Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Overstap in Amerika met strafblad

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
dimona
Amerika-expert

Re: Overstap in Amerika met strafblad

Bericht door dimona »

Ziva schreef:dat Amerikaanse en Nederlandse databases niet gekoppeld zijn hoeft toch niet te betekenen dat Amerikaanse authoriteiten geen inzage hebben in de strafbladen van Nederlanders? Ik denk dat het heel aannemelijk is dat ze wel degelijk een inzage mogelijkheid hebben voor mensen met een strafblad van veel landen.
Ik kan me niet voorstellen dat Nederlandse strafbladregistratie zo maar te raadplegen is. Gegevens kunnen opvragen is één ding, maar vrije inzage lijkt me echt in strijd met van alles en nog wat.

Ik ben ook wel benieuwd naar het verhaal achter dit voorval. Het is bekend dat immigrations zich bezig houdt met het scannen van FB en twitter e.d., dus misschien dat daar iets verkeerds op is gemeld?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Voor de Nederlanders die een Gree Card gewonnen hebben: jullie moeten dus, in tegenstelling tot inwoners van andere landen, niet zelf een uittreksel uit het strafregister aanvragen. Hebben jullie dan vooraf ergens schriftelijk toestemming moeten geven aan de Amerikaanse overheid dat zij dat in jouw naam mogen aanvragen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Skydriver
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Skydriver »

Aangezien dit topic de vraag over het bezoeken van de VS, met een strafblad dient te beantwoorden. En aangezien dit topic op de eerste plaats staat
wanneer men in Google zoekt op "strafblad" en "Amerika", zal ik het geheel graag voor huidige - en toekomstige bezoekers eens goed vastleggen :

Neen!, De immigratie ambtenaar waar u zojuist netjes uw paspoort af gaf, heeft op zijn beeldscherm echt geen rechtstreekse verbinding met het ministerie
van Justitie, te Den Haag... Nederland geeft geen inzage in strafbladgegevens aan andere mogendheden. (bron : de Grondwet der Nederlanden).

Moge het verschil duidelijk zijn tussen : strafregister en opsporingsregister.
Dit zijn 2 geheel verschillende zaken. Een strafregister (voorheen : strafblad genoemd) bevat afgestrafte zaken (schuld voldaan en daarmee ook volledig afgedaan) die enkel worden bewaard om recidive grond te kunnen vaststellen bij evt. toekomstige vergrijpen (in Nederland).

Een opsporingsregister bevat personalia van mensen die 'gesignaleerd' staan wegens voortvluchtigheid.
Dit laatste wordt verspreid naar alle bij interpol aangesloten lidstaten.
Ook door Nederland dus. Dus bent u een gezochte moordenaar op de vlucht?
Ook in de VS loopt u tegen de lamp.

Strafregisters daarentegen vallen onder beschermde
informatie. Dus bent u nu diezelfde enge moordenaar, maar heeft u echter netjes uw tijd (en eventuele TBS) uitgezeten, dan heeft u uw schuld aan de Staat der Nederlanden afgelost, zoals het hoort en kunt u nu lekker op welverdiende vakantie.
Naar de VS bijvoorbeeld. Of waarheen u verder maar wilt.
U zult geen enkele verdere nadelen mogen ondervinden - in welke vorm dan ook - van de in uw verleden gemaakte fouten, dat zou namelijk dubbelstraf ('Res judicata' / 'Double Jeopardy') betekenen. Vandaar dus ook de zware bescherming die over strafregisters heerst.

Hoewel men het u graag anders wil doen geloven, heeft de achterzijde
van het in het groene papiertje dat men u vroeger in het vliegtuig gaf (tegenwoordig ESTA) geen enkele waarde. Behalve een beroep op uw eerlijkheid. Internationaal werden de discriminerende vragen die de VS stelt op het groene vodje papier al vaker zwaar onder vuur genomen.
Met name Amnesty International deed hier pittige uitspraken over. De Verenigde Naties erkennen ze overigens ook niet eens als rechtsgeldig en geoorloofd.
De keus is dus aan u zelf, of u ze wel erkent. Moreel gezien is het niet echt 'liegen' te noemen om ze in uw voordeel in te vullen.
(voor nadere info is een PB welkom! Ivm mijn werk kan het enkel dagen duren voordat u een reply krijgt,)
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dat bedoel ik dus ;)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het gaat niet louter om de immigratie ambtenaar op moment dat je de US binnenkomt. Nog voor je in het vliegtuig stapt gaat je info al naar USCIS en wordt er gevlagd als het programma - algorithmes enzo - iets bespeurt. Ik dacht dat je ook je credit card # moet geven of andere info hoe je je ticket hebt betaald.
Ik weet niet hoe het zit met ESTA en bezoekers visa. Wat voor rechten de US overheid dan heeft of neemt.
Ik weet wel dat voor non-immigrant visa en groene kaart je je complete privacy moet prijsgeven. En inderdaad in Ned. heeft het consulaat een direkte lijn met justitieel register.
En de VN en Amnesty kunnen wel zeggen het is niet rechtsgeldig, gebaseerd waaop ? Internationaal recht ?
De US neemt liegen op een overheidsdocument erg zwaar op. (Ook voor de inwoners van de US. Dat is de laatste jaren juist strenger geworden.) Het kan ertoe leiden dat een bezoek wordt geweigerd en ook tot weigering van visum als je wilt emigreren.

Plus is er iet iets al wederkerigheid ? Ned. overheid wil gegevens van US, dan graag ook gegevens uit Ned. ?
Er moet al een visa aangevraagd worden als je op een US luchthaven wilt overstappen. Al die namen heeft toch alleen zin als men er iets mee kan ? Of zie ik dat verkeerd ?

Kastelke er zijn een aantal documenten vereist met Biografische Gegevens voor Groene Kaart zoals DS-3025 deel 1 en 2. Ik vermoed dat er ergens wel geregeld is dat Dep. of State die info mag controleren. Ik moest voor onze L-1/L-2 destijds alle bankstatements van de anderhalf jaar dat we in Canada woonden inleveren.
Maar goed dezelfde eis had ik in Ned. van de belastingen onder het motto 'bijstandsgerechtigden hebben recht op privacy - maar u niet want u heeft een bedrijf.' Ze kwamen dus ook in mijn huis in alle kasten kijken. Geen lijken of skeletten gevonden echter.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nee, je hoeft nergens credit card gegevens achter te laten, of te verklaren hoe je aan het geld voor een ticket komt. Uiteraard kan de immigration officer daar naar vragen als hij/zij daar aanleiding toe ziet, maar standaard is het zeker niet.
oortjes schreef:En inderdaad in Ned. heeft het consulaat een direkte lijn met justitieel register.
Ik kan niet geloven dat het consulaat rechtstreeks inzage heeft in wat voor Nederlandse overheidsregisters dan ook. Informatie opvragen; ik geloof meteen dat dat kan, maar direkte inzage lijkt me uitgesloten.

Ik geloof wel dat al onze communicatie per telefoon en computer wordt gescand op trefwoorden en patronen. Dat kan bijna niet anders als je af en toe hoort wat er wordt opgerold; 1984 zijn we al ruimschoots voorbij.

Ik heb overigens niet het idee dat wij nou zoveel privacy moesten prijsgeven bij de visumaanvraag, maar mogelijk herinner ik het me niet meer goed.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Beetje off topic, maar wel interessant: http://www.vn.nl/Archief/Justitie/Artik ... itie-1.htm

Het lijkt me duidelijk dat de Amerikanen niet geïnteresseerd zijn in kruimeldieven en wildplassers.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

NOGMAALS:
Een strafregistervermelding is enkel geldig
in het land van uitspraak. Een ander land mag hier officieel niet eens navraag naar doen. Dit is bepaald in het verdrag van Geneve (voorheen oorlogswetgeving) en de internationaal erkende Rechten voor de Mens. Dit zijn overigens dezelfde wetten die bijvoorbeeld bepalen dat wij asielzoekers niet mogen weigeren op grond van een mogelijk strafblad in het land van herkomst. Enkel op een lokaal (NL) opgebouwd strafregister.
Hoewel de VS niet echt altijd uitblinken in het naleven van de mensenrechten
hebben zij net zo weinig inzage in ons strafregister als U in dat van uw buurman.
Alles wat de Amerikanen te weten komen vwb het strafrechtelijk verleden van iemand krijgen ze te horen ze van hem/haar zelf. Zij hebben hier in Nederland en ook aan de grens in Amerika geen enkele mogelijkheid Nederlandse strafregisters in te zien. Voor een simpele visumaanvraag kan ook het consulaat zelf niet terecht voor informatie bij de Nederlandse justitie.
Je zal nooit een afschrift kunnen krijgen uit de Politieregisters. Dat laat de "Wet op de Politieregisters" niet toe.

Er bestaan veel fabels over "strafbladen", maar feit is :
Niemand behalve jezelf en de Nederlandse justitie kan daarover beschikken.
En al zeker geen buitenlandse mogendheid ...
Daarnaast is een strafblad uiteraard enkel geldig, voor het land waar het opgesteld is en nergens anders.
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

Dat is niet allemaal waar.
In Nederland kennen we het strafblad niet meer. Dat is vervangen door de Justitiële Documentatie. De Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens regelt onder meer de verstrekking van gegevens. Op verzoek van buitenlandse autoriteiten maar soms ook automatisch (als een persoon met de nationaliteit van een andere EU-lidstaat in Nederland wordt veroordeeld) worden gegevens uit de justitiële documentatie verstrekt aan buitenlandse autoriteiten. Als de USA aan Nederland een verzoek doet om verstrekking van justitiële gegevens, dan kan daaraan worden voldaan. Daarbij moet het veelal gaan om strafrechtelijke procedures.

Als het gaat om inzage in de justitiële gegevens ten behoeve van de verstrekking van visa, dan staat in het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens onder meer:
Artikel 12
1. Justitiële gegevens als bedoeld in de artikelen 10, 11 of 12 van de wet worden desgevraagd verstrekt aan:
a. Onze Minister ten behoeve van het geven van een positieve of negatieve verklaring aan buitenlandse autoriteiten over te verlenen visa;
Ik kan me niet voorstellen dat dit bij de ESTA aan de orde is, maar bij de overige Amerikaanse visa kan USCIS langs deze weg in ieder geval inzicht krijgen in de justitiële gegevens in de vorm van een positieve of negatieve verklaring van de minister.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat verklaart waarom Nederlanders dus zelf geen enkele stap mogen zetten indien ze de green card gewonnen hebben. Maar waarom ze dan plots wel in aktie moeten schieten indien ze ooit in de problemen gekomen zijn, want dan moet de aanvrager zelf achter de documenten aangaan om alles te verduidelijken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Skydriver schreef:NOGMAALS:
Een strafregistervermelding is enkel geldig
in het land van uitspraak. Een ander land mag hier officieel niet eens navraag naar doen. Dit is bepaald in het verdrag van Geneve (voorheen oorlogswetgeving) en de internationaal erkende Rechten voor de Mens. Dit zijn overigens dezelfde wetten die bijvoorbeeld bepalen dat wij asielzoekers niet mogen weigeren op grond van een mogelijk strafblad in het land van herkomst. Enkel op een lokaal (NL) opgebouwd strafregister.
Hoewel de VS niet echt altijd uitblinken in het naleven van de mensenrechten
hebben zij net zo weinig inzage in ons strafregister als U in dat van uw buurman.
Alles wat de Amerikanen te weten komen vwb het strafrechtelijk verleden van iemand krijgen ze te horen ze van hem/haar zelf. Zij hebben hier in Nederland en ook aan de grens in Amerika geen enkele mogelijkheid Nederlandse strafregisters in te zien. Voor een simpele visumaanvraag kan ook het consulaat zelf niet terecht voor informatie bij de Nederlandse justitie.
Je zal nooit een afschrift kunnen krijgen uit de Politieregisters. Dat laat de "Wet op de Politieregisters" niet toe.

Er bestaan veel fabels over "strafbladen", maar feit is :
Niemand behalve jezelf en de Nederlandse justitie kan daarover beschikken.
En al zeker geen buitenlandse mogendheid ...
Daarnaast is een strafblad uiteraard enkel geldig, voor het land waar het opgesteld is en nergens anders.
Dat dacht ik ook Skydiver. Lees onderstaand topic maar eens door. Let wel, het gaat hier om een visumaanvraag, niet ter controle op ESTA!

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... d+ruud2004
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

heidem schreef:Ik kan me niet voorstellen dat dit bij de ESTA aan de orde is, maar bij de overige Amerikaanse visa kan USCIS langs deze weg in ieder geval inzicht krijgen in de justitiële gegevens in de vorm van een positieve of negatieve verklaring van de minister.
En dan nog is het moeilijk te geloven dat iets dergelijks standaard procedure is bij de aanvraag van een Amerikaans bezoekersvisum. Ik ben er redelijk zeker van dat een veroordeling normaal geproken buiten de radar blijft bij ESTA aanvragen of aanvragen voor bezoekersvisa, tenzij de reiziger dat natuurlijk zelf meldt (zoals hem ook wordt opgedragen).

Feitelijk is het inderdaad onjuist dat iemand op basis van een eerdere aanhouding of veroordeling in een ander land de toegang tot een land moeilijk wordt gemaakt, maar we weten al langer dat Amerikanen lak hebben aan de universele rechten van non-citizens. Als in jouw land het tekenen van spotprenten strafbaar is, dan kan dat dus betekenen dat je daardoor mogelijk geen visum krijgt. En omgekeerd kan iemand misschien een moord begaan hebben, wat volgens de regels van het land van herkomst in dat geval legitiem was, waardoor er geen enkele reden is om die persoon de toegang te weigeren.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

De US is niet het enige land dat er een probleem van maakt als je ooit veroordeeld geweest bent.
Elke
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik herinner me dat er in het verleden een vraag was over wie het ticket betaald had en hoe, of dat er sprake was van zo een vraag, maar dat is dan klaarblijkelijk door protesten niet doorgegaan.

Goed, volgende vraag, men zegt: niet voor ESTA. Maar ESTA is onderdeel van het VISUM Waiver Programma. En landen moeten aan bepaalde eisen voldoen door de US in het VWP opgenomen te worden. Toegang tot de US is geen recht dat je hebt, het is de welwillendheid van de US dat ze je (tijdelijke) toegang verlenen.

Bovendien zelfs al is het voor een VWP misschien niet zo een opunt, wie zegt dat je niet later in je leven alsnog naar de US wilt verkassen ? Baan, huwelijk. Dan wordt je doopzeel gelicht en dan blijkt dat je jaren eerder niet de waarheid hebt verteld. En geloof me, de USers zijn sticklers for details like that.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

De US Immigrations heeft geen inzage in je strafblad, zo is de algemene teneur. Maar er zijn andere manieren. Bijvoorbeeld iemands gedrag. Mensen die ten onrechte nee invullen op het formulier zullen vaak best zenuwachtig zijn. Die zitten bij wijze van spreken zich tijdens de vliegreis al enorm op te winden van "zullen ze er achter komen? zal ik terug gestuurd worden?" Staan met knikkende knieen voor de ambtenaar van de US immigrations. En ja, dan is de kans groot dat je er uit gepikt wordt. De mannen en vrouwen van de US Immigrations zijn getraind in het herkennen van het gedrag van reizigers. En na een intimiderende verhoor heb je dan de neiging om toe te geven dat je inderdaad ten onrechte nee hebt ingevuld.
Skydriver
Amerikafan

Bericht door Skydriver »

mtl schreef:De US Immigrations heeft geen inzage in je strafblad, zo is de algemene teneur. Maar er zijn andere manieren. Bijvoorbeeld iemands gedrag. Mensen die ten onrechte nee invullen op het formulier zullen vaak best zenuwachtig zijn. Die zitten bij wijze van spreken zich tijdens de vliegreis al enorm op te winden van "zullen ze er achter komen? zal ik terug gestuurd worden?" Staan met knikkende knieen voor de ambtenaar van de US immigrations. En ja, dan is de kans groot dat je er uit gepikt wordt. De mannen en vrouwen van de US Immigrations zijn getraind in het herkennen van het gedrag van reizigers. En na een intimiderende verhoor heb je dan de neiging om toe te geven dat je inderdaad ten onrechte nee hebt ingevuld.
Dan ben ik er al 10 jaar niet opgevallen! :lol:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

mtl schreef:De US Immigrations heeft geen inzage in je strafblad, zo is de algemene teneur. Maar er zijn andere manieren. Bijvoorbeeld iemands gedrag. Mensen die ten onrechte nee invullen op het formulier zullen vaak best zenuwachtig zijn. Die zitten bij wijze van spreken zich tijdens de vliegreis al enorm op te winden van "zullen ze er achter komen? zal ik terug gestuurd worden?" Staan met knikkende knieen voor de ambtenaar van de US immigrations. En ja, dan is de kans groot dat je er uit gepikt wordt. De mannen en vrouwen van de US Immigrations zijn getraind in het herkennen van het gedrag van reizigers. En na een intimiderende verhoor heb je dan de neiging om toe te geven dat je inderdaad ten onrechte nee hebt ingevuld.
Tsja. Als je niet kan liegen, moet je er niet aan beginnen. (maar dat geldt z'n beetje voor alles in het leven)

Even voor de goede orde: ik zal hier niemand aanbevelen dingen buiten de regels om te regelen. Ten eerste mag dat niet op dit forum, ten tweede is het niet netjes om de regels te omzeilen, en ten derde weet je maar nooit waar je schrijfsels allemaal terecht komen. Maar ik denk wel dat hier vaak een wat overdreven en dreigend beeld wordt neergezet van de opsporingsmethodes van DHS/USCIS. Inderdaad, als ze je betrappen op een leugen is het hoogstwaarschijnlijk einde oefening, dus het is altijd verstandig om je niet in een situatie te laten brengen waar je moet liegen, maar voor de rest moet iedereen maar voor zichzelf uit maken welke risico's hij/zij daar in wil lopen. Ik snap nooit zo goed waarom het voor sommige mensen zo'n missie lijkt te zijn om hun landgenoten te beschermen voor mogelijk onheil. Het zijn keuzes toch? Ik denk dat iedereen wel snapt dat je problemen kunt verwachten als je wordt betrapt op handelingen die in strijd zijn met de regels.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Helemaal mee eens. Iedereen moet zelf beslissen wat hij/zij doet in zo'n situatie. Aan topicstarter de keus.
M Kactus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door M Kactus »

oortjes schreef:Goed, volgende vraag, men zegt: niet voor ESTA. Maar ESTA is onderdeel van het VISUM Waiver Programma. En landen moeten aan bepaalde eisen voldoen door de US in het VWP opgenomen te worden. Toegang tot de US is geen recht dat je hebt, het is de welwillendheid van de US dat ze je (tijdelijke) toegang verlenen.

Bovendien zelfs al is het voor een VWP misschien niet zo een opunt, wie zegt dat je niet later in je leven alsnog naar de US wilt verkassen ? Baan, huwelijk. Dan wordt je doopzeel gelicht en dan blijkt dat je jaren eerder niet de waarheid hebt verteld. En geloof me, de USers zijn sticklers for details like that.
In VWP is niet 'visa' het belangrijkste woord, maar 'waiver'. Het betekent dat je net geen visum nodig hebt.
Dus het lijkt me logisch dat het voor een ESTA geen punt is, maar voor een visum, waar ze de tijd voor nemen en van alles voor kunnen opvragen, misschien wel. Let wel: Ik heb het alleen over de relatie tussen VWP en een visum, niet over welke wetteksten dan ook. Daar weet ik hoegenaamd niets vanaf :). In je tweede punt kan ik me echter wel vinden. Als de datum van het ESTA wordt bijgehouden, en de datum van het strafblad, is het natuurlijk makkelijk om te zien dat je ooit met valse verklaringen binnen bent geraakt...
Dbacks
Amerikafan
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Dbacks »

Dat verklaart waarom Nederlanders dus zelf geen enkele stap mogen zetten indien ze de green card gewonnen hebben
Plotseling is dit dus weer veranderd.. Als DV winnaar moet je nu zelf de VOG (verklaring omtrent gedrag) regelen voor iedereen ouder dan 16 :?
Never give up!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer