Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Employment History

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Employment History

Bericht door suebrons »

Wat is er in Amerika nu wel en niet bekend van het werkverleden van een immigrant in het land van herkomst? Weet iemand dat? Ik hoor namelijk steeds dat er niks bekend is van het non-US werkverleden, maar op een van de formulieren voor de Green Card moest ik wel al mijn werkgevers invullen. Wordt hiervan dan niks geregistreerd in de VS of komt dit op een of andere manier niet boven bij background checks?

Ik heb natuurlijk wel mijn referenties en dergelijke maar ik was even nieuwsgierig.

Alvast bedankt voor de info als er uberhaupt iets bekend is.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

In je opbouw voor Social Security is niets bekend bij de desbetreffende instanties. Bij een werkgever waar je gaat werken is bekend wat jij ze hebt verteld.

Wat bedoel je met "er is niks bekend..."

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Dat als een werkgever een employment background check doet, dat je werkervaring voor de VS leeg is (behalve als je er al eens gewerkt hebt) en kennelijk komt er dan ook niks naar voren over je werkverleden in Nederland. Dus voor VS werkgevers komt je background check dan naar voren als zeg maar een onbeschreven blad. Althans als ik de verhalen moet geloven hier en daar.

Heb je een CV met enkele jaren werkervaring buiten de VS en dan zou er bij een officiele check zou je dan naar voren komen als werkervaring niet aanwezig, hoe zou een werkgever daar dan op reageren? Hebben ze er problemen mee? Referenties zowel schriftelijk (Engels) als mensen die gebeld kunnen worden (helaas alleen in Nederland) zijn aanwezig dus het kan altijd geverivieerd (verkeerd gespeld ik weet het) worden, maar zijn ze daartoe bereidt? Of is het dan pech geboft en gaat de baan aan je neus voorbij?

Besef ook wel dat dit misschien een wat raar topic is, maar ik dacht ik probeer het gewoon. Ben gewoon nieuwsgierig naar wat me straks te wachten zou kunnen staan :-)
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

suebrons schreef:Heb je een CV met enkele jaren werkervaring buiten de VS en dan zou er bij een officiele check zou je dan naar voren komen als werkervaring niet aanwezig, hoe zou een werkgever daar dan op reageren? Hebben ze er problemen mee? Referenties zowel schriftelijk (Engels) als mensen die gebeld kunnen worden (helaas alleen in Nederland) zijn aanwezig dus het kan altijd geverivieerd (verkeerd gespeld ik weet het) worden, maar zijn ze daartoe bereidt? Of is het dan pech geboft en gaat de baan aan je neus voorbij?
Werkervaring is werkervaring, ook als die buiten de V.S. is.

Toen ik bij mijn huidige werkgever solliciteerde, had ik een aantal referenties in Nederland opgegeven (uiteraard eerst om hun toestemming gevraagd!) en de werkgever nam ook werkelijk contact op met die mensen, ook al zaten ze in Nederland.

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Social Security houdt bij waar je gewerkt hebt en hoeveel je betaald hebt. Je krijgt dan om de zoveel tijd een briefje met wat je op je verschillende pensioengerechtigde leeftijden (begint bij 62) maandelijks kan krijgen.

Er is geen burgerlijke stand in de VS, ze moeten je dus maar op je woord geloven. Tenzij ze bedenkingen hebben, of echt willen weten wie je bent, maar dat kost dan wel enige moeite.

Overigens moet je bij je groene kaartaanvraag een bewijs indienen dat je alleen in gunstige zin (niet dus) bij de politie bekend bent in alle plaatsen waar je officieel in Nederland gewoond hebt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Bennogr schreef:Social Security houdt bij waar je gewerkt hebt en hoeveel je betaald hebt. Je krijgt dan om de zoveel tijd een briefje met wat je op je verschillende pensioengerechtigde leeftijden (begint bij 62) maandelijks kan krijgen.
Maar niet over je arbeidsverleden in NL, waar het hier dus om gaat.

Je moet overigens wel krediet hebben opgebouwd in de VS om pensioen gerechtigd te zijn. Ik geloof dat je minimaal 10 jaar gewerkt moet hebben om in de VS pensioen te krijgen. Je bouwt punten op, 1 punt per kwartaal, en je hebt 40 punten nodig.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ben al blij te weten dat er best bereidheid is om contact op te nemen met referenties in Nederland. Stelt me toch wel weer gerust. Ik zou het zonde vinden als mijn Nederlandse werk ervaring niet meer zou tellen, om wat voor reden dan ook.

Met dat pensioen begrijp ik het dan goed dat je pas recht hebt op uitkering als je 10 jaar gewerkt hebt, maar dat je wel gedurende die eerste 10 jaar pensioen kan opbouwen dmv 401k plans?

In Nederland kan je overigens niet zelf meer een Bewijs van Goed Gedrag opvragen, ook al gaat het over je eigen persoontje. Beetje vreemd als je het mij vraagt, maar al zal uiteraard een reden voor zijn. Het kan alleen nog maar met een ingevulde en ondertekende verklaring danwel formulier van de instantie die het nodig heeft. En dan gaan er ook weer weken overheen voordat alles door de papiermolen is geloof ik. Gelukkig regelt of de KCC of het consulaat dit allemaal zelf al en hoef ik er niets voor te doen.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

suebrons schreef: Met dat pensioen begrijp ik het dan goed dat je pas recht hebt op uitkering als je 10 jaar gewerkt hebt, maar dat je wel gedurende die eerste 10 jaar pensioen kan opbouwen dmv 401k plans?
De meeste bedrijven hebben inderdaad 401K deelname, daar kun je meestal aan mee doen na 3 of 6 maanden bij dat bedrijf te hebben gewerkt.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Dank jullie wel voor alle hulp. Een en ander is me een stuk duidelijker nu.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als aanvulling: ik heb dat nooit percies uitgezocht, maar ik weet vrijwel zeker dat er een verdrag is tussen Nederland en de VS dat doorlopen van de sociale verzekering en social security op elkaar afstemt. Ik kan me voorstellen, bijvoorbeeld, dat als je in de VS woont en werkt, maar nog niet 10 jaar social security hebt betaald en je dat dan nodig hebt door bijvoorbeeld een ongeval, je Nederlandse jaren mee kunnen tellen.

Wat ik wel zeker weet is dat je op je pensioengerechtigde leeftijd je in de VS opgebouwde social security uitkering kunt krijgen, plus 2% van de geldende Nederlandse AOW voor elk jaar dat je na je 15e in Nederland hebt gewoond.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

suebrons schreef:Ben al blij te weten dat er best bereidheid is om contact op te nemen met referenties in Nederland. Stelt me toch wel weer gerust. Ik zou het zonde vinden als mijn Nederlandse werk ervaring niet meer zou tellen, om wat voor reden dan ook.
Wel is het zo, en heb dat ook wel eens eerder gemeld....veel werkgevers doen een background-check...aangezien als nieuwkomer je record helemaal blanco is, is dat soms een reden waarom men niet aangenomen wordt, mits je werkgever je heel graag wil hebben en dan de moeite neemt om referenties in NL op te vragen en eventueel over die background check heen te stappen.
Verder als je ook maar iets met government en/of militairy te maken hebt, wordt er een security-clearance aangevraagd/vereist en als "nieuwkomer" is het bijna onmogelijk om die te krijgen.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Bennogr schreef:Als aanvulling: ik heb dat nooit percies uitgezocht, maar ik weet vrijwel zeker dat er een verdrag is tussen Nederland en de VS dat doorlopen van de sociale verzekering en social security op elkaar afstemt. Ik kan me voorstellen, bijvoorbeeld, dat als je in de VS woont en werkt, maar nog niet 10 jaar social security hebt betaald en je dat dan nodig hebt door bijvoorbeeld een ongeval, je Nederlandse jaren mee kunnen tellen.
Dat is wel heel interessant. Dat ga ik zeker een keer uitzoeken. Kijken of ik wat meer details kan vinden. Is ook handig voor anderen om te weten. Bedankt voor de tip.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

wiepster schreef: Wel is het zo, en heb dat ook wel eens eerder gemeld....veel werkgevers doen een background-check...aangezien als nieuwkomer je record helemaal blanco is, is dat soms een reden waarom men niet aangenomen wordt, mits je werkgever je heel graag wil hebben en dan de moeite neemt om referenties in NL op te vragen en eventueel over die background check heen te stappen.

Dat is inderdaad wel heel erg jammer, als dat soort dingen gebeuren. Het hangt dus erg van de werkgever en de situatie af. Aan de andere kant wie niet waagt... maar dat geld natuurlijk dan ook voor de werkgever. Ik ben blij dat ik in elk geval weet van hoe het eventueel ook zou kunnen gaan. En dan maar gewoon volhouden dus.

Verder als je ook maar iets met government en/of militairy te maken hebt, wordt er een security-clearance aangevraagd/vereist en als "nieuwkomer" is het bijna onmogelijk om die te krijgen.
Ik had inderdaad ergens gelezen dat je eigenlijk pas voor security clearance in aanmerking komt nadat je US citizen bent geworden. De eerste jaren zit dan werken voor een government agency of op een vliegveld bijvoorbeeld er niet bij. [/quote]
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

suebrons schreef:
wiepster schreef: Wel is het zo, en heb dat ook wel eens eerder gemeld....veel werkgevers doen een background-check...aangezien als nieuwkomer je record helemaal blanco is, is dat soms een reden waarom men niet aangenomen wordt, mits je werkgever je heel graag wil hebben en dan de moeite neemt om referenties in NL op te vragen en eventueel over die background check heen te stappen.

Dat is inderdaad wel heel erg jammer, als dat soort dingen gebeuren. Het hangt dus erg van de werkgever en de situatie af. Aan de andere kant wie niet waagt... maar dat geld natuurlijk dan ook voor de werkgever. Ik ben blij dat ik in elk geval weet van hoe het eventueel ook zou kunnen gaan. En dan maar gewoon volhouden dus.

Ik had inderdaad ergens gelezen dat je eigenlijk pas voor security clearance in aanmerking komt nadat je US citizen bent geworden. De eerste jaren zit dan werken voor een government agency of op een vliegveld bijvoorbeeld er niet bij.
[/quote]
Ook als perm. resident zou je in aanmerking kunnen komen voor een security clearance, maar dan moet je werkgever heeeeeellll erg graag jou als werknemer willen en er flink achteraan zitten.
Mijn man had er eentje.....door een stomme zet van hemzelf destijds laten verlopen en nu eindelijk na een hele hoop gedoe weer "goedgekeurd" en nu eindelijk weer terug in zijn "militairy" field..helemaal happy.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoe het zit met het krijgen van een security clearance voor non-permanent dan wel permanent residents weet ik niet, wel valt me op dat ik nu steeds vaker bij banen - vooral in de overheidssector - zie staan dat citizenship is vereist. (En dan heb ik het over werk als telefoon aannemen, enveloppen openen, data entry, dus het heeft weinig tot niks te maken met nationale veiligheid ofzo.)

Je werkverleden is meestal al wel bekend aangezien de meeste werkers hier eerst op een tijdelijke werkvergunning komen. Voor die procedure is een resume met opleiding werkervaring - zeer uitgebreid - vereist. Plus referentie-verklaringen van werkgevers, ik herinner me net meer hoe ver terug de vereiste was, ik dat tien jaar. En die hele file wordt netjes opgeborgen voor later gebruik bij oa. Immigratie.

Verklaring van niet crimineel gedrag is vereist voor iedere plaats waar je langer dan 6 maanden gewoond hebt na je 18e jaar. Inderdaad doet het US consulaat in Ned. dat voor je - mag je het inderdaad niet zelf doen - door kontakt op te nemen met de Ned. overheid (Min. van Justitie en Min. van BiZa dacht ik). Voor andere landen waar je gewoond hebt moet je wel zelf de verklaringen regelen. Bij sommige landen moet je die aanvraag vergezeld doen gaan van een complete set vingerafdrukken.

Dat je voor een complete S.S. uitkering na je 62e - maar je mag ook op latere leeftijd met pensioen gaan in de US, dan is het maandelijkse bedrag ook beduidend hoger - 40 punten nodig hebt, klopt. Je kunt per jaar 4 punten halen als je werkt, wel is er een minimaal bedrag dat je verdiend moet hebben om de punt te scoren.
(Je bouwt via de S.S. administration ook rechten op voor nabestaanden en voor een uitkering bij invaliditeit oid. De bedragen liggen lager dan wat er in Ned. in een dergelijke situatie uitgekeerd zou worden.)

In het verleden hadden bedrijven pensioenfondsen en was de werker verzekerd van een bepaalde uitkering na pensionering. Dat is nu niet meer, werd te duur. Nu kent men zg. 401-k plannen, wat betekent dat de werker van elke paycheck een bepaald bedrag laat wegzetten in zijn en dat bedrag is dan voor belasting, er is geen belasting over verschuldigd. Die belasting is verschuldigd als het 401-k plan gaat uitbetalen. (Daar zijn allerhande regels voor, wanneer het mag, wanneer het moet , enz.) Heb je voor die tijd je geld nodig, dat kan, je betaalt dan alsnog de belasting plus 10% boete.
Veel bedrijven "matchen" tot een bepaalde hoogte, dus voor iedere dollar die jij stort, stort de werkgever er ook een. Maar dat geld moet "gevest" worden, dus als je na een jaar al vertrekt krijg je van die 'match' niets, na twee jaar 10 of 20 %, dat hangt af van de regels die men voor het plan gesteld heeft.
Het geld dat je spaart moet je beleggen op een of andere manier, de werkgever heeft daarvoor meestal een kontrakt met een van de grote fonds-beheerders zoals bv. Fidelity of Vanguard. En zo ben je voor je oudedagsvoorziening volledig afhankelijk van het wel en wee van de aandelenmarkt.
In de praktijk sparen de meeste USwerknemers bij lange na niet voldoende om er tzt. een goede pensioenvoorziening - dus als aanvulling op de toch wat magere S.S.-uitkering - uit te kunnen halen.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

oortjes schreef: Je werkverleden is meestal al wel bekend aangezien de meeste werkers hier eerst op een tijdelijke werkvergunning komen. Voor die procedure is een resume met opleiding werkervaring - zeer uitgebreid - vereist. Plus referentie-verklaringen van werkgevers, ik herinner me net meer hoe ver terug de vereiste was, ik dat tien jaar. En die hele file wordt netjes opgeborgen voor later gebruik bij oa. Immigratie.
Als alles straks wordt goedgekeurd in Amsterdam, dan ga ik op een DV Green Card, dus niet op een tijdelijke werkvergunning. Ik moest op de formulieren wel al mijn werkgevers invullen, maar hiervan hoef ik weer geen bewijzen te overleggen dat ik ook voor al deze werkgevers gewerkt heb. Dus wat ze met die informatie doen? Geen idee. Ik neem aan dat het net als de rest van de gegevens wel in een systeem gezet wordt, maar of dat dan ook zichtbaar is voor anderen? Ik denk dat ik daar pas achter kom als ik in de VS zit.
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

suebrons schreef:
oortjes schreef:

Als alles straks wordt goedgekeurd in Amsterdam, dan ga ik op een DV Green Card, dus niet op een tijdelijke werkvergunning. Ik moest op de formulieren wel al mijn werkgevers invullen, maar hiervan hoef ik weer geen bewijzen te overleggen dat ik ook voor al deze werkgevers gewerkt heb. Dus wat ze met die informatie doen? Geen idee. Ik neem aan dat het net als de rest van de gegevens wel in een systeem gezet wordt, maar of dat dan ook zichtbaar is voor anderen? Ik denk dat ik daar pas achter kom als ik in de VS zit.
suebrons, de gegevens die jij aan de USCIS geeft voor de DV-visa, zal zeker niet zichtbaar zijn voor anderen (zoals toekomstige werkgevers.).
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Op een ander forum heeft Loek het verdrag opgeduikeld over die Social Security samenwerking tussen de VS en Nederland.

Komt erop neer, dat als je minstens iets van 6 credits hebt (zes kwartalen dus), en je hebt social security nodig door een ongeval of leeftijd bijvoorbeeld, dan kan ocial Security jaren in Nederland meetellen.

Meerinformatie op USADutch onder health insurance.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Xerxes schreef:
suebrons, de gegevens die jij aan de USCIS geeft voor de DV-visa, zal zeker niet zichtbaar zijn voor anderen (zoals toekomstige werkgevers.).
Ok. Thanks.
Ik heb gelukkig referenties die het niet erg vinden 's avonds gebeld te worden in NL, en ook nog een paar in de VS zelf. Dus wie weet maakt het dat wat makkelijker voor potentiele werkgevers een en ander te kunnen checken.

@Benno: Bedankt voor de tip en de info
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer