Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Zware tornado in Moore OK (bij ok city)
Re: Zware tornado in Moore OK (bij ok city)
Gisteren ook een filmpje gezien van een interviewer die maar bleef doorgaan over het feit dat de dame in kwestie en haar zoontje zo "blessed" waren en of ze god niet eeuwig dankbaar was (of zoiets). Biedt ze vervolgens haar excuus aan en zegt ze dat ze atheïst is. Ik snap écht niet hoe journalisten zo narrow minded kunnen zijn. Maar goed ik erger me sowieso helemaal dood aan de sensatiejournalistiek bij dit soort rampen. Moest ook wel een beetje lachen toen ze de dame die haar hondje ter plekke terugvond, vroegen of ze wel besefte wat er gebeurd was, en dat ze toen zei: "O, yes, I understand, I understand very well!" Good for her! (Waarna mijn ergernis weer in alle hevigheid losbarstte toen niemand een hand uitstak - o ja, even later toch 1 hand - om haar te helpen de rubble op te tillen waar haar hondje onder lag. Wat is het toch een vreselijk beroep, sensatiejournalistiek.)
-
GoingDutch
- Amerika-ontdekker
Hi Ned in MO, wij wonen ook in Missouri (columbia) en volgen de tornado watches en warnings ook altijd. Wij hebben net als de meesten hier geen schuilkelders. Een maand geleden ging de sirene af en schuilden we in de badkamer, omdat men dat aanraadt als je geen schuilkelder hebt. Er was toen maar slechts een kleine twister en die ging over het platte land en er waren dus gelukkig geen gewonden of schadegevallen. Maar de beelden van Moore en Joplin laten duidelijk zien dat je alleen onder de grond veilig bent. Triest. Voedsel en water voor een paar dagen is ook must lijkt me ook een must als je er niet uit kunt.ned in MO schreef:Een zeer zware tornado, vergelijkbaar met die van Joplin Missouri van 2 jaar geleden heeft tot nu toe 51 levens gekost.
Men schat de tornado was tussen de een an twee mijl breed met windsnelheden van 320 km/h wat een F5 categorie is.
Dit weer is onderweg naar ons toe dus we maken onze borst weer nat. Op het moment hevige regen en geen TV (sateliet werkt niet bij zware regen val)
Rond middernacht krijgen we ronde twee met stormen die een stuk gevaarlijker zal zijn dan deze ronde
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hey wat leuk Dan ben jij de dichtsbijzijnde forummer die ik ken
Niet echt veel Missouri gangers hier. Hoe ben je in Columbia terechtgekomen? De universiteit? Wat doe je als ik vragen mag?
Poes staat erbij als een uitsmijter 
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
kat heet laffy
-
GoingDutch
- Amerika-ontdekker
ned in MO schreef:Hey wat leuk Dan ben jij de dichtsbijzijnde forummer die ik kenNiet echt veel Missouri gangers hier. Hoe ben je in Columbia terechtgekomen? De universiteit? Wat doe je als ik vragen mag?
Jouw vragen zijn inmiddels beantwoord
Over tornadoes gesproken, afgelopen dagen zware thunderstorms hier gehad en ook deze hele week blijft het zo. Dit betekent dus ook weer nieuws in de gaten houden voor eventuele tornado warnings hier in Missouri...
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik maak me er eigenlijk nooit druk om. Daar woon ik hier al te lang voor denk ik.
Vanwege die schuilkelder waarschijnlijk?ned in MO schreef:Ik maak me er eigenlijk nooit druk om.
-
GoingDutch
- Amerika-ontdekker
Goede vraag Dimona!dimona schreef:Vanwege die schuilkelder waarschijnlijk?ned in MO schreef:Ik maak me er eigenlijk nooit druk om.
Als ons huis of een ander huis zonder schuilkelder met de grond gelijk wordt gemaakt dan helpt schuilen in de badkamer volgens mij niet zoveel
Dus al woon ik hier toch ook al meer dan 8 jaar ik ben altijd weer opgelucht als tornado seizoen voorbij is
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
waarom wordt er eigenlijk aangeraden om in de badkamer te schuilen? Wat maakt de badkamer beter dan andere kamers? toegang tot water?
-
GoingDutch
- Amerika-ontdekker
Volgens mij omdat elke ruimte, zonder ramen, de veiligste plaats is. Dit is een mooie succes story en filmpje van een onderwijzeres in Oklahoma die haar leerlingen zo heeft kunnen beschermen tegen de tornado. http://outfront.blogs.cnn.com/2013/05/2 ... -bathroom/LeenG schreef:waarom wordt er eigenlijk aangeraden om in de badkamer te schuilen? Wat maakt de badkamer beter dan andere kamers? toegang tot water?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad, geen ramen. Een vriend van ons die natuurkundige is legde uit dat de luchtdruk in een tornado explosief is en dus de ramen letterlijk uit de huizen doet knallen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
ah zo, weer iets bijgeleerd
wordt elke badkamer in Oklahoma dan zonder ramen gebouwd?
wordt elke badkamer in Oklahoma dan zonder ramen gebouwd?
Bathroom = WC
Worden ze er dan uit geblazen of uit gezogen? Op zich wel interessant; ik vraag me hier ook vaak af wat nou het veiligste is: tegen de stenen muren van de basement gaan zitten, ver weg van (maar wel met zicht op) de ramen, of onder de houten trap in de basement, zonder zicht op de ramen? Ik zou ook aan de andere kant van de basement kunnen gaan zitten, daar is een wijnkelder zonder ramen, maar die ligt dan weer voor het grootste deel bovengronds. En zou het voor de veiligheid nog iets uitmaken of je vlak naast de stoppenkast zit of niet?Petra/VS schreef:Inderdaad, geen ramen. Een vriend van ons die natuurkundige is legde uit dat de luchtdruk in een tornado explosief is en dus de ramen letterlijk uit de huizen doet knallen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier staat dan weer dat de luchtdruk er niet de oorzaak van is dat de ramen en het dak van een huis worden geblazen, maar de enorme windkracht: http://www.weatherimagery.com/blog/open-window-tornado/ (interessant verhaal en die video
). Ik ga bij een tornado warning altijd naar de basement waar we een kamer zonder ramen hebben. Maar de kans dat wij zo'n zware tornado over ons heen krijgen is maar erg klein.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Windsnelheden worden bepaald door luchtdrukverschillen, dus in feite is het gewoon hetzelfde. Je moet een tornado zien als een extreem gecomprimeerd lagedruk gebied.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik las net dat er bij een Tornado bij El Reno Oklahoma o.a een team van tornado-jagers bekend van de discovery serie storm chasers is omgekomen. Voor de kenners, het gaat hierbij om leden van het 'heel erg op veilig spelende' team twistex!