Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Confrontatie met beer

Over de staten Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Michigan, Minnesota, Missouri, Nebraska, North Dakota, South Dakota, Ohio en Wisconsin.
sofie1983
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Confrontatie met beer

Bericht door sofie1983 »

Zoals jullie (misschien) wel weten zitten we momenteel in Yellowstone.

Vandaag de eerste en totaal onverwachte confrontatie met een beer. Wij denken een black bear.

Tijdens de wandeling Beaver ponds loop trail (mammoth), zeer griezelig door de bossen, hadden halverwege toch een beetje spijt vanwege, karkas van bison, wroetplaatsen, etc, eindelijk bijna aan de parking, laatste afdaling, begonnen mensen op de parking tegen ons te schreeuwen, en daar stond hij op zo'n 10 meter afstand naar ons te kijken... wij stilletjes achteruit, proberen de dirt road een beetje verderop te nemen, en daar was hij weer. Gelukkig kwam er op dat moment een wagen aan waarbij we konden binnenspringen. Vlak daarna was de parkranger er om hem weg te jagen. Zijn toen de berg afgesjeesd en naar ons hotelletje gereden. De eerste keer doet dit toch een beetje raar, ik weet niet of ik morgen nog zulke wandelingen durf doen... hadden wel bearspray bij maar toch... de manier waarop hij keek en dan van zo dichtbij.

Morgen toch een dagje viewpoints?
Jaydee.
Amerikakenner

Re: Confrontatie met beer

Bericht door Jaydee. »

Dat lijkt mij een zeer angstige ervaring! :shock: Gelukkig is het goed afgelopen :wink:

Maar als ie dan toch achter je aan komt, zorg dan dat je harder kan lopen dan de rest 8)
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

Zo eentje ?
http://en.wikipedia.org/wiki/American_black_bear

Schijnen zelden mensen aan te vallen, en als ze het al doen zelden ernstig te verwonden.
Aan de andere kant, als ik er een tegen het lijf zou lopen en hij begint te blazen, dan ben ik die feitjes zo vergeten :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bertorelli op 18 jun 2013, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Pff, wij gaan in september naar Yellowstone en dat is nu mijn grootste schrik. Ben niet snel bang, maar van beren wordt ik toch echt wel ongemakkelijk.
Ik denk dat ik mn man alleen laat wandelen ;-)
Groetjes,
Carine
Steve & Patty
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door Steve & Patty »

Jullie hebben wel goed gehandeld hoor en het bij hebben van bear spray is echt een must. Het kan overigens geen kwaad om de bear spray ook in de hand te houden (dus niet in de holster), uit ervaring van andere wandelaars is gebleken dat je soms niet de tijd hebt om het klitteband te verwijderen en hem eruit te trekken. Bij karkassen en verse berensporen is het inderdaad altijd extra oppassen en beter dan maar even een 'detour' nemen om die plek heen.

Geniet nog van jullie verblijf in Yellowstone en jullie hebben wel weer een mooi spannend verhaal en ervaring erbij :thumbup:
2006 - CA, NV
2010 - CA, NV, ID, MT, WY, UT, AZ
2011 - FL, GA, SC, NC, TN, VA, DC, MD, PA, Ontario, NY
2012 July - CA, NV, ID, WY, MT, AB, BC, WA, OR
2012 September - CA, NV, UT, AZ, CO
2013 - Las Vegas
2016 - CA, UT, WY, MT, AB, BC, WA
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Dit is wel weer een goede reminder dat als je een echte hike daar maakt je het beste wat luid kunt praten, soms roepen en zingen! In de meeste gevallen zullen beren daar niet op af komen. Bij karkassen idd extra goed opletten en grof gezegd maken dat je er uit de buurt bent.
Dieuwertje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Dieuwertje »

Door de goede afloop wordt dit een heel unieke ervaring!
Een overzicht van onze reizen en reisverslagen: http://dieudriesopreis.blogspot.com

April 16': New York
Aug 16': ZW Canda + Hawaï

New York (3x) - Zuidwesten (3x) - Noordoosten - Hawaii (2x)
Australië - Nieuw-Zeeland
michelvd
Amerikafan

Bericht door michelvd »

Spannend en achteraf ook wel heel leuk. Ik neem aan dat we de foto's nog te zien krijgen?....... 8)
De Bakkertjes
Amerikafan

Bericht door De Bakkertjes »

Bearspray gaat toch maar op de boodschappenlijst. Is dat te koop bij iedere Walmart?
Saskia
2013 rondje Denver met auto: http://www.denver2013.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Zuid-West USA Camper: http://bakkertjesgo2usa.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Zo stond ik vanmorgen oog in oog met een Elk 8) .
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jmvdc
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jmvdc »

Wij hebben drie jaar geleden dezelfde wandeling gedaan. k Zat er toch ook een beetje mee in, redelijk "dicht" beboste wandeling, hebben ook een karkas gevonden en redelijk verse beresporen, maar er geen tegengekomen. k Was blij dat we aan t eindpunt waren. Ook geen bevers gezien!!!
sofie1983
Amerikafan

Bericht door sofie1983 »

Volgens de ranger was het een zwarte beer... Ons exemplaar was wel bruin met blond, staat op mijn netvlies gebrand... Hebben vandaag ook nog een beer met 2 kleintjes gezien, gelukkig langs de kant van de weg vanuit de wagen, oef, is toch net iets anders dan er ook in oog mee te staan!

Ter info, het is blijkbaar de laatste 2 jaar erg goed geweest voor de beren zodat er nu heel veel zijn...

Volgens vele bronnen is een beer vrij schuchter en zal hij snel weglopen, wel ik kan zeggen dat deze beer kans genoeg had om weg te gaan en een ander pad te kiezen, maar integendeel, hij leek ons wel een beetje te volgen, ik wil niet nadenken over wat er was kunnen gebeuren als er net geen auto op die dirtroad had gereden.

Waren gisteren in het gebied rond Lake Yellowstone, daar zijn zowiezo nog veel bear management areas, maar bij de wandelingen die je wel kon doen, stond elke keer een extra plaatje dat je moest opletten voor bear attacks! Ook blijkt het gebied rond het meer prime habitat voor grizzlys...

Hebben 2x een poging gedaan om een wandeling te doen, eerste keer gewacht tot er juist nog een koppel vertrok, tweede maal na 100 meter omgedraaid na een lijkgeurtje te hebben geroken en geritsel in de struiken te horen! Ja, de schrik zit er dus serieus in, hadden het beter pas de laatste dag meegemaakt!

Ik heb maar 1 fotootje, vanuit de wagen, toen hij rennend vertrok! Een mooi zijaanzicht dus....

Ik zou zeker bearspray kopen, kan in het visitor center/gift shop, of buiten het park in een gift shop of sportwinkel, kost ongeveer 45$. Mag dit eigenlijk achteraf mee naar huis? Is dit bij ons geen verboden wapen? Als we het moeten achterlaten wil ik er gerust iemand plezier mee doen, wegsmijten is te gek.
Steve & Patty
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Steve & Patty »

De Bakkertjes schreef:Bearspray gaat toch maar op de boodschappenlijst. Is dat te koop bij iedere Walmart?
Saskia
Je kunt veel kopen bij de Walmart, maar geen bearspray ;-). Gewoon te halen bij de campground stores / visitor center stores in de nationale parken.
2006 - CA, NV
2010 - CA, NV, ID, MT, WY, UT, AZ
2011 - FL, GA, SC, NC, TN, VA, DC, MD, PA, Ontario, NY
2012 July - CA, NV, ID, WY, MT, AB, BC, WA, OR
2012 September - CA, NV, UT, AZ, CO
2013 - Las Vegas
2016 - CA, UT, WY, MT, AB, BC, WA
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

sofie1983 schreef: Ik zou zeker bearspray kopen, kan in het visitor center/gift shop, of buiten het park in een gift shop of sportwinkel, kost ongeveer 45$. Mag dit eigenlijk achteraf mee naar huis? Is dit bij ons geen verboden wapen? Als we het moeten achterlaten wil ik er gerust iemand plezier mee doen, wegsmijten is te gek.
Helaas Sofie, die Bearspray is in Nederland (en volgens mij in België ook) verboden. Valt onder categorie II.

Verbod op andere wapens

Naast vuurwapens zijn ook andere wapens verboden. Zo zijn er een aantal messen verboden zoals stiletto's of vlindermessen. Ook zeer goed lijkende nepwapens (replica's), luchtdrukwapens, stroomstootwapens, pepperspray en traangas vallen ook onder de wet Wapens en munitie.

De wetgever heeft de wapens en munitie ingedeeld in vier categorieën:
Categorie I
Ongewenste niet-vuurwapens zoals stiletto's, katapulten, boksbeugels, werpmessen, vlindermessen, pijlen met snijdende delen. Speelgoedwapens en lucht, gas, en veerdrukwapens die zo sterk op echte wapens lijken dat ze voor bedreiging gebruikt kunnen worden.
Categorie II
Militaire wapens, zoals handgranaten, volautomatische vuurwapens. Voorwerpen met giftige of weerloosmakende stoffen, zoals traangas en pepperspray.
Categorie III
Pistolen, revolvers en geweren. Alarmpistolen en werpmessen.
Categorie IV
Messen, zwaarden, degens, wapenstokken, luchtdrukwapens, harpoenen en kruisbogen. Wapens die niet als wapen bedoeld zijn maar wel zo gebruikt kunnen worden, zoals keukenmessen of honkbalknuppels.

De wet maakt onderscheid in verschillende gedragingen:
-dragen
-voorhanden hebben
-vervoeren
-het doen binnenkomen en uitgaan
-het doorvoeren
-het vervaardigen, herstellen of transformeren en het verhandelen

In het algemeen zijn al deze gedragingen verboden, maar sommige gevallen kan ontheffing van het verbod worden verleend. U krijgt dan een vergunning.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik wilde bearspray kopen in Jackson. Niet in de winkel (weet niet meer hoe die supermarkt heet) te krijgen, maar wel bij de counter. Alleen was deze $95 incl. Tax. Blijkbaar verkochten ze alleen mega flessen. In het Visitor Center kun je voor heel wat minder wat kleinere blikken kopen.
Habi
Amerikafan

Bericht door Habi »

@PSVwally, dat was denk ik bij Albertsons in Jackson, daar zagen wij ook spray voor die prijs...

ik heb begrepen dat je in Yellowstone Canyon tegenwoordig (of vanaf deze zomer) Bearspray kan huren en dus terug kan brengen als je het niet hebt hoeven gebruiken.

@Sophie, wat een spannende ervaring! Wij weten inmiddels precies wat je hebt gevoeld en doorstaan hebt want wij kwamen op 13 juni in Glacier deze rakker tegen:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

We liepen 's morgens de wandeling naar Avalanche Lake en wisten wel dat we moesten oppassen maar dit hadden we natuurlijk niet verwacht. Ook op een afstand van zo'n 10 meter kon ik deze foto nog gauw maken waardoor hij (toch wel een beetje jammer) onscherp is.
Klappen, zingen, fluiten het hielp allemaal niet, de beer liep rustig door onze richting op midden op het wandelpad.

Het was geen moment echt gevaarlijk achteraf maar toch sta je te trillen op je benen. Avalanche lake hebben we niet gezien want we konden er niet door... :mrgreen:
2010: CA - AZ - UT - NV
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD

http://www.bitter.reisverslag.com" onclick="window.open(this.href);return false;
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Wow, dat is erg dichtbij!

Die supermarkt was overigens idd albertsons, heb het even opgezocht.
sofie1983
Amerikafan

Bericht door sofie1983 »

Van zodra we thuis zijn zal ik mijn foto ook plaatsen... lijkt toch een grizzly te zijn. Na wat op het internet te hebben opgezocht over de dodelijke bear attacks in 2011 lijken ze in yellowstone een beetje nerveus te zijn en willen ze ten allen tijde nieuwe attacks vermijden.

Wel, dit is wat ik er nu over denk, de ranger was onmiddellijk ter plaatse, blijkbaar hadden ze haar/hem dan toch al gespot op die helling, hij had ook een beetje stalkend gedrag, ipv weg te gaan volgde hij ons, misschien had ranger dit van op afstand al gemerkt, we mochten niet bij hem instappen en meerijden maar moesten bij die mensen opeengepakt in de koffer blijven wachten. Hij is toen de beer alleen gevolgd, wij zijn toen uitgestapt en de berg afgehold, meteen stond er beneden een volgende ranger op ons te wachten om te vragen waar de beer naartoe was gegaan en ook hij vertrok in allerijl. Toen we aan nog een andere ranger vroegen wat voor een beer het was zei hij, oh een black bear, de elks zijn op dit moment veeeeel gevaarlijker! Vreemd dat onze beer echt niet op een black bear leek, hij was ruwer van haar, bruin-blond.

Toen we diezelfde avond naar het hotel in gardiner reden vloog er over die bossen een helicopter, heel laag, al lachend zeiden we nog dat die onze beer aan het zoeken waren. Maar blijkt dat ze dit echt doen bij beren met verontrustend gedrag.

Moraal van het verhaal, wij betreden hun territorium, normaal toch dat ze daar niet happy om zijn, geen wandelingen alleen doen en zeker bearspray meenemen! Ik weet dat ze de populariteit van het park niet in het gedrang willen brengen, maar volgens mij gaan er in de toekomst nog meer ongevallen gebeuren. Ik besef nu dat we heeeel veel geluk hebben gehad. Maar als ik lees dat ze beren met een afwijkend gedrag euthanaseren??? Dit is het niet waard, wij betreden hun grond en kennen de risicos, maar rangers die het afdoen als heel normaal en liegen ovef het feit of het een bb of een grizzly is...

Dag nadien langs de kant van de weg nog een black bear (en dit was wel degelijk 1) met 2 cubs gezien, meteen file en iedereen maar fotos nemen, toen hebben ze die beer toch ook niet achtervolgd en weggejaagd? Zij had nog kleintjes, dat is nog gevaarlijker, maar degene die ons kruiste moest meteen achterna gejaagd worden. Ik heb er echt vragen bij.

Sorry voor het doordraven, maar ik ben in de ban van de beer (en zit trouwens in een heel slecht hotel in vernal waar zelfs niks op tv is!).
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Je draaft echt niet door, Sofie, ik kan me helemaal voorstellen dat dit veel indruk op je heeft gemaakt. Toen wij in Yellowstone waren hebben we alleen enkele beren op grote afstand gezien, dat vonden we toen wel jammer maar als ik jouw verhaal zo lees dan ben ik er achteraf toch wel blij om.
De opmerking van de ranger, dat elks op dit moment veel gevaarlijker zijn, vond ik wel opvallend. Wij zijn namelijk een paar weken geleden in Olympic National Park daadwerkelijk door een elk achterna gezeten!! Doodeng was dat. Gelukkig stopte hij al snel met z'n achtervolging, maar ik stond wel te trillen op mijn benen en het heeft nog een hele tijd geduurd voordat de elk ver genoeg van het pad vandaan was en wij weer verder durfden te lopen.
Maar een beer..... dat lijkt me nog veel enger dan een elk. Gelukkig is het voor jullie allemaal goed afgelopen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Moniquemichiel »

Ik kwam een gaaf gopro filmpje tegen.... het lukt niet goed om hem te delen. Dus dan maar zo :wink:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer