Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal rijbewijs

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
USAtraveller2013
Amerika-ontdekker

Internationaal rijbewijs

Bericht door USAtraveller2013 »

Onderstaand mailbericht kreeg vandaag (19-02-2013) van Tioga tours:
Geachte reiziger,

De staat Florida heeft vanaf nu voor buitenlanders het bezit van een internationaal rijbewijs verplicht gesteld. Het zou kunnen dat andere Amerikaanse staten of Canadese provincies dit voorbeeld gaan volgen. Om deze reden adviseren wij vanaf nu dat alle bestuurders van auto's en/of campers een internationaal rijbewijs bij zich hebben.

U kunt een internationaal rijbewijs kopen via een ANWB-verkooppunt. Voor uw aanvraag heeft u uw Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto nodig. Het verkooppunt kan u vertellen wat de kosten zijn. Het is niet mogelijk een internationaal rijbewijs af te geven als u al in het buitenland bent.
Dan toch maar voor alle zekerheid een internationaal rijbewijs kopen bij ANWB, ook voor onze reis naar het westen van USA? :?:

NB: Ik kon hierover niet direct een bestaand topic vinden (buiten het topic over Florida) waar ik dit bericht aan kon toevoegen, vandaar dat ik zo vrij ben geweest om een nieuw bericht te starten. Mocht de beheerder van mening zijn, dat dit bij een ander topic hoort kan deze uiteraard hieraan toegevoegd worden :thumbup:
1991 USA (Californië, Nevada, Utah, New Mexico, Arizona en Oregon)
2013 (New York, Nevada, Arizona, Utah, Californië en Oregon)
Hockey
Amerika-expert

Re: Internationaal rijbewijs

Bericht door Hockey »

Doelde je op dit topic?
USAtraveller2013
Amerika-ontdekker

Doelde je op dit topic?
Inderdaad, maar aangezien dat topic alleen over Florida gaat en het bericht van Tioga over het internationaal rijbewijs in geheel USA en Canada, wilde ik dit graag apart melden :wink:
karin 49
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door karin 49 »

Wij kregen vandaag inderdaad ook een mail van Tioga waarin ze adviseerde om een int. rijbewijs aan te schaffen voor het geval ook ander staten besluiten de regeles te wijzigen.
Nou we hebben nog 7 maanden voor we gaan dus ik kijk het nog wel even aan, want ik vind het een beetje vaag :blink:

bye bye Karin
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Het is moeilijk om wat te vinden op de officiele overheidssites van Florida (ambtelijke taal enz).

Maar het houd blijkbaar ook de gemoederen bezig in Canada:
http://www.baytoday.ca/content/news/details.asp?c=50805
http://www.canoe.ca/Travel/News/2013/02 ... 81746.html

Als ik de berichten op de bovenstaande sites goed interpreteer dan zal er nog verder naar deze maatregel gekeken worden door Florida DMV en worden er nog geen bekeuringen uitgedeeld. :?: :roll:

Hier nog eentje
http://stpete.patch.com/articles/author ... a-022d2944
Crisis ? What Crisis ?
Gast

Bericht door Gast »

Op de Facebook pagina van American Vacations staat het volgende:

International Driver License / Car Rental
Updated 02/15/2013 15:01

Antwoord vanuit Florida m.b.t. het Internationaal Rijbewijs:

We apologize for any confusion caused by a new law in Florida concerning International Driving permits. This is the new policy, which was enacted on Thursday afternoon February 14, 2013 concerning that law. During the 2012 legislative session, the Florida Legislature amended section 322.04, Florida Statutes, to require visitors from outside the United States to have an International Driving Permit in order to drive lawfully in Florida. This change took effect Jan. 1, 2013.

It has come to the Department of Highway Safety & Motor Vehicles attention that this requirement may violate the Geneva Convention on Road Traffic (1949), an international treaty to which the United States is a signatory. Treaties to which the United States is a party preempt state laws in conflict with them.

Therefore, the Florida Highway Patrol will defer enforcement of violations of the amended statutory section until a final determination of the alignment of the amendment with the treaty can be made. Non-resident visitors to Florida who wish to drive while here will be required to have in their immediate possession a valid driver license issued in his or her name from their country of residence. However, the FHP will not take enforcement action based solely on the lack of an International Driving Permit.

Thank you.

Customer Service Center
Correspondence/Email Unit
Department of Highway Safety and Motor Vehicles
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Maw. als je je netjes aan de regels op de weg houdt, zul je nooit worden gecontroleerd op het feit of je wel of geen int. rijbewijs bij je hebt :thumbup:
tetouani
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door tetouani »

Ja, maar voordat je de weg op gaat en gecontroleerd kan worden door de politie, krijg je de auto dan wel mee van de verhuurmaatschappij?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Ja die willen alleen je echte rijbewijs zien dat vod van de ANWB hebben ze helemaal geen belangstelling voor.
USAtraveller2013
Amerika-ontdekker

We vertrekken pas over ruim 4 maanden op vakantie naar USA en zullen de (mogelijke) ontwikkelingen over dit onderwerp de komende tijd aandachtig volgen. Mocht t tóch noodzakelijk zijn hebben we dat internationaal rijbewijs nog snel gekocht bij ANWB...
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Rob schreef:Ja die willen alleen je echte rijbewijs zien dat vod van de ANWB hebben ze helemaal geen belangstelling voor.

Inderdaad, 1x zo'n ding aangeschaft, wat een aanfluiting zeg, kan ik zelf ook nog in elkaar hobbyen. En dan maken ze dat ding ook nog eens maar 1 jaar geldig. Pure geldklopperij!
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Voor alle duidelijkheid, de verplichting is in strijd met een verdrag dat de US heeft ondertekend.

Dat viel mij eerder op in de discussie op dit forum in het eerder genoemde topic. Naar aanleiding daarvan heb ik vragen gesteld aan de verantwoordelijk ambtenaar, de director van de DMV in Florida. Dezelfde dag nog heeft Florida, naar aanleiding van die mail, de handhaving gestopt tot nader order. Het is dus op dit moment /niet/ nodig om de ANWB te sponsoren als je een Europees rijbewijs hebt, aangezien deze voldoen aan de modeleisen uit het verdrag en dus op zichzelf geldig zijn. Alleen rijbewijzen die /niet/ voldoen aan de eisen van het verdrag moeten vergezeld worden door een aanvullend document, het IDP of internationaal rijbewijs.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Grappig dat ze ook verwijzen naar Canada, want hier heeft CAA (de Canadese AAA) zaterdag besloten om al de duizenden Canadezen die vorige week een internationaal rijbewijs aangevraagd hebben voor Florida, terug te betalen voor de kosten, omdat het niet nodig bleek te zijn.
http://www.cbc.ca/news/canada/toronto/s ... tario.html

En waarom Tioga aanraadt om plots nu ook een internationaal rijbewijs aan te schaffen voor Canada, dat weet ik niet. Voor zover ik heb gemerkt zijn er hier geen wetten gewijzigd, en Canada is een ander land dan de USA...

Voor alle duidelijkheid:
If you are visiting Ontario for less than 3 months and want to drive while you’re here, you can use a valid driver’s licence from your own province, state or country.
http://www.ontario.ca/driving-and-roads ... o-visitors
En voor zover ik kan zien eisen de andere provincies niets wat strenger is.
Al kan je altijd besluiten puur uit hoffelijkheid zo'n IDP aan te vragen indien jouw rijbewijs geen Engelse vertaling heeft.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Daarvoor heeft het Nederlandse rijbewijs (CC model) van die handige symbootjes!
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie