Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bestaat / leeft 'The American Dream' nog wel?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Re: Bestaat / leeft 'The American Dream' nog wel?

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:De schappen melkpoeder voor baby's schijnen, ik koop het zelf niet dus geen idee, in NL vaak leeg te zijn omdat chinezen in NL deze massaal naar China sturen vanwege het recente melkpoederschandaal in China. Nutricia heeft een extra fabriek in Ierland aangezet voor extra productie.
Bekend verhaal inderdaad. Zo ook het verhaal dat Gucci zijn tassen voor de Chinese markt tegenwoordig weer in Italië laat fabriceren, omdat de verkoop in China niet wilde vlotten met een "made in China" label. Intussen zijn die China-made tassen wel volop op de Europese markt te vinden.
PeterPaul
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door PeterPaul »

vana schreef:Niet zo bijzonder hoor: mijn kinderen, familie en vrienden. Ik zou zelf nooit de keuze maken om zo ver bij mijn kinderen vandaan te gaan wonen ( als ze zelf emigreren heb ik daar natuurlijk geen keuze in)
Voor mij is een groot huis met veel ruimte om me heen niet belangrijk. Lieve mensen om me heen vind ik vele malen belangrijker en dat heb ik hier. Dat is dus mijn Dutch Dream

Bovendien hou ik gewoon van Nederland. Ik vind het een prettig land om in te wonen.
Helemaal eens, er is voor mij veel meer in het leven dan nog een groter huis of grotere auto. Ik vind de VS een prima land waar ik graag kom op vakantie maar er wonen, nee dank u.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Maar PeterPaul woont dan ook in de mooiste stad van Nederland.
PeterPaul
Amerikafan

Bericht door PeterPaul »

Ja, ja, letterlijk vlak achter de duinen........ :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En jij hebt in de US gewoond, dus je kan de dingen die voor jou belangrijk zijn vergelijken en een afgewogen keuze maken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

PeterPaul schreef:
vana schreef:Niet zo bijzonder hoor: mijn kinderen, familie en vrienden. Ik zou zelf nooit de keuze maken om zo ver bij mijn kinderen vandaan te gaan wonen ( als ze zelf emigreren heb ik daar natuurlijk geen keuze in)
Voor mij is een groot huis met veel ruimte om me heen niet belangrijk. Lieve mensen om me heen vind ik vele malen belangrijker en dat heb ik hier. Dat is dus mijn Dutch Dream

Bovendien hou ik gewoon van Nederland. Ik vind het een prettig land om in te wonen.
Helemaal eens, er is voor mij veel meer in het leven dan nog een groter huis of grotere auto. Ik vind de VS een prima land waar ik graag kom op vakantie maar er wonen, nee dank u.
Edit: had de verkeerde voor :lol:
Laatst gewijzigd door ned in MO op 26 mar 2013, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
PeterPaul
Amerikafan

Bericht door PeterPaul »

Hebben Kastelke en NiM het tegen een ander? Maar zoniet verwarren jullie mij met echt met iemand anders.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Sorry, ik ben even naar je voorstelling gaan kijken, en inderdaad, ik verwar je inderdaad met een andere PieterPaul http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 17&t=19796
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
PeterPaul
Amerikafan

Bericht door PeterPaul »

:D geeft niet, ik had alleen zoiets van huh??????? :D
vraag123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door vraag123 »

Hondo schreef:
cincijansen schreef:Heb je ze zelf ook al eens gezien Hondo?
Tuurlijk, o.a. Dallas, LA, New Orleans, denk de meeste grote steden dit kennen. In de kleinere dorpen zie je veel food lines waar de kerken voedsel uitdelen. Heb dit nog nooit in Nederland gezien behalve Leger de Heils, maar was toch anders.
Ik zal je eens een andere verklaring geven:

In de Verenigde Staten zijn mensen veel geloviger dan in Nederland, waardoor ze anderen ook veel sneller helpen (op basis van hun geloof).
Ik weet bijna zeker dat de mensen die hulp krijgen van zo'n kerk, ook zonder kunnen, maar dat de hulp van de kerk hen gewoon een extra steuntje geeft.

Daarnaast kun je de VS niet vergelijken met Nederland. De VS is velen malen groter, zowel de bevolking als het land. Alles is dus gecompliceerder, mensen zijn moeilijker te bereiken, je kunt niet zomaar van de ene stad (waar weinig werk is), naar de andere kant van het land waar wel werk is. Die afstanden zijn gewoon veel te groot, er zijn grote culturele verschillen en je past je echt niet zomaar aan. In Nederland zal dat heel wat makkelijker zijn. Je bent in 3 uur tijd aan de andere kant van het land, alles is praktisch hetzelfde (zolang je in de steden woont, natuurlijk verschilt een dorp in Friesland erg veel met bijvoorbeeld Amsterdam. Maar je zult echt geen problemen / grote verschillen zien wanneer je van Amsterdam naar Groningen verhuist of zo).

In Nederland zijn er overigens ook veel daklozen. Je ziet het alleen minder, simpelweg omdat de steden kleiner zijn, dus kleinere bevolking, dus minder daklozen. Een stad als New York City heeft al meer inwoners dan de helft van Nederland.
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

vraag123 schreef:In de Verenigde Staten zijn mensen veel geloviger dan in Nederland, waardoor ze anderen ook veel sneller helpen (op basis van hun geloof).
Ik weet bijna zeker dat de mensen die hulp krijgen van zo'n kerk, ook zonder kunnen, maar dat de hulp van de kerk hen gewoon een extra steuntje geeft.

In Nederland zijn er overigens ook veel daklozen. Je ziet het alleen minder, simpelweg omdat de steden kleiner zijn, dus kleinere bevolking, dus minder daklozen. Een stad als New York City heeft al meer inwoners dan de helft van Nederland.
Je eerste bewering klopt denk ik maar half, er zijn heel veel mensen afhankelijk van food kitchens en je ziet ook mensen gratis eten halen in een grote auto, dus die hebben het eigenlijk niet nodig maar gebruiken het systeem. De opmerking over aantal daklozen snap ik niet en als het er minder zijn in een kleinere stad dan zie je het nog even veel :wink: Daklozen trekken naar grote steden, meer mensen dus meer eten, in een klein dorp zit je in no-time in de gevangenis, ook gratis eten :roll:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Valt dit ook onder een droom?
Een immigrant uit de Dominicaanse Republiek heeft in de VS 338 miljoen dollar in een loterij gewonnen. Het is de op vier na hoogste prijs die de Powerball Lottery ooit heeft uitgekeerd.

De 44-jarige man had het winnende lot gekocht in een slijterij in New Jersey. Hij zei daar in het Spaans tegen de pers dat hij erg blij was. Hij kocht dagelijks een lot in de slijterij.

De man, die vader is van vijf kinderen, wil met het geld eerst zijn familie helpen. Wat hij daarna gaat doen, weet hij nog niet. Zijn vrouw zei tegen lokale media dat ze het nog niet kan geloven: "We hadden het nooit verwacht, maar godzijdank."

Bron: Nos.nl
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

DejaVu schreef:Valt dit ook onder een droom?
Voor veel armen is de lottery de enigste kans om The American Dream te leven.

http://www.examiner.com/article/winning ... ican-dream
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Vraag123, opnieuw de vraag waar je jouw beweringen nu weer vandaan haalt. In de VS zijn grote culturele verschillen tussen de steden en in NL niet?
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

vraag123 schreef:In Nederland zal dat heel wat makkelijker zijn. Je bent in 3 uur tijd aan de andere kant van het land, alles is praktisch hetzelfde (zolang je in de steden woont, natuurlijk verschilt een dorp in Friesland erg veel met bijvoorbeeld Amsterdam. Maar je zult echt geen problemen / grote verschillen zien wanneer je van Amsterdam naar Groningen verhuist of zo).
Waar baseer je dat op? Het is namelijk pertinent niet waar. Er zijn heel grote verschillen tussen Amsterdam en Groningen, en tussen Maastricht en de Oostelijke Mijnstreek in Limburg (na de Randstad de dichstbevolkte regio in NL) en Amsterdam. Ik kan je verzekeren dat de cultuur erg verschilt. Dus: waar staaf je jouw bewering mee?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

The 'American Dream' is helaas voor veel, in feite erg veel, mensen 'a nightmare'. Een dure SUV op afbetaling maakt geen enkel indruk op me. Toen ik in MA werkte had ik een oudere collega, een guru in zijn vak.. hij vertelde me dat hij de afgelopen 25 jaar geen credis cards in bezit heeft en zijn eerst huis gewoon cash heeft gekocht, nou dat maakte dus echt indruk.

Het achterlijke systeem van 'credit history' is slechts een tool van de grote financiele instellingen om zwakke mensen verslaafd te maken aan luxe die ze in feite niet kunnen betalen. Een logische beoordeling zou een 'employment history' of iets dergelijks kunnen zijn, het feit dat je X aantal jaren binnen de grenzen van je inkomen hebt kunnen leven.

In mijn optiek, The American Dream heeft z'n beste jaren gehad toen het een relatief welvarende levenstijl kon bieden aan grote groepen mensen die ongeschoold werk deden in de duizenden fabrieken over het hele land. Ze werden goed betaald en konden een gezin onderhouden. De globalisering heeft hier een einde aangemaakt.

Een onderdeel van de Dream die zwaar onder druk staat is leven in vrijheid met minimale inmenging van de overheid. Net als in NL dat soms erg Orwellian overkomt met de publieke omroepen die de staatsvisie verkondigen en de burger in permanente staat van angst willen houden, is het hier de grote bedrijven die juist het leven van de burger willen inrichten middels 'credit history' etc.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

adam747 schreef:Net als in NL dat soms erg Orwellian overkomt met de publieke omroepen die de staatsvisie verkondigen en de burger in permanente staat van angst willen houden, is het hier de grote bedrijven die juist het leven van de burger willen inrichten middels 'credit history' etc.
+ de overheid die je in angst houd, kijk maar al het gedoe om de fiscal cliff, doel van beide partijen is om de burger bang te maken met wat er gebeurt als de andere partij ........... Zie weinig positief uit Washington komen en hier ook werken de omroepen goed aan mee.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

adam747 schreef:Het achterlijke systeem van 'credit history' is slechts een tool van de grote financiele instellingen om zwakke mensen verslaafd te maken aan luxe die ze in feite niet kunnen betalen.
Je hoeft helemaal geen schulden te maken met die credit card om toch snel een zeer goede credit score op te bouwen. Ik heb een stuk of 4 credit cards, maar $0 schuld. Als je alleen maar koopt wat je je kan veroorloven en op 't einde van de maand de rekening intregraal betaald, dan verdien je zelfs geld met die kaart! Ik zou wel gek zijn om het niet te gebruiken: op geen enkele credit kaart betaal ik een fee. Met twee van de vier kaarten krijg ik een percentage terug van de aankopen die ik doe. Dit is $>300 op jaarbasis dat ik netjes op mijn rekening gestort krijg, zonder dat ik $1 aan interest heb moeten betalen.
En de andere twee kaarten zijn zogenaamde 'store' kaarten. Ik koop nogal veel kleding bij The Bay. Met die credit kaart krijg ik heel vaak extra 10 of 20% korting. Dat is dus ook geld dat ik 'verdien', omdat ik bijvoorbeeld dat pak voor mijn echtgenoot toch al wou kopen, maar omdat ik met hun credit kaart betaal, moet ik $60 of $150 minder betalen!

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het systeem van 'credit history/credit score een goed systeem vind. Maar om de schuld helemaal bij de bank te leggen... De bank heeft mij nog nooit aangemoedigd om schulden te maken met mijn credit kaart. Integendeel!
Elke
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Maar het is volgens mij wel zo dat je maar heel langzaam credit history opbouwt als je geen geld leent. Je hebt dan immers nooit kunnen laten zien hoe goed je bent in het terugbetalen van je schulden. Ik heb in de VS "maar" 1 credit card en ik kon na bijna anderhalf jaar mijn creditlimiet eindelijk pas opkrikken van 2500 naar 10000 dollar (ik wilde nog wel meer, maar dat kon niet).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik had na een jaar een score van iets van een 550. Met 2 credit cards. En een 'lening': ik had $8,000 van mijn eigen geld laten blokkeren op een rekening van de bank, en dat dan geleend aan een relatief lage rentevoet (iets van 3%). Na een half jaar alles terugbetaald zonder 'boete' (dat was vooraf overeen gekomen), want dat was lang genoeg om het te laten rapporteren. Na een jaar (of was het een half jaar?) ging ik van $1,000 naar een hoger bedrag, ik denk $2,500. Maar na anderhalf jaar boden ze me plots een limiet van $15,000 aan.
(maar ik denk dat je inkomen/bezittingen en hoeveel geld er op je rekening staat volgens mij ook meespeelt?)
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer