Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zware tornado in Moore OK (bij ok city)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Zware tornado in Moore OK (bij ok city)

Bericht door ned in MO »

Ik heb ook een bovengrondse schuilplaats die ik heb laten maken toen we ons huis gingen uitbreiden
Hij is gemaakt van 6 inch dik beton en zwaar bewapend met metal rebar en heeft een zware stalen deur van 350 lbs die gemaakt is om tornado's te weerstaan.
Hij staat gewoon binnenshuis en is vrij ruim. 10 man kan er makkelijk in.

Als ik de beelden zie op de TV dan denk ik gelijk weer aan Joplin. Daar was de ravage net zo erg en heb ik een hoop leed gezien maar ook een heleboel mooie dingen waaronder de gigantische eenheid van vrijwilligers die hielpen met de opruiming.
6 maanden na dato was alles opgeruimd
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Was zojuist ook bij EenVandaag met de TUDelft over vragen die ik hier ook wel eens heb gesteld "waarom blijven ze zo bouwen?". Nouja zelfde antwoorden als hier "hout is goedkoop". Ze hadden ook de topics hier kunnen lezen ;) .

De hoogleraar zei wel dat het ook met hout mogelijk is om de schade te beperken. Daken kunnen worden opgetild(ivm open ruimtes zoals kapotte ramen en deuren en dan komt er lucht onder het dak) omdat tijdens de bouw wordt rekening gehouden met de zwaartekracht en daarom maak je nauwelijks verbindingen om het dak van beneden naar boven tegen te gaan. Met betere verbindingen zou je dat tegen kunnen gaan. Ze hadden het wel over schade beperking en niet over 100% proof.

Conclusie was dat je tegen zulke tornado's betonnen huizen moet bouwen maar die zijn niet zo mooi en goedkoop. En ja, die conclusie hadden we ook getrokken in een ander topic. ;)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik weet niet hoe het in Oklahoma is, maar in deze hoek van het land zijn alle openbare gebouwen, inclusief scholen, opgetrokken uit baksteen. Maar dat een dak er af wordt geblazen, dat kun je ook met een bakstenen huis niet voorkomen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

DejaVu schreef:Was zojuist ook bij EenVandaag met de TUDelft over vragen die ik hier ook wel eens heb gesteld "waarom blijven ze zo bouwen?". Nouja zelfde antwoorden als hier "hout is goedkoop". Ze hadden ook de topics hier kunnen lezen ;) .

De hoogleraar zei wel dat het ook met hout mogelijk is om de schade te beperken. Daken kunnen worden opgetild(ivm open ruimtes zoals kapotte ramen en deuren en dan komt er lucht onder het dak) omdat tijdens de bouw wordt rekening gehouden met de zwaartekracht en daarom maak je nauwelijks verbindingen om het dak van beneden naar boven tegen te gaan. Met betere verbindingen zou je dat tegen kunnen gaan. Ze hadden het wel over schade beperking en niet over 100% proof.

Conclusie was dat je tegen zulke tornado's betonnen huizen moet bouwen maar die zijn niet zo mooi en goedkoop. En ja, die conclusie hadden we ook getrokken in een ander topic. ;)
Die hoogleraar zwetst maar wat. Tegen een F5 tornado is vrijwel niets bestand. Als je verbindingen sterker zouden zijn dan is de constructie het zwakke punt en gaat de boel alsnog. Ik ben 2 dagen bij de aftermath van de Joplin MO tornado geweest. In real life is het nog 10x indrukwekkender om te zien en dan zie je in wat een krachten daar bij vrijkomen. ik weet zelfs niet of mijn shelter het dan houdt. Echter de kans op een allesverwoestende F5 is heel gering.

In Jolpin was trouwens het ziekenhuis 15 cm van zijn fundering gezet. Ik denk dat de verbindingen ontbraken :roll: Laat die hoogleraar lekker gaan fietsen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ned in MO op 21 mei 2013, 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

ned in MO schreef: Die hoogleraar zwetst maar wat. Tegen een F5 tornado is vrijwel niets bestand. Als je verbindingen sterker zouden zijn dan is de constructie het zwakke punt en gaat de boel alsnog. Ik ben 2 dagen bij de aftermath van de Joplin MO tornado geweest. In real life is het nog 10x indrukwekkender om te zien en dan zie je in wat een krachten daar bij vrijkomen. ik weet zelfs niet of mijn shelter het dan houdt. Echter de kans op een allesverwoestende F5 is heel gering.

In Jolpin was trouwens het ziekenhuis 15 cm van zijn fundering gezet. Ik denk dat de verbindingen ontbraken :roll: Laat die hoogleraar lekker gaan fietsen :mrgreen:
Dat zegt die toch ook...de verbindingen ging over kleinere tornado's...
DejaVu schreef: Conclusie was dat je tegen zulke tornado's betonnen huizen moet bouwen maar die zijn niet zo mooi en goedkoop. En ja, die conclusie hadden we ook getrokken in een ander topic. ;)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Hij zwetst nog steeds want ook betonnen huizen kunnen er aangaan tenzij er geen ramen en een dikke stalen deur in zit en het huis 3x3 meter is.

Ook is het moeilijk om betonnen daken te bouwen die sterk genoeg zouden zijn. Wat er namelijk kan gebeuren is bijvoorbeeld dat er een semi truck met 180 kmh tegen je huis wordt gegooid

De enige echt veilige manier van bouwen is ondergronds en dat doet vrijwel niemand
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door KW1984 »

Verschikkelijk drama, hopelijk kunnen ze de mensen goed en snel helpen om hun niet onnodig te belasten met praktische (en financiële) zaken.

Zeer indrukwekkende foto's: http://gigapica.geenstijl.nl/2013/05/mo ... ahoma.html
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

ned in MO schreef:Ik heb ook een bovengrondse schuilplaats die ik heb laten maken toen we ons huis gingen uitbreiden
Hij is gemaakt van 6 inch dik beton en zwaar bewapend met metal rebar en heeft een zware stalen deur van 350 lbs die gemaakt is om tornado's te weerstaan.
Uit nieuwsgierigheid: is de shelter door zijn gewicht al 'veilig'? Of is 'ie ook nog op een bepaalde manier verankerd in de ondergrond om hem bij tornado's op z'n plek te houden?
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

In veel gevallen zal het ook een kwestie van kansberekening zijn. De kans om door een tornado getroffen te worden is heel klein. Het gebied waar ze voorkomen is heel groot en de "reikwijdte" van een tornado is relatief beperkt. De mate van verwoesting kan wel erg groot zijn, dat dan weer wel.
Ik kan me ook voorstellen dat financiën bij sommigen een rol spelen.
Groet,

Old Faithful
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, het is altijd een afweging van risico en kosten. Ik kan me ook goed voorstellen dat die afweging in veel gevallen niet doorslaat naar de investering in een schuilkelder. Wij hebben hier vorig jaar een tornado in de buurt gehad (de school van mijn oudste dochter was toen in lock down) maar dat heeft er niet voor gezorgd dat mensen massaal maatregelen namen om in de toekomst een veilige schuilplek te hebben. De verkoop van stroomgeneratoren daarentegen is na de hurricanes van de afgelopen twee jaar booming. Iets minder kostenintensief, maar toch, voor die ene keer per jaar dat het misschien aan de orde is een flinke investering.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

RiverCola schreef:
ned in MO schreef:Ik heb ook een bovengrondse schuilplaats die ik heb laten maken toen we ons huis gingen uitbreiden
Uit nieuwsgierigheid: is de shelter door zijn gewicht al 'veilig'? Of is 'ie ook nog op een bepaalde manier verankerd in de ondergrond om hem bij tornado's op z'n plek te houden?
Ik denk dat gewicht op zich al helpt maar hij staat verankerd in een betonnen plaat die aan de randen een halve meter de grond in gaan en een 1/2 meter breed zijn. Dat is heel veel gewicht. Dat gaat nergens heen.

Hier heb je voorbeelden van storm shelters http://www.missouristormshelters.com/default.aspx
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Vanavond waren wij uit eten met de vrienden uit Alabama waar ik eerder over schreef. Hij is natuurkundige en vertelde dat het niet alleen de windkracht is die het probleem is bij zo'n tornado (hoewel een EF4 of 5 windsnelheden van 300 tot 450 km/u heeft wat natuurlijk al sowieso ongekend is in Nederland of elders in Europa), maar ook vooral de luchtdruk. Hij heeft een kleine tornado (EF 1 of 2) van nabij meegemaakt en gezien hoe de ramen aan alle kanten van het gebouw eruit sprongen. Daarom moet je naar een raamloze ruimte middenin je huis als je geen shelter hebt. Ik heb hem nog gevraagd wat hij dacht van het argument dat beton zoveel veiliger zou zijn en dat vond hij onzin. Dan zou je in compleet betonnen gebouwen zonder ramen of daken moeten wonen volgens hem. Dus permanent in zo'n storm shelter als Ned in MO heeft (en onze vrienden ook).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Die graansilo die 800m mee is gesleurd is wel zo'n voorbeeld over wat voor krachten er vrijkomen.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Stukje met clichés. Weinig inhoud.

Had er bv. ingezet dat er subsidies werden gegeven tot zo'n $2000,- aan juist ook de inwoners van Moore als ze een stormshelter zouden laten bouwen. En nog belangrijker, dat de geldkraan hiervoor vanwege onvoldoende fondsen juist in April van dit jaar zijn dichtgedraaid.

Overigens zijn er in de staat oklahoma in 2012 de helft minder tornado's gesignaleerd dan in 2013
http://www.srh.noaa.gov/oun/?n=tornadod ... thlyannual
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Hier is mijn schuilplaats. Netjes ingebouwd.

Afbeelding

Van binnenuit gezien

Afbeelding
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Zo'n step-deck shelter (concrete) ziet er fatsoenlijk uit en praktisch in te bouwen. Het lijkt niet eens heel duur te zijn. Bij die steel safe rooms heb ik op de een of andere manier een minder veilig gevoel. Misschien vanwege het idee dat auto's ook makkelijk verplaatst worden en ernstig beschadigd raken tijdens een tornado....
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

LeenG schreef:de Westboro Baptist Chruch zal waarschijnlijk juichen... :roll:
en huppa... t is zover, bende idioten
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130523_00594041
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

HEt is alleen jammer dat de media nog aandacht schenkt aan zulke nozems
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer