Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Religie in de Verenigde Staten
Re: Religie in de Verenigde Staten
Ik heb in de 40 jaar dat ik in Amerika woon nog nooit problemen gehad met geloof, en ik heb in een groot aantal staten gewoond, nu in Arizona. Wel af en toe (nog kort geleden een keer) een confrontatie omdat ik m'n mond niet kan houden, maar als ik m'n mening dan heb gezegd, gaat alles weer gewoon door. Ook ga ik af en toe wel naar de Unitarian Universalist kerk, want daar hoef je niet in god te geloven, zijn zeer liberaal, en ze hebben goede gesprekken.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik noem hen wel eens 'de kerk voor de ongelovigen'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Is dat een soort kerk voor de zekerheid, mocht er toch een opperwezen te bestaan uiteindelijk, heb je toch eens een kerk bezocht? 
Klinkt me eigenlijk meer als een alternatief voor een 160-dollar-per-uur therapeut 
Het is een gecombineerde stroming van een "simpel" christendom en een "vriendelijk" christendom. Meer van je hebt één god maar als je er niet in gelooft dan ga je alsnog naar de hemel.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Deja Vu, heb je het nu over Unitarian Universalists? Want dat is geen christelijke strekking. In de groep die hier aktief is, zitten vooral veel humanisten, maar ook een boedhist en een hoopje atheisten/agnosten, en nog vanalles-en-nog-wat. Hier zijn zo vooral bezig om de plaatselijke gemeenschap te versterken en leefbaar te houden.
Elke
Ja maar ik weet niet hoe dat in de praktijk is in Canada. laten we zeggen op papier is het een fusie van wat ik hierboven zei. Ze zijn wel heel heel liberaal erin.
- Moniquemichiel
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ik heb de mythische oom van Mariët Meester gelezen en zou echt nooit in zo'n bible belt achtige plaats willen wonen ( 5 soorten gereformeerde kerken op 30.000 inwoners ) Bijna allemaal Nederlandse kom af. Ik denk dus dat het er aan ligt waar je gaat wonen. Maar hier in Nederland heb je ook genoeg plaatsen waar ik niet zou kunnen aarden. en waar ze waarschijnlijk ook niet op mij zitten te wachten 
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Van hun Eigen website:DejaVu schreef:Ja maar ik weet niet hoe dat in de praktijk is in Canada. laten we zeggen op papier is het een fusie van wat ik hierboven zei. Ze zijn wel heel heel liberaal erin.
Unitarian Universalism (UU) draws from many sources:
Direct experience of that transcending mystery and wonder, affirmed in all cultures, which moves us to a renewal of the spirit and an openness to the forces which create and uphold life;
Words and deeds of prophetic women and men which challenge us to confront powers and structures of evil with justice, compassion, and the transforming power of love;
Wisdom from the world's religions which inspires us in our ethical and spiritual life;
Jewish and Christian teachings which call us to respond to God's love by loving our neighbors as ourselves;
Humanist teachings which counsel us to heed the guidance of reason and the results of science, and warn us against idolatries of the mind and spirit;
Spiritual teachings of earth-centered traditions which celebrate the sacred circle of life and instruct us to live in harmony with the rhythms of nature.
http://www.uua.org/beliefs/principles/index.shtml
En van Wikipedia:
Dat lijkt me toch veel ruimer dan het Christendom te zijn.Contemporary Unitarian Universalism espouses a pluralist approach to belief, whereby members may describe themselves as humanist, agnostic, deist, atheist, pagan, Christian, monotheist, pantheist, polytheist, or no label at all.
Elke
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, volgens mij is dat ook niet een bij uitstek Christelijke stroming. Meer agnostisch (vandaar dat die stroming altijd heel hoog scoort als ik een religie enquete doen), hierer een van zulke, altijd interessant.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ja ik heb maar even wikipedia gelezen.
Tegenwoordig is het inderdaad meer dan alleen christendom.Unitaristisch Universalisme is een vrijzinnige religieuze beweging waar de nadruk ligt op humanisme en persoonlijke spiritualiteit. Unitaristisch Universalisme is ontstaan door een fusie van twee christelijke stromingen: unitarisme en universalisme. Daarna is het geëvolueerd tot een religie zonder "verplichte dogma's, leerstellingen of praktijken," het doel is "een veilige standplaats (zijn) voor iedereen die op een eigen spirituele reis is, of dat nu een humanistische dan wel een theistische reis is."
- Bandido
- Amerika-expert
Ik denk dat op de keper beschouwd, Amerika wel geloviger is dan NL. Maar als men hier naar de kerk gaat betekent dat lang niet altijd dat men van de "zwarte kousen kerk" is. En zeker in de steden is dat geen gemeengoed. Wel heb ik gemerkt dat geloof in NL vaak direct een negatieve connotatie heeft, terwijl dat hier meer een soort van neutralere betekenis heeft. Ikzelf woon in een grote stad, maar wel midden in de Bible belt en ben zelf niet kerkelijk. Ik heb ook veel vrienden die ook niet kerkelijk zijn, maar ook wat vrienden (met name collega's), die dat wel zijn. En dat gaat eigenlijk prima samen. Mijn gelovige vrienden zijn ook helemaal niet zwaar op de hand of bevooroordeeld oid. Net zoals wel vaker wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Wel vindt men de term "atheistisch" wat zwaar. Dat hoor je hier niet zoveel mensen zeggen.
Ik denk dat niet-gelovig zijn in Amerika heel goed kan, zeker in de grote(re) steden. Men leeft en laat leven, oordeelt niet zo snel, maar daar staat tegenover dat je zelf ook misschien niet meteen met je mening klaar moet staan.
Ik denk dat niet-gelovig zijn in Amerika heel goed kan, zeker in de grote(re) steden. Men leeft en laat leven, oordeelt niet zo snel, maar daar staat tegenover dat je zelf ook misschien niet meteen met je mening klaar moet staan.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
Encinitas
- Amerikafan
Klinkt wel goed deze stroming van Unitarian Universalists. Ze hebben een sterk spiritueel karakter. Na wat ik zo gelezen heb ik zou ze niet agnostsch willen noemen, er schijnt ook een soort strijd te zijn met de agnostische achterban hierover.
Ik hou van de open blik naar alle stromingen, itt de vaak beperkte, dogmatische blik van bv vele Christelijke stromingen.
Ik hou van de open blik naar alle stromingen, itt de vaak beperkte, dogmatische blik van bv vele Christelijke stromingen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 4854 Weergaves
-
Laatste bericht door peterd87
-
- 9 Reacties