Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Belasting terug krijgen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Christiaan85
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Belasting terug krijgen?

Bericht door Christiaan85 »

Goedeavond,

Indien wij in Amerika bijvoorbeeld kleding of een tablet kopen dan betaal je hier belasting over. Is deze belasting terug te vragen voor je het land weer verlaat? Zo ja wat zijn de voorwaarden en hoe kan ik alles regelen?

Groeten Christiaan
I'm lovin' iT!
DejaVu
Amerika-expert

Re: Belasting terug krijgen?

Bericht door DejaVu »

Geen idee maar je weet dat de sales ong 7% is?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Waarom zou je de belasting terug kunnen vragen? Waarom denk je dat zoiets mogelijk is?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Het is mogelijk in bepaalde staten, oa Louisiana en Texas bieden het aan voor internationale reizigers.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het is voor buitenlanders (niet EU inwoners) toch mogelijk BTW terug te krijgen als ze de EU verlaten ? Dat lijkt me de basis van de vraag.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hockey schreef:Waarom zou je de belasting terug kunnen vragen? Waarom denk je dat zoiets mogelijk is?

Het zou eigenlijk gewoon mogelijk moeten zijn; de btw hoor je af te dragen in het land waar je woont (en het spul gebruikt) en niet in het land waar je het toevallig hebt gekocht. Toen wij in Zwitserland woonden, kon je altijd de btw terugvragen van spullen die je in de EU kocht, en dat geldt ook voor Amerikanen die hun geld uitgeven in de EU.

Het héle verhaal is echter dat je dan ook btw hoort af te dragen in het land waar je woont, en dat 'vergeten' veel mensen nogal eens.

De btw in de VS is dermate laag, dat het voor privépersonen meestal nauwelijks de moeite loont om dat bedrag terug te vragen. Ik snap ook wel dat de Amerikanen er niet om staan te springen, want de hele administratieve rompslomp kost de bedrijven en de overheid waarschijnlijk ruimschoots meer dan dat wat het de klant oplevert.

Je kunt natuurlijk ook nog altijd ervoor kiezen om je spullen te kopen in een staat waar geen btw wordt geheven; die zijn er namelijk ook :)
Christiaan85
Amerika-ontdekker

Het was meer uit nieuwsgierigheid. Ik weet dat het percentage niet zo hoog is. Ik bedacht het me omdat ik op Schiphol altijd zo een hokje zie en me meer afvroeg hoe of wat dat diende. Ik dacht dat het altijd iets met btw te maken had.
Maar stel, op iedere 500 dollar zou het bij 7% toch 35 dollar zijn.
Offiecieel met die natuurlijk hier weer afgedragen worden, alleen lijkt me dat niet te controleren.
I'm lovin' iT!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ongeacht of jij in het buitenland wel of geen btw hebt betaald, ben je verplicht in Nederland 19% btw én 3.5% invoerheffing te betalen over de waarde van de in het buitenland gekochte goederen (mits de waarde meer is dan 430 euro).
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Eeeh, 21%?
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Christiaan85
Amerika-ontdekker

Dus eigenlijk zou ik altijd moeten proberen (indien mogelijk) om de btw terug te krijgen aangezien ik er in Nederland officieel (boven de 430 euro) wederom btw over moet betalen.

Maar hoe controleert men dat hier dan? Als ik met 2 iPads aankom is het vrij duidelijk. Maar bijvoorbeeld een galaxy tab zit onder de waarde. Van de kleding gooi ik alle bonnen weg en voilà, ik voer alleen een galaxy tab in. Of denk ik nu te makkelijk?
I'm lovin' iT!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Over het algemeen kan je de btw niet terug vragen want het is geen BTW maar salestax.Dat is heel wat anders en is oa opgebouwd uit lokale tax, state tax en wat federaal. Het is dus maar een minimaal percentage federaal.
Wil je geen tax betalen dan zijn er een paar staten die geen salestax hebben (zoals montana) of je koopt via internet. Het bedrijf moet dan uit een andere staat zijn war jij het koopt en geen vestigingen heeft in de staat waar het naartoe gestuurd moet worden. Apple kan bijv dus niet omdat apple in elke staat zit
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Christiaan85 schreef:Maar hoe controleert men dat hier dan? Als ik met 2 iPads aankom is het vrij duidelijk. Maar bijvoorbeeld een galaxy tab zit onder de waarde. Van de kleding gooi ik alle bonnen weg en voilà, ik voer alleen een galaxy tab in. Of denk ik nu te makkelijk?
Ze zullen je op je blauwe ogen moeten vertrouwen. En als ze dat niet doen, ligt de bewijslast (dat je het spul al in je bezit had voordat je Nederland verliet) bij jou. In de praktijk zal het er meestal op neerkomen dat je geen problemen hoeft te verwachten als je met 1 laptop, 1 tablet en 1 telefoon en een tas met mooie kleren het land in wilt. Die douane mensen weten ook wel dat er enorm veel elektronica het land in wordt gesmokkeld; het lijkt me dat ze pas geinteresseerd zijn op het moment dat er het vermoeden is van handel (dus geen spullen voor eigen gebruik).
usjunkie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door usjunkie »

Hoi,
Maar hoe controleert men dat hier dan? Als ik met 2 iPads aankom is het vrij duidelijk. Maar bijvoorbeeld een galaxy tab zit onder de waarde. Van de kleding gooi ik alle bonnen weg en voilà, ik voer alleen een galaxy tab in. Of denk ik nu te makkelijk?
Nou daar worden de Douane voor betaald.... en zijn ze heel goed in ! Barcodes op producten laten zien in welk land het product is gekocht BVB, kleding kan je zien of het gedragen is of niet, Elektronica moet officieel bij vertrek worden aangegeven zodat bij binnenkomst er geen btw en invoerrechten op worden geheven... Bepaalde kleding en elektronica zijn niet in Nederland te koop (bvb een bepaald model of serie nummer) en dat weet de Douane natuurlijk donders goed. En ze weten natuurlijk ook heel goed dat een heleboel vakantiegangers die naar Amerika zijn geweest even lekker hebben geshopt..... Dus gewoon even naar de labels op de bagage kijken waar iemand vandaan komt en ze pikken je er zo uit ... natuurlijk niet altijd :clap: (gelukkig) ... dus dit controleren ze best streng op Schiphol zeker op vluchten uit Amerika.

Sterkte

Usjunkie
I love cruise vacations !!
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

usjunkie schreef: En ze weten natuurlijk ook heel goed dat een heleboel vakantiegangers die naar Amerika zijn geweest even lekker hebben geshopt..... Dus gewoon even naar de labels op de bagage kijken waar iemand vandaan komt en ze pikken je er zo uit ... natuurlijk niet altijd :clap: (gelukkig) ... dus dit controleren ze best streng op Schiphol zeker op vluchten uit Amerika.
Usjunkie
Dat strenge controleren valt in mijn ervaring wel mee. Er staan altijd wel 4-5 Douaniers bij de uitgang, maar in de 5 keer dat ik met een tweede tas vol (nieuwe) kleding uit de VS terug kwam, werden er maar beperkt mensen uitgepikt voor een gesprekje of controle. Terwijl ze inderdaad goed weten dat al deze mensen net uit de VS terugkomen.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
Rudolfje
Amerikafan

Bericht door Rudolfje »

Voor Nederlanders die in de VS wonen kan het wel interessant zijn, door de hoge BTW percentages loont het de moeite om je kassabon op Schiphol te laten voorzien van een stempel. Deze kassabon stuur je terug naar de financiële afdeling van de winkel waar je de spullen hebt gekocht met het verzoek om de BTW te retourneren. Er zijn bedrijven die zelfs een standaard document hiervoor hebben. Het verzoek tot teruggave hebben we op Schiphol op de bus gedaan. Dit betekende voor ons een behoorlijke belasting teruggave bij de aankoop van lego en schoenen en in beide gevallen was binnen 2 weken het geld teruggestort. Scheelde in ons geval ruim 75 euro. Wel van te voren even vragen in de winkel of kijken op bijvoorbeeld de site of het bedrijf eraan meewerkt.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dat moet je in ieder geval sowieso nooit in de winkel zelf vragen in NL. Ze hebben echt geen idee wat je bedoelt. Meestal heeft het hoofdkantoor wel een mannetje die dit weet en daar moet je het dan naartoe sturen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik hoorde laatst van een vriendin dat het ook lukt bij de Hema :thumbup:
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Rudolfje schreef:Voor Nederlanders die in de VS wonen kan het wel interessant zijn, door de hoge BTW percentages loont het de moeite om je kassabon op Schiphol te laten voorzien van een stempel.
Moet dat eigenlijk per se op Schiphol of kan dat ook ergens anders? Je moet maar net vanaf Schiphol vliegen he.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, ik vroeg me dat ook al af. Wij vliegen dit jaar vanaf Brussel terug naar de VS; zouden mijn Nederlandse aankopen dan ook in aanmerking komen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer