Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Zware tornado in Moore OK (bij ok city)
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zware tornado in Moore OK (bij ok city)
Een zeer zware tornado, vergelijkbaar met die van Joplin Missouri van 2 jaar geleden heeft tot nu toe 51 levens gekost.
Men schat de tornado was tussen de een an twee mijl breed met windsnelheden van 320 km/h wat een F5 categorie is.
Dit weer is onderweg naar ons toe dus we maken onze borst weer nat. Op het moment hevige regen en geen TV (sateliet werkt niet bij zware regen val)
Rond middernacht krijgen we ronde twee met stormen die een stuk gevaarlijker zal zijn dan deze ronde
Men schat de tornado was tussen de een an twee mijl breed met windsnelheden van 320 km/h wat een F5 categorie is.
Dit weer is onderweg naar ons toe dus we maken onze borst weer nat. Op het moment hevige regen en geen TV (sateliet werkt niet bij zware regen val)
Rond middernacht krijgen we ronde twee met stormen die een stuk gevaarlijker zal zijn dan deze ronde
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: Zware tornado in Moore OK (bij ok city)
Heel veel sterkte
. Die tornado is recht over een basisschool gegaan, ze zijn nog bezig kinderen te vinden. Soms is de natuur de grootste terrorist 
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
De beelden zijn afschuwelijk. Wat een hoop leed en drama weer. Hopelijk valt het bij jullie mee NedinMO.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Zit al de hele avond te kijken. Wat een ravage zeg. Op een kanaal net hadden ze iemand van de lijkschouwingen aan de telefoon en die verslikte zich een beetje in de vraag of de 'vermiste' kinderen onder de school bij de doden werden geteld. Ik krijg sterk het vermoeden dat er nog een hoop slachtoffers bijkomen. 50% vd gewonden in de ziekenhuizen schijnen ook kinderen te zijn.
Krijg nu ook een beeld van sommige schuilkelders. Hoe daar 6 mensen + huisdieren opgepropt inzaten.
Succes vannacht NedinMo
Krijg nu ook een beeld van sommige schuilkelders. Hoe daar 6 mensen + huisdieren opgepropt inzaten.
Succes vannacht NedinMo
Petra/VS schreef: Soms is de natuur de grootste terrorist
Go T@bbing!!!!
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
idem dito, dit is gewoon de natuur hoe erg het ook is, als je spreekt van een terrorist is het de mens die de natuur schade toe brengt maar ook hier is het woord terrorsist slecht gekozen.yarrah schreef:deze vind ik wel wat vreemd.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
geloof niet dat de natuur hier een politiek of religieus doel voor ogen heeft. Tenzij je gelooft dat Tornado's de 'Hand of God' zijn..Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld of ernstige dreiging daarmee met een politiek of religieus doel. In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om illegaal geweld gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... -doden.xmlMonstertornado in VS: bijna 100 doden
Zeker 91 mensen zijn om het leven gekomen toen een enorme tornado door Moore, een voorstad van het Amerikaanse Oklahoma City, trok. Onder de slachtoffers zijn 20 kinderen. Honderden huizen en zeker drie scholen liggen in puin.
Volgens sommige bronnen was de tornado ruim drie kilometer breed en joeg hij met snelheden van 300 kilometer per uur door het stadje heen. Over het aantal gewonden bestaat nog onduidelijkheid. Het ziekenhuis in Moore liep volgens ABC News flinke schade op en evacueerde alle patiënten naar andere ziekenhuizen.
Ook op de wegen veroorzaakte de storm een chaos. De hulpdiensten zouden moeite hebben Moore te bereiken, omdat veel mensen op de snelweg vastzitten in hun auto's.
Ramp in cijfers:Obama: Grote ramp
- 91 doden bevestigd
- Onder de slachtoffers zijn zeker 20 kinderen. Velen van hen kwamen om in een school
- Volgens media zijn er zeker 145 gewonden in verschillende ziekenhuizen, onder wie tientallen kinderen
- In een van de getroffen scholen, de Plaza Towers Elementary School, kwamen volgens CNN zeker zeven leerlingen om het leven. Toen de tornado de voorstad trof, bevonden zich in de school zeker 75 leerlingen en docenten. Het is onduidelijk hoeveel mensen nog onder het puin liggen. Het dodental kan dus nog oplopen.
- Volgens CNN gold boven de school een tijdelijk vliegverbod. Reddingswerkers vreesden door het geluid van luchtverkeer de overlevenden onder het puin niet te horen.
De Amerikaanse president Barack Obama heeft de toestand in het door een tornado getroffen Oklahoma officieel tot 'grote ramp' uitgeroepen. Hierdoor komt geld van de landelijke overheid vrij om de slachtoffers te helpen.
Het geld uit Washington kan bijvoorbeeld worden gebruikt om tijdelijke huisvesting voor slachtoffers te financieren, meldde het Witte Huis. Ook kan geld worden uitgetrokken om woningen te repareren.
De plaats waar de natuurramp zich voltrok: http://goo.gl/maps/ffoMh
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
de Westboro Baptist Chruch zal waarschijnlijk juichen...Njit schreef:geloof niet dat de natuur hier een politiek of religieus doel voor ogen heeft. Tenzij je gelooft dat Tornado's de 'Hand of God' zijn..
Vreselijk nieuws....zoveel leed, daar zijn geen woorden voor.
Kom op jongens we weten allemaal wat Petra bedoelt. Niet meteen een post kapot redeneren met officiele definities...
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er zijn ook wel andere manieren om aan te geven dat iets erg is.. maar dat is mijn persoonlijke mening..
-
Chi Sin X
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Een vreselijke ramp.
Ik heb er nog niet zo heel veel overgelezen. Maar hoe komt het dat een school geen schuilkelder heeft? Zeker op een plaats dat maar een paar jaar ervoor al zwaar getroffen is door een tornado zou ik dat wel verwachten.
Ik heb er nog niet zo heel veel overgelezen. Maar hoe komt het dat een school geen schuilkelder heeft? Zeker op een plaats dat maar een paar jaar ervoor al zwaar getroffen is door een tornado zou ik dat wel verwachten.
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat ze vooral overrompeld zijn.
Bron: http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/05 ... s-say?liteThe funnel cloud slammed two schools — Plaza Towers and Briarwood Elementary. There were no reports of casualties from Briarwood, although the building was heavily damaged.
At Plaza Towers, the fourth, fifth and sixth grades were evacuated to a church about a quarter-mile away from the 440-student school before the tornado touched down.
Students in kindergarten through third grade sheltered in place, according to NBC station KFOR. Some of those students had been in a hallway when the twister struck, others in bathrooms.
"I had to hold on to the wall to keep myself safe because I didn't want to fly away in the tornado," one girl told the station.
James Rushing, who lives across the street, ran to the school to take shelter, thinking the building would be safer than his own home.
"About two minutes after I got there, the school started coming apart," he told The Associated Press.
The twister — deemed at least an EF4, the second-highest strength, by the National Weather Service — tore the roof off the building and knocked down its walls.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
DejaVu schreef:Kom op jongens we weten allemaal wat Petra bedoelt. Niet meteen een post kapot redeneren met officiele definities...
Groetjes,
Carine
Carine
-
smittenimmigrant
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Het schijnt bijzonder lastig te zijn om in dit deel van Oklahoma schuilkelders aan te leggen (dit begreep ik van een online discussie waarin iemand die voorheen in de nu getroffen regio woonde, uitlegde waarom hij geen schuilkelder had).
Het grondwaterpeil in dit deel van Oklahoma ligt erg hoog, waardoor - zeker bij zwaar weer - de kans heel groot is dat zo'n schuilkelder zou onderlopen. Daarnaast maakt de bodemsoort het moeilijk om ondergrondse ruimten aan te leggen. O.m. in Duitsland schijnt er wel een schuilkeldertechniek in ontwikkeling te zijn die het mogelijk maakt om toch ondergronds te schuilen (met waterdicht beton), maar die techniek is erg duur en nog niet veelgebruikt.
Enfin. Ik vind het een trieste gebeurtenis. Zoveel doden en egwonden. Zoveel mensen die zelfs het allerlaatste snippertje van hun bezittingen kwijt zijn.. Hopelijk verlopen de reddings- en bergingswerkzaamheden voorspoedig.
Het grondwaterpeil in dit deel van Oklahoma ligt erg hoog, waardoor - zeker bij zwaar weer - de kans heel groot is dat zo'n schuilkelder zou onderlopen. Daarnaast maakt de bodemsoort het moeilijk om ondergrondse ruimten aan te leggen. O.m. in Duitsland schijnt er wel een schuilkeldertechniek in ontwikkeling te zijn die het mogelijk maakt om toch ondergronds te schuilen (met waterdicht beton), maar die techniek is erg duur en nog niet veelgebruikt.
Enfin. Ik vind het een trieste gebeurtenis. Zoveel doden en egwonden. Zoveel mensen die zelfs het allerlaatste snippertje van hun bezittingen kwijt zijn.. Hopelijk verlopen de reddings- en bergingswerkzaamheden voorspoedig.
Duitse technieken? Kunnen ze beter kijken bij de Hollandse technieken!
Kelders in hele nieuwbouwlocaties liggen onder de watergrens, damwanden en afpompen! Anders drijft je kelder naar boven
Kelders in hele nieuwbouwlocaties liggen onder de watergrens, damwanden en afpompen! Anders drijft je kelder naar boven
-
smittenimmigrant
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik vond het niet heel gepast om tegen die geschokte meneer / mevrouw op het Internet te zeggen ' dat doen wij 'Ollanders veel beter'! 
Enfin. Ik ga er maar vanuit dat ze in Oklahoma beter weten wat wel en niet helpt tegen tornado's dan dat ik dat doe.
Ik kom trouwens naast al het hartverscheurende en het vreselijke ook mooi nieuws tegen. Zo rept dit artikel in de NYT over een kinderopvang die weliswaar verwoest werd, maar waarbij alle 15 kinderen ongedeerd gebleven zijn.
Enfin. Ik ga er maar vanuit dat ze in Oklahoma beter weten wat wel en niet helpt tegen tornado's dan dat ik dat doe.
Ik kom trouwens naast al het hartverscheurende en het vreselijke ook mooi nieuws tegen. Zo rept dit artikel in de NYT over een kinderopvang die weliswaar verwoest werd, maar waarbij alle 15 kinderen ongedeerd gebleven zijn.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Beetje flauw allemaal dit uit zijn verband trekken van mijn opmerking. Onze beste vrienden wonen in Alabama en een paar jaar geleden kregen zij 23 tornado's in de buurt, waarvan een EF5 maar net ten noorden van hen langs ging. Mijn vriendin vertelde dat de angst die zij toen voelde vele malen erger was dan de angst na de terreuraanslagen van 11-9-11 toen zij hier in de buurt van Washington woonden. Ik had dus de volgende definitie van terreur in gedachte: TerreurNjit schreef:geloof niet dat de natuur hier een politiek of religieus doel voor ogen heeft. Tenzij je gelooft dat Tornado's de 'Hand of God' zijn..Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld of ernstige dreiging daarmee met een politiek of religieus doel. In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om illegaal geweld gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers.
Let op: Spelling van 1858 Fr., schrik, ontsteltenis. Ik spreek ook al 30 jaar voornamelijk Engels en in het Engels is de definitie van "terror" nog wat sterker en definitie 1 en 3 hebben niets met politiek of religie te maken:
ter·ror
[ térrər ]
1.intense fear: intense or overwhelming fear
2.terrorism: violence or the threat of violence carried out for political purposes
3.something causing fear: something that causes intense fear, e.g. an event or situation
Weer on topic, onze vrienden hebben sindsdien een bovengrondse shelter, die een EF5 tornado kan weerstaan. Dat is maar een heel krappe ruimte waar zij met zijn drieen en hun twee katten net in passen. Die kostte heel wat en veel mensen hebben daar het geld niet voor in die gebieden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Vreselijk...
De beelden op het journaal zagen er niet zo best uit. En die school, daar is echt niets meer van over...
De beelden op het journaal zagen er niet zo best uit. En die school, daar is echt niets meer van over...
States visited: AZ, CA, DC, DE, FL, HI, IL, MD, NV, NJ, NY, PA, UT, VA