Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
tosca
Amerika-expert

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door tosca »

Ziva schreef: Ik heb even gegoogled en kwam dit artikel tegen. Wel grappig om te lezen, helemaal als je naar de Dutch work hours kijkt!
Ik heb dit laatst ook in een ander artikel gelezen, dat wij (NLers) relatief weinig uren werken. Maar in een ander artikel stond wel een kleine nuance dat wij een erg hoog percentage parttimers hebben waardoor dit getal vaak laag uitkomt (maar dit kan ik niet meer terug vinden).

1778 verdeeld over 40 weken is 34 uur per week en bij een werkweek van 40 uur per week zit je na 44.5 week " al" op dit aantal per jaar (om de verhouding aan te geven). Kortom, een fulltime baan met redelijk wat vakantiedagen en feestdagen :)
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

ANY schreef:Ik heb hier eens uitgelegd hoe sommige mensen die ik Nederland ken tshirts strijken (en mijn tante zelfs de afdrooghanddoeken). Ze lagen in een deuk :)
Dat heeft ook een reden; mijn oma en tante deden het altijd wat ik ook nogal overdreven vond. Totdat ik de opleiding pedicure deed en als advies mee kreeg om geen handdoeken te gebruiken voor elke nieuwe klant op de stoel, maar ouderwetse luiers, en die na het wassen goed heet te strijken, zo worden alle bacterien die eventueel achterblijven gedood.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Maar ik kan hier dus nergens zo'n ding vinden he? Ja, een hele dure van iets van $ 350,- van Rowenta. Dus ga je je echt afvragen of Amerikanen dan gewoon niet strijken ofzo? Ik weet het nog steeds niet :lol:
Echt? Ik heb laatst een nieuw strijkijzer gekocht (ja, echt, want af en toe moet ik echt wel strijken), een stoom ding, deze dus http://www.target.com/p/sunbeam-iron/-/A-12444152
Doet het prima, althans die ene keer dat ik hem al gebruikt heb.
Dat heeft ook een reden; mijn oma en tante deden het altijd wat ik ook nogal overdreven vond. Totdat ik de opleiding pedicure deed en als advies mee kreeg om geen handdoeken te gebruiken voor elke nieuwe klant op de stoel, maar ouderwetse luiers, en die na het wassen goed heet te strijken, zo worden alle bacterien die eventueel achterbleven gedood
Misschien moeten maar eens wat kweekjes doen.
Tshirts niet strijken?
Nee hoor. Geschokt? :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

ANY schreef:
Meen je dat Any ?... lijkt me helemaal niets voor jou. Of geef ik nu ongevraagd een waarde-oordeel? Bedoel dat niet direct zo... Maar het lijkt me heel oncomfortabel slapen in je kleding en niet fris. Nu kan ik me als moeder van vier kinderen wel echt iets voorstellen bij de hectiek van het aankleden en klaarmaken van vier kinderen in de vroege ochtend.. maar het zou denk ik nooit mij mij opkomen om ze al in hun kleding te laten slapen. :)
Toen ze klein waren en mijn man maandenlang weg was sloop die gewoonte erin. Ze kwamen 's avonds hartstikke vuil van de babysitter na de hele dag buiten spelen. Als ik ze dan na mijn dienst van 12 uur ging ophalen deed ik ze in bad en hup korte broek en tshirt aan voor de volgende dag :) Niks onfris aan, zeker niet onfrisser dan een week lang dezelfde pyama aan naar bed. Blijkbaar is het toch niet zo ongemakkelijk anders deed een van hun dat niet meer. Ik was die dagen te moe om er wat om te geven.
Ik deed dat vroeger ook met mijn dochter, vooral als ik op donderdagavond gewerkt had, en op vrijdag een vroege dienst, dan werd ze idd gedoucht, aangekleed in joggingpak en zo in de ochtend half slapend de auto weer in naar de oppas, dat was voor ze 4 jr was.
Gelukkig had ik een super oppas die op een gegeven ogenblik voorstelde om in de winter als het erg koud was, haar te laten overnachten.
Sorry :offtopic:

Ik denk dat men in Nederland de meeste amerikaanse "gemakken" als onzin bestempeld, maar ik meen ook dat nederland een van de landen is met de hoogste parttime banen, vooral onder het vrouwelijke deel van de bevolking. Bij mijn werkgever is partime haast niet mogelijk, of alleen per diem, maar dan heb je vaak geen recht op benefits, zoals verlof of een ziektekostenverzekering, vandaar dat vel vrouwen geen keuze hebben en fulltime werken, ondanks kinderen/gezin etc. Zoals Dixiechick al aangaf, dat is toch wel prettig dat al de gemakken zoals dichtbij parkeren, tassen inpakken, drive-tru's etc aanwezig zijn.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Misschien moeten maar eens wat kweekjes doen.
Doe maar niet....ik gebruikte wegwerp-onderleggers :mrgreen: :mrgreen: , wel meer afval, maar geen heet verontreinigd water van al die vieze voeten in het milieu.
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Gemak zit inderdaad stevig ingebakken in de Amerikaanse samenleving. Ja, sommige dingen zijn best handig, maar in sommige dingen slaat het als je het mij vraagt door.
Op de campus waar ik werk rijden busjes tussen de verschillende gebouwen. De zijn ingesteld om minder validen van en naar gebouwen te vervoeren, dus prima idee. Alleen zijn de meeste mensen in het busje prima instaat om te lopen, maar de mentaliteit lijkt te zijn 'er rijdt een busje dus waarom zou je lopen'. Van oost naar west is het maximaal 15 minuten lopen en dat busje is echt niet sneller dan lopen, dus op zulke momenten denk ik echt "gut, hoe zou het nou komen dat overgewicht zo'n probleem is". Toen ik hier net was en in een gebouw aan de andere kant van de campus papierwerk moest regelen, waren ze echt in shock toen ik zei terug te gaan lopen....
Het is mij (en andere buitenlandse collega's) opgevallen dat je in veel kantoorgebouwen moet zoeken naar het trappenhuis. De meeste gebouwen zij zo ontworpen dat je automatisch bij de liften uitkomt. De trap....daar moet je naar zoeken. Soms zit hij wel in dezelfde lobby maar staat het niet duidelijk aangegeven, maar vaak moet je eerst ergens een hoek om of gang in om bij het trappenhuis te komen. Het trappenhuis zelf ziet er dan ook uit alsof hij ook vooral alleen in geval van nood moet worden gebruikt. Daar waar in NL gebouwen het trappenhuis vaak een wezenlijk onderdeel vormt van het gebouw, dus met mooi afgewerkte vloeren, goede verlichting etc, moet ik het hier stellen met kille betonnen trappenhuizen met een soort van bouwlagen als verlichting. Het zijn misschien kleine dingen, maar toch.
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ziva schreef: Strijken ja, dat is er ook zo 1! Ik haat strijken (deed ik ook al in Nederland) maar in Amerika helemaal. Maar in Nederland had ik (bij de Wehkamp) zo'n stoomstrijkijzer voor iets van € 80,- gekocht om die kleine dingetjes mee te doen. Maar ik kan hier dus nergens zo'n ding vinden he? Ja, een hele dure van iets van $ 350,- van Rowenta. Dus ga je je echt afvragen of Amerikanen dan gewoon niet strijken ofzo? Ik weet het nog steeds niet :lol:
Ik strijk (bijna) nooit! :roll: :roll: Ik heb wel een paar kledingstukken die echt wel gestreken moeten worden, maar dat zijn er zo weinig en ik draag deze vrij weinig...dus ik strijk vrij zelden. :wink: Mijn moeder (in Belgie) strijkt zo goed als alles denk ik (handdoeken, zakdoeken, washandjes, sokken, t-shirts, broeken, noem maar op!), allee dat leek toch zo als ik nog in Belgie woonde...zoveel werk! Maar ieder zijn ding natuurlijk, ik kan die tijd wel op een andere manier gebruiken. :wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

choco schreef:Gemak zit inderdaad stevig ingebakken in de Amerikaanse samenleving. Ja, sommige dingen zijn best handig, maar in sommige dingen slaat het als je het mij vraagt door.
Daar zeg je het volgens mij al. Het is niet zozeer "de Amerikaan", maar wat er in de samenleving aanwezig is. Volgens mij zou het gros van de rest van de wereldbevolking (en laten we wel wezen een groot aantal van hen zijn ook aanwezig in dit immense land) daar ook gebruik van maken als het voorradig was in hun land.
choco schreef:Op de campus waar ik werk rijden busjes tussen de verschillende gebouwen. De zijn ingesteld om minder validen van en naar gebouwen te vervoeren, dus prima idee. Alleen zijn de meeste mensen in het busje prima instaat om te lopen, maar de mentaliteit lijkt te zijn 'er rijdt een busje dus waarom zou je lopen'. Van oost naar west is het maximaal 15 minuten lopen en dat busje is echt niet sneller dan lopen, dus op zulke momenten denk ik echt "gut, hoe zou het nou komen dat overgewicht zo'n probleem is". Toen ik hier net was en in een gebouw aan de andere kant van de campus papierwerk moest regelen, waren ze echt in shock toen ik zei terug te gaan lopen
Maar, en hier kom ik weer eens, jij weet helemaal niet of die mensen ook prima in staat zijn om te lopen. Mijn ergste fibromyalgie aanvallen kreeg ik van mijn 21ste tot mijn 25ste, maar niemand die dat aan mij zag. Natuurlijk heeft lang niet iedereen, die toch van dat busje gebruik maakt, lichamelijke problemen, maar ze zijn meer aanwezig dan de meeste mensen denken. Er zijn natuurlijk altijd mensen, die de makkelijkste weg nemen, maar dat is volgens mij niet typisch Amerikaans (een uitdrukking waar mijn man allergisch voor is, trouwens). Wie weet wat voor redenen mensen hebben, live and let live, dat vind ik net als Loek juist zo fijn aan deze maatschappij.

PS: Om de een of andere reden gaan de quotes in dit bericht helemaal verkeerd en ik krijg het na meer dan vijf keer niet opgelost.
* Note mod (Marco): foutje in code aangepast.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Volgens mij zou het gros van de rest van de wereldbevolking (en laten we wel wezen een groot aantal van hen zijn ook aanwezig in dit immense land) daar ook gebruik van maken als het voorradig was in hun land.
Ik heb lang in Zwitserland gewoond en het valt mij op dat de mensen daar echt een andere mentaliteit hebben als het op gemakzucht aan komt. Ik speelde bijvoorbeeld in een orkest en we repeteerden op de derde verdieping. Iedereen nam de trap; zelfs de cellisten sleepten hun instrument rustig 6 trappen omhoog. Ik heb me er altijd over verbaasd, maar er zijn dus mensen die de verleidingen van bepaalde luxe voorzieningen blijkbaar gemakkelijk kunnen weerstaan.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik bedoelde dus eigenlijk een strijkijzer met stoomreservoir, zoals als dit dus. Die zijn superfijn en "glijden" over je strijkwerk heen. Ik kan ze dus echt niet vinden hier of onbetaalbaar.

Toevallig had ik in het weekend met Amerikaanse vrienden over vakantie vieren. En die vrienden en mijn lief zeiden allemaal dat hun ideale vakantie op een cruisship is. Ik zei dat ik dat niet goed begreep want "wat zie je nou op een cruisship???" dacht ik maar ik vraag me af of dat ook niet een klein beetje met gemakzucht te maken heeft. Het was me al eerder opgevallen dat veel Amerikanen cruisen echt heerlijk vinden (en daar is ook niets mis mee natuurlijk) maar tegelijkertijd vraag ik me af of dat ook te maken heeft met lekker chillen en je laten verwennen in plaats van actief te reizen/hiken etc.

Maar ook zoiets simpel als eten wordt vaak in hapklare brokken opgediend. Is het iemand weleens opgevallen hoeveel Amerikanen alleen met een vork eten?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef:
Volgens mij zou het gros van de rest van de wereldbevolking (en laten we wel wezen een groot aantal van hen zijn ook aanwezig in dit immense land) daar ook gebruik van maken als het voorradig was in hun land.
Ik heb lang in Zwitserland gewoond en het valt mij op dat de mensen daar echt een andere mentaliteit hebben als het op gemakzucht aan komt. Ik speelde bijvoorbeeld in een orkest en we repeteerden op de derde verdieping. Iedereen nam de trap; zelfs de cellisten sleepten hun instrument rustig 6 trappen omhoog. Ik heb me er altijd over verbaasd, maar er zijn dus mensen die de verleidingen van bepaalde luxe voorzieningen blijkbaar gemakkelijk kunnen weerstaan.
Maar wat zagen ze eerst, de lift of de trap? De Aziaten en Zuid-Amerikanen, die in dit gebied ruim aanwezig zijn, gaan echt niet op zoek naar de trap in een gebouw hier, volgens mij. Daarentegen heb ik vandaag 21 trappen gelopen volgens mijn Fitbit. Dat zijn de trappen in de metro en het Natural History Museum geweest. Die heb ik niet eens bewust gelopen om trappen te lopen, maar waren gewoon het snelste om van a naar b te komen.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ziva schreef:Ik zei dat ik dat niet goed begreep want "wat zie je nou op een cruisship???" dacht ik maar ik vraag me af of dat ook niet een klein beetje met gemakzucht te maken heeft. Het was me al eerder opgevallen dat veel Amerikanen cruisen echt heerlijk vinden (en daar is ook niets mis mee natuurlijk) maar tegelijkertijd vraag ik me af of dat ook te maken heeft met lekker chillen en je laten verwennen in plaats van actief te reizen/hiken etc.

Maar ook zoiets simpel als eten wordt vaak in hapklare brokken opgediend. Is het iemand weleens opgevallen hoeveel Amerikanen alleen met een vork eten?
Sorry, hoor, Ziva, ik wil best ver meegaan in je generalisaties, maar ik erger me enorm aan bovenstaande! Lang niet alle Amerikanen zijn dol op cruisen, maar als ze dat wel zijn is dat echt niet altijd alleen maar een luier- en vreetvakantie (wij hebben er twee gemaakt en zat Amerikanen die allerlei excursies doen en actief zijn tijdens zo'n reis). Daarbij zijn er duizenden, zo niet miljoenen, die wel actief reizen en hiken, kijk eens naar alle websites daarvoor. En ja, Amerikanen eten met een vork, inclusief mijn man, maar hij is een van de meest avontuurlijke eters, die ik ken, en allerminst "lui" of hapklare brokken etend. Kom op, zeg! Op een gegeven moment voel ik me als vrouw van een Amerikaan en met Amerikaanse kinderen ook een keer niet fijn bij dit soort generalisaties. Ik zou eens moeten wagen zoiets over Nederlanders te schrijven!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik snap niet zo goed waarom je je persoonlijk zo aangevallen voelt Petra? Dat is toch helemaal niet nodig? Ik zeg al in de eerste post dat er ook uitzonderingen zijn en zeg al helemaal niets over mensen die voorzieningen gebruiken omdat ze dat fysiek nodig hebben maar dat is blijkbaar niet voldoende.

Ik vind het een beetje jammer dat er heel moeilijk wordt gedaan om niets. Ik maak juist de post omdat ik erachter probeer te komen of anderen dat ook bepaalde dingen zien en ervaren. Vervolgens doen mensen hun zegje zoals zij dingen ervaren en dan wordt dat weer heel erg persoonlijk opgevat terwijl niemand dat als zodanig bedoelt. Niemand zal iemand die een handicap heeft aanvallen op het gebruik van een busje maar mensen zijn ook niet blind en als ze zien dat wel "erg veel" mensen een busje nemen voor iets wat ook te lopen valt is dat toch gewoon een observatie?

Het maakt mij werkelijk niets uit wat Amerikanen over Nederlanders denken. Ik hoor vaak genoeg "Ah Amsterdam, hoeren, wiet en kaas" en dat boeit me echt niet laat staan dat ik het me persoonlijk aantrek. Ik vind Amerika een heerlijk land en zou er niet meer wegwillen maar dat betekent dan toch niet dat je gelijk niets negatiefs meer mag zeggen?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Maar wat zagen ze eerst, de lift of de trap?
Je liep bij binnenkomst eerst tegen de lift aan; voor de trap moest je om de lift heen. De lift was wel erg langzaam, misschien dat dat nog een rol speelde. Maar in het algemeen worden liften in Zwitserland niet veel gebruikt, ook niet bij bedrijven. Mensen nemen primair de trap.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Natuurlijk, Ziva, als ik tegengas geef voel ik me persoonlijk aangevallen (eh, nee, en grappig toch dat als Nederlanders tegengas geven als er generalisaties zijn ze dat niet in de schoenen wordt geworpen). Jij projecteert jouw perceptie over dit hele land op jouw perceptie van jouw omgeving. Mijn perceptie is anders en die van anderen hier ook, duidelijk. Is het anders hier (mensen eten met een vork en gebruiken hun mes anders) ja, maakt dat ze lui en alleen hapklare brokken etend, nee. Ik heb gewoon moeite met het feit dat jij een bevolking van 300+ miljoen over een kam wil scheren, niets meer en niets minder. Het feit dat dat mij meer na aan het hart ligt met een Amerikaanse familie lijkt me begrijpelijk.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Sorry, hoor, Ziva, ik wil best ver meegaan in je generalisaties, maar ik erger me enorm aan bovenstaande! Lang niet alle Amerikanen zijn dol op cruisen, maar als ze dat wel zijn is dat echt niet altijd alleen maar een luier- en vreetvakantie (wij hebben er twee gemaakt en zat Amerikanen die allerlei excursies doen en actief zijn tijdens zo'n reis). Daarbij zijn er duizenden, zo niet miljoenen, die wel actief reizen en hiken, kijk eens naar alle websites daarvoor. En ja, Amerikanen eten met een vork, inclusief mijn man, maar hij is een van de meest avontuurlijke eters, die ik ken, en allerminst "lui" of hapklare brokken etend. Kom op, zeg! Op een gegeven moment voel ik me als vrouw van een Amerikaan en met Amerikaanse kinderen ook een keer niet fijn bij dit soort generalisaties. Ik zou eens moeten wagen zoiets over Nederlanders te schrijven!
Ga maar eens naar de buffet chinees. Die hebben vaak niet eens een mes. Daar moet je speciaal om vragen
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Natuurlijk is tegengas prima, graag zelfs en ik heb inderdaad al meer reacties gelezen die dat doen maar je reactie "ik erger me ... met een !" kwam nogal boos over en omdat je daarna gelijk jezelf en je man als voorbeeld noemt kreeg ik de indruk dat je je persoonlijk aangevallen voelde.

En net zoals ik mijn perceptie projecteer, zo doe jij dat toch ook? Jij hebt ook vaak genoeg percepties waar ik me niet in kan vinden maar dat is toch prima? Geen reden om boos te worden hoor ;)

Anyway, back on topic, is het jullie ook opgevallen dat best veel mensen hun winkelwagentje na het boodschappen doen gewoon op de plek van hun auto laten staan? Zou een muntjessysteem voor winkelwagentjes hier werken? En flessen terugbrengen voor statiegeld bijvoorbeeld, zou een systeem als dat werken in Amerika?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Ik bedoelde dus eigenlijk een strijkijzer met stoomreservoir, zoals als dit dus. Die zijn superfijn en "glijden" over je strijkwerk heen. Ik kan ze dus echt niet vinden hier of onbetaalbaar.
In de categorie stoomgeneratoren is er inderdaad alleen de Rowenta. Ik heb dat ding uiteindelijk maar gekocht, maar het is een onding in gebruik als je een Tefal gewend bent. Amerikanen strijken niet, die brengen hun nette kleren gewoon naar de stomerij. Daar ben ik nog te Nederlands voor, dus geef ik een astronomisch bedrag uit aan een stoomgenerator :mrgreen:

Mijn man was laatst trouwens op de luchthaven van Zürich, en daar kun je douchen in de business lounge. En als je dan je overhemd in een kastje hangt, dan wordt hij tijdens je douchebeurt vliegensvlug gestreken. Dát vind ik nou nog eens gemakkelijk :D
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Oh wow dus dat had jij ook al uitgezocht dimona. Haha... ik had inderdaad een Tefal en vond het een superding. Wilde de Rowenta kopen maar als ik jouw reactie zo lees, laat maar zitten (dank je voor het delen ervan!). En ik ben daar ook veel te Hollands voor he, ons ben zuuuunig inderdaad dus ik breng ook niets naar de stomerij want dat vind ik zonde van het geld haha...

En wow... dat is nog eens service... dan ga je inderdaad natuurlijk niet zelf staan strijken! Overigens geloof ik wel dat je met strijken aardig wat calorieen verbrand ;)
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ziva schreef:Ik bedoelde dus eigenlijk een strijkijzer met stoomreservoir, zoals als dit dus. Die zijn superfijn en "glijden" over je strijkwerk heen. Ik kan ze dus echt niet vinden hier of onbetaalbaar.
Kan je zulke strijkijzers echt niet vinden in Amerika? Ik heb zoiets in de aard als wat op die link staat, ik heb een T-Fal ultraglide turbo en ziet er uit zoals op deze pagina. Ik heb dit strijkijzer wel al bijna 10 jaar en heb in de tijd niet meer dan $50 betaald. Wij wonen in Canada en veronderstel dat je zoiets toch ook wel zou kunnen vinden in Amerika.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer