Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

afhandelen proces?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
michel251985
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: afhandelen proces?

Bericht door michel251985 »

Hockey schreef:Het Nederlandse gemeentehuis weet niets van de regelgeving in de VS. Zij kunnen hooguit iets zeggen of de NL staat jou toestaat om jouw NL rijbewijs te behouden en bij mijn weten wordt dat niet ingetrokken. Wil je weten hoelang je in VS nog op je NL rijbewijs mag rijden dan kan je dat beter aan de DMV in jouw staat vragen.
Ja, ik heb gelezen dat ik binnen 3 maanden Amerikaanse rijbewijs moet krijgen als ik eenmaal in verenigde staten woont. Ik wilde eigenlijk weten of mijn Nederlandse rijbewijs niet opeens ongeldig word als ik uitschrijf bij gemeente. Medewerker bij gemeente zegt van niet maar word wel ongeldig over 3 maanden. Vandaar dat vraag..
julianjor22
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door julianjor22 »

Je rijbewijs word inderdaad ongeldig na 3 maanden wonen in de VS.

Maar in die 3 maanden kun je toch ook een U.S rijbewijs halen?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

julianjor22 schreef:Je rijbewijs word inderdaad ongeldig na 3 maanden wonen in de VS.
Heb je een bron? Dan kunnen we in de toekomst anderen daar ook naar verwijzen.
julianjor22
Amerikafan

Ja die zal ik u geven.

Had ookal op een ander forum gelezen hierover.
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

Ik geloof dat het hele "hoe lang is je rijbewijs geldig" verhaal per staat verschillend is. Het is lastig om er een antwoord op te vinden, want toen ik zelf net verhuisd was kon ik ook erg lastig aan die informatie komen. Wel schijnt het voor de meeste staten inderdaad rond die drie maanden te hangen, maar het slimste is om contact met je plaatselijke DMV op te nemen. Zij weten precies hoe het zit.

Hier in Alaska geldt in elk geval ook die drie maanden regeling. Het vervelende was dat de DMV mij niet toestond om af te rijden vóórdat ik mijn greencard ontvangen had. Ik heb dus uiteindelijk bijna een half jaar met mijn Nederlandse rijbewijs rondgereden, met de gedachte: "als een agent mij aanhoudt, weet hij niet hoelang ik hier al ben".

Gelukkig ben ik nooit aangehouden. Mijn autoverzekering was met alleen een Nederlands rijbewijs ook geen probleem. Die werd probleemloos afgesloten, alleen moest ik bij het verlengen van de verzekering wél mijn Amerikaanse rijbewijsnummer kunnen overleggen. Gelukkig had ik toen mijn greencard al, en kon ik (na het behalen van de theorie en opnieuw afrijden wat werkelijk geen fluit voorstelde) een Amerikaans rijbewijs in ontvangst nemen.
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Dit zegt de RDW:

http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/I ... Unie-.aspx

Waaruit ik dus opmaak dat je 'altijd' een NL rijbewijs kan hebben...

Maar dat ie niet altijd GELDIG hoeft te zijn in het buitenland.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nemen.html
michel251985
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door michel251985 »

julianjor22 schreef:Je rijbewijs word inderdaad ongeldig na 3 maanden wonen in de VS.

Maar in die 3 maanden kun je toch ook een U.S rijbewijs halen?
Ja, maar ik moet autohuur nemen eenmaal ik geland bent in Amerika. Vandaar mijn rijbewijs moet zeker geldig zijn. Ik kan Amerikaanse rijbewijs pas aanvragen als ik green card en social security card in mijn handen komt.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

De overgangsperiode is er nou net om jou de kans te geven dat soort dingen te regelen. In de ene staat is die periode belachelijk kort en in de andere staat is het weer wat langer. In mijn staat was het drie maanden, maar alleen de wachttijd voor het rijbewijs was al bijna 3 maanden, dus niet helemaal reëel (en de agent die me aanhield toen ik mijn rijbewijs nog niet had, had het over twee maanden :roll: ).

Je moet er niet al te moeilijk over doen. Gewoon alles afhandelen in de noodzakelijke volgorde en het komt allemaal prima in orde.

P.S. Je Nederlandse rijbewijs is geldig tot de vervaldatum die er op staat. Dat de Amerikaanse autoriteiten verlangen dat je als resident in de VS een Amerikaans rijbewijs haalt, staat daar los van.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ceristimo schreef: Ik heb dus uiteindelijk bijna een half jaar met mijn Nederlandse rijbewijs rondgereden, met de gedachte: "als een agent mij aanhoudt, weet hij niet hoelang ik hier al ben".

Gelukkig ben ik nooit aangehouden.
Ik neem aan dat er een stempel in je paspoort staat? Nou had ik dat niet bij me toen ik werd aangehouden door de agent, maar hoe dan ook: op het moment dat zo'n agent vraagt hoe lang je al in de VS bent, ga je echt niet zitten liegen. Ik in ieder geval niet.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Wat wel een tip is, is om te kijken wanneer je je Nederlandse rijbewijs moet vernieuwen. Mijn rijbewijs zou binnen 5 maanden na vertrek verlopen. Toen ik de ochtend naar het gemeentehuis ben gegaan om uit te schrijven, heb ik als eerste mijn Nederlandse rijbewijs verlengd (voor 10 jaar) en toen mezelf uitgeschreven. Het is echt zoveel makkelijker om dat nog in Nederland te doen dan om dat hier te moeten doen bij een consulaat.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
julianjor22
Amerikafan

Ja, maar ik moet autohuur nemen eenmaal ik geland bent in Amerika. Vandaar mijn rijbewijs moet zeker geldig zijn. Ik kan Amerikaanse rijbewijs pas aanvragen als ik green card en social security card in mijn handen komt.[/quote]

De overgangsperiode is er nou net om jou de kans te geven dat soort dingen te regelen. In de ene staat is die periode belachelijk kort en in de andere staat is het weer wat langer. In mijn staat was het drie maanden, maar alleen de wachttijd voor het rijbewijs was al bijna 3 maanden, dus niet helemaal reëel (en de agent die me aanhield toen ik mijn rijbewijs nog niet had, had het over twee maanden :roll: ).

Je moet er niet al te moeilijk over doen. Gewoon alles afhandelen in de noodzakelijke volgorde en het komt allemaal prima in orde.

P.S. Je Nederlandse rijbewijs is geldig tot de vervaldatum die er op staat. Dat de Amerikaanse autoriteiten verlangen dat je als resident in de VS een Amerikaans rijbewijs haalt, staat daar los van.[/quote]

Zo bedoel ik het ook hoe jij het zegt :D
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

julianjor22 schreef:Ja die zal ik u geven.
Ik blijf benieuwd naar die link, want het RDW zegt iets anders.
julianjor22
Amerikafan

Hockey schreef:
julianjor22 schreef:Ja die zal ik u geven.
Ik blijf benieuwd naar die link, want het RDW zegt iets anders.
Het is in sommige staten 3 maanden maar kan ook korter of langer zijn.

Heb ook op het forum van Johan gelezen en die kon maar 3 maanden zijn NL rijbewijs maar dat is genoeg tijd voor een VS rijbewijs.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

julianjor22 schreef:Het is in sommige staten 3 maanden maar kan ook korter of langer zijn.

Heb ook op het forum van Johan gelezen en die kon maar 3 maanden zijn NL rijbewijs maar dat is genoeg tijd voor een VS rijbewijs.
Sorry, maar wat is dit nu voor een antwoord?
Welk forum van Johan? En welke staten hebben dan 3 maanden, welke langer en welke korter?
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

michel251985 schreef:Ik kan Amerikaanse rijbewijs pas aanvragen als ik green card en social security card in mijn handen komt.
Wie heeft je dat verteld? Meestal kun je namelijk meteen een rijbewijs gaan halen, maar je krijgt dan vaak eerst een tijdelijk rijbewijs. Ik kon hier in Texas als student op F-1 visum gewoon vanaf dag 1 dat ik hier was mijn rijbewijs halen. Ik heb alle jaren dat ik hier was steeds een tijdelijk rijbewijs gehad. Soms maar voor een jaar geldig, maar wel een rijbewijs. Als je dan eenmaal je greencard in handen hebt, moet je weer terug naar de DPS (Department of Public Safety; zo heet dat hier in TX, kan anders zijn in andere staten) om een nieuw rijbewijs te laten maken. Maar het is dus niet zo dat je je rijbewijs pas kunt aanvragen als je je greencard in handen hebt, want dat gaat waarschijnlijk wel even duren.
En inmiddels na zoveel reacties weten we nog steeds niet in welke staat je gaat wonen, zodat we je beter advies kunnen geven. Mocht je niet willen zeggen in welke staat je gaat wonen, google dan zelf even op de naam van de staat en "obtain drivers license" en kijk naar de eisen voor die staat.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Had je je SSN ook niet nodig Houston? Die moest ik toch wel hebben toen ik op pad ging voor mijn rijbewijs.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik had in North Carolina mijn social security card alleen nodig om mijn auto te registreren. Rijbewijs was geen probleem (maar ik had dan al een rijbewijs van Minnesota dat ik in kon ruilen). In New York hoefde ik zelfs geen theorie-examen te doen om mijn rijbewijs uit North Carolina in te wisselen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

dimona schreef:Had je je SSN ook niet nodig Houston? Die moest ik toch wel hebben toen ik op pad ging voor mijn rijbewijs.
Nee, want als F-1 student kreeg ik geen SSN. Ik moest bewijs meenemen dat ik internationaal student was en dingen als mijn paspoort en I-94 enzo geloof ik. Ik kreeg ook steeds maar een rijbewijs voor een jaar ofzo. En als je dan verhuist, je een verandering van status (visum) aanvraagt en in lopende procedures zit, dan moest ik soms binnen dat jaar weer een ander rijbewijs. Echt tof :(
julianjor22
Amerikafan

Hockey schreef:
julianjor22 schreef:Het is in sommige staten 3 maanden maar kan ook korter of langer zijn.

Sorry, maar wat is dit nu voor een antwoord?
Welk forum van Johan? En welke staten hebben dan 3 maanden, welke langer en welke korter?
Je mag 1 jaar lang met een buitenlands rijbewijs reiden, als je uitmaakt van een UN (Convention on road traffic) en de
Convention on the Regulation of InterAmerican Automotive Traffic.

Als deze niet word verschaft in 30 a 90 dagen dan moet je in de staat waar je woont een rijbewijs halen, alleen als je er gaat wonen/studeren!
Het kan ook zo zijn dat je rijbewijs of in Nederland of bij aankomst VS word afgenomen en dan mag je al helemaal nietmeer rijden.
Maar in de meeste gevallen krijgen mensen 3 maanden de tijd en dat is de REGEL in de VS of ook wel de WET.

Het handigst is dus om een internationaal rijbewijs te halen!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

:lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer