Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Panorama trail (yosemite)
- schre062
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
- Contacteer:
Panorama trail (yosemite)
Ik heb een vraag,
Wij hebben begin Juli de panorama trail gelopen. Een hele mooie route. Maar achteraf voor sommige van ons zwaarder dan verwacht. Vooral de afdaling van Nevada en Vernall Fall is erg pittig voor oudere mensen.
We hadden eigenlijk de Panorama trail via de Joh Muir trail willen vervolgen maar we kwamen de splitsing naar deze route niet tegen en hebben de Mist trail dus vervolgd.
Weet iemand wat wij verkeerd gedaan hebben?
We zagen ongeveer 200 meter voor de Nevada Fall wel een bordje maar daar stond geen John Muir op.
Ben benieuwd wat we fout gedaan hebben.
Overigens hebben we ook een reisblog bijgehouden van onze 2e reis naar het Zuidwesten.
Zie: http://schreuderlansbergen.blogspot.nl/
Wij hebben begin Juli de panorama trail gelopen. Een hele mooie route. Maar achteraf voor sommige van ons zwaarder dan verwacht. Vooral de afdaling van Nevada en Vernall Fall is erg pittig voor oudere mensen.
We hadden eigenlijk de Panorama trail via de Joh Muir trail willen vervolgen maar we kwamen de splitsing naar deze route niet tegen en hebben de Mist trail dus vervolgd.
Weet iemand wat wij verkeerd gedaan hebben?
We zagen ongeveer 200 meter voor de Nevada Fall wel een bordje maar daar stond geen John Muir op.
Ben benieuwd wat we fout gedaan hebben.
Overigens hebben we ook een reisblog bijgehouden van onze 2e reis naar het Zuidwesten.
Zie: http://schreuderlansbergen.blogspot.nl/
Phoenix-L.A. 2011
San Francisco-Las Vegas 2013
Atlanta-Atlanta 2015
Denver-Salt Lake City 2016
New York 2017.
Californie-Arizona Febr.-Maart 2018 (LA-LA)
Florida februari 2019
Texas en New Mexico 2020 in februari
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
- Marenko
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Re: Panorama trail (yosemite)
Wij zijn ook ergens de John muir trail misgelopen en toen via de mist trail verder gegaan. Een ook ons viel de trail zwaarder dan gedacht. Met name de mist trail heeft ons toen de das omgedaan. Ik heb ook echt momenten gehad van "ik ga zitten en verzet geen stap meer" wij hebben ook een paar dagen behoorlijke spierpijn gehad. Maar hadden het ook niet willen missen.
Maar ik kan jullie dus niet helpen met waar het fout gegaan is.
Maar ik kan jullie dus niet helpen met waar het fout gegaan is.
- ingrid14
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Als je van Glacier Point komt is de splitsing een 400 meter voor de Nevada Fall.
Wij waren er op 23.07.
Net voor de splitsing is een 2de trail uitgelopen (ik denk als shortcut door sommige wandelaars),
als je daar rechts aanhoudt (langs het 2de trail) en dus niet het echte trail volgt, zie je de splitsing en het bord niet en kom je bij de Nevada Fall uit.
Wij gingen sowieso naar Nevada Fall om daar lekker te rusten aan het water.
Daarna stukje teruggelopen en via de John Muir Trail tot bijna aan de Vernal Footbridge en dan Mist Trail tot de vallei.
Vergis je niet, John Muir Trail is ook geen 'walk in the park'.
Ik heb ze al beide gedaan.
Via Mist Trail: dalen via trappen en relatief rechte stukken ertussen in
Via John Muir: geen trappen maar wel de hele tijd dalen
Groetjes,
Ingrid
Wij waren er op 23.07.
Net voor de splitsing is een 2de trail uitgelopen (ik denk als shortcut door sommige wandelaars),
als je daar rechts aanhoudt (langs het 2de trail) en dus niet het echte trail volgt, zie je de splitsing en het bord niet en kom je bij de Nevada Fall uit.
Wij gingen sowieso naar Nevada Fall om daar lekker te rusten aan het water.
Daarna stukje teruggelopen en via de John Muir Trail tot bijna aan de Vernal Footbridge en dan Mist Trail tot de vallei.
Vergis je niet, John Muir Trail is ook geen 'walk in the park'.
Ik heb ze al beide gedaan.
Via Mist Trail: dalen via trappen en relatief rechte stukken ertussen in
Via John Muir: geen trappen maar wel de hele tijd dalen
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
De John Muir Trail kruist de Panorama Trail boven de Nevada Fall. Ik weet niet of dat de splitsing was die jullie hebben gezien. Je gaat voor de JMT naar links. Ook boven bij de Vernal Fall kun je nog de JMT nemen, tot aan de brug. Wij hebben de laatste keer de Mist Trail genomen en dat was een flinke aanslag op onze kuiten. We hebben toen niet bewust naar de JMT uitgekeken dus ik weet niet of het duidelijk aangegeven staat.
Zie hier voor een kaartje en een beschrijving.
Wat bijzonder dat jullie daar beren hebben gezien!
Marianne
Zie hier voor een kaartje en een beschrijving.
Wat bijzonder dat jullie daar beren hebben gezien!
Marianne
Wij hebben een paar jaar geleden de Panorama trail gewandeld en op aanraden van een ranger het laatste stuk via John Muir, en dat was toch nog een heel lang stuk wandelen
had ik het geweten, ik was toch langs de mist trail naar beneden gewandeld
de John Muir trail zijn geen trappen, maar is wel een pad door het bos dat bezaaid ligt met brokken steen, waardoor het ook niet zo aangenaam lopen is op het pad, je moet constant kijken waar je je voeten moet zetten en het pad gaat ook constant naar beneden, dus ook zwaar voor de knietjes en kuiten op langere termijn
nuja, da's mijn persoonlijke impressie ervan
had ik het geweten, ik was toch langs de mist trail naar beneden gewandeld
de John Muir trail zijn geen trappen, maar is wel een pad door het bos dat bezaaid ligt met brokken steen, waardoor het ook niet zo aangenaam lopen is op het pad, je moet constant kijken waar je je voeten moet zetten en het pad gaat ook constant naar beneden, dus ook zwaar voor de knietjes en kuiten op langere termijn
nuja, da's mijn persoonlijke impressie ervan

Wij vonden het ook verwarrend. Je kan onderweg 2 keer kiezen of je links of rechts gaat.
Wij zijn bij de Vernal Fall via die trappen gegaan, waarlangs ook alle mensen omhoog gaan.
Had je hier dan ook nog anders kunnen lopen? Of moet je altijd langs dit stuk? Ik vond dat stuk namelijk het zwaarst van de hele route.
Wij zijn bij de Vernal Fall via die trappen gegaan, waarlangs ook alle mensen omhoog gaan.
Had je hier dan ook nog anders kunnen lopen? Of moet je altijd langs dit stuk? Ik vond dat stuk namelijk het zwaarst van de hele route.
Groetjes,
Mac
2013: Back to the USA: Westcoast & Yellowstone
2011: Honeymoon USA: van San Francisco naar Phoenix
Mac
2013: Back to the USA: Westcoast & Yellowstone
2011: Honeymoon USA: van San Francisco naar Phoenix
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
ja, je kunt ook bij de Vernal Fall anders lopen en ik raad dat ook meestal aan om te doen, zeker als je moe bent. Zie het kaartje via de link die ik hiervoor geplaatst heb; de gele route is de JMT. Die kun je dus zowel boven, voor de Nevada Fall nemen, als bovenaan bij de Vernal Fall. Het bovenste deel van de JTM ken ik niet, wij hebben daar twee keer de Mist Trail gelopen en dat is een bijzonder steil stuk. Ook het onderste deel van de Mist Trail, langs de Vernal Fall is steil, maar dat is niet zo lang en loopt met de trappen toch wat makkelijker dan het bovenste deel, althans in mijn herinnering. Tenzij het erg nat is daar, dan is het wel uitkijken. Ik dacht dat het onderste deel van de JMT vrij gemakkelijk liep, maar er geldt natuurlijk in het hele park dat er overal stenen liggen dus het blijft uitkijken.
Ik lees in hun blog dat TS te weinig water bij zich had; denk er aan dat er maar 1 punt is onderweg waar je water kunt krijgen, en dat is bij de brug bij de Vernal Fall. Bij de Nevada Fall zijn wel toiletten, maar geen water. Het is toch wel belangrijk om je goed voor te bereiden.
Marianne
Ik lees in hun blog dat TS te weinig water bij zich had; denk er aan dat er maar 1 punt is onderweg waar je water kunt krijgen, en dat is bij de brug bij de Vernal Fall. Bij de Nevada Fall zijn wel toiletten, maar geen water. Het is toch wel belangrijk om je goed voor te bereiden.
Marianne
- schre062
- Amerikafan
- Contacteer:
Vlak voor de Nevada Fall zagen we wel een splitsing, maar wisten niet zeker of dat de John Muir trail was. Stond niet op het bordje. Vandaar dat we toch doorgelopen zijn.
De klim naar beneden bij de Nevada Fall is erg zwaar, vooral als je al vermoeid bent.
We hadden op zich, dachten we, genoeg water mee en dachten dat we bij de Nevada Fall water konden bijtanken. Dat bleek niet het geval. We hadden zeker 1,5 l water per persoon mee en genoeg eten. Maar door de warmte was het water eerder op dan we dachten.
Voor mensen die moeite hebben met het lopen over rotsblokken, is deze wandeling zeker geen aanrader. Mijn schoonmoeder en mijn vrouw konden dit niet goed aan. Desondanks hebben we erg genoten van deze wandeling. Dat mag ook wel gezegd worden.
Bij de Vernall Fall stond wel een bordje met de John Muir trail aangegeven. Maar die weg ging over rotsblokken pittig omhoog. Dus hebben we toch maar voor de afdaling gekozen. Het was een erg spannend tochtje. Het scheelde niet veel of het was fout afgelopen ( Oververmoeidheid schoonmoeder) . Door haar doorzettingsvermogen heeft ze het toch gered. We hebben een engeltje mee gehad op onze schouder die dag.
We hebben er totaal 8-9 uur over gedaan.
Het was inderdaad bijzonder dat we 2 maal beren hebben gezien. De tweede keer vlak voor Happy Isles zelf een beer met 2 jongen, dat maakte de dag nog extra bijzonder.
De klim naar beneden bij de Nevada Fall is erg zwaar, vooral als je al vermoeid bent.
We hadden op zich, dachten we, genoeg water mee en dachten dat we bij de Nevada Fall water konden bijtanken. Dat bleek niet het geval. We hadden zeker 1,5 l water per persoon mee en genoeg eten. Maar door de warmte was het water eerder op dan we dachten.
Voor mensen die moeite hebben met het lopen over rotsblokken, is deze wandeling zeker geen aanrader. Mijn schoonmoeder en mijn vrouw konden dit niet goed aan. Desondanks hebben we erg genoten van deze wandeling. Dat mag ook wel gezegd worden.
Bij de Vernall Fall stond wel een bordje met de John Muir trail aangegeven. Maar die weg ging over rotsblokken pittig omhoog. Dus hebben we toch maar voor de afdaling gekozen. Het was een erg spannend tochtje. Het scheelde niet veel of het was fout afgelopen ( Oververmoeidheid schoonmoeder) . Door haar doorzettingsvermogen heeft ze het toch gered. We hebben een engeltje mee gehad op onze schouder die dag.
We hebben er totaal 8-9 uur over gedaan.
Het was inderdaad bijzonder dat we 2 maal beren hebben gezien. De tweede keer vlak voor Happy Isles zelf een beer met 2 jongen, dat maakte de dag nog extra bijzonder.
Phoenix-L.A. 2011
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
- ingrid14
- Amerika-expert
Toch goed gedaan van jullie.
En zeker nooit een afslag nemen als er geen bordje staat (ofwel moet je een heel goede detail kaart hebben).
Jullie hebben in ieder geval iets om nog jaren van na te genieten.
Groetjes,
Ingrid
En zeker nooit een afslag nemen als er geen bordje staat (ofwel moet je een heel goede detail kaart hebben).
Jullie hebben in ieder geval iets om nog jaren van na te genieten.
Groetjes,
Ingrid
- Inge
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Spannend zeg, die beren! Zou niet zo heel relaxed meer hebben gelopen denk ik...
Mooi verslag van de dag en ook fijn dat je aangeeft dat het toch best een pittige hike was. Dat door de hitte nog eens bemoeilijkt werd. Heb nog zitten twijfelen of het over een paar jaar met onze meiden te doen zou zijn, maar lijkt me toch wat teveel van het goede na dit verslag!
Hebben we nog iets over op ons verre toekomst-lijstje
.
Mooi verslag van de dag en ook fijn dat je aangeeft dat het toch best een pittige hike was. Dat door de hitte nog eens bemoeilijkt werd. Heb nog zitten twijfelen of het over een paar jaar met onze meiden te doen zou zijn, maar lijkt me toch wat teveel van het goede na dit verslag!
Hebben we nog iets over op ons verre toekomst-lijstje

Groetjes Inge
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
- schre062
- Amerikafan
- Contacteer:
Onze zoon van 15 heeft wel erg goed gelopen hoor. Was wel vermoeiend maar kon de tocht goed aan. De tocht is toch bijna 15 km. Dus dan mag je ook wel moe zijn, Je loopt ook zeker niet alleen naar beneden. Voor de Nevada Fall is het nog een stuk weer omhoog.
Maar als de kinderen goede conditie hebben en niet bang zijn voor klimmen is het wel te doen.
We kwamen wel meer kinderen tegen en die liepen goed, maar als je sommige mensen tijdens de route tegen komt vraag je echt af wat ze daar doen. Dat er niet meer ongelukken gebeuren.
Onderschat de wandeling niet, en wees goed voorbereid. Dat is onze les. Veel water meenemen en goed eten. En gewoon de tijd nemen, en dat hebben we ook wel gedaan. Gewoon genieten van de prachtige natuur.
Maar als de kinderen goede conditie hebben en niet bang zijn voor klimmen is het wel te doen.
We kwamen wel meer kinderen tegen en die liepen goed, maar als je sommige mensen tijdens de route tegen komt vraag je echt af wat ze daar doen. Dat er niet meer ongelukken gebeuren.
Onderschat de wandeling niet, en wees goed voorbereid. Dat is onze les. Veel water meenemen en goed eten. En gewoon de tijd nemen, en dat hebben we ook wel gedaan. Gewoon genieten van de prachtige natuur.
Phoenix-L.A. 2011
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
- ingrid14
- Amerika-expert
Ik deed Panorama Trail dit jaar met mijn 17 jarige zoon. Hij had geen problemen, integendeel, hij werd wat opgehouden door ... mij. Wegens herstel na een zware ziekte eind 2012 / begin 2013 is mijn conditie nog heel slecht. Het dalen ging voor mij, het kleine stukje klimmen daarentegen viel mij heel zwaar. Heb wel een traantje gepinkt toen we beneden waren, had nooit verwacht dat ik dit terug zou kunnen.
In 2010 heb ik oa met mijn zoon Mist Trail tot top Nevada en terug via John Muir gedaan. Toen kon ik wel volgen
Als je je goed voorbereid gaat het heus wel lukken (voldoende water, electrolyten, energierijk eten, ...)
Groetjes
Ingrid
In 2010 heb ik oa met mijn zoon Mist Trail tot top Nevada en terug via John Muir gedaan. Toen kon ik wel volgen

Als je je goed voorbereid gaat het heus wel lukken (voldoende water, electrolyten, energierijk eten, ...)
Groetjes
Ingrid
Wij hebben hem ook gelopen. Man en ik waren kapot. We hebben echt een aantal dagen liever geen trappen naar beneden gelopen. Zoons van 15 en 13 vonden het een makkie.
En: wij hebben een beer gezien vanuit de bus naar Glacier Point.

En: wij hebben een beer gezien vanuit de bus naar Glacier Point.

- schre062
- Amerikafan
- Contacteer:
De meesten van ons hadden ook de eerste dagen flinke spierpijn. 
Gr Harrry

Gr Harrry
Phoenix-L.A. 2011
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
-
- Amerikakenner
@schre062
Ik las op je blog over jouw ontmoeting met de beer aan Illiouete watervallen, op 3 juli.
Wij waren er op 7 juli en hebben toen net hetzelfde meegemaakt. Wij liepen het hele eind naar beneden achter een beer, die verdween aan de watervallen. Maar toen we gingen pootje baden stond hij er terug, en ging lopen met een rugzak. Ik vraag me af of het om dezelfde beer gaat. Wij zagen 'nr 48', ik kan het nummer op jouw foto niet lezen.
Ik las op je blog over jouw ontmoeting met de beer aan Illiouete watervallen, op 3 juli.
Wij waren er op 7 juli en hebben toen net hetzelfde meegemaakt. Wij liepen het hele eind naar beneden achter een beer, die verdween aan de watervallen. Maar toen we gingen pootje baden stond hij er terug, en ging lopen met een rugzak. Ik vraag me af of het om dezelfde beer gaat. Wij zagen 'nr 48', ik kan het nummer op jouw foto niet lezen.
- schre062
- Amerikafan
- Contacteer:
Hoi @jerommeke wat toevallig onze beer had ook nummer 48. De beer is erg slim en weet waar hij onwetende hikers hun rugtas kan plunderen.
De man op de foto kwamen we later tijdens de trail nog tegen. Hij zij dat nadat ze hun rugtas weer terugvonden (alleen eten is er uit gehaald) er ook nog andere hikers de dupe werden van dezelfde beer. Bizar.
De man op de foto kwamen we later tijdens de trail nog tegen. Hij zij dat nadat ze hun rugtas weer terugvonden (alleen eten is er uit gehaald) er ook nog andere hikers de dupe werden van dezelfde beer. Bizar.
Phoenix-L.A. 2011
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
Atlanta-Atlanta 2015
New York 2017.
Florida februari 2019
-
- Amerikakenner
Bij deze zijn de panoramatrailhikers gewaarschuwd voor beer nr 48
Dit was het hoogtepunt van onze vakantie. Die beer weet dus waar hij moet zijn voor z'n lunch. Nu kunnen we er wel om lachen, maar toen was het wel een beetje beangstigend. We waren daar met 8 hikers, allemaal in het water, en ineens stond die beer daar naast ons en ging hij lopen met een rugzak. Hij ging wat verder zitten om z'n lunch te nuttigen, en kwam dan weer op onze rugzakken af. De volgende mafkezen die arriveerden vonden er niets beters op dan nog enkele appels te gooien. Hopelijk overleeft die beer deze zomer.
Ik weet niet of het toevallig is, maar twee jaar geleden zagen we in Yosemite geen enkele beer, en nu zagen we ze overal.

Dit was het hoogtepunt van onze vakantie. Die beer weet dus waar hij moet zijn voor z'n lunch. Nu kunnen we er wel om lachen, maar toen was het wel een beetje beangstigend. We waren daar met 8 hikers, allemaal in het water, en ineens stond die beer daar naast ons en ging hij lopen met een rugzak. Hij ging wat verder zitten om z'n lunch te nuttigen, en kwam dan weer op onze rugzakken af. De volgende mafkezen die arriveerden vonden er niets beters op dan nog enkele appels te gooien. Hopelijk overleeft die beer deze zomer.
Ik weet niet of het toevallig is, maar twee jaar geleden zagen we in Yosemite geen enkele beer, en nu zagen we ze overal.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk het niet. A fead bear is a dead bear. Gooi nooit voedsel naar beren. Die gaan mensen associëren met voedsel. Zie deze rugzakbeer. Vroeg of laat, waarschijnlijk vroeg, zal het parkmanagement zich genoodzaakt zien om de beer af te schieten. Te gevaarlijk voor mensen.jerommeke10 schreef: De volgende mafkezen die arriveerden vonden er niets beters op dan nog enkele appels te gooien. Hopelijk overleeft die beer deze zomer.
Martin
-
- Amerikakenner
Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik heb een paar jaar geleden ook wel de fout gemaakt om een paar druifjes en apenootjes aan de eekhoorntjes te geven, tot een of andere Yosemite-expert me er terecht op wees dat dat helemaal niet kan
Niet doen dus.

Niet doen dus.
- kalaman
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Contacteer:
Er staan nochtans overal, in en buiten de parken, meer dan voldoende borden "keep wildlife wild"... Ben dan ook wel "beetje" verbaasd dat er nog altijd mensen zijn die menen dat die borden er "zo maar" en/of niet voor hen bedoeld zijn
.

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht