Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe maak jij je cheese fries?
-
Gast
Re: Hoe maak jij je cheese fries?
Ik doe/deed ook altijd mayonaise en mosterd op een kroket, zo lekker!
Allemensen... het water loopt me in de mond als ik er aan denk. Toch maar eens zelf kroketten gaan maken (en een frituurpan kopen).
Allemensen... het water loopt me in de mond als ik er aan denk. Toch maar eens zelf kroketten gaan maken (en een frituurpan kopen).
Ik bedoelde kleine Hellman's potjes mayonaise, met een metalen groene dekseltje en het opschrift 'majonez babuni' of 'babuni majonez'.
Die vind je alleen in Poolse delicatessen winkels, althans ik heb het nooit ergens anders gevonden. Ik las ergens dat ze nu in Tjechie gemaakt wordt en dan naar Polen verscheept.
Maar de Poolse mayonaise die je in Canada in de Poolse winkel kunt kopen was beter van smaak.
Kastelke, als ik het goed heb is Belgische mayonaise meer als US mayonnaise ? Iemand nam een keer een pot Calve voor me mee, maar gekocht in Vlaanderen, en het smaakte beduidend anders dan de Ned. Calve mayonaise, minder zoet-zurig, meer zoutig.
Je kunt in Atlanta Calve kopen ? Geluksvogel !!!
CinciJansen, de Ned. kruidenier hier heeft nu en dan kroketten. Kroketten - die ik in Ned. niet eens veel at - is wat ik hier toch het meeste miste.
Die vind je alleen in Poolse delicatessen winkels, althans ik heb het nooit ergens anders gevonden. Ik las ergens dat ze nu in Tjechie gemaakt wordt en dan naar Polen verscheept.
Maar de Poolse mayonaise die je in Canada in de Poolse winkel kunt kopen was beter van smaak.
Kastelke, als ik het goed heb is Belgische mayonaise meer als US mayonnaise ? Iemand nam een keer een pot Calve voor me mee, maar gekocht in Vlaanderen, en het smaakte beduidend anders dan de Ned. Calve mayonaise, minder zoet-zurig, meer zoutig.
Je kunt in Atlanta Calve kopen ? Geluksvogel !!!
CinciJansen, de Ned. kruidenier hier heeft nu en dan kroketten. Kroketten - die ik in Ned. niet eens veel at - is wat ik hier toch het meeste miste.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Voor mij is het niet het feit dat er kaassaus over de aardappelen zit, die smaak kan best bij elkaar. Maar patat hoort lekker knapperig te zijn en als je er kaassaus overheen giet ( of nog erger, al die troep van een "kapsalon" ) wordt het zo'n nat zompig zootje. Ik vind de patatjes dan echt niet lekker meer.Amikix schreef:Dat is natuurlijk helemaal waar, ik heb geen idee waarom ik dan patat met kaas(saus) zo vreemd vind klinken! Toch maar een keer proberen misschienPetra/VS schreef:Ik zat me nog te bedenken dat kaas in combinatie met aardappels toch niet zo vreemd is. Je hebt toch ook au gratin?.
Daarom wil ik mijn mayonaise ook het liefst ernaast i. p.v. er op
Ik snap ook niet dat mensen die patat eten uit een puntzak met een bak mayo erop lekker vinden. Bij je eerste patatjes heb je dan veel te veel mayo, het wordt uiteindelijk ook een kliederige bende en bij je laatste patatje is je mayo op.
Dat vraagt ook oefening ! Niet de bovenste meteen pakken en met je vingers de klodder mayo in, maar met zo'n houten vorkje voorzichtig een laagje meer naar onderen lospeuteren. Op die manier voorzichtig de klodder laten doorzakken naar de belendende frieten. Uiteindelijk - maar altijd te snel - kom je bij de onderin het puntje-zakje laagje terecht. Die frietjes zijn kleiner en vooral 'buitenkant' - hebben eigenlijk geen mayo nodig.
Overigens, zompige frieten kunnen hun eigen charme hebben.
Wat ik hier zelden zie gebeuren, maar bij Hollandse frietboeren veel te vaak zag: het teruggooien van patatten overgebleven in de bak na de vorige klant. Die worden keihardvan her-frituren. Sommige frieten zijn al tig keer terug in het vet gegaan voor ze eindelijk bij jou in het puntzakje belanden.
Terug on tipic: vet verbeterd de smaak van iets. Maar voor frieten wil je ook iets dat ietwat zurig is om het vette gevoel/de vette smaak te temperen.
Ik althans.
Overigens, zompige frieten kunnen hun eigen charme hebben.
Wat ik hier zelden zie gebeuren, maar bij Hollandse frietboeren veel te vaak zag: het teruggooien van patatten overgebleven in de bak na de vorige klant. Die worden keihardvan her-frituren. Sommige frieten zijn al tig keer terug in het vet gegaan voor ze eindelijk bij jou in het puntzakje belanden.
Terug on tipic: vet verbeterd de smaak van iets. Maar voor frieten wil je ook iets dat ietwat zurig is om het vette gevoel/de vette smaak te temperen.
Ik althans.
Laatst gewijzigd door USInsider op 31 mei 2013, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een werk.. gewoon mayo apart, scheelt een hoop ergernisoortjes schreef:Dat vraagt ook oefening ! Niet de bovenste meteen pakken en met je vingers de klodder mayo in, maar met zo'n houten vorkje voorzichtig een laagje meer naar onderen lospeuteren. Op die manier voorzichtig de klodder laten doorzakken naar de belendende frieten. Uiteindelijk - maar altijd te snel - kom je bij de onderin het piuntje laagje terecht. Die zijn kleiner en vooral 'buitenkant' - hebben eigenlijk geen mayo nodig.
- Dbacks2
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Hihi... nee Jaydee, niet veel werk
maar inderdaad oefening!
Mijn gezin zit ook altijd helemaal onder, maar ik heb de truc gevonden. (een andere dan Oortjes trouwens). Je legt de zak friet ietwat schuin in je ene hand, waardoor de frietjes met mayo naar voren vallen. Dan prik je van erachter de zak leeg (eventueel de patatjes uit het puntje naar voor bewegen door het puntje om te vouwen) en als laatste heb je een paar heerlijke zompige frieten!
Ach handig is inderdaad anders, maar het heeft wel wat zo'n papieren zak! (maar ze zullen die bakjes met een mayo vakje niet voor niks uitgevonden hebben hoor
)
Ik ben trouwens nog steeds zoekende naar een manier om de garlic fries uit het Monterey Bay Aquarium te benaderen... nog niet gelukt
Mijn gezin zit ook altijd helemaal onder, maar ik heb de truc gevonden. (een andere dan Oortjes trouwens). Je legt de zak friet ietwat schuin in je ene hand, waardoor de frietjes met mayo naar voren vallen. Dan prik je van erachter de zak leeg (eventueel de patatjes uit het puntje naar voor bewegen door het puntje om te vouwen) en als laatste heb je een paar heerlijke zompige frieten!
Ach handig is inderdaad anders, maar het heeft wel wat zo'n papieren zak! (maar ze zullen die bakjes met een mayo vakje niet voor niks uitgevonden hebben hoor
Ik ben trouwens nog steeds zoekende naar een manier om de garlic fries uit het Monterey Bay Aquarium te benaderen... nog niet gelukt
- Nati
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Frieten uit een puntzak met een goeie schep mayonaise, wat kan er nog lekkerder zijn. Dat je handen dan daarna volhangen met mayonaise heeft ook zijn charmes
Overigens zijn in het algemeen alle sausjes in Nederland veel zoeter van smaak dan in België , ook de slaatjes zoals bv seldersla of komkommersla van Johma daar zit verschil in of je ze in Nederland of België zou kopen.
Overigens zijn in het algemeen alle sausjes in Nederland veel zoeter van smaak dan in België , ook de slaatjes zoals bv seldersla of komkommersla van Johma daar zit verschil in of je ze in Nederland of België zou kopen.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
@oortjes: Belgische majo is minder zoet. Nederlandse majo noemden ze in onze dorpsfrituur (niet zo ver van de Nederlandse grens) wij wel eens 'zoete majonaise'.
En wat een goed idee: ik moet eens naar de Poolse winkel! Ik weet niet of die hier al was toen jullie hier woonden, maar Starky's is een hele grote (2 in Mississauga en onlangs openden ze nog een veel grotere in Hamilton).
En wat een goed idee: ik moet eens naar de Poolse winkel! Ik weet niet of die hier al was toen jullie hier woonden, maar Starky's is een hele grote (2 in Mississauga en onlangs openden ze nog een veel grotere in Hamilton).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ik ken het als Franse mayo, omdat ze daar zure (lekkere) mayo erbij doen.oortjes schreef:Als ik me goed herinner werd er in Ned. ook zoiets verkocht ? Mosterdmayo ? Mayomosterd ?

Kastelke, er was een goede Poolse winkel ergens in of bij Mississauga. Helaas ben ik vergeten waar. Het was in een vrij nieuw winkelcentrum als ik me goed herinner.
Mbt. frieten-met eten, ik had in Ned. veel oefening ! en nu dus een stevig achterwerk.
Hebben ze nog ook van die rechthoekige zakjes hier en daar of zijn die helemaal uit ?
Die plastieken bakken zijn toch enorm eco-onvriendelijk !
Mbt. frieten-met eten, ik had in Ned. veel oefening ! en nu dus een stevig achterwerk.
Hebben ze nog ook van die rechthoekige zakjes hier en daar of zijn die helemaal uit ?
Die plastieken bakken zijn toch enorm eco-onvriendelijk !
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat was Starsky. Ik ga er regelmatig. Ze hebben ook allerlei bakproducten die ik niet Noord-Amerikaans kan vinden. Soms moet ik wel een vriendin om hulp vragen omdat de tekst op de verpakking in 't Russisch of Pools is. 
En ze hebben gigantisch lekkere worsten in meer dan 100 variaties! En lekkere pikante droge pepperetjes (in tegenstelling tot de vettige varianten die ik hier in de gewone winkels vind). Een groot assortiment vis, en enkel in Toronto kan ik een winkel vinden met een groter assortiment kaas.
En ze hebben gigantisch lekkere worsten in meer dan 100 variaties! En lekkere pikante droge pepperetjes (in tegenstelling tot de vettige varianten die ik hier in de gewone winkels vind). Een groot assortiment vis, en enkel in Toronto kan ik een winkel vinden met een groter assortiment kaas.
Elke
Ik heb dit recept gevonden Chady, misschien kun je dit proberen?
Ik zag zojuist een reclamebord van mcdonalds dat ze daar nu ook hamburgers met joppiesaus verkopen 
Moest meteen aan dit topic denken.
Moest meteen aan dit topic denken.
- Fraa
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Hmm, dat kaartje klopt niet helemaal! Hier in midden Limburg zegt iedereen "fritten"DejaVu schreef:Friet klinkt niet beste mensen. Dan heb je in Brabant nog de dodelijke combinatie "ons mam bakt keigoede frieten". Zuiderlingen...wat moet je ermee...![]()
Reisblog: thisisfraa.be
Ik moest gisteravond ook aan dit topic denken - en aan die arme Oortjes die haar Calvé mayonaise mist! Wij haalden gisteren voor het eerst in honderd jaar weer eens patat (jaja, Randstad) en zuunig als we hier zijn, schepte ik er thuis zelf Yogonaise bij. De man des huizes klaagde onmiddellijk over het feit dat Albert Heijn niet van die lekkere zure Hellman's mayo verkoopt 
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
-
in_omnia_paratus
- Amerika-newbie
Haha, leuk verhaal.
Bello, wat aardig ! Maar, en ik heb het dacht ik weleens verteld elders hier, wij hebben nu Calve mayo ! En kunnen desgewenst ook Remia mayonaise kopen. Bovendien zowel Calve als Remia fritessaus !
Mijn 'redder' is de Hollandse kruidenier die hier eens in de zes weken langs komt in zijn vrachtwagentje. Hij stopt op enkele plaatsen waar zich dan de expats met hun cravings for Dutch products al hebben verzameld.
Op dit moment is alles bijna op - want the Dutchman slaat in de zomer een bezoek over vooral vanwege de hitte hier dan.
Inderdaad kent men dat hier niet, de gezins-zakken patates frites.
Maar ik heb onlangs een etablissement gevonden waar men frites verkoopt die bijna net als de Hollandse patatten zijn. Het is een CA hamburger restaurant keten die "The Habit" heet. Hun burgers schijnen ook goed te zijn.
Je moet als je gaat wel zelf je mayo of fritessaus meenemen. Of zelf-gemaakte Yogo-naise.
Mijn 'redder' is de Hollandse kruidenier die hier eens in de zes weken langs komt in zijn vrachtwagentje. Hij stopt op enkele plaatsen waar zich dan de expats met hun cravings for Dutch products al hebben verzameld.
Op dit moment is alles bijna op - want the Dutchman slaat in de zomer een bezoek over vooral vanwege de hitte hier dan.
Inderdaad kent men dat hier niet, de gezins-zakken patates frites.
Maar ik heb onlangs een etablissement gevonden waar men frites verkoopt die bijna net als de Hollandse patatten zijn. Het is een CA hamburger restaurant keten die "The Habit" heet. Hun burgers schijnen ook goed te zijn.
Je moet als je gaat wel zelf je mayo of fritessaus meenemen. Of zelf-gemaakte Yogo-naise.
-
Steffen
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
De patat die je bij Red Robin krijgt vind ik ook erg lekker en hun mayo is niet de Nederlandse, maar is al beter dan ik op de meeste plaatsen bij mijn patat heb gekregen.
Tijdens Football season maakt mijn vrouw vaak Chilli cheese fries, een heerlijk alternatief voor de Nederlandse patatje-met. Mocht de topic starter nog mee lezen, dit wordt heel gemakkelijk gemaakt met geruld gehakt, bruine bonen, salsa en cheddar cheese. Gelukkig start het reguliere football seizoen binnenkort (nu maar hopen dat 'ze' beter gaan spelen dan pre season)
Tijdens Football season maakt mijn vrouw vaak Chilli cheese fries, een heerlijk alternatief voor de Nederlandse patatje-met. Mocht de topic starter nog mee lezen, dit wordt heel gemakkelijk gemaakt met geruld gehakt, bruine bonen, salsa en cheddar cheese. Gelukkig start het reguliere football seizoen binnenkort (nu maar hopen dat 'ze' beter gaan spelen dan pre season)
Kraft Olive Mayo = heerlijk!
Weet niet meer van wie op dit forum ik de tip gekregen heb maar ik ben die persoon nog steeds eeuwig dankbaar want de frieten smaken me weer goed daardoor
Weet niet meer van wie op dit forum ik de tip gekregen heb maar ik ben die persoon nog steeds eeuwig dankbaar want de frieten smaken me weer goed daardoor
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 9377 Weergaves
-
Laatste bericht door sep
-
- 19 Reacties