Ik heb het zelf ook ondervonden in emailcontacten met Amerikanen, dat ik me echt afvroeg of ik met een onbeleefd iemand van doen had. Mijn vriend was uitgenodigd voor een expositie in Los Angeles. Dat had qua regelen nogal wat voeten in de aarde voor ons. We moesten zijn werk meenemen naar de VS, het vanuit Colorado per post opsturen naar de galerie omdat we zelf een roadtrip gingen maken (de expo viel precies tijdens een reis van ons in de VS), een tijdstip afspreken dat we in LA zouden komen om het werk op te hangen en afspraken maken over het ophalen van het werk (dat zou een nicht van mij doen die daar woont, want zelf zouden we tegen die tijd niet meer in het land zijn). Dus dan stuur je een mailtje, met wat beleefdheden en behoorlijk wat vragen erin, en dan krijg je terug:
'See below', met dan hier en daar wat antwoorden tussen de vragen door. Heel kortaf allemaal en ook niet echt duidelijk. Verder ging het contact ook niet echt van een leien dakje. Het duurde steeds behoorlijk lang voordat we überhaupt antwoord kregen. Dus wij hadden niet echt een goede indruk van de galeriehoudster. Tot we haar ontmoetten, bleek ze heel vriendelijk te zijn....
Met een andere Amerikaan waarmee mijn vriend contact heeft voor zaken, was het eigenlijk precies hetzelfde. Soms duurde het wel 2 weken voordat hij antwoorde op vragen. Best vreemd, helemaal als het emails betreft waarin je vraagt om zijn rekeningnummer zodat een betaling geregeld kan worden
Met eigenaren van hotels of B&B's heb ik niet echt veel ervaring omdat we nooit echt bijzonderheden te melden hadden. Een enkele keer misschien, maar dat was volgens mij altijd wel vrij beleefd. In ieder geval beter dan het 'by telephone' antwoord. Die vindt ik wel echt bijzonder.
Ik denk dat wij NL/BE'ers er gewoon andere omgangsvormen op nahouden wat emailen betreft. Zelfs als ik met collega's mail zal ik nooit met een 'Ja', 'Nee' of 'OK' antwoorden. Ik neem toch altijd wel de moeite om iemand te groeten, alhoewel 'vriendelijke groeten' vaak in een 'groetjes' verandert na een poosje of als het iemand betreft die ik regelmatig zie op het werk. Zelf vind ik het ook nogal een contrast met de vriendelijke en beleefde omgangsvormen die je doorgaangs van de Amerikanen gewend bent. Dus ik begrijp heel goed dat Mariëlle zich afvroeg of ze iets verkeerd deed!
@Sandy: Zonder me in de discussie te mengen, een

achter een opmerking maakt de inhoud van de opmerking niet anders. Mensen, en dan doel ik niet op jou in het bijzonder, kunnen soms heel bitserige opmerkingen maken (zoals in het topic van Jim) en er dan een smilie achter zetten. Tsja...dat veranderd de inhoud van de opmerking niet.