Dank je voor je medeleven, oortjes. Het is wederzijds. Ik heb inderdaad een greencard, en kan over anderhalf jaar citizen worden. Als DOMA valt is het helemaal de vraag wat er wanneer qua procedures mogelijk gaat worden. Momenteel zijn er een aantal same-sex stellen waarvan 1 een US Citizen is, en waarvan de removal proceedings van de partner is gestopt door de immigratierechter wegens 'ties to the community', waarbij de relatie met een US Citizen wordt meegewogen. De partner kreeg een verblijfsvergunning (ik weet niet welke) en mag een EAD aanvragen. De Obama administration heeft daarvoor geupdate richtlijnen uitgegeven. Dat getuigt van enige flexibiliteit, maar of dat betekent dat huidige same-sex stellen waarvan er 1 een GC houder of US Citizen samen in de VS kunnen blijven terwijl de Greencard procedure voor de partner loopt, is de vraag. Mijn vermoeden is dat de Obama administration daar wel toe bereidt is, en dat wellicht via executive order kan regelen (de immigratierechters vallen direct onder de administration en zijn geen deel van de 'third branch'). We moeten het afwachten.
We richten ons inderdaad primair op het H1B - EB1B/EB2B traject voor mijn vrouw, zodat we niet afhankelijk zijn van de politiek. Ze heeft binnenkort haar PhD en een mooie CV, dus we hebben goede hoop. Ze heeft een F-1OPT aangevraagd, en als dat wordt goedgekeurd zijn we weer voor een jaar onder de pannen, zolang ze maar in totaal niet meer dan 90 dagen werkloos is. Gelukkig telt vrijwilligerswerk ook mee, en in haar vakgebied (verpleegkunde/psychiatrische zorg) is genoeg te doen. Dat staat ook weer mooi op de CV, en telt ook mee met community ties.
Momenteel is het advies aan same-sex couples om vooral niets te ondernemen wat je status in gevaar kan brengen, dus niet trouwen, of, als je al getrouwd bent, geen visum aanvragen op basis van je huwelijk. En het advies is zelfs om geen formulier in te vullen waar wordt gevraagd of je getrouwd bent, want als je 'ja' zegt kan dat alle visa zonder immigration intent in gevaar brengen, en als je 'nee' zegt kun je in een situatie komen dat je liegt over je leefsituatie. Mijn immigratieadvocaat heeft mij vier jaar geleden geadviseerd om 'single' in te vullen, omdat de vraag gaat over 'federally recognized marriage'. We zijn gelukkig nooit ondervraagd, maar het hele gebeuren zit ons niet lekker. Samen (internationaal) reizen is altijd weer spannend. Momenteel kan mijn vrouw niet meer reizen omdat ze bijna in de 90 dagen periode van haar F-1 visum zit. Het advies voor F-1OPT's is om pas weer te reizen als alle papierwerk rond is
en je een baan hebt die je kunt aantonen.
Zoals je zelf maar al te goed weet, sommige aspecten van de immigratiewetgeving zijn hard en kunnen je leven aardig lastig maken. Eigenlijk is het te gek voor woorden dat het je zo moeilijk wordt gemaakt als je een same-sex couple bent (of partner met een H4, of 21-jarig kind van ouders met een tijdelijk visum). Gelukkig komen wij er voorlopig nog goed mee weg.
oortjes schreef:Er is een regeling die 20.000 H-1B visas apart zet voor studenten die in de US hun Masters behalen op het momen. Maar of die regel blijft....
Ik kan nergens vinden wat men van plan is met deze regelingen. Maar ik heb nog geen reakties gehoord van de 6000 net genoemden en als de non-cap-petities gingen verdwijnen dan hadden we van hen toch gehoord denk ik.
Het lijkt me sterk dat dat gaat verdwijnen. Er is juist veel animo om de STEM categorie (science, technology, engineering, and mathematics) te versterken, dus het terugdraaien van H-1B's voor STEM en de extra verlenging van F1-OPT voor STEMmers (om 2x een gooi te kunnen doen naar H1B's met een cap) lijkt me niet waarschijnlijk.