Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reizen tot in detail plannen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
hemmie
Amerika-expert

Re: Reizen tot in detail plannen

Bericht door hemmie »

Ik ben in het dagelijks leven ook niet zo'n planner. Zo hebben mijn baby's/kinderen ook nooit een vaste routine gehad, daar zou ik zelf heel ongelukkig van worden. Elke dag is anders, dus we zien wel waar en wanneer er geslapen wordt bijvoorbeeld.
Maar ik KAN wel goed plannen. Over een paar maanden weer een internationale verhuizing, en dat is met 3 kinderen een behoorlijke logistieke operatie. Er zal vast weer vanalles mis gaan, maar dit probeer ik toch wel zo goed mogelijk te plannen. Het is voor iedereen al zwaar genoeg, dus in dit geval probeer ik door goede planning zo veel mogelijk problemen te voorkomen.
Maar normaal gesproken ben ik gewoon ook te lui om te plannen, dan vind ik de baten niet opwegen tegen de kosten.
Terug in Texas!
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ziva schreef:Ik ben op mijn werk heel georganiseerd, thuis iets minder en als ik met vakantie ga echt total chaos :D Ik sta echt regelmatig tot diep in de nacht mijn koffer in te pakken en qua "plannen" kom ik vaak niet verder dan een overzichtje met wat highlights van wat er te doen is. Wat dat betreft moet ik wellicht eens het voorbeeld van dimona volgen en het eens proberen te plannen :)
Volgens ben je iemand die vakantie met vrijheid associeert? Gewoon doen waar je zin in hebt, zonder enige verplichtingen. Gewoon thuis weg zijn is al een beetje vakantie, of zit ik dan verkeerd te denken? Hier moet er een structuur in zitten, anders ga ik weer té lui zijn. Als ik bv bepaalde dagen niets zou plannen, dan zou ik al eens sneller lang uit slapen & een luie dag hebben. Aangezien ik dan op vakantie ben, wil ik ook niet zomaar een dag weg gooien, dan had ik bv even goed de hele dag kunnen rijden om een bepaalde afstand te overbruggen, etc. Daar bedoel ik dus niet mee dat ik niet kan relaxen ofzo, maar ik probeer meestal zo actief mogelijk te zijn op vakantie :)

Bij mij hoort het plannen al een beetje bij de vakantie eigenlijk :D De hotels uitzoeken, zien hoe ik op die bepaalde locatie toch het beste hotel voor de goedkoopste prijs te pakken kan krijgen, wat de mooiste routes zijn, die bezienswaardigheid nog meepikken (de kans dat ik er ooit nog eens passeer is heel klein bv), etc. Hier zou ik dat waarschijnlijk allemaal niet doen, de afstanden zijn veel kleiner & in het aller slechtste geval rij je dus gewoon naar huis. Het plannen is gewoon leuk omdat het ook tof is om bepaalde plaatsen te vinden & er dan ook effectief te geraken eens je op vakantie bent. Zo had ik bv vorig jaar de trail naar False Kiva in Canyonlands gepland. Ik heb verschillende personen gecontacteerd die in de buurt wonen & de trail al gedaan hadden. Zo had ik veel tips omtrend het beste tijdstip, de gevaren, tips omtrend de trail zelf, GPS-coördinaten, een beschrijving, etc. Als je dan na veel moeite effectief op die plaats komt, dan heb je ook een trots gevoel, je bent er! Het was dan ook één van de mooiste locaties die ik bezocht heb tijdens de reis, als ik zoiets niet gepland had, dan was er ik nooit achter gekomen.

Mijn koffer inpakken, dat is een ander paar mouwen. Vorig jaar had ik +50kg mee & ik ben de dag voor vertrek pas goed begonnen met inpakken, dat was wel even stressen :lol:
Reisblog: thisisfraa.be
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

@ Njit, ik heb net zoveel vakantiedagen in Amerika als ik had in Nederland. Het is alleen in Amerika niet heel gebruikelijk om langer dan 2 weken vrij te nemen maar het kan wel als je wilt. Verder heb ik wel vaker langere vakanties gehad, ook in Amerika, ik blijf alleen langer op 1 plek hangen in plaats van rond te rijden. En ja, ik ben al in de USA maar vanuit Amerika naar Europa gaan voor een rondje is vergelijkbaar toch?

En Fraa, deels heb je gelijk. Vakantie is voor mij niet van huis weg zijn, ik ben best veel van huis al weg. Vakantie vieren is voor mij persoonlijk inderdaad deels vrijheid maar dan niet in de zin van de hele dag in bed liggen. Ik ben ook iemand die graag rond wil kijken en dus ook wel wil weten wat er te doen is, ik denk alleen dat ik geen planner ben als ik de berichten hier lees. Maar inderdaad, het type vakantie speelt zeker mee bij de voorbereiding en de details van het plannen.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik denk dat ik wel een planner ben, in hart en nieren. Ik denk dat als je mijn omgeving vraagt, dat ze dat zullen zeggen over mij. Toch ben ik niet iemand die mijn agenda helemaal vol heeft staan met activiteiten, daar heb ik een grote hekel aan. Tot aan mijn vakantie naar Marokko eind april heb ik nu 1 weekendafspraak in mijn agenda staan met vrienden, daarnaast zullen we ergens nog een verjaardagsetentje hebben in Limburg in april. We gaan misschien nog een weekendje naar Duitsland met een vriendin (nog niet geboekt), en dat is het dan ook. Ik wil niet voor de komende maand mijn weekend helemaal vol hebben, want dat laat geen ruimte om spontaan dingen te ondernemen waar ik gewoon zin in heb. Heerlijk is dat!

Wij hebben in ons huishouden nu maar 1 auto, dus boodschappen doen plan ik ook, meestal 1 keer per week, en dan met de auto. Woensdag of zaterdag, want dat zijn dagen dat ik over de auto kan beschikken. En als ik naar de winkel ga, ga ik ook met een lijstje. Dat vind ik gewoon gemakkelijk.

Daar staat tegenover dat ik een verhuizing, of een verbouwing, of een ander niet reguliere activiteit wel altijd plan tot in den treure. Ik heb dan wel alles onder controle. En als er dan iets mis gaat, dan kan ik daar dus snel op handelen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik ben in het dagelijks leven totaal geen planner. Zou willen dat ik een fractie van de georganiseerdheid op zou kunnen brengen die ik tijdens de vakantie heb.

Angst voor het onbekende is het in ieder geval niet want juist als ik ergens al geweest ben ga ik nog harder zoeken naar wat ik wil doen omdat de standaard dingen dan in ieder geval geen optie meer zijn.
Ik vind het leuk dat als ik ergens kom met mensen die er al 10 keer geweest zijn ik ze kan verrassen met een leuke bezienswaardigheid of bijzonder restaurantje waar ze zelf nooit gekomen zijn.
Of ik nou naar Brussel of naar Bangkok ga maakt niets uit.

Stress dat we niet alles kunnen zien heb ik niet want er staat altijd teveel op de lijst om te zien en doen. Maar ik kan wel haast hebben om te vertrekken op dagen dat er hele bijzondere dingen te zien zijn.
Peter & Ann
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Peter & Ann »

Pfew ben blij dat het topic weer positieve wending krijgt
Ja, ik vond het ook raar om te lezen hoe er zich ineens een voor -en tegenstanderskamp begon te vormen.

Als iedereen zijn reis op dezelfde manier wel of niet plant dan zou dit uiterst vermakelijk topic waarschijnlijk niet bestaan. :wink:

http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=10&t=3118

Peter.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ziva schreef:Mijn insteek was om erachter te komen waarom iemand zijn reis tot in detail plant of juist niet en wat daar dan achter zit. En of dat dan specifiek voor Amerika is of niet en of dat dan met het type reis te maken heeft of juist niet.

Zo ben er nog steeds niet achter of het ook te maken heeft met karaktereigenschappen of niet. Zijn er bijvoorbeeld mensen die helemaal nooit hun reis plannen maar in het dagelijks leven wel alles plannen? Of zijn er juist mensen die normaliter niets plannen maar juist voor hun vakantie wel graag veel plannen. Zulk soort dingen zijn leuk om te weten.
Ik had geschreven dat ik mijn bijdrage aan dit topic had afgesloten, maar hier wil ik graag nog even op antwoorden.

Het type reis maakt heel erg veel uit.
Toen de kinderen nog klein waren, gingen we kamperen in Europa. Het doel van de vakantie was: even lekker de deur uit, en dan het liefst op een manier die ook voor de kinderen leuk is. Ik zocht een geschikte gezinscamping uit, zorgde voor een goede wegenkaart, en ik probeerde in te schatten hoe lang we zouden moeten rijden. En dat was dan heel mijn voorbereiding. Ter plekke keken we wel wat er aan dagtochtjes mogelijk was.

Maar de Amerika-vakanties zijn totaal anders. Onze doelen zijn: veel mooie natuur zien, en veel foto's maken. De route plan ik niet, zodat ik me aan kan passen aan de omstandigheden (daarbij denk ik in de eerste instantie aan slecht weer). De dagen zelf plan ik wel heel minitieus. Om 7.00 uur de auto in, zodat we om 8.00 uur op plek X kunnen zijn (want dan is het low tide, en kunnen we de getijdenpoelen zien). Om 10.00 uur verder rijden naar plek Y, daar een hike maken van 4,7 kilometer, en dan tegen de avond naar plek Z, want daar staat een waterval die juist in de avonduren het mooiste licht heeft. Als ik het niet zo zou doen, dan zou ik misschien in de ochtend bij de slecht belichte waterval staan, en net als het hoogtij is bij de getijdenpoel. Zo heb ik het dus in mijn hoofd (en op papier, uiteraard). Waar mogelijk, probeer ik deze planning aan te houden. En als het niet mogelijk is, dan pluk ik gewoon een andere pagina uit mijn roadbook, en ook dan hebben een leuke (en goed voorbereide!) dag.

Mijn belangrijkste motief is dus: onze drie weken zo optimaal mogelijk invullen op de manier die bij ons past. En twee andere motieven, ook heel belangrijk: de voorpret, en de rust die het 'niets meer uit hoeven te zoeken' mij tijdens de vakantie geeft.

Het heeft zeker met mijn karakter te maken, ik ben ook in andere zaken wel planmatig aangelegd. In mijn beroep, bijvoorbeeld (boekhouding). Zonder boodschappenlijstje ga ik niet naar de winkel. De verhuizing van mijn ouders regelen, dan ligt er een hele afchecklijst van zaken waaraan we moeten denken en wordt er een tijdspad gemaakt wie wat wanneer moet doen. Maar voordat jullie nu het idee krijgen dat ik de hele dag dwangmatig zit te plannen en lijstjes zit te maken, dat valt gelukkig weer reuze mee hoor. Voor de gewone dagelijkse dingen (en dat is toch het grootste deel van je tijd) heb ik geen planning nodig. En ook niet voor sommige niet-dagelijkse dingen, zoals de kampeervakanties in Europa, die ik hierboven al noemde.

Dus plannen, ja, dat zit in mijn karakter (dank je wel pap, ik weet van wie ik het heb :wink: ). Maar gelukkig kan ik het meestal ook heel makkelijk los laten als het niet zo loopt als ik verwacht.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
dvanwijkfotografie
Amerika-newbie

Bericht door dvanwijkfotografie »

Alles van begin tot eind tot aan het restaurant toe is wel wat overdreven naar mijn mening, wel kan ik enorm genieten van het voorbereiden van mijn reis. Zoals overal rondsnuffelen naar de goedkoopste tickets. Speciale plekjes waar weinig toeristen komen of op zoek naar een speciale auto voor de roadtrip.
Zo heb je van te voren al zoveel plezier(alleen of samen) voordat de reis uberhaupt is begonnen. Wel wil ik tijdens de reis flexibel kunnen reizen zonder heel de dag op mijn klok te kijken waar je precies moet zijn. Maar het is maar net hoe gek je het zelf maakt.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als ik ergens op daguitstap ga, dan plan ik dat veel minder dan wanneer ik $5,000 of meer besteed aan een reis.
In dat laatste geval zou ik het inderdaad balen vinden dat we los voorbij mooie/boeiende/interessante dingen rij, gewoonweg omdat ik enkel maar een landkaart heb gepakt en in een gidsje de '10 must sees van X' heb zien staan. Want ik ben niet iemand die van herhaling houdt, dus 2 keer in dezelfde streek gaan rondrijden omdat ik de 1ste keer mijn huiswerk niet heb gemaakt, dat is niet aan mij besteedt. Dan spendeer ik mijn geld liever aan andere dingen. Dus bereid ik me wat beter voor.
Is mijn dag in detail in planning gezet? Neen hoor. Ik weet dat ik die dag x, y en indien mogelijk nog z wil zien. Maar voor de rest laat ik het op mij afkomen. Lees ik toevallig een tip over een goed restaurantje, dan zal ik dat noteren. Afhankelijk van waar we zijn wanneer we honger krijgen, zou het dat restaurantje kunnen worden, of toch maar iets anders. Eerste en laatste hotel zijn altijd geboekt. Soms ook wat hotels tussendoor (afhankelijk van de drukte of het beperktere aanbod aan een goed hotel in de streek). En dan gebruik ik voor de rest graag Priceline of Hotwire.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Net als Henriette vind ik het type reis ook erg veel uitmaken. Als wij een week of twee weken naar een plek gaan, Florida of Aruba o.i.d., dan plan ik niets van tevoren. Maar nu we een week naar Duitsland gaan in maart en voornamelijk steden gaan bezoeken wil ik toch wel van tevoren uitzoeken hoe we onze korte tijd daar zo optimaal mogelijk kunnen plannen. Hetzelfde geldt als we een rondreis hier in de VS maken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

We moesten vanochtend vroeg in het Roergebied zijn voor een afspraak, toch al gauw drie uur rijden voor ons. Ik was wel supergoed geweest als in 's avonds haren gewassen en ieders kleren klaargelegd en beide rijbewijzen in de portemonnee gedaan en (schouderklopje!) een tas met pakjes drinken en koekjes bij de voordeur gezet.

Om 6.15 uur zaten we in de auto en om 10 uur stonden we alweer buiten het kantoor. Om nou meteen weer terug te rijden vonden we een beetje suf, dus besloten nog even de stad in te gaan, die we nog niet eerder hadden bezocht. We stelden de TomTom in op: "kathedraal" en vonden snel een parkeergarage in de oude stad. Na een stevig tweede ontbijt in een grappig restaurantje dwaalden we nog wat, op zoek naar waar die kathedraal eigenlijk zou zijn, maar vonden het uiteindelijk wel weer prima. We bekeken met de kleuter uitgebreid de graafwerkzaamheden in een winkelstraat, haalden op een bankje in het zonnetje met iemands openstaande wifi onze mail op en gingen weer naar de parkeergarage.

Ik grinnikte nog tegen de man des huizes dat ik meteen aan dit topic moest denken: 500 kilometer rijden, alle highlights weer eens 'missen', maar een bijzonder aardige ochtend gehad :thumbup:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bello, maar dat dan volgens mij omdat jouw doel was 'je amuseren'. En jij zou dan -bij wijze van spreken- gelukkig zijn met een ijsje op het bankje ergens in Parijs, zonder dat je ooit de Eiffeltoren gezien hebt of de Seine of het Louvre. Voor mij zou dat ijsje ook wel smaken, maar ik zou te gretig zijn naar een museum of een bezienswaardigheid, zodat ik echt teleurstelling zou voelen als ik zo'n topper gemist zou hebben.
Ieder heeft dus een andere behoefte. En dan is de bevrediging ook anders.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Vroeger ging ik op reis met een rugzak, de lonely planet, een vliegticket en een globaal idee waar ik allemaal naartoe wilde. Ik bekeek het per dag en heb hierdoor vele leuke avonturen beleefd. Ik sliep weleens in een toilet op een boot, in een trein tussen de geiten of in een auto midden in de woestijn. Geweldig!
Tegenwoordig wil ik echter iets comfortabeler slapen en plan ik mijn reizen wat meer. Aangezien ik nog wel steeds met het openbaar vervoer reis, ga ik voor vertrek op zoek naar leuke en goedkope overnachtingen die een beetje centraal gelegen zijn, het liefst nabij openbaar vervoer en in een prettige buurt. Als ik dit op de bonnefooi doe, loop ik het risico dat ik de hoofdprijs moet betalen, dat het hotel vol zit of dat ik ergens tussen de hobo's terechtkom. En daar heb ik gewoon geen zin in. En de tijd dat ik zonder problemen op een station slaap is ook voorbij.
Daarnaast moet ik ook rekening houden met de vertrektijden van de bus/trein, want ik wil niet ergens midden in de nacht in de middle of nowhere terecht komen. Ook is het vaak voordeliger om van tevoren een kaartje te kopen, en aangezien ik altijd met een beperkt budget reis, is dit voor mij belangrijk.
Zodra ik een ticket heb geboekt en een reisschema in gedachten heb, ga ik kijken wat er allemaal te doen is in en om de steden die ik wil aandoen. Dit bepaald hoe lang ik ergens wil blijven en met welk budget ik rekening moet houden. Als ik zie dat er ergens een geweldige attractie is die ik eigenlijk te duur vind, dan ga ik online op zoek naar kortingsbonnen en andere aanbiedingen. Tijdens de reis zelf bepaal ik ter plekke of ik iets wel of niet wil doen. Als ik een dagje wil luieren, no worries. Maar als ik tientallen attracties in 24 uur wil proppen, dan kan dat ook. Ik laat het helemaal afhangen van het weer en mijn stemming van die dag. Het grote voordeel van solo reizen! Maar als er een tour is waarvan ik weet dat ik die graag wil doen, dan zal ik die een paar weken van tevoren moeten boeken. Puur omdat dit voordeliger is dan ter plekke regelen.
Ik heb een stressvolle en best emotionele baan, en het is voor mij zo ontspannend om 's avonds lekker op zoek te gaan naar leuke activiteiten en overnachtingen voor de vakanties. Ik kan er altijd erg blij van worden als ik een goede deal heb gevonden of als ik zie dat er een festival is in de periode dat ik er ben. Een paar jaar geleden kwam ik erachter dat er een band die ik leuk vind in een klein tentje in New Orleans speelde op de dag dat ik daar aankwam. Dankzij mijn speurwerk vooraf kon ik mooi naar het concert dat ik anders had gemist. En een andere keer ben ik speciaal naar een of ander gehucht in Mississippi gegaan toen ik las dat daar een Muppet museum was. Hierdoor heb ik erg leuke mensen leren kennen en ook een heel leuke ervaring gehad die ik anders niet had beleefd. Ik vind het ook heerlijk om ervaringen van anderen te lezen. Over plaatsen waar ik al ben geweest, maar ook ook over plaatsen van toekomstige reizen en plaatsen waar ik nooit naartoe zal gaan. Ik vind het echt leuk om te mogen meegenieten met de reizen van anderen. En als ik dan een idee opdoe is dat alleen maar meegenomen.
Soms vind ik het wel jammer dat ik niet meer de vrijheid heb die ik als jonge twintiger wel had, maar mijn leven is nu anders en dankzij mijn planning vooraf kan ik wel mooi 3 keer per jaar naar de VS, en dat vind ik ook heel erg fijn!
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:Bello, maar dat dan volgens mij omdat jouw doel was 'je amuseren'. En jij zou dan -bij wijze van spreken- gelukkig zijn met een ijsje op het bankje ergens in Parijs, zonder dat je ooit de Eiffeltoren gezien hebt of de Seine of het Louvre. Voor mij zou dat ijsje ook wel smaken, maar ik zou te gretig zijn naar een museum of een bezienswaardigheid, zodat ik echt teleurstelling zou voelen als ik zo'n topper gemist zou hebben.
Inderdaad en ik denk dat het ook verschil maakt of je denkt ooit terug te keren naar je bestemming. Zo ben ik er vrijwel van overtuigd dat ons bezoek aan Berlijn over een maand het enige in ons leven zal zijn. Dan wil ik toch echt wel de hoogtepunten van die stad gezien hebben en er niet later achterkomen dat we iets heel bijzonders gemist hebben. Ik denk dat zoiets ook geldt voor veel mensen, die een reis door het zuidwesten van de VS maken. Voor velen is dat een once in a lifetime reis daarheen.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

in 2009 hebben we een roadtrip van 5 weken door het Zuid Westen gemaakt. Ik denk dat we dezelfde route nog 3x kunnen doen en nog niet alles gezien hebben. Zelfs als je alles uitzoekt moet je nog - soms héél frustrerende :lol: - keuzes maken over wat je wel en niet gaat zien. Ik probeer dan ook om niet teveel energie te verspillen aan spijt hebben van wat we niet hebben gezien en des te meer de leuke herinneringen te koesteren aan wat we wel hebben gezien. Wij hebben sowieso een onvergetelijke reis gehad, ik kan er 4 jaar na datum nog van genieten :thumbup:
Mariëlle
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Mariëlle »

Wat een leuk topic. Het heeft me aan het denken gezet. Ik ben een regelrechte chaoot maar vakanties plan ik tot in het detail. Het vakantieplannen is een hobby op zich waar ik het hele jaar lol aan beleef. :D Op Google Earth bekijk ik alle routes en als ik een restaurant tegenkom bekijk ik ook de menukaart alvast. En dan bedenk ik ook alvast wat ik ga eten...
Vervolgens gooi ik tijdens de vakantie de plannen gerust helemaal om. De laatste keer in de VS had ik een heel boekwerk met een route vanuit Los Angeles tot Monument Valley. Uiteindelijk zijn we al voor Page omgedraaid, hebben we toch Death Valley er nog maar bijgedaan en zijn we nog een tweede keer naar Las Vegas gegaan. Heerlijk als dat zomaar kan.

Dit jaar zijn we voor het eerst campings aan het reserveren (we gaan in juli) en daar word ik wel een beetje ongedurig van. :?
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

LeenG schreef:Zelfs als je alles uitzoekt moet je nog - soms héél frustrerende :lol: - keuzes maken over wat je wel en niet gaat zien. Ik probeer dan ook om niet teveel energie te verspillen aan spijt hebben van wat we niet hebben gezien en des te meer de leuke herinneringen te koesteren aan wat we wel hebben gezien.
Zo ervaar ik het ook. Soms klopt mijn planning precies, en kunnen we heel veel doen van wat ik heb uitgezocht. En dat geeft me best een goed gevoel hoor; om even met Hannibal Smith te spreken: I love it when a plan comes together.
Maar het komt ook regelmatig voor dat het niet lukt zoals gepland. Dat is dan misschien wel even jammer, maar ik blijf dan echt niet met een gevoel van spijt zitten. Inderdaad, zoals jij al zegt Leen, ik denk liever terug aan de leuke dingen die we wél hebben kunnen doen :thumbup:
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

kastelke schreef:Bello, maar dat dan volgens mij omdat jouw doel was 'je amuseren'. En jij zou dan -bij wijze van spreken- gelukkig zijn met een ijsje op het bankje ergens in Parijs, zonder dat je ooit de Eiffeltoren gezien hebt of de Seine of het Louvre. Voor mij zou dat ijsje ook wel smaken, maar ik zou te gretig zijn naar een museum of een bezienswaardigheid, zodat ik echt teleurstelling zou voelen als ik zo'n topper gemist zou hebben.
Het is gek Elke, maar ik voel écht geen gemis als ik ergens maar een keer ben, het niet heel waarschijnlijk is dat we er nog eens komen, en we achteraf merken dat we dé topattractie hebben gemist. Dan denk ik: "volgende keer wellicht." Of nog waarschijnlijker: "goh." En denk terug aan wat we wél hebben gedaan, wat in ons geval waarschijnlijk (in andermans ogen) niet bijzonders was, maar voor ons een reis maakt. Spontane ontmoetingen die uitmonden in een avond voor iemands RV foto's kijken, de aangeboden koffie door park rangers langer laten duren dan het bekijken van de attractie zelf, dwalen door woonbuurtjes, een uur doelloos door een supermarkt struinen, bij een speeltuin een boek lezen, foute Amerikaanse tv kijken met een bestelde pizza. Maar goed, wij zijn denk ik een beetje raar daarin :oops:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jullie hebben ook nog wel een kleintje bij jullie, Bello. Dat is toch weer anders, naar mijn mening, dan als je met zijn tweeen of met een gezin met oudere kinderen reist. Ik heb mijn twee en vier jarigen destijds o.a. meegenomen naar New York (en werd voor gek verklaard door andere Amerikanen :lol:) en toen waren de gele taxi's, de hoge gebouwen en de speeltuinen of andere dingen, die de kleintjes bezighouden, top op onze lijst, want het was geweldig te zien hoe onder de indruk die kleintjes daarvan waren. Meer was ook niet nodig. Ik ging pas naar boven in het ESB toen de kinderen tieners waren. Toen onze kinderen klein waren reisden we ook veel, maar deden (nu ik erop terugkijk) ook heel andere dingen dan toen ze ouder werden.

Dat laat toch wel zien dat het voor iedereen anders is. Met onze Duitse reis bijvoorbeeld heb ik rekening te houden met een tiener en een twen (iets minder met hem, want hij vindt alles wel interessant). We gaan dus niet uitgebreid musea bekijken, al zou ik dat graag willen, want dat vinden zij niet leuk. Ik kan een ruwe planning maken, maar op de dag zelf zal het ook van de medereizigers afhangen wat we gaan doen. Straks ga jij hoogstwaarschijnlijk, net als Elke en ik, ook rekening moeten houden (eigenlijk doe je dat onbewust nu al zo te lezen) met de smaak van die derde persoon daar. En de onzen wilden planning en zeker niet 's avonds uren zoeken naar het goedkoopste of beste onderkomen op de dag zelf.

Althans, zo zijn onze, zeer bereisde toch wel, kinderen als we niet op een specifieke strandvakantie zijn. Zij willen op onderzoek uit en verwachten dat ik daar mijn "werk" voor heb gedaan en ik doe dat "werk" graag. Mijn reisagent achtergrond helpt natuurlijk ook. ik snap beide kanten van dit argument goed, maar het valt wel op dat mensen, die minder plannen, ook met minder medereizigers te maken hebben. Of heb ik dat mis?
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

bello schreef: dwalen door woonbuurtjes, een uur doelloos door een supermarkt struinen, bij een speeltuin een boek lezen, foute Amerikaanse tv kijken met een bestelde pizza. Maar goed, wij zijn denk ik een beetje raar daarin :oops:
ik herken ons daar volledig in! Amerikaanse TV vind ik ook een atractie op zich, wat je daar allemaal ziet en hoort (Fox news, bible TV, slechte programma's, zelfs de advertenties zijn een curiositeit) :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer