Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Groot verschil cultuur tussen staten van de VS
Re: Groot verschil cultuur tussen staten van de VS
Wordt jij weleens gehinderd door kennis als je iets roept? Dit waren de mannen in de nachtwacht. Nergens zie ik slavenhandelaren staan, of zie ik ING zeggen dat slavenhandelaren helden zijn.
en jij door fatsoen, die toon van jou elke keerHockey schreef:Wordt jij weleens gehinderd door kennis als je iets roept?
Geleende quote van Dennis:
Dus wat dan met die leden die volgens jou al die stompzinnige vragen/suggesties/antwoorden publiceren? Als je merkt dat je niet netjes met ze kunt communiceren, neem dan de "high road" en negeer ze vanaf dat moment gewoon. Op het forum is zelfs een (slecht betitelde) "vijand-functie" waarmee je de berichten van door jouw uitgekozen leden, die wat mij betreft niet perse je "vijanden" hoeven te zijn, gewoon niet meer te zien krijgt. Probleem opgelost.
Misschien is dit een optie voor jou in deze situatie Hondo als je je elke keer stoort?
Dus wat dan met die leden die volgens jou al die stompzinnige vragen/suggesties/antwoorden publiceren? Als je merkt dat je niet netjes met ze kunt communiceren, neem dan de "high road" en negeer ze vanaf dat moment gewoon. Op het forum is zelfs een (slecht betitelde) "vijand-functie" waarmee je de berichten van door jouw uitgekozen leden, die wat mij betreft niet perse je "vijanden" hoeven te zijn, gewoon niet meer te zien krijgt. Probleem opgelost.
Misschien is dit een optie voor jou in deze situatie Hondo als je je elke keer stoort?
Heeft jouw username iets te maken met de Western?Hondo schreef:en jij door fatsoen, die toon van jou elke keerHockey schreef:Wordt jij weleens gehinderd door kennis als je iets roept?

''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''
- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Graag on topic blijven hier. Voor persoonlijke opmerkingen is de PB knop.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Antwoord is On Topic en heeft te maken met de films van John Wayne, een echte cowboy, deze mensen hadden/hebben een eigen cultuur.vraag123 schreef:Heeft jouw username iets te maken met de Western?
John Wayne speelde cowboys en oorlogshelden maar heeft niet daadwerkelijk gevochten in WWII. Dit itt. James Stewart, Henry Ford, Clark Gable en anderen. Wayne kreeg een deferral vanwege het feit dat hij (inmiddels gescheiden) vier kinderen had.
-
smittenimmigrant
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Als je al wilt generaliseren over de politieke kleur van gebieden in de VS, is het denk ik handiger om te zeggen dat stedelijke gebieden vaker sociaal liberaal zijn en minder stedelijke gebieden vaak behoudender. Daardoor zie je dat grote delen van de kusten in de VS (die in verhouding meer verstedelijkt zijn dan het binnenland) 'blauw' zijn, terwijl het midden vaker naar 'rood' neigt. Omdat de verstedelijking in de VS voorlopig vooral lijkt toe te nemen, is het niet onredelijk om te verwachten dat die trend zich nog zal versterken.n Texas zijn ze conservatief, dat is in New York en California niet zo (of gewoon veel minder).
Hoe komt het dat het zo is? Want de immigranten die nu in NY, Cali, Texas enz. wonen, kwamen toch allemaal uit Europa en Europa was destijds (qua religie) ook bijna overal hetzelfde en de culturen waren nog ''puur'' (bedoel ik niets negatiefs mee, maar in Frankrijk woonden er bijv. vooral Fransen, het was niet zoals nu een multiculturele samenleving).
Verder denk ik dat je de invloed van een aantal dingen overschat:
- de culturen van de Europese naties die veel immigranten leverden, verschilden vaak sterk van elkaar.
- ook toen waren samenlevingen multicultureel, alleen speelden die cultuurverschillen zich vaak op kleinere schaal af omdat mensen minder ver konden reizen. Desalniettemin waren er ook toen flinke migratiestromingen aan de gang (joden, katholieken, etc.)
- de mensen die emigreerden vanuit Europa, waren geen precieze dwarsdoorsnede van de bevolking van het land. Emigreren was altijd al een avontuur (en toen vaak nog een groter avontuur dan nu). De mensen die dus emigreerden, hadden ofwel een hele goede reden om weg te gaan (religieuze vervolging, hongersnood, economische achterstand, etc), of waren 'geboren' avonturiers.
- mensen die vanuit verschillende Europese landen emigreerden, bleven vaak in een gemeenschap met hun landgenoten. en vermengden zich maar zeer geleidelijk met andere immigranten.
- het land zelf heeft invloed op de cultuur die zich ontwikkeld. In een gebied als Alaska, waar de natuur harde eisen stelt om te kunnen overleven, heb je een andere manier van leven nodig dan in een zachter klimaat zoals Noord-Californië. De cultuur past zich dus aan aan wat nodig is om goed te kunnen leven in een gebied. Een stad waar veel immigranten binnen blijven komen, zal zich een andere cultuur ontwikkelen dan een geïsoleerd gebied waar zelden nieuwe groepen mensen komen.
- de VS is een _groot_ land. Ik verbaas me er nog altijd over dat ze het hele zwikkie onder één overheid weten te houden en dat de culturele verschillen er niet groter zijn. Als je de culturele verschillen in Europa naast die in de VS legt, is Europa volgens mij veel diverser, ondanks dat de afstanden kleiner zijn.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat komt omdat er geen "hindernissen" zijn. Ik kan morgen mijn boeltje pakken , naar Florida verhuizen en verder leven zonder noemenswaardige verschillen.
Ga ik van Nederland naar Italie dan is dat een heel ander verhaal. Hele andere taal, cultuur en gewoontes
Ga ik van Nederland naar Italie dan is dat een heel ander verhaal. Hele andere taal, cultuur en gewoontes
Als je verhuist naar een andere staat zijn er dan ook andere zorgverzekeringregels of is dat landelijk?
DejaVu schreef:Als je verhuist naar een andere staat zijn er dan ook andere zorgverzekeringregels of is dat landelijk?
Zorg is per Staat geregeld, ook de premies van de verzekeringen, dus iets om rekening mee te houden.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Onze zorgverzekering hebben we via het bedrijf van mijn man. Heeft niets met de staat waar we wonen te maken.
Binnen Europa zijn de dingen in grote lijnen op dezelfde wijze georganiseerd, net als dat binnen de VS zo is. Ja, er is hier het voordeel van 1 taal en je vindt overal dezelfde supermarkten met hetzelfde assortiment, maar ik vind de verschillen tussen staten in de VS ongeveer vergelijkbaar met de verschillen tussen landen binnen de EU.
Hoe het zit met de ziektekostenverzekering weet ik niet (al vermoed ik dat de dekking per staat weer zal verschillen en je dus toch het aanbod weer opnieuw zult moeten bekijken) maar autoverzekeringen kun je in ieder geval niet altijd zo maar meeverhuizen. Rijbewijs moet je omruilen en je overige verzekeringen zul je wellicht ook opnieuw moeten bekijken. Andere staat, andere risico's, andere dekking.
Hoe het zit met de ziektekostenverzekering weet ik niet (al vermoed ik dat de dekking per staat weer zal verschillen en je dus toch het aanbod weer opnieuw zult moeten bekijken) maar autoverzekeringen kun je in ieder geval niet altijd zo maar meeverhuizen. Rijbewijs moet je omruilen en je overige verzekeringen zul je wellicht ook opnieuw moeten bekijken. Andere staat, andere risico's, andere dekking.
Maar als je naar een arts gaat, dan moet je normaal gesproken altijd opletten of die wel wordt gedekt door jouw health plan. Onze nurse is al een paar keer geswitcht van verzekering, omdat ze een bepaalde arts wilde die dan net weer niet in het plan van haar verzekering viel. Ik kan me dus voorstellen dat een verhuizing naar een andere staat op dat vlak het nodige uitpluiswerk vereist.Petra/VS schreef:Onze zorgverzekering hebben we via het bedrijf van mijn man. Heeft niets met de staat waar we wonen te maken.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, maar als je naar een nieuwe staat verhuist zul je sowieso nieuwe zorgverleners moeten vinden. Onze verzekering in Seattle, Washington, bepaalt welke in het plan zitten hier in Virginia. Heeft niets met de staat Virginia te maken.
Ik denk dat je je hierin toch vergist. Natuurlijk verschilt de taal, maar ook de bureaucratie, de corruptie. En belangrijker nog, de ongrijpbare cultuur die moeilijk te definiëren valt, maar wel degelijk voelbaar is. Europa verschilt veel meer van elkaar dan vaak gedacht wordt, en daarmee in mijn optiek ook veel meer dan de VS.dimona schreef:Binnen Europa zijn de dingen in grote lijnen op dezelfde wijze georganiseerd, net als dat binnen de VS zo is. Ja, er is hier het voordeel van 1 taal en je vindt overal dezelfde supermarkten met hetzelfde assortiment, maar ik vind de verschillen tussen staten in de VS ongeveer vergelijkbaar met de verschillen tussen landen binnen de EU.
Tussen Nederland en Duitsland is er al een enorm verschil mbt zaken doen. Daar moet je niet al te Nederlands(losjes) binnenkomen...
Ik ben een paar keer verhuisd binnen Europa en ik vond de verschillen in organisatie van het overheidsapparaat echt wel meevallen. Je komt aan, je moet je melden bij de vreemdelingenpolitie, je wordt geregistreerd, je krijgt (al dan niet) een verblijfsvergunning, als je vertrekt, schrijf je je weer uit, je kinderen die daar worden geboren hebben jouw nationaliteit, autoverzekering die voertuigafhankelijk is, ziektekostenverzekering die alles dekt, allemaal begrijpelijke dingen vanuit mijn perspektief. Toen ik naar de VS verhuisde, kwam het als een enorme verrassing dat de verschillen tussen Europa en de VS zo groot zijn. Een totaal ondoorzichtig visumsysteem, met rare kaartjes (I94), niks registratie in je nieuwe woonplaats, autoverzekeringen die persoonsafhankelijk zijn, een ziektekostenstelsel dat een enorm oerwoud blijkt te zijn. En ja, binnen de VS is die organisatie dan weer overal min of meer hetzelfde, maar dat verschilt in mijn ogen dan dus niet zoveel met de situatie binnen Europa.
Natuurlijk zijn er verschillen in cultuur, ik had daar in mijn vorige baan dagelijks mee te maken, maar ik heb het nu even over de manier waarop de maatschappij is georganiseerd.
Natuurlijk zijn er verschillen in cultuur, ik had daar in mijn vorige baan dagelijks mee te maken, maar ik heb het nu even over de manier waarop de maatschappij is georganiseerd.
De vraag ontstond na de opmerking dat je zo je boeltje kan oppakken en verhuizen kan binnen Amerika, meeste die dat doen verwisselen waarschijnlijk van baan en dan krijg je te maken met alle regels die in een andere Staat gelden, je moet bijvoorbeeld je rijbewijs veranderen, je bank info, want deze gaat ook per Staat, je auto verzekering, ook per Staat. Amerika is niet altijd 1 land maar 50 verschillende Staten.Petra/VS schreef:Onze zorgverzekering hebben we via het bedrijf van mijn man. Heeft niets met de staat waar we wonen te maken.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Nou zo'n probleem is dat niet, verhuizen van de ene staat naar de andere. Veel verzekeringsbedrijven werken landelijk en hebben plaatselijke kantoren, die je gewoon van de ene naar de andere staat overzetten. Toen ik terugkwam naar New York kon ik mijn rijbewijs uit North Carolina gewoon omruilen voor een NY bewijs, hoefde zelfs geen nieuw examen te doen. Met internetbankieren hoef je ook niet van bank te veranderen, al is dat wel handiger, omdat je hier nog steeds papieren cheques krijgt die je moet starten (al gaat dat tegenwoordig ook makkelijker omdat je steeds vaker met je telefoon een foto van die check kan opsturen en dan je geld gestort krijgt).
D'r blijven natuurlijk genoeg verschillen over, je betaalt in iedere staat andere belasting, als je tijdens een jaar verhuist, moet je in twee staten plaatselijke belasting betalen enz. Maar de hoofdregels zijn vrij eenvoudig. En ja, die taal, natuurlijk, dat maakt het een stuk makkelijker als je eenmaal Engels kent. Hoewel het natuurlijk niet onmogelijk is om een andere EU taal te leren als je eenmaal in een ander land woont.
D'r blijven natuurlijk genoeg verschillen over, je betaalt in iedere staat andere belasting, als je tijdens een jaar verhuist, moet je in twee staten plaatselijke belasting betalen enz. Maar de hoofdregels zijn vrij eenvoudig. En ja, die taal, natuurlijk, dat maakt het een stuk makkelijker als je eenmaal Engels kent. Hoewel het natuurlijk niet onmogelijk is om een andere EU taal te leren als je eenmaal in een ander land woont.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2599 Weergaves
-
Laatste bericht door USAreiziger
-