Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bestaat / leeft 'The American Dream' nog wel?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Re: Bestaat / leeft 'The American Dream' nog wel?

Bericht door dimona »

"Indien de Arbeidsinspectie controleert of er sprake is van zelfstandigheid of niet dan zijn onderstaande criteria van belang:

Werkt de opdrachtnemer voor eigen risico?
Werkt de opdrachtnemer voor een bedrag dat volledig en rechtstreeks aan hem wordt betaald?
Kan de opdrachtnemer zelf beslissen over de keuze van het werk, over de arbeidsomstandigheden en bepaalt de opdrachtnemer zelf zijn tarief?"

Hmmm, dus als ik het goed begrijp zijn Poolse zzp'ers straks degenen die verantwoordelijk gesteld kunnen worden bij constructiefouten in energiecentrales. Volgens mij moeten we ons vooral dáár zorgen over gaan maken...
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Het is een hiërarchie dus qua claim is het opdrachtgever >> hoofdaannemer >> onderaannemer >> etc

Het energiebedrijf(of degene die opdracht geeft) gaat geld verhalen op hoofdaannemer en die moet het dan weer verder verhalen.

edit: dat zijn echt zaken die gerust >5 jaar duren.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik ken de constructie niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er in het licht van multinationals gewoon bedrijven zijn opgericht in het land van herkomst, waardoor je onder de verplichting uit kunt komen om te betalen naar NL maatstaven en CAO's. Voor grote bedrijven is dat niet heel moeilijk te organiseren, en waarschijnlijk behoorlijk goedkoper dan ze te betalen volgens NL CAO.

En DeJaVu, in de aannemerswereld is het niet zo eenvoudig om dat met alleen ZZP'ers te regelen. De regelgeving maakt dat heel erg lastig volgens mij. Maar het is lang geleden dat ik zelf in dat wereldje zat bij de grote onderhoudsorganisaties van DSM, dus misschien is dat wel veranderd?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Je bedoelt het bouwen van een energiecentale of de aannemer die bij jou komt om te verbouwen?
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

De regelgeving is voor beiden hetzelfde volgens mij. Maar ik heb zelf jaren gewerkt in de grote aannemerswereld waar "inlenen", onderaannemers, risico's dragen, en afdrachten van premies aan de orde van de dag was. Als ik het heb over de aannemerswereld heb ik het niet alleen over de verbouwing van de keuken, maar ook grote onderhoudsprojecten aan chemische fabrieken zoals DSM en ook het bouwen van energiecentrales inderdaad. Kleine bedrijven inhuren en denken dat je daarmee gedekt bent is volgens mij nog steeds heel naïef. Als je het niet goed geregeld hebt, staat de overheid gewoon op de stoep om alsnog belastingen en premies te innen, en ze slaan je aan voor de CAO lonen. Volgens mij wordt er daarom nog steeds veelvuldig gewerkt met G-rekeningen. Maar hé, het is jaren geleden, en ik weet niet meer de details. Misschien is het ook een gevalletje klok en klepel?! Ik twijfel. Ik weet alleen nog dat het toen veel gedoe was... En of de regels anders zijn wanneer je werkt met binnenlandse bedrijfjes en ZZP'ers of buitenlandse, dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo is.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ja de hoofdaannemer(bijvoorbeeld een BAM) wordt als eerste aansprakelijk gesteld en die kijkt dan verder. Zo makkelijk is het allemaal niet en dat duurt echt jaren en een hoop gedoe.

Dat met de zzp'ers is steeds normaler in de constructiewereld(om het even algemeen te houden). Als je alleen al een keuken besteld bij mandemakers dan komt er geen mandemakers monteur maar een zzp die werkt voor mandemakers met een mandemakers polo aan. Vaak wordt er dan nog bij gezegd van "dit is zo'n soort keuken dus je mag er maar 6 uur(ik zeg maar wat) mee bezig zijn" als die er 10 uur mee bezig is dan is het op zijn eigen rekening.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Dat begrijp ik, maar de hoofdaannemer loopt een behoorlijk risico met het inhuren van zo'n zzp'er. Als de onderaannemer/zzp'er zijn belasting en zijn premies niet betaalt, en zijn risico is niet voldoende gedekt, klopt de overheid dus gewoon bij de hoofdaannemer aan voor de betaling van premies en belasting. En dat doen ze vrij snel. En als zo'n zzp'er of onderaannemer niet voldoende andere klanten heeft, is er volgens de overheid alsnog sprake van een dienstverband en kun je als hoofdaannemer nog eens belasting gaan betalen over het "loon" dat je hebt uitbetaald aan je onderaannemers.

Maar zo'n buitenlandse zzp'er heeft waarschijnlijk helemaal niets te maken met de NL overheid, die betaalt belasting in zijn eigen land. Misschien dus ook een manier om de NL regels te ontduiken. Maar nogmaals, ik weet er het precieze ook niet (meer) van.
Winston Churchill

Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

Laatst een documentaire gezien over Amazon in Duitsland, uit heel Europa word goedkoop personeel (met hoge opleidingen) met bussen getransporteerd onder strenge bewaking en die mensen staan in de grote loodsen de pakketjes in te pakken en weten niet of ze morgen nog werk hebben, zijn rare tijden.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Belastingrecht is voor mij ook een tijdje geleden Jasmino ;)

ach vroeger(jaren 90), toen ik nog op school zat, zag ik overal billboards met teksten als "kom bij ons werken en krijg een telefoon, leaseauto, verzekeringen, dubbele vakantiedagen, 13e en 14e maand!" en stonden de HR mensen massaal bij de scholen. Het komt in golven.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ha, die tijd kan ik me ook nog herinneren. Toen werkte het andersom. We zitten nu in een laagconjunctuur, de hoogconjunctuur komt heus wel weer terug. De vraag is wanneer?
Winston Churchill

DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Kreeg je op elke sollicitatiebrief een belletje of je op gesprek wilde komen ;)
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

Jasmino schreef:Ha, die tijd kan ik me ook nog herinneren. Toen werkte het andersom. We zitten nu in een laagconjunctuur, de hoogconjunctuur komt heus wel weer terug. De vraag is wanneer?

Vroeger had je geen China, Pakistan, India etc, die goede oude tijd zien we niet meer terug.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Dat zeg ik ook niet, maar er komt heus wel weer een hoogconjunctuur. Er ontstaan nieuwe kansen, nieuwe economieën, nieuwe ideeën..... Vernieuwing blijft natuurlijk. En ik kan me niet voorstellen dat wij tot de 3e wereld gaan behoren (ik chargeer even.....).
Winston Churchill

DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ja die tijd komt wel terug. In de jaren 80 hadden ze ook niet de economische groei van de jaren 90 verwacht. Ik denk dat Europa(en de VS) enorm mee kunnen groeien met China. Je ziet het nu al in de exportcijfers, alleen nu helpen de binnenlandse(EU gezien) problemen niet mee.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Voor als we weer helemaal on-topic willen gaan:

Nederlandse immigrant obv EB5 visa

http://www.washingtonpost.com/politics/ ... story.html
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

DejaVu schreef:Ja die tijd komt wel terug. In de jaren 80 hadden ze ook niet de economische groei van de jaren 90 verwacht. Ik denk dat Europa(en de VS) enorm mee kunnen groeien met China. Je ziet het nu al in de exportcijfers, alleen nu helpen de binnenlandse(EU gezien) problemen niet mee.

Grappig dat China ook de schuld krijgt van de slechte export, ze maken alles goedkoop na en dan heb je de currency die ze manipuleren en toch zijn ze ook diegene die de wereld economie moet gaan redden, als dat maar goed gaat :roll:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik heb het over goede export...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mijn mond viel vorige week open van verbazing toen ik als groepsleider een gesprek had met enkele Chinezen: ze zijn heel voorzichtig met de aankoop van voedingswaren uit China "want de regels zijn daar niet zo streng dus er zit allerlei troep in die je gezondheid ernstig kan schaden". En ook over andere dingen van Chinese makelij waren ze niet zo lovend" "vaak van minderwaardige kwaliteit, dus niet kopen als je iets duurzaams wilt". Had niet verwacht dat ze zo streng zouden zijn voor hun eigen cultuur/land.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Het verbaast mij eerlijk gezegd niets. "Made in China" is hier al gauw synoniem voor "inferieur". Maar goed, dat brengt ook kansen voor onze degelijkheid. De Zuid-oost Aziatische conjunctuur is momenteel booming, daar kan niemand omheen. Het accent van de conjunctuur verlegt zich van West naar Oost. Prima toch?! Komt de vernieuwing ook ten goede.

Maar goed, we gaan nu wel een beetje off topic.
Winston Churchill

DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

kastelke schreef:Mijn mond viel vorige week open van verbazing toen ik als groepsleider een gesprek had met enkele Chinezen: ze zijn heel voorzichtig met de aankoop van voedingswaren uit China "want de regels zijn daar niet zo streng dus er zit allerlei troep in die je gezondheid ernstig kan schaden". En ook over andere dingen van Chinese makelij waren ze niet zo lovend" "vaak van minderwaardige kwaliteit, dus niet kopen als je iets duurzaams wilt". Had niet verwacht dat ze zo streng zouden zijn voor hun eigen cultuur/land.
De schappen melkpoeder voor baby's schijnen, ik koop het zelf niet dus geen idee, in NL vaak leeg te zijn omdat chinezen in NL deze massaal naar China sturen vanwege het recente melkpoederschandaal in China. Nutricia heeft een extra fabriek in Ierland aangezet voor extra productie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer