Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Kaarten met regionale taalverschillen in de V.S.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Kaarten met regionale taalverschillen in de V.S.
http://www.businessinsider.com/22-maps- ... ica-2013-6
Met hier alle kaarten in meer detail:
http://spark-1590165977.us-west-2.elb.a ... urveyMaps/
Met hier alle kaarten in meer detail:
http://spark-1590165977.us-west-2.elb.a ... urveyMaps/
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Kaarten met regionale taalverschillen in de V.S.
Ik woon in het groenste groene en zeg crawfish 
- DixieChick
- Amerika-expert
Huh...wij (manlief en ik) noemen zo'n ding een "crawdaddy" (want klein..zo hebben wij ook een "fry-pappy" of een "fry-daddy"), en voor zover ik hier om heen hoor, zegt iedereen "car-mel", en niet "car-a-mel". Hier vinden ze "car-a-mel" iets voor yankees, maar als ik die kaart zie is dat juist omgekeerd. Hmm..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- DixieChick
- Amerika-expert
Het hele tennis shoes-sneaker debat is in ons huis trouwens ook sterk aanwezig. Ik heb in New England op school gezeten, toen ik een beinvloedbare tiener was, en heb het dus nog steeds over "sneakers". Manlief, die nooit in New England gewoond heeft, draagt "tennis shoes". Al mijn andere New England dingen ben ik helemaal kwijt ("wicked" in plaats van "very" bijvoorbeeld), maar die "Sneakers" die willen er maar niet uit.
Er zijn nog wel andere grappige verschillen. Zo heb ik een aantal vriendinnen die helemaal gek zijn op yard sales. Zo noemen we ze hier ten minste. In het Noorden/westen heetten die dingen meestal "garage sales", terwijl een vriendin uit Boston (die nu hier woont) het steevast "tag sales" noemt. Als ik op zaterdagochtend aan het fietsen ben, en ik zie alle bordjes voor "yard/garage/tag sales", dan kan ik dus vaak uit welk woord gebruikt wordt afleiden waar de bewoners vandaan komen
Ik vind dit soort dingen dus geweldig.
Er zijn nog wel andere grappige verschillen. Zo heb ik een aantal vriendinnen die helemaal gek zijn op yard sales. Zo noemen we ze hier ten minste. In het Noorden/westen heetten die dingen meestal "garage sales", terwijl een vriendin uit Boston (die nu hier woont) het steevast "tag sales" noemt. Als ik op zaterdagochtend aan het fietsen ben, en ik zie alle bordjes voor "yard/garage/tag sales", dan kan ik dus vaak uit welk woord gebruikt wordt afleiden waar de bewoners vandaan komen
Ik vind dit soort dingen dus geweldig.
Southern Tales
Southern Tales
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, ik vind ze ook leuk. Had een van die links op mijn Facebook geplaatst gisteravond en er ontstond een leuk gesprek over circles of roundabouts met verschillende mensen in het land. Hier zijn het dus traffic circles. Wij dragen sneakers, Rick, die uit Michigan komt, drinkt "pop" en ik drink "soda".
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
En hier zeggen ze wel weer eens sodapop 
Ik vond hem ook erg leuk. Mijn jongste moest laatst voor een bepaalde event tennis shoes aan, en ik vroeg me echt af waar dat nou voor nodig was 
Grappig ook de hele strakke begrenzing van het pajama-gebied, en wat betreft pecan: ik woon dus in die ene wijk in MD waar ze PEE-cans zeggen
Grappig ook de hele strakke begrenzing van het pajama-gebied, en wat betreft pecan: ik woon dus in die ene wijk in MD waar ze PEE-cans zeggen
- Ceetje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Leuk en weer bruikbaar in de klas als ik de VS behandel, hoezo 1 land? 
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
- DixieChick
- Amerika-expert
Dimona - dat vond ik dus ook wel grappig - ik ken hier niemand van de locals die PEE-can zegt, iedereen zegt peh-KAHN, maar volgens de kaart is mijn staat toch echt verdeeld wat dat betreft. Maar ja, je weet natuurlijk niet hoe die onderzoeker zijn surveys heeft uitgevoerd en hoe representatief die waren.
Traffic circles - hier zeggen mensen dat ook, als ze al weten wat het zijn. Ik heb ze hier nog nooit gezien, en dan helpt een traffic circle beter om uit te leggen wat het is dan een roundabout. Alhoewel die arme vriendin uit Boston met haar "rotary" echt ontzettend vreemd werd aangestaard.
Traffic circles - hier zeggen mensen dat ook, als ze al weten wat het zijn. Ik heb ze hier nog nooit gezien, en dan helpt een traffic circle beter om uit te leggen wat het is dan een roundabout. Alhoewel die arme vriendin uit Boston met haar "rotary" echt ontzettend vreemd werd aangestaard.
Southern Tales
Southern Tales
Ik moet zeggen dat ik de verschillen juist erg minimaal vind voor zo'n groot land. Binnen Nederland bestaan er volgens mij veel meer taalvarianten. Als ik alleen al zie wat een wereld van verschil er is tussen Kerkraads en Maastrichts, 20 km uit elkaar. En dan gaat het echt niet alleen om uitspraak, maar ook hele andere woorden.Ceetje schreef:Leuk en weer bruikbaar in de klas als ik de VS behandel, hoezo 1 land?
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
De taalverschillen binnen de V.S., toch een enorm land, zijn inderdaad minimaal vergeleken met de meest landen in Europa.
Ron (in Seattle, WA)
=======
=======