Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Probleem met stagebedrijf

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
vraag123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Probleem met stagebedrijf

Bericht door vraag123 »

goldenhills schreef:Is er iets op papier gekomen van werkzaamheden, leerdoelen, etc.? Zo ja, welke van de partijen waren daarbij betrokken?

Ik ben het met Jan-Willem eens: de stageconstructie lijkt mij niet volgens de regels, en ik zou allereerst met het Nederlandse stageburo en indien nodig met SEVIS contact opnemen. Voorzover ik weet mag je alleen bij het vierde bedrijf wat je noemt werken, en niet bij een andere partij. Uiteraard kan dat wel betekenen dat je stage tussen de wal en het schip kan gaan vallen, zeker als SEVIS actie onderneemt tegen de partijen die de regels overtreden. Er wordt zeker misbruik gemaakt van stagevisa door bedrijven (o.a. hotels), dus het is geen onbekend fenomeen.

Wellicht kun je via het Nederlandse stageburo een nieuwe stageplek krijgen.
Bedankt voor de informatie. Kan ik in dat geval een schadevergoeding o.i.d. krijgen, aangezien mij duidelijk is verteld dat ''het normaal is en ik mij geen zorgen hoef te maken''? Ik weet niet hoe je zoiets noemt, misschien iets met valse voorwendselen o.i.d. ?

Schadevergoeding omdat ik ca. 4 a 5 duizend euro aan kosten heb gemaakt om hier te komen...
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Je bent wel gek op schade vergoedingen en dat soort dingen geloof ik. IS het niet veel belangrijker op dit monet dat er een oplossing gevonden gaat worden?
Als dan blijkt dat er mensen bedrijven etc misbruik van jouw hebben proberen te maken dan kun je altijd verder zien.
Wat voor een stage was het? Wat zouden jouw taken worden? Hoeveel tijd had je daarvoor? Was het een werkstage? onderzoeksstage? meeloopstage?
vraag123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door vraag123 »

Marketing, onderdeel van mijn studie, zit pas op de helft.
En ik weet niet of er een oplossing gevonden kan worden, daarom wil ik ook kijken of er een schadevergoeding mogelijk is...
Anders is het alsof ik 5k heb weggegooid... :(
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Beetje vaag "marketing".
Marketing hoe en wat. Wat voor marketing zou je gaan doen. Was het een werkstage? Onderzoeksstage?, meeloopstage?

Ik zie het allemaal even niet namelijk. Je gaat naar een bedrijf in NY waar je stage gaat doen.
Je komt daar met een bepaald doel neem ik aan. Wat voor taken doe je als je daar bent?
Je zegt helemaal niets eigenlijk. Alleen dat je uren hebt afgesproken en dat je twee keer zo veel moet werken.
Een stage is om werkervaring op te doen, ideeen op de doen, gedeelte van afstudeerscriptie etc.
Of sta jij de hele dag dozen in en uit te pakken, vloeren en plees te schrobben en kofiie te zetten?
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

ned in MO schreef:Beetje vaag "marketing".
Marketing hoe en Een stage is om werkervaring op te doen, .....?

Inderdaad. Hoe meer je werkt hoe meer ervaring je opdoet, hoe beter je voorbereid wordt op de arbeidsmarkt. :thumbup:

Ik denk dat er geen mensen zijn die de "American Dream" hebben waargemaakt door 32 uur per week te werken en daarnaast alleen maar met hun rechten bezig zijn en schadevergoeding eisen.

Hierbij een tip: Denk na over je toekomstige carriere. Ik ben werkgever maar iemand met jouw instelling zou ik nooit van mijn leven aannemen.
Laatst gewijzigd door johan67 op 01 apr 2013, 03:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Diezelfde gedachten zijn ook door mijn hoofd gegaan dit draadje lezend. Ik was niet veel ouder dan jij toen ik in Amerika kwam wonen (22) en kreeg een baan met heel laag salaris, waarbij ik zelfs geen lunchpauze kreeg en vaak van 7 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds op salaris (dus geen overtijd) werkte. Maar ik heb nooit weer zoveel geleerd als in die tijd. Ja, ze waren uitbuiters en gingen helemaal tegen de arbeidsregels van dit land in, maar ik had of daar een baan of niet. Dus ik ging door. Hoeveel balen dat ook was, ik heb er achteraf gezien zoveel baat bij gehad dat ik het niet had willen missen. Misschien kun jij jouw ervaring ook zo zien? Tenslotte is het niet voor je hele leven, maar voor een paar maanden. Is het werkelijk zo erg om meer uren te werken voor een beperkte tijd? (mits je ook iets leert, natuurlijk, maar het klinkt wel alsof dat zo is gezien je dingen niet kent, die je "baas" je laat doen). Je wilt ze de kost niet geven die dat uit noodzaak hun hele leven moeten doen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

johan67 schreef:Hierbij een tip: Denk na over je toekomstige carriere. Ik ben werkgever maar iemand met jouw instelling zou ik nooit van leven aannemen.
Helemaal mee eens.

Dat kan wel hard overkomen maar als stagair is er maar 1 ding echt belangrijk: je houding ("attitude").
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het zijn inderdaad maar indrukken die we hier opdoen, maar de topicstarter komt op mij nogal over als iemand die het allemaal nogal makkelijk gewoon is, en niet echt als een vechter. Beetje verwend, en iemand die de dingen niet realistisch ziet.
(maar de leeftijd zal wel het excuus zijn zeker?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat is dus wat ik bedoelde met mijn tip over: duidelijk op papier afspreken wat er van je verwacht wordt. Niet alleen qua uren maar ook qua werkzaamheden, wat voor (voor)kennis je wordt geacht te hebben etc. Toen ik mijn 2 stages deed wist ik precies wat mijn opdracht was en wat het eindresultaat moest worden alsmede het aantal uren dat ik zou werken en het aantal beschikbare uren voor contact met school.

Wat we hier niet kunnen beoordelen is of je misschien heel erg traag was in je werk of veel met andere dingen bezig was waardoor je baas wellicht dacht "Ja, je kan wel 32 uur op papier hebben maar als je van die 32 uur 16 uur zit te prutsen blijf je maar gewoon langer". Ik zeg niet dat het zo is want ik was er niet bij maar als je na 2 weken al begint over dat je dingen thuis wilt doen kwam dat wellicht niet helemaal goed over. Verder maak ik ook niet echt op uit je verhaal of je geprobeerd hebt een gesprek te houden waarin je de verwachtingen van jezelf naar de werkgever en de verwachtingen van de werkgever naar jou duidelijk hebt gemaakt. Als je al in aanmerking zou komen voor iets van een "vergoeding" is het denk ik wel zo dat je zelf ook geprobeerd moet hebben om de situatie te verbeteren.

Nogmaals, ik was er niet bij dus ik vel geen oordeel over wat er gebeurd is maar je blaast erg hoog van de toren voor iemand die amper 2 weken geleden aan een stage is begonnen. Als je met diezelfde houding aan je stage begonnen bent vind ik het niet zo vreemd dat die houding niet geaccepteerd werd. Bedenk wel dat het bedrijf ook moeite moet doen om voor jou een visum aan te vragen, dat ze tijd en geld en moeite stoppen om jou iets te leren dus dat jij zeker niet de enige bent die hier verlies geleden heeft. Mocht je echt zijn uitgebuit is het een ander verhaal maar vooralsnog klopt jouw verhaal voor mij niet met dat van iemand die echt werd uitgebuit tijdens een stage. Had je geen collega's die iets tegen je zeiden over die uren of vonden zij het normaal?
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

Als men sweatshops vind in Azie is iedereen boos maar blijkbaar zijn er meer sweatshops in Amerika als ik dit lees :roll: Vind de reacties ook zwaar overtrokken en dat tegen iemand van 20 jaar :?
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Dat valt tochwel mee? Ik ben overigens wel van mening dat als er 32u op papier staat je als stagair niet verplicht 80u moet maken. Maar worden het er een keer 40 of 50 dan is het maar een keer zo. Het moet wel van beide kanten komen. Ik heb het idee dat vraag123 een beetje te onvoorbereid erin is gestapt. Het is ook allemaal niet makkelijk, maar ik heb wel het idee dat het je een beetje voorgekauwt is en je er zelf pas op het laatste moment veel energie in hebt gestoken.
Ik zie het hier ik Nederland overigens ook met stagaires of BBL-opleidingen, dat de studenten meer met de randvoorwaarden bezig zijn dan met de stage zelf. Aan de andere kant zie je dat deze mensen vaak als werknemers ingezet worden, terwijl ze nog in een leerproces zitten en als het dan schort aan begeleiding kan het wel eens mis gaan.

Ik zou eerst nog maar eens een goed gesprek aangaan met je baas en wat zaken verduidelijkt willen zien wat er mos is gegaan (alhoewel, als ze alles al dichtgezet hebben ben ik er bang voor dat het geen nut meer zal hebben) en met je stagecoördinatoren aan de slag gaan.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Tijdens mijn stageperiodes waren er ook klasgenoten die stage liepen in het buitenland en 25% was altijd drama...en werden na een paar weken weer terug gevlogen. Maar wil nu wel meer info van vraag123 horen zoals wat hij nu gaat doen..
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Als iemand duidelijk in zijn contract heeft staan dat hij 32 tot 40 uur per week zal gaan werken en zijn baas wil hem 12 tot 14 uur per dag laten werken (onbetaald) vind ik die man gewoon een uitbuiter en een misbruiker van stage krachten.

Ik begrijp sommige veroordelende reacties t.o.v. de TS niet zo goed, alsof het allemaal maar zijn eigen schuld is, zijn instelling fout is en een baas hem nooit zou aannemen met die houding, hij zich niet voorbereid heeft en hij maar alles moet slikken en niet moet zeuren.Hij wordt zelfs een verwend jongetje genoemd...tjongejonge, wat een aannames.

ik geef je helemaal gelijk hoor 123, misschien vinden sommige Amerikanen dit normaal en slikken dat maar omdat ze er iets van leren (wat dan?) maar ik vind het net als jij uitbuiting.
Het beste lijkt me inderdaad om contact met je stagebegeleiders op te nemen en kijken wat die voor je kunnen doen. Veel sterkte, want ik kan me voorstellen dat dit niet is wat je je voorgesteld had van je stage periode.
Laatst gewijzigd door vana op 01 apr 2013, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Waarom geef je niet gewoon een keer antwoord op de vragen die gesteld worden Vraag123? Niet alleen in dit topic overigens, ik krijg de indruk dat je een gedeelte van de waarheid een beetje achter probeert te houden.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik vind het ook te ver gaan om topicstarter een verwend iemand zonder ballen te noemen. Er is veel verkeerd gegaan maar om nu al de schuld bij één persoon te zoeken vind ik voorbarig. Wellicht hebben beide partijen verschillende inzichten over het invullen van de stage.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

vana schreef:ik geef je helemaal gelijk hoor 123, misschien vinden sommige Amerikanen dit normaal en slikken dat maar omdat ze er iets van leren (wat dan?) maar ik vind het net als jij uitbuiting.
Even voor de duidelijkheid, ik heb nergens iets veroordelends geschreven en als dat wel zo overkwam niet zo bedoeld. Ik heb tenslotte zelf ook kinderen in die leeftijd en weet dat het niet altijd even goed kan gaan in het buitenland. Het was eerder een advies om misschien te proberen om te "roll with the punches". Dat advies zou ik aan mijn eigen kinderen ook gegeven hebben. Ik neem aan dat je hierboven op mij doelde, omdat ik schreef dat ik veel geleerd heb tijdens mijn eerste baan. En dat is echt zo. Ik heb ontzettend veel beter Amerikaans Engels leren spreken en de hele geografie van het land geleerd, omdat dat bedrijf klanten uit het hele land had en ik de hele dag aan de telefoon zat. Ik heb er voor mezelf leren opkomen, want het was daar letterlijk de survival of the fittest. Maar dat heeft me wel klaargemaakt voor een goede baan bij American Express waar ik me in no time opwerkte tot management. Maar goed, dit gaat off topic, maar is wel een voorbeeld dat je situaties ook ter lering kunt gebruiken.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Wat ik hier lees, is dat er weinig goede communicatie tussen werkgever en stagiare was. Maar goed, wij waren er niet bij en dan is het moeilijk oordelen vind ik, en een verhaal heeft minstens twee kanten. Wat ik hier zie is een beetje verwijten heen en weer tussen een volwassene en een 20-jarige die dan uiteindelijk de werkvloer afstormt. Als er problemen waren dan haal je er als volwassen en, mag ik aannemen, ervaren werkgever toch de stage begeleiding bij voor een verhelderend gesprek of een einde-stage-gesprek? Beetje vreemd allemaal, in mijn mening. Als het echt zo gegaan is dan lijkt mij dit geen goede stageplek. Jammer dat dit zo is gelopen, in mijn mening, want je zou het als een fantastisch 'teaching moment' kunnen zien, over hoe professioneel met conflict op de werkvloer om te gaan.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik bedoelde niet specifiek jou Petra, maar iedereen die het had over "dat je er veel van kan leren" (en het ging ook niet over jou toen ik het had over "veroordelen")
Ik denk dat je van een stage absoluut veel kunt leren. En ik geloof direct dat jij ook veel hebt geleerd van je baan bij de sweatshop (hoewel dat natuurlijk wel betaald werd al was het weinig en je niet veel keus had want anders was je je greencard kwijt). Maar het blijft uitbuiting en 123 hoeft daar naar mijn idee niet mee akkoord te gaan, zelfs niet als hij daardoor veel zou leren.
Volgens mij kun je al die dingen die je opnoemt ook leren tijdens een normale stage. Wat leer je verder dan? Dat je maar ja en amen moet zeggen tegen een baas ook al buit hij je uit, want daar word je hard van?

Als iedere stagiair het gedrag van deze baas/dit bedrijf maar accepteert en het niet meldt zal er nooit iets veranderen en blijven ze misbruik van het systeem maken.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

vana schreef: Ik denk dat je van een stage absoluut veel kunt leren. En ik geloof direct dat jij ook veel hebt geleerd van je baan bij de sweatshop (hoewel dat natuurlijk wel betaald werd al was het weinig en je niet veel keus had want anders was je je greencard kwijt). Maar het blijft uitbuiting en 123 hoeft daar naar mijn idee niet mee akkoord te gaan, zelfs niet als hij daardoor veel zou leren.
Nee, maar de overeenkomst van mij destijds met Vraag123 is wel het aan het bedrijf verbonden visum. Ik weet niet wat de gevolgen voor zijn studie zijn als hij zijn stage vroegtijdig afbreekt, maar hij schreef al wel over duizenden euro's die dan weggegooid zijn en grote kans dat zijn visum dan verloopt en hij zonder stage afronding terug moet naar Nederland. Dat lijken mij serieuze redenen om te kijken of je het toch niet kunt uitzingen, maar ja, zoals al geschreven we weten de precieze omstandigheden niet, dus Vraag123 is de enige die dat kan beslissen.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik ben één van die mensen die gezegd heeft dat het best goed is voor je persoonlijke ontwikkeling als je eens op deze manier behandeld wordt.
Heb daar lang over nagedacht of ik dat wel of niet op zou schrijven maar heb uiteindelijk besloten dat ik toch vond dat het gezegd moest worden.
TS heeft in een paar weken tijd nogal wat berichten geschreven over hoe iedereen hem benadeeld maar heeft er geen moeite mee als het andersom is. We weten maar één kant van het verhaal dus het is nogal gokken maar ik heb sterk de indruk dat hij niet helemaal de juiste instelling heeft in deze.

Ik heb niet de makkelijkste periode gehad tijdens sommige van mijn stages maar achteraf zie ik wat het voor me gedaan heeft. Andersom heb ik vrij veel met stagaires gewerkt en ik weet zeker dat er een paar zijn die en soortgelijk verhaal als dit zullen vertellen aan hun ouders terwijl het allemaal reuze meeviel maar ik verwacht wel dat als ze 8 uur op een dag werken dat ze ook echt werken en als ze dat niet doen dan gaan ze maar later naar huis.

Mijn reactie is dus niet geweest om iemand af te zeiken maar omdat ik hoop dat Vraag123 gewoon zijn schouders eronder zet en even doorbijt in plaats van af te haken en de schuld bij het bedrijf te leggen.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer