Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Senaatscommissie VS keurt immigratiewet goed!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Senaatscommissie VS keurt immigratiewet goed!

Bericht door kastelke »

Pete.Z schreef:Volgens mij is dat overal zo, meer familieleden die binnenkomen dan "echte" immigranten
Niet in Canada. Daar kwamen vorig jaar 160,617 mensen binnen via de 'economische' categorie, terwijl er net geen 65,000 binnen gelaten warden via de 'familie' klasse.

Dat komt Canada enkele jaren geleden (sinds 2007 of 2008) bewust gekozen heeft voor economische migratie. Er staat sinds 2011 ook een stop op sponsorship van ouders en grootouders. Zij kunnen een visum krijgen waarmee ze vaak op bezoek kunnen komen, maar dat geeft geen toestemming om te werken, te studeren of te wonen.
Anderzijds komt dat ook omdat Canada green cards geeft aan mensen zonder joboffer, indien deze aan een aantal voorwaarden voldoen. Omdat Canada gelooft dat zij een positieve bijdrage gaan leveren aan hun economie. (hier staat een jaarlijkse cap op)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

bazinga schreef:16 pagina's verder en we zijn het hem nog aan het uitleggen........
Ik weet zelfs niet meer wat we aan het uitleggen zijn aan onze youngster :lol:

Groeten,

Kingair
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Even inhakend op een aantal postings voorgaand. Iemand schreef dat je ook naar de US kunt als student, toerist. Ja. Maar we hebben het in dit topic dacht ik over permanent immigratie. Er zijn mensen die op toeristen visum gaan of studie visum en dan in overstay in de US blijven maar dat is toch niet de bedoeling.

Voor degene die reageerde op 150.000 visums werkgebonden. Dat aantal van 150.000 visa is inclusief echtgenoten/echtgenotes, minderjarige kinderen.
Ook tellen de EB-5 visas van de grote investeerders mee. Dus het aantal werkers dat op dit manier daadwerkelijk een visum krijgt, ligt eerder op ongeveer de helft - rond de 75.000 denk ik.

Die werkgebonden groene kaarten worden toebedeeld aan non-immigrants die hier al werkzaam zijn over het algemeen.
Dat zijn: 65.000 gecapte H-1Bers, 20.000 H-1B's in de speciale regeling die een aantal jaar geleden gecreeerd is, en dan nog eens minstens eenzelfde aantal in non-cap jobs. Dus ongeveer rond de 150.000 H-1B non-immigrant workers toegelaten in 2012.
Het aantal L-1 werkers zal rond de 50 - 60.000 liggen. En dan nog een aantal O-1 werkers, laten we dat krap schatten: 5000.

Kortom er komen per jaar zo'n 210.000 non-immigrant workers binnen die voor het merendeel een groene kaart gaan. Het aantal gegadigden is de afgelopen jaren dus drie keer zo groot als het aantal groene kaarten dat beschikbaar is.
Nu heeft iedere categorie - EB-1, EB-2, EB-3 - ook weer eigen maximale aantallen. De pijn wordt vooral geleden in EB-3, skilled worker category, waar het grootste aantal gegadigden zich melden.
Ergo, wachttijden van vijf, zes jaar.
(En nog langere wachttijden voor Indiers omdat er bovendien per country caps zijn.)

Een verhoging van H-1B werkers naar 300.000 per jaar zal het 'stuwmeer' van aanvragers beduidend groter maken. Tenzij men inderdaad meer permanente visas beschikbaar gaat stellen voor werkgebonden categorieen.

Ter vergelijking. Vorig jaar werden er ruim een miljoen immigranten toegelaten in de US. Ruim 65% van dat miljoen groene kaarten ging naar family reunion based immigration. En van die 65% was bijna een half miljoen groene kaarten voor Immediate Relatives (spouses, children, parents) van US citizens. Op alle aantallen groene kaarten is een max. gezet, behalve op Immediate Relative Immigration - dat is in feite onbeperkt.

150.000 groene kaarten gingen naar vluchtelingen. 50.000 naar Lottery winners. Het verschil - voor wie meerekende - is een aantal kleinere categorieen.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Zijn de H1B's van universiteiten een aparte categorie? Bij mijn weten zit daar geen cap op. En wordt er iets over gezegd in het nieuwe voorstel? Mijn vrouw hoopt een postdoc met H1B te scoren (mocht DOMA niet geschrapt worden en/of het allemaal veel te lang duurt), dus het ligt ons na aan het hart... :oops:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik was verbaasd te ontdekken dat het aantal instanties non-cap rond de 6000 schijnt te bedragen en dat het aantal non-capped H-1B visahouders het aantal capped petitions overschrijdt.
Er is een regeling die 20.000 H-1B visas apart zet voor studenten die in de US hun Masters behalen op het momen. Maar of die regel blijft....

Ik kan nergens vinden wat men van plan is met deze regelingen. Maar ik heb nog geen reakties gehoord van de 6000 net genoemden en als de non-cap-petities gingen verdwijnen dan hadden we van hen toch gehoord denk ik.

Probleem is wel dat H-1B behoorlijk sexistisch is, zegt men, 80% van de petities die worden goedgekeurd gaat naar mannen. Terwijl uit India veel vrouwen werkgebonden naar de US willen komen. Er is enige tijd geleden een hearing over geweest over deze issue.

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik echt meeleef met jullie en hoop dat er toch een mogelijk is/komt voor jullie beiden om te blijven. Ik heb overigens begrepen dat je nu een groene kaart hebt ? Dan zou zelfs als DOMA niet-wettig werd verklaard dat toch een scheiding van een aantal jaar voor jullie betekenen. Dus ook in dit scenario is voortgaande studie of een eigen werkvergunning noodzakelijk.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Dank je voor je medeleven, oortjes. Het is wederzijds. Ik heb inderdaad een greencard, en kan over anderhalf jaar citizen worden. Als DOMA valt is het helemaal de vraag wat er wanneer qua procedures mogelijk gaat worden. Momenteel zijn er een aantal same-sex stellen waarvan 1 een US Citizen is, en waarvan de removal proceedings van de partner is gestopt door de immigratierechter wegens 'ties to the community', waarbij de relatie met een US Citizen wordt meegewogen. De partner kreeg een verblijfsvergunning (ik weet niet welke) en mag een EAD aanvragen. De Obama administration heeft daarvoor geupdate richtlijnen uitgegeven. Dat getuigt van enige flexibiliteit, maar of dat betekent dat huidige same-sex stellen waarvan er 1 een GC houder of US Citizen samen in de VS kunnen blijven terwijl de Greencard procedure voor de partner loopt, is de vraag. Mijn vermoeden is dat de Obama administration daar wel toe bereidt is, en dat wellicht via executive order kan regelen (de immigratierechters vallen direct onder de administration en zijn geen deel van de 'third branch'). We moeten het afwachten.

We richten ons inderdaad primair op het H1B - EB1B/EB2B traject voor mijn vrouw, zodat we niet afhankelijk zijn van de politiek. Ze heeft binnenkort haar PhD en een mooie CV, dus we hebben goede hoop. Ze heeft een F-1OPT aangevraagd, en als dat wordt goedgekeurd zijn we weer voor een jaar onder de pannen, zolang ze maar in totaal niet meer dan 90 dagen werkloos is. Gelukkig telt vrijwilligerswerk ook mee, en in haar vakgebied (verpleegkunde/psychiatrische zorg) is genoeg te doen. Dat staat ook weer mooi op de CV, en telt ook mee met community ties.

Momenteel is het advies aan same-sex couples om vooral niets te ondernemen wat je status in gevaar kan brengen, dus niet trouwen, of, als je al getrouwd bent, geen visum aanvragen op basis van je huwelijk. En het advies is zelfs om geen formulier in te vullen waar wordt gevraagd of je getrouwd bent, want als je 'ja' zegt kan dat alle visa zonder immigration intent in gevaar brengen, en als je 'nee' zegt kun je in een situatie komen dat je liegt over je leefsituatie. Mijn immigratieadvocaat heeft mij vier jaar geleden geadviseerd om 'single' in te vullen, omdat de vraag gaat over 'federally recognized marriage'. We zijn gelukkig nooit ondervraagd, maar het hele gebeuren zit ons niet lekker. Samen (internationaal) reizen is altijd weer spannend. Momenteel kan mijn vrouw niet meer reizen omdat ze bijna in de 90 dagen periode van haar F-1 visum zit. Het advies voor F-1OPT's is om pas weer te reizen als alle papierwerk rond is en je een baan hebt die je kunt aantonen.

Zoals je zelf maar al te goed weet, sommige aspecten van de immigratiewetgeving zijn hard en kunnen je leven aardig lastig maken. Eigenlijk is het te gek voor woorden dat het je zo moeilijk wordt gemaakt als je een same-sex couple bent (of partner met een H4, of 21-jarig kind van ouders met een tijdelijk visum). Gelukkig komen wij er voorlopig nog goed mee weg.
oortjes schreef:Er is een regeling die 20.000 H-1B visas apart zet voor studenten die in de US hun Masters behalen op het momen. Maar of die regel blijft....

Ik kan nergens vinden wat men van plan is met deze regelingen. Maar ik heb nog geen reakties gehoord van de 6000 net genoemden en als de non-cap-petities gingen verdwijnen dan hadden we van hen toch gehoord denk ik.
Het lijkt me sterk dat dat gaat verdwijnen. Er is juist veel animo om de STEM categorie (science, technology, engineering, and mathematics) te versterken, dus het terugdraaien van H-1B's voor STEM en de extra verlenging van F1-OPT voor STEMmers (om 2x een gooi te kunnen doen naar H1B's met een cap) lijkt me niet waarschijnlijk.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik bedoelde dat men het totale aantal H-1B petities stevig ophoogt, maar dan enkele speciale regelingen opheft. B.v. de H-1B's voor buitenlanders die in de US een masters hebben behaald, een regel die een aantal jaar geleden is ingevoerd.
Overigens er zijn genoeg goed-opgeleide, ervaren enz. werkers in de US. Maar zoals altijd en overal, door buitenlanders te importeren wordt de arbeid goedkoper. Een ander probleem is dat de high tech industerie in de Bay Area is en blijft, waar voor gewone mensen het wonen ontiegelijk duur is. Veel werkers met de juiste ervaring zitten elders in de US vast met een onder-water huis en voor hen is het heel moeilijk te verhuizen.
De H-1B leugen is slecht voor de US als totaal omdat er steeds minder USers een STEM studie kiezen. Ze eindigen met vrij hoge schulden en kunnen geen werk vinden. Vooral het aantal US vrouwen in STEM studies loopt terug heb ik begrepen.
Maar ja het is en blijft een kapitalistisch land.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

oortjes schreef:Maar ja het is en blijft een kapitalistisch land.

Dacht dat de grote vriend die nu al een paar jaar in het Witte Huis woont het allemaal verbeterd had, vooral betreffende de studie financiering, is het niet zo dat overheid dit nu volledig in handen heeft?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Onze 'grote vriend' is en blijft een IL politician in hart en nieren als je het mij vraagt.
Ik dacht dat de overheid garandeerde, een konstruktie zoals Fannie en Freddie en Ginnie maar dit is dan dan Sallie. Maar de student is verantwoordelijk voor terugbetaling, met rente. Als ik het goed heb zijn er CDO's uitgebracht gebaseerd op student debt. Je ziet hem al aankomen.....
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer