van jullie :mrgreen:

Zijn er nog dingen die ik mis en absoluut moet bezoeken? Nog dingen net buiten new york?
En weet iemand of er toevallig ergens een trein museum is? of moet ik het doen met het New York Transit Museum?

Alvast wederom bedankt voor de reacties.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

StarneyBinson schreef:is de instapprocedure heel veel anders dan een vlucht binnen Europa?
Je kunt een interview krijgen bij het boarden, dan wordt er gevraagd of je zelf je koffer hebt ingepakt, geen spullen van anderen hebt meegenomen en wat je allemaal goed doen in Amerika.

Pinnen kan gewoon op de luchthaven, maar er zijn anderen die wel een klein bedrag in NL halen, zodat je in ieder geval geld op zak hebt.

De AirTrain van Newarkrijdt tot PennStation in Newark! Van daar kun je wel weer naar Manhattan reizen.
StarneyBinson schreef:Na aankomst heb ik op de planning om de koffers te droppen bij het hostel en dan maar eens een kijkje te gaan nemen bij Times Square Daarna een hapje eten en banjeren door China Town
Je landt om 15.40, daarna moet je nog door immigrations. Dit kan 45 minuten duren, maar ook makkelijk 2 uur. Hierna moet je nog naar de stad zelf reizen waar je minimaal een uur aan kwijt zult zijn. Je hostel zit helemaal in het noorden van Manhattan, en ChinaTown helemaal beneden. Ik zou me hier niet aan wagen. Inderdaad lekker naar Times Square, je ogen uit kijken en een hapje eten.
StarneyBinson schreef:United Nations Headquarters (rondleiding een aanrader?)
Ja! Erg leuke rondleiding. Wij hadden de pech dat de grote zaal in gebruik was toen wij er waren dus die hebben we niet gezien, maar het is een interessante rondleiding.

Empire State Building & Top of The Rock zijn beiden inderdaad prijzig. Of het de moeite waard is? Ik heb ze allebei gedaan en het uitzicht is natuurlijk fantastisch.. Maar wij gaan dan ook wel in elke stad waar een uitzichttoren is naar boven. Wanneer je denkt dat het de prijs niet waard is, kun je er ook voor kiezen om een rooftopbar te bezoeken en daar wat te drinken? Bijvoorbeeld 230 Fifth, je drankjes zullen iets duurder dan gemiddeld zijn, maar goed je hebt dan ook wel een prachtig uitzicht.
Raafje87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Raafje87 »

Naar Philly kan je ook goedkoop met de bus, +- 2.5 uur, koste mij maar 15 dollar. Bv boltbus of megabus :)
Op naar de volgende reis... http://www.emintheusa.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Strawberry Fields ligt in Central Park, niet heel ver weg van de andere dingen die je daar wil zien. Die zou ik dus van dinsdag naar zondag verplaatsen. Je bent er bovendien echt in drie seconden klaar: wurm je tussen de enorme busladingen hysterisch snikkende danwel fotograferende Aziaten door, maak zelf *de* foto van het mozaiek waar altijd rode rozen op liggen en dóór maar weer 8)

En ja, ik zou zeker naar of het Empire State Building of Top of the Rock (= mijn voorkeur, vanweg ook zicht op Central Park) gaan. Ik vind het altijd het mooiste een uurtje voor zonsondergang, zodat je de stad zowel bij daglicht als 's avonds ziet, terwijl alle lichtjes overal aangaan. Magisch!

Het NY Transit Museum vond ik heel interessant. Veel metrostellen uit alle decennia, bijzondere film over hoe vroeger de dagopbrengst van de tickets met een speciale 'geldmetro' werd opgehaald, de tourniquetsystemen tot nu toe etc. Maar treinen vind je er niet. Wel prima voor een ochtendje rustig vermaak (tenzij je er een schoolklas treft, dan is het even kabaal zo ondergronds).

Overigens, als je net als ik into 'vervoer' bent, is dit een mooie officieuze plek die je maar in weinig reisgidsen tegen zal komen: http://www.travelettes.net/new-york-cit ... y-station/ Je neemt de 6 naar Brooklyn Bridge, waar je *niet* uit moet stappen bij het eindpunt. Je blijft gewoon zitten terwijl de metro een loop maakt door een in onbruik geraakt maar prachtig metro station, City Hall. Die loop is nodig om te keren voor de rit terug. Best bijzonder en ook beetje spannend, want alleen de medetoeristen die ervan weten en de zwervers die de hele dag in de metro doorbrengen zullen je die paar minuten gezelschap houden.

Afbeelding
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Florida
Amerikafan

Bericht door Florida »

Leuke tip de Hidden Subway! :thumbup: Heb ooit een reportage gezien op tv waarin men van boven de grond het station in ging. Heb er daarna nooit meer aan gedacht en wist ook niet dat je er 'gewoon' naartoe kon...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer