Maanden geleden zag ik ze hier vaak in de tuin rondvliegen, had de indruk dat ze echt op zoek waren naar een plaats voor hun nest. Maar gelukkig zag ik nergens in de tuin een nest.
Tot vorige week. Ik had niks gemerkt, maar een bezoeker stond op het dek en legde zijn hand op de railing van het dek. Plots werd hij gestoken door een hornet! En vooraleer hij doorhad wat er gebeurde, waren er nog 2 andere die hem ook in zijn hand staken! Wat blijkt: aan de 'achterkant' (de buitenkant) van de reling was er een klein nest (ong. 10 cm doorsnede), net daar waar hij zijn hand had gelegd!
Ik had niks in huis dat specifiek voor hornets of wespen bedoeld was, dus heb ik er verdelgingsmiddel voor mieren op gespoten. Een uur later lagen enkele hornets dood onder het nest, en heb ik het nest verwijderd en vernietigd (er zaten levende maden in).
Meer dan een week geen hornets meer gezien, maar sinds gisteren zie ik ze nu weer aan onze achtergevel vliegen, volgens mij op verkenning. Toch las ik op het internet dat ze in de lente hun nest bouwen... Zo lang was dit nest er echt nog niet! En ik ben bang dat ze nu weer ergens een nest gaan bouwen! Hornets kunnen erg gevaarlijk zijn voor onze nieuwsgierige hond natuurlijk!
Iemand hier ervaring mee?
Wat is trouwens een goede behandeling als je gestoken bent? De steken zijn blijkbaar veel pijnlijker dan een gewone wespensteek.