Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Probleem met stagebedrijf
-
Eve88
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Re: Probleem met stagebedrijf
Ik vind het ook heel moeilijk te oordelen omdat je maar 1 kant van het verhaal hoort. Het blijft me wel opvallen dat TS steeds de nadruk blijft leggen op die ONBETAALDE stage, maar dat vind ik wel even buiten heel het gedoe van eventueel misbruik staan. Een stage is meestal onbetaald (zeker als je pas in het 2e jaar van je studie zit), en het is wel de bedoeling dat je als voltijds medewerker meedraait, juist om daar van te leren. Dat is nu eenmaal zo, niet altijd leuk maar ja. Als jij dan het dubbel aantal uren moet werken als in je contract staat, dan kan je dat inderdaad wel in vraag stellen, maar je mag ook geen mentaliteit hebben van "oh het is onbetaald, dus of ik nu wat meer of minder werk, maakt niet uit. Het kost hen toch niks." Zo tellen pauzes standaard niet mee. Ik was op m'n stage ook altijd 9uur op kantoor (8u werken en standaard 1u middagpauze, soms wat korter).
Nuja ik hoop dat je een oplossing kan vinden, jammer dat het zo is gelopen.
Nuja ik hoop dat je een oplossing kan vinden, jammer dat het zo is gelopen.
Misschien goed om wat duidelijkheid te scheppen, Vraag123? Net als een aantal anderen ben ik ook erg benieuwd welke stappen je nu gaat nemen..
Ook ik ben in mijn 2e jaar gestopt met een stage. Wat mij alleen opvalt is dat mijn prioriteiten destijds totaal ergens anders lagen dan die van de topic starter. Ik was niet bezig met het verhalen van mijn kosten (moet ik ook wel zeggen dat die van mij niet zo hoog waren), maar vooral met mijn studie (hoe nu verder?).
Het valt me op dat jij - misschien ook wel door de vragen hier - nog enorm hangt in de stage, waar je dus inmiddels al gestopt ben. Je moet nu gaan bekijken hoe je verder gaat, reis je terug naar NL/BE of ga je keihard aan de bak om nu nog ergens een andere stage in NYC te krijgen? En mag dit vanuit school, mag je nu nog starten met een nieuwe stage? (Bij ons op de opleiding waren er regels dat je niet zomaar ergens anders mocht beginnen, alleen na overleg.)
Ook ik ben in mijn 2e jaar gestopt met een stage. Wat mij alleen opvalt is dat mijn prioriteiten destijds totaal ergens anders lagen dan die van de topic starter. Ik was niet bezig met het verhalen van mijn kosten (moet ik ook wel zeggen dat die van mij niet zo hoog waren), maar vooral met mijn studie (hoe nu verder?).
Het valt me op dat jij - misschien ook wel door de vragen hier - nog enorm hangt in de stage, waar je dus inmiddels al gestopt ben. Je moet nu gaan bekijken hoe je verder gaat, reis je terug naar NL/BE of ga je keihard aan de bak om nu nog ergens een andere stage in NYC te krijgen? En mag dit vanuit school, mag je nu nog starten met een nieuwe stage? (Bij ons op de opleiding waren er regels dat je niet zomaar ergens anders mocht beginnen, alleen na overleg.)
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Bericht verwijderd omwille van beledigend taalgebruik, racistische uitspraak en geen inhoudelijke waarde naar TS toe.
Groetjes,
Carine
Carine
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ik geloof dat we nu wel op kunnen houden. De TS heeft niet meer gereageerd en we zouden daar eerst op moeten wachten.
Valt me overigens op dat we veel meer kritiek (mogen) hebben op een Nederlander die zich op de VS verkeken heeft, dan een Amerikaan die in Nederland problemen met zijn bedrijf had (mogelijk ook als gevolg van onderschatting) en daarom uit Nederland vertrekt.
Valt me overigens op dat we veel meer kritiek (mogen) hebben op een Nederlander die zich op de VS verkeken heeft, dan een Amerikaan die in Nederland problemen met zijn bedrijf had (mogelijk ook als gevolg van onderschatting) en daarom uit Nederland vertrekt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Vergeet niet dat die beste vraag123 in NY zit, ik zou in dat geval ook wel iets anders doen dan op dit forum reageren.Bennogr schreef:Ik geloof dat we nu wel op kunnen houden. De TS heeft niet meer gereageerd en we zouden daar eerst op moeten wachten.
(Overigens denk ik dat er - door een boel forumleden - niet alleen kritiek is geuit, maar ook goed bedoeld advies.)
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Uh denk toch dat stage nummer 1 zou moeten zijn en niet NY. Daarom snap ik ook niet zo goed dat iedereen zo'n beetje die hier voorbij komt voor stages etc allemaal naar CA, ny en florida willen. Kost bakken met geld etc. Het is natuurlijk ook een ervaring maar stage gaar toch voorop? Ik heb vaak het idee dat locatie nummer een is en daarbij moet een stage bedacht worden. Marketing is wijd begrip. Kan zo een marketing plan voor mijn bedrijf bedenken. Hoef je niet eens voor naar Amerika eigenlijk. Mijn vrouw heeft dringend iemand nodig die voor haar marketing wil doen etc. Maar wij zitten in ZW missouri. Wat minder cultureel misschien maar toch genoeg te doen.
Wij hebben hier ooit twee stagiaires gehad die hier de tijd van hun leven hadden in de 6 weken dat ze hier waren.
Wij hebben hier ooit twee stagiaires gehad die hier de tijd van hun leven hadden in de 6 weken dat ze hier waren.
Ik wacht nog de reactie van mijn school en stage instelling af. Ik wil niet zomaar iets doen, misschien doe ik het wel verkeerd of zo. Wil in ieder geval niet meer terug bij dat bedrijf. En als blijkt dat ik terug moet, geef ik die bedrijven wel even aan (bij SEVIS) omdat ze misbruik maken van de Visa enz. (andere bedrijfsnamen invullen om mensen sneller hier te krijgen). Maar ik wacht het nog even af, het is Pasen, dus ik verwacht pas morgen of overmorgen een reactie te krijgen.
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''
- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
In de VS is het gewoon vandaag een werkdag.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je hebt voldoende bewijzen op papier? Bijvoorbeeld om aan te tonen dat jij je opdrachten kreeg en werk verichtte voor een ander bedrijf dan het bedrijf dat op het contract staat? Je kan bewijzen dat je langere uren moest werken?vraag123 schreef: En als blijkt dat ik terug moet, geef ik die bedrijven wel even aan (bij SEVIS)
Want 'woord tegen woord' kan lastig liggen als je aan wilt klagen. En ze zijn bij dat bedrijf wel snel geweest om je alle toegang tot bewijzen te verhinderen door je account ontoegankelijk te maken.
Heb je het stage-bemiddelingsbedrijf al gecontacteerd? Wat zeggen zij?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ja ik heb e-mail conversatie op mijn normale e-mail adres staan, die kon hij natuurlijk niet verwijderen.kastelke schreef:Je hebt voldoende bewijzen op papier? Bijvoorbeeld om aan te tonen dat jij je opdrachten kreeg en werk verichtte voor een ander bedrijf dan het bedrijf dat op het contract staat? Je kan bewijzen dat je langere uren moest werken?vraag123 schreef: En als blijkt dat ik terug moet, geef ik die bedrijven wel even aan (bij SEVIS)
Want 'woord tegen woord' kan lastig liggen als je aan wilt klagen. En ze zijn bij dat bedrijf wel snel geweest om je alle toegang tot bewijzen te verhinderen door je account ontoegankelijk te maken.
Heb je het stage-bemiddelingsbedrijf al gecontacteerd? Wat zeggen zij?
Ook heb ik e-mail conversatie waarin ik vraag of dat normaal is (dus een ander bedrijf vermelden, omdat ik daar mijn twijfels over had), en in die e-mails wordt verteld dat het een heel normaal proces is en ik mij helemaal geen zorgen hoef te maken.
Ik kan niet bewijzen dat ik langere uren moest werken, dit heeft hij mij op het werk verteld (dus niet via een email oid).
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''
niet voor de sponsor, die kan pas morgen of woensdag contact opnemen (staat in een automatisch e-mail), en de stage-bemiddelingsbedrijf neemt contact met hen op. Op mijn universiteit moet ik ook wachten, zij hebben gewoon vrij nu.Hockey schreef:In de VS is het gewoon vandaag een werkdag.
Nou nou wat een ellende allemaal. Ja het is vervelend maar zie het ook eens wat positiever in allemaal. Ja je hebt 5K uitgegeven, zorg dan dat je er wat kennis en ervaring voor terug krijgt, waardoor het een investering is. Ik heb zelf ook in Amerika stage gelopen. Het werk was verre van ideal maar ik heb echt een top tijd gehad. Het was mij elke stuiver waard. Het inmiddels bijna tien jaar geleden en inmiddels woon ik in Amerika. Dat had ik nooit gedacht toen ik die kant op ging (was ook niet de insteek). Ik snap wel dat iedereen graag naar NYC, LA etc heen wil maar dat zijn juist de plaatsen waar je denk ik als Nederland beter niet heen kunt gaan. Lange dagen etc, zijn wij toch allemaal niet gewendt! Eerst vraag die wij stellen tijdens een sollicitatie gesprek is: Uhhh hoeveel vrijdagen krijg ik, want ik moet wel drie weken naar Frankrijk/Spanje op vakantie met de caravan! lol.
Ik zou zeggen vraag123 kin omhoog borst vooruit er tegen aan. Niet zo bij de pakken neer gaan zitten. Met een wat positiever insteek kun je hele leuk leerzame tijd beleven die absoluut 5k waard is. Laat je rechten en schade vergoeding missie even links liggen en maak er iets van!!!
Heel veel succes.
PS volgende keer gewoon naar Kentucky komen lol!!!
Ik zou zeggen vraag123 kin omhoog borst vooruit er tegen aan. Niet zo bij de pakken neer gaan zitten. Met een wat positiever insteek kun je hele leuk leerzame tijd beleven die absoluut 5k waard is. Laat je rechten en schade vergoeding missie even links liggen en maak er iets van!!!
Heel veel succes.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Lexington, Kentucky
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zou het ook mogelijk zijn dat je vragen kan beantwoorden die ik en andere mensen stellen? Als je niet wilt ook goed. Laat het dan ook weten aub.
Voor mij is het nu een grote warboel en tenzij het allemaal iets duidelijker is verspil ik er geen tijd meer aan.
Voor mij is het nu een grote warboel en tenzij het allemaal iets duidelijker is verspil ik er geen tijd meer aan.
Had een aantal stages aangeboden gekregen in kleine dorpen in het Midden van de VS/Zuiden, inwoneraantal rond de 20,000 enz. maar ik dacht dat dat te afgelegen o.i.d. zou zijn. Ik denk dat het beter was om dat gewoon aan te nemen aangezien ik zelf ook niet echt van grote steden houd, maar luisterde ook naar de mening van anderen. Houd zelf meer van de natuur, rustigere gebieden enz.Aquell schreef:Nou nou wat een ellende allemaal. Ja het is vervelend maar zie het ook eens wat positiever in allemaal. Ja je hebt 5K uitgegeven, zorg dan dat je er wat kennis en ervaring voor terug krijgt, waardoor het een investering is. Ik heb zelf ook in Amerika stage gelopen. Het werk was verre van ideal maar ik heb echt een top tijd gehad. Het was mij elke stuiver waard. Het inmiddels bijna tien jaar geleden en inmiddels woon ik in Amerika. Dat had ik nooit gedacht toen ik die kant op ging (was ook niet de insteek). Ik snap wel dat iedereen graag naar NYC, LA etc heen wil maar dat zijn juist de plaatsen waar je denk ik als Nederland beter niet heen kunt gaan. Lange dagen etc, zijn wij toch allemaal niet gewendt! Eerst vraag die wij stellen tijdens een sollicitatie gesprek is: Uhhh hoeveel vrijdagen krijg ik, want ik moet wel drie weken naar Frankrijk/Spanje op vakantie met de caravan! lol.
Heel veel succes.
Ik heb volgens mij de meesten vragen al beantwoord?ned in MO schreef:Zou het ook mogelijk zijn dat je vragen kan beantwoorden die ik en andere mensen stellen? Als je niet wilt ook goed. Laat het dan ook weten aub.
Kan op een aantal nog geen antwoord geven, moet even reactie van school enz. afwachten.
Ned in Mo vroeg wat voor soort stage. Het enige antwoord wat je daarop gaf was "marketingstage". Dat is te vaag.
Wat ik in het verhaal mis is wat er is afgesproken dat de werkzaamheden zouden zijn en wat ze uiteindelijk waren. Of nog breder, wat is er precies vastgelegd aangaande stage qua inhoud, werkzaamheden, leerdoelen etc.
Wat ik in het verhaal mis is wat er is afgesproken dat de werkzaamheden zouden zijn en wat ze uiteindelijk waren. Of nog breder, wat is er precies vastgelegd aangaande stage qua inhoud, werkzaamheden, leerdoelen etc.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Ik ben ooit begonnen te werken voor een advocaat en op de 1e morgen stond de man me al aan mijn buro uit te kafferen over de meest grote onzin. Na de lunch pauze ben ik ook niet meer terug gegaan.
Ben naar het uitzend buro gereden die me er heen had gestuurd en heb mijn verhaal gedaan en het bleek dat ik nr. 4 was die ze er heen gestuurd hadden. Ik was toen 19 jaar en ondanks dat ik het vreselijk vond en ontzettend moeilijk, heeft het me wel ruggegraat gegeven en geleerd voor mezelf op te komen.
Ik kreeg de dag erna een geweldig leuke functie bij een verzekeraar en heb daar met plezier gewerkt.
Misschien zijn er als je dadelijk contact hebt gehad met je begeleiding ook wel eerdere klachten geweest over dit bedrijf? En wellicht had je eerst bij hen moeten checken voor dat je je conclusies trok.
Maar dat is altijd achteraf makkelijker gezegd dan gedaan. Deze stage wordt wellicht ook enorm leer proces voor jou, alleen waarschijnlijk niet op de manier die je verwacht had. En dat is jammer, maar niet het einde van de wereld.
Voor mijn gevoel moet je altijd dicht bij je eigen gevoel blijven. Ook al is dat niet altijd de makkelijkste weg. Soms heeft dat ook als resultaat dat je je verlies moet nemen. In jouw geval misschien de kosten die je gemaakt hebt. Maar je kunt in ieder geval zeggen dat je aan jezelf bent trouw gebleven. En je bent er in ieder geval niet dommer van geworden door je stage in Amerika te kiezen en wie weet wat er nog uit voort rolt. Beter proberen en zeggen dat het niets was voor jou, dan zeggen had ik maar toch?
Wens je veel sterkte en hoop dat je snel wat meer duidelijkheid voor jezelf vooral zult krijgen.
Ben naar het uitzend buro gereden die me er heen had gestuurd en heb mijn verhaal gedaan en het bleek dat ik nr. 4 was die ze er heen gestuurd hadden. Ik was toen 19 jaar en ondanks dat ik het vreselijk vond en ontzettend moeilijk, heeft het me wel ruggegraat gegeven en geleerd voor mezelf op te komen.
Ik kreeg de dag erna een geweldig leuke functie bij een verzekeraar en heb daar met plezier gewerkt.
Misschien zijn er als je dadelijk contact hebt gehad met je begeleiding ook wel eerdere klachten geweest over dit bedrijf? En wellicht had je eerst bij hen moeten checken voor dat je je conclusies trok.
Maar dat is altijd achteraf makkelijker gezegd dan gedaan. Deze stage wordt wellicht ook enorm leer proces voor jou, alleen waarschijnlijk niet op de manier die je verwacht had. En dat is jammer, maar niet het einde van de wereld.
Voor mijn gevoel moet je altijd dicht bij je eigen gevoel blijven. Ook al is dat niet altijd de makkelijkste weg. Soms heeft dat ook als resultaat dat je je verlies moet nemen. In jouw geval misschien de kosten die je gemaakt hebt. Maar je kunt in ieder geval zeggen dat je aan jezelf bent trouw gebleven. En je bent er in ieder geval niet dommer van geworden door je stage in Amerika te kiezen en wie weet wat er nog uit voort rolt. Beter proberen en zeggen dat het niets was voor jou, dan zeggen had ik maar toch?
Wens je veel sterkte en hoop dat je snel wat meer duidelijkheid voor jezelf vooral zult krijgen.
-
Gast
Hebben we bij hetzelfde advocatenkatoor gewerkt Staceybeesie?
Ik heb ook zo'n baas gehad, wel veel van geleerd idd.
Vraag123, ik hoop dat je snel antwoord krijgt op je vragen en weer verder kunt in Amerika of NL.
Vraag123, ik hoop dat je snel antwoord krijgt op je vragen en weer verder kunt in Amerika of NL.
Staceybeesie schreef:Voor mijn gevoel moet je altijd dicht bij je eigen gevoel blijven. Ook al is dat niet altijd de makkelijkste weg. Soms heeft dat ook als resultaat dat je je verlies moet nemen. In jouw geval misschien de kosten die je gemaakt hebt. Maar je kunt in ieder geval zeggen dat je aan jezelf bent trouw gebleven. En je bent er in ieder geval niet dommer van geworden door je stage in Amerika te kiezen en wie weet wat er nog uit voort rolt. Beter proberen en zeggen dat het niets was voor jou, dan zeggen had ik maar toch?
Kijk, daar kan hij wat mee vind ik
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Om je nog maar een hart onder de riem te steken: ben zelf tot twee keer toe van stageplek gewisseld. De eerste keer was ik nog vrij jong en onervaren en kende mijn grenzen niet zo goed. Ik kwam op een verschrikkelijke plek terecht waar de werkgever mij ervan weerhield iets te leren. Ik werd als een voetveeg behandeld, mocht alleen koffie zetten en stofzuigen, en bij gesprekken met klanten werd ik weg gehouden. Ik heb dit twee maanden volgehouden, in de hoop dat het nog iets zou worden en uit angst dat mijn stage niet goedgekeurd zou worden, en toen heeft mijn moeder er een einde aan gemaakt door contact op te nemen met mijn begeleider van school. De laatste maand heb ik toen bij een ander bedrijf doorgebracht. Tijdens die opleiding heb ik nog twee andere stages gelopen, waarbij de tweede ook niet leuk was maar 'draagbaar' en de derde juist ontzettend leuk en leerzaam was.
Tijdens mijn vervolgopleiding moest ik wederom stage lopen. Na verschillende sollicitaties vond ik eindelijk een stageplek. Ja, het was een eenmanszaak en de man was een wat vreemde snuiter (dat had ik bij die eerste stage die mislukte niet eens door, dus dat was al een vooruitgang tov daarvoor!) en het was niet helemaal duidelijk wat ik zou gaan doen, maar het was het proberen waard. Al na een week ging het mis, ik moest een maquette bouwen en toen de werkgever terugkwam van weg te zijn geweest begon hij te schelden en met dingen te gooien omdat mijn maquette hem niet aanstond. Deze keer kende ik mijn grenzen wel. Ik heb mijn jas aangetrokken en ben ergens in de stad op een bankje na gaan zitten denken om de conclusie te trekken dat dit niet ging werken. Die middag gelijk een andere stageplek gevonden waar ik niet lang daarna aan de slag kon. Ook daar moest ik dingen doen die me niet helemaal zinden (eenzijdig werk en dat was niet de bedoeling), dus ben ik het gesprek met mijn werkgevers aangegaan waarna ik wel meer diverse taken kreeg.
Dus om nou te zeggen dat ik geweldige ervaringen heb met stages, nee. In de branche waarin ik toen werkte (architectuur) werd vaak, afhankelijk van de werkgever, regelmatig 'misbruik' gemaakt van stagiaires: lekker handig zo'n gratis paar handen die je maquettes voor je bouwen. Wat heb ik ervan geleerd? Ik heb mensenkennis opgedaan, ik denk nu beter iemand's intenties te herkennen door mijn ervaringen. Ook heb ik geleerd voor mezelf op te komen en daarin de balans te vinden tussen iets te lang te laten duren en op het juiste moment aan de bel trekken en een goed gesprek te voeren. En ja...uiteindelijk heb ik ook geleerd dat de architectuur helemaal niet mijn wereld was. Maar daar ben ik helaas weer later achter gekomen. Terugkijkend naar hoe ik mijn stages ervoer had ik het eerder kunnen weten.
Ik vind het leuk om te horen dat anderen hun stages wel als geweldige periodes hebben ervaren. Voor mij was dat vaak niet zo. Maar elke ervaring in je leven maakt je een completer mens. Als je de kans krijgt in NY te blijven en bij een ander bedrijf verder te gaan, doe dat dan. Ga er niet vanuit dat het dolle pret wordt, kom voor jezelf op als dat nodig is, maar haak niet gelijk af omdat je even iets niet zint. Dan komt het vast goed met je
Tijdens mijn vervolgopleiding moest ik wederom stage lopen. Na verschillende sollicitaties vond ik eindelijk een stageplek. Ja, het was een eenmanszaak en de man was een wat vreemde snuiter (dat had ik bij die eerste stage die mislukte niet eens door, dus dat was al een vooruitgang tov daarvoor!) en het was niet helemaal duidelijk wat ik zou gaan doen, maar het was het proberen waard. Al na een week ging het mis, ik moest een maquette bouwen en toen de werkgever terugkwam van weg te zijn geweest begon hij te schelden en met dingen te gooien omdat mijn maquette hem niet aanstond. Deze keer kende ik mijn grenzen wel. Ik heb mijn jas aangetrokken en ben ergens in de stad op een bankje na gaan zitten denken om de conclusie te trekken dat dit niet ging werken. Die middag gelijk een andere stageplek gevonden waar ik niet lang daarna aan de slag kon. Ook daar moest ik dingen doen die me niet helemaal zinden (eenzijdig werk en dat was niet de bedoeling), dus ben ik het gesprek met mijn werkgevers aangegaan waarna ik wel meer diverse taken kreeg.
Dus om nou te zeggen dat ik geweldige ervaringen heb met stages, nee. In de branche waarin ik toen werkte (architectuur) werd vaak, afhankelijk van de werkgever, regelmatig 'misbruik' gemaakt van stagiaires: lekker handig zo'n gratis paar handen die je maquettes voor je bouwen. Wat heb ik ervan geleerd? Ik heb mensenkennis opgedaan, ik denk nu beter iemand's intenties te herkennen door mijn ervaringen. Ook heb ik geleerd voor mezelf op te komen en daarin de balans te vinden tussen iets te lang te laten duren en op het juiste moment aan de bel trekken en een goed gesprek te voeren. En ja...uiteindelijk heb ik ook geleerd dat de architectuur helemaal niet mijn wereld was. Maar daar ben ik helaas weer later achter gekomen. Terugkijkend naar hoe ik mijn stages ervoer had ik het eerder kunnen weten.
Ik vind het leuk om te horen dat anderen hun stages wel als geweldige periodes hebben ervaren. Voor mij was dat vaak niet zo. Maar elke ervaring in je leven maakt je een completer mens. Als je de kans krijgt in NY te blijven en bij een ander bedrijf verder te gaan, doe dat dan. Ga er niet vanuit dat het dolle pret wordt, kom voor jezelf op als dat nodig is, maar haak niet gelijk af omdat je even iets niet zint. Dan komt het vast goed met je
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht